تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 فوریه 2018 - 23:54
کد خبر : 8748

حفظ آب، خاک و آبخیزداری در دستور کار جهاد کشاورزی است/ به ازای هر ۵۱۰ کشاورز یک مروج داریم/ ساماندهی۵۸۰ شرکت دانش بنیان توسط سازمان تحقیقات کشاورزی

حفظ آب، خاک و آبخیزداری در دستور کار جهاد کشاورزی است/ به ازای هر ۵۱۰ کشاورز یک مروج داریم/ ساماندهی۵۸۰ شرکت دانش بنیان توسط سازمان تحقیقات کشاورزی

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یکی از برنامه های ملی برا ی استان کهگیلویه وبویراحمد را برنامه اصلاح نژاد ماهی قزل آلا عنوان کرد و گفت: اقدامات اولیه در این راستا انجام شده و امید است که این طرح در سال ۹۷ عملیاتی شود.

51787_385آفتاب دنا : معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست با خبرنگاران استان کهگیلویه وبویراحمد را استانی با منابع غنی در حوزه کشاورزی دانست.

به گزارش پایگاه خبری آفتاب دنا ،اسکندر زند با بیان اینکه ظرفیتهای خوبی این استان در حوزه کشاورزی دارد گفت: در راستای بررسی پتانسیلها ، ظرفیتها و تحقق مطلوب  آن همه محققین منطقه دو در این استان جمع شده اند .

وی افزود: توسعه استان کهگیلویه وبویراحمد از برنامه هایی است که باید در سطح  ملی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یکی از برنامه های ملی برای این استان را برنامه اصلاح نژاد ماهی قزل آلا عنوان کرد و گفت: اقدامات اولیه در این راستا انجام شده و امید است که این طرح در سال ۹۷ عملیاتی شود.

وی افزایش دانش بخش کشاورزی و نظام نوین ترویج را از مهم‌ترین پروژه‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در حوزه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا حدود ۱۰ هزار مروج در را در حدود ۱۰ هزار پهنه کشور به کار گرفته‌ایم و هم‌اکنون به ازای هر ۵۱۰ کشاورز یک مروج داریم که عمدتا دارای مدرک لیسانس و مقاطع بالاتر هستند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: یکی از راه‌های حل مشکلات کشور دانش بنیان کردن بخش‌های مختلف است که این موضوع در دستور کار سازمان تحقیقات کشاورزی نیز قرار داشته و در این راستا تاکنون حدود ۵۸۰ شرکت دانش بنیان را ساماندهی کرده‌ایم.

زند با بیان اینکه در سال‌های اخیر رشد بخش کشاورزی کشور قابل قبول بوده، گفت: ۳۵ درصد ماشین آلات کشاورزی در سال‌های اخیر نوسازی شده و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در حوزه ماهی در قفس و برخی دیگر از حوزه‌ها انجام شده است.

 ایران ظرفیت خوبی در زمینه کشت گیاهان دارویی دارد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به حوزه صادرات محصولات کشاورزی اشاره داشت و ابراز کرد: ۸۰ درصد صادرات ما در بخش گیاهان دارویی است که نشان می‌دهد کشور  عزیز ما ایران  ظرفیت خوبی در زمینه کشت گیاهان دارویی دارد.

زند افزود:در مجموع هم اینک بیش از ۸۵۰ نوع محصول زراعی و باغی در سطح کشور شناسایی شده که حدود ۴۵۰ مورد آن ارقام زراعی و مابقی نیز باغی و تا حدودی دارویی است.
وی ادامه داد: با هدف توسعه نظام ترویج و ارتباط مستمر و مؤثر بین مروجان و محققان کشاورزی، کشور را به ۱۰ هزار پهنه تقسیم کرده‌ایم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی  در بخش دیگری از سخنانش گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت حدود ۶۷ درصد مرگ و میر ها در کشور ناشی از بیمارهای غیر واگیر است.

زند  خاطرنشان کرد: این امر به عوامل مختلفی همچون سلامت غذا، الگوی تغدیه، آب و هوا و بخشی نیز به تنشها و اضطرابها  و شرایط زندگی در عصر حاضر برمی گردد.

وی با بیان اینکه به مساله کیفیت غذا باید بیش از این پرداخته و توجه شود، گفت: آنچه مسلم است بخشی که به غذا بر می گردد باید جدی تر بررسی شده و به کمک دفتر محیط زیست و غذای وزارت کشاورزی موضوع غذای محصول گواهی شده نیز در دستور کار قرار دارد.

زند با بیان اینکه در راستای سلامت محصولات درکشور اقدامات مناسبی انجام شده است، گفت: یکی از مشکلاتی که در گذشته وجود داشت، استفاده از کودهای بی کیفیت بود و ماحدود ۸۰۰۰ برند فرمول کودی داریم که در این راستا همه کودها با کنترل کیفیت عرضه می شوند و کودهای بی کیفیت اجازه ورود به بازار ندارند و این امر توسط تعزیرات بررسی می شود.

وی افزود: ۱۴۰۰ برند کود تقلبی در کشور جمع شده و برنامه مدیریت تلفیقی تغذیه نیز به کمک معاونت علمی فناوری آماده اجرا شده و در کشور اجرایی می شود.

زند یکی از مباحث سلامت غذا را کیفیت سموم استفاده شده در کشاورزی عنوان کرد و گفت: با ارزیابی مجدد کیفیت سموم، سموم کم کیفیت از رده خارج می شود و مراجعی که سم کم کیفیت وارد می کردند نیز بسته شده است.

معاون وزیر با اشاره به طرح اصلاح ملکه زنبور عسل گفت: در حوزه آبخیزداری حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و برای سال ۹۷ میزان ۱۵۰ میلیون دلار به حوزه آبخیزداری اختصاص یافت و حفظ آب، خاک و آبخیزداری در دستور کار جهاد کشاورزی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به رتبه علمی ایران در دنیا اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۶ رتبه علمی ایران ۱۶ جهان بود اما در حوزه نوآوری ۹۲ جهان بودیم که در سال ۲۰۱۷ به ۷۵ ارتقاء پیدا کردیم که دانش‌بنیان کردن شرکت‌ها از دلائل ارتقاء جایگاه ایران بوده است.

وی  در پاسخ به سوالی در رابطه با وضعیت کشاورزی کشور گفت: وضعیت کشاورزی خوب است و میزان سرمایه‌گذاری که در سال‌های اخیر در حوزه آب و خاک شده در تاریخ بی‌نظیر است و افزون بر ۱۰ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی