تاریخ انتشار : دوشنبه 18 دسامبر 2017 - 18:55
کد خبر : 8438

انتقاد اهالی دشت سقاوه بویراحمد نسبت به ساخت پتروشیمی در منطقه

انتقاد اهالی دشت سقاوه بویراحمد نسبت به ساخت پتروشیمی در منطقه

به گزارش افتاب دنا بهشتی یکی از این معترضان گفت: احداث این پتروشیمی با نابود کردن اکوسیستم منطقه، روخانه ها، آلوده کردن آب‌های سطحی و زیر زمینی منطقه فاجعه به بار می آورد .

آفتاب دنا : پتروش43135یمی جمعی از اهالی دشت سقاوه بخش مارگون ار توابع بویراحمد نسبت به احداث پتروشیمی در این منطقه امروز دوشنبه، ۲۷ آذرماه در مقابل درب استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند .

به گزارش افتاب دنا بهشتی یکی از این معترضان گفت: احداث این پتروشیمی با نابود کردن اکوسیستم منطقه، روخانه ها، آلوده کردن آب‌های سطحی و زیر زمینی منطقه فاجعه به بار می آورد .

دانشی یکی دیگری از معترضان بیان کرد: اگر هدف اشتغال و درآمد مردم است، آیا مسئولان نمی‌توانند با ۱ تا ۲ درصد از تسهیلات ۸هزار میلیارد تومانی طرح پتروشیمی بویراحمد در سقاوه که با تخریب این منطقه مواجه می‌شود تمام منطقه لوداب، مارگون و پاتاوه را با کشاورزی مکانیزه و باغات و دامداری مدرن احیا کنند .

محرابی یکی دیگری از این معترضین با اشاره به وضعیت ناگوار پتروشیمی دهدشت، گفت: الان ما می‌شنویم که بعداز چندین سال پتروشیمی دهدشت تنها یک کانکس و یک نگهبان از آن باقی مانده است پس چرا دوباره دنبال احداث پتروشیمی در اراضی سقاوه بویراحمد هستیم .

محمدی یکی از این معترضان نیز افزود: طبق اظهارات مسئولان، آب مورد نیاز این پتروشیمی قرار است از رودخانه بشار تامین شود. با فرض بر اینکه این منبع آب به‌طور کامل منتقل شود، باز نیمی از آب مورد نیاز پتروشیمی را نمی‌توان تأمین کنند و این رودخانه آب مورد نیاز کشاورزان زیادی را تأمین می‌کند که می تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد .

بهشتی یکی دیگر از این معترضان ادامه داد: ما کشاورزان اجازه هیچ گونه تعرض به حقوق خود را نخواهیم داد و انتقال این منبع آب را به صورت قانونی پیگیری خواهیم کرد.

یکی دیگر از معترضان “ایرج میرزا پارسه” که به همراه چند نفر دیگر به نمایندگی از عشایر با معاون هماهنگی امور عمرانی نشست داشت به خبرنگار ایسنا گفت: در رابطه با احداث پتروشیمی در اراضی سقاوه معترض هستیم .

وی افزود: مجوزات لازم از سوی وزارتخانه ها نفت، نیرو و صنعت و معدن و سازمانهای محیط زیست و منابع طبیعی بری احداث پتروشیمی بدون هماهنگی مردم صادر شده است که متاسفانه راه عبور عشایر را مسدود خواهد کرد و آب های سطحی و زیر زمینی، محیط زیست و کشاورزی منطقه را تهدید می کند. اعتراض خود را در این زمینه به مسئولان اعلام کردیم و مسئولان قول دادند که خواسته ها و مطالبات مردم را پیگیری و بررسی کنند .

پتروشیمی بویراحمد مجوز های لازم استانی و کشوری را اخذ کرده است

عزیز فیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: پتروشیمی بویراحمد که قرار است در منطقه سقاوه احداث شود مجوز های لازم استانی و کشوری را اخذ کرده و از لحاظ قانونی مشکلی ندارد .

وی که طی نشستی با چند نفر از معترضان به نمایندگی نشستی داشت، افزود: مردم منطقه در تجمعی که در جلوی استانداری داشتند نسبت به جاده عشایری خود در محدوده محل احداث این پتروشیمی اعتراض داشتند که برای رفع این مشکل از طریق ادارات منابع طبیعی، امور عشایر و جهادکشاورزی پیگیری خواهیم کرد. در یک سال گذشته مراحل قانونی احداث پتروشیمی در منطقه سقاوه بویراحمد طی شده است .

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: پتروشیمی که قرار است در منطقه سقاوه احداث شود مجوز های لازم استانی و کشوری را از وزارت نفت، صنعت و معدن، نیرو و سازمانهای محیط زیست و سازمان جنگلها و منابع طبیعی اخذ کرده و از لحاظ قانونی مشکلی ندارد. همچنین شرکت آب منطقه ای سهمیه آب مورد نیاز این پتروشیمی را اختصاص داده است .

فیلی اضافه کرد: در زمینه ادعای اهالی معترض منطقه مبنی بر اینکه زمین اختصاص یافته برای پتروشیمی، اراضی کشاورزی آنهاست، اضافه کرد: قرار شد درصورتی که ادعایی در زمینه اراضی محل احداث پتروشیمی دارند از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند و اگر اثبات شد که حقی دارند براساس حکم قضایی به حقشان خواهند رسید و اقدام می شود .

زمین پتروشیمی بویراحمد در راستای قانون برای سرمایه گذاری واگذار شد

همچنین عزت اله بهشتی فرد، مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: زمین پتروشیمی بویراحمد متعلق به دولت بود و تمام مراحل قانونی در واگذاری رعایت شده است .

وی افزود: زمین پتروشیمی بویراحمد سند رسمی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران داشت و با طی تمام مراحل قانونی به شرکت مجتمع بین المللی پتروشیمی دنا بویراحمد واگذار شد. در زمینه واگذاری زمین به پتروشیمی بویراحمد قانون رعایت شده است. طبق ماده ۵۶ سابق یا ۲ فعلی، اعمال مقررات کردیم، تمام مراحل قانونی طی شد و سند رسمی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد صادر شده است .

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در سطح استان یک میلیون و ۴۵۴ هزار هکتار از اراضی ملی به نام دولت سند دارد، عنوان کرد: برای پتروشیمی بویراحمد هم سه نقطه را پیشنهاد دادند که مکان فعلی به مساحت ۸۰ هکتار دارای پیوست زیست محیطی و استعلامات ۱۱گانه امور اراضی است که از این میزان زمین، از زمین های سنددار به نام دولت به پتروشیمی بویراحمد اختصاص یافته و واگذار شده است .

بهشتی فرد از صدور کلیه مجوزات قانونی برای پتروشیمی بویراحمد از سوی منابع طبیعی استان خبر داد و خاطرنشان کرد: مانند تمام طرح های سرمایه گذاری در استان که فرآیندهای قانونی را طی کرده، در شورای برنامه ریزی استان و کمیسیون امور زیربنایی، مطرح و مصوب شده و به پتروشیمی بویراحمد، زمین واگذار کردیم .

وی اضافه کرد: در خصوص زمین های منابع ملی که دارای سند به نام دولت هستند نیزتمام فرآیندهای قانونی و محدودیت های اراضی زارعی و کشاورزی را رعایت و آنها را به نام دولت تثبیت مالکیت کرده ایم که سند آن به نام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شده است. اگر کسی هم ادعایی نسبت به زمین های اراضی ملی دارد می تواند از راه قانونی آن را پیگیری کند .

بهشتی فر بیان کرد: هرکسی ادعایی دارد می تواند نسبت به طرح دعوی علیه منابع طبیعی در مراجع قضایی یا از طریق کمیسیون ماده ۵۴ که جهادکشاورزی، منابع طبیعی، اقتصاد و دارایی عضو آن هستند، اقدام کند و سند، نقشه و مستنداتش را ارائه کند .

وی از واگذاری قطعی زمین به پتروشیمی بویراحمد با رعایت تمام موارد قانونی خبر داد و گفت: زمین پتروشیمی بویراحمد سند انفال به نام دولت دارد و متعلق به هیچ شخص خاصی نیست که در راستای قانون برای سرمایه گذاری واگذار شده است

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی