تاریخ انتشار : جمعه 11 آگوست 2017 - 9:46
کد خبر : 7418

جامعه از طریق توسعه انسانی به مسیر پیشرفت دست خواهد یافت

جامعه از طریق توسعه انسانی به مسیر پیشرفت دست خواهد یافت

سید محمد علی تقوی گفت:با توجه به ابلاغ سیاست های جمعیت در سال ۹۳ توسط رهبر معظم انقلاب طی دو سال گذشته همایشی تحت عنوان روز ملی جمعیت در کشور برگزار می شود که این همایش در استان کهگیلویه وبویراحمد با محور‌های، پنجره جمعیتی و نقش آن در توسعه پایدار، تحولات جمعیتی استان با تاکید بر ثبت وقایع حیاتی و جمعیت، بالندگی، سلامت و باروری جوانان برگزار شد

تقویآفتاب دنا : به همت اداره کل ثبت احوال استان کهگیلویه وبویراحمد همایش بزرگداشت روز ملی جمعیت با حضور استاندار، مدیران و کارشناسان  دستگاههای اجرایی و دست اندرکاران حوزه ثبت احوال و با مشارکت استانداری، سازمان  مدیریت وبرنامه ریزی،  و  دانشگاه علوم پزشکی برای بررسی مسایل جمعیتی استان وترمیم راهبردهای کلان وسیاستهای اجرایی از زوایای مختلف با بهره گیری از نظریه های کارشناسی  صاحب نظران در حوزه های  مختلف اجرایی وعلمی در یاسوج برگزار شد.

مدیرکل ثبت‌احوال استان  کهگیلویه وبویراحمد در این همایش گفت:با توجه به ابلاغ سیاست های جمعیت در سال ۹۳ توسط رهبر معظم انقلاب طی دو سال گذشته همایشی تحت عنوان روز ملی جمعیت در کشور برگزار می شود که این همایش  در استان کهگیلویه وبویراحمد با محور‌های، پنجره جمعیتی و نقش آن در توسعه پایدار،  تحولات جمعیتی استان با تاکید بر ثبت وقایع حیاتی و جمعیت، بالندگی، سلامت و باروری جوانان برگزار شد

شاخص توسعه نیروی انسانی از ارکان اصلی رشد و شکوفایی جوامع است

مدیرکل ثبت‌احوال استان  کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه در دنیای امروز یکی از مؤلفه‌ها در برنامه ریزی‌های کلان جامعه توسعه یافته توسعه نیروی انسانی است، بیان کرد: شاخص توسعه نیروی انسانی همواره به عنوان یکی از ارکان اصلی رشد و شکوفایی جوامع بلاخص در عرصه اقتصادی است، صاحب نظران توسعه معتقد هستند که در برنامه‌های توسعه پایدار، نیروی انسانی کارآمد در کشور سرمایه‌های اصلی به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: اهمیت سرمایه دانش بهتر از سرمایه تولید است، به خصوص در برنامه ریزی‌هایی با محوریت توسعه، سرمایه‌های انسانی نقش اول ثروت آفرینی را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه توانمندسازی نیروی انسانی روند توسعه اقتصادی کشور را تصحیح خواهد کرد، گفت: تأثیر سرمایه انسانی در کشورهای توسعه یافته، ۷۰ درصد ثروت آفرینی را سبب می‌شود و در کشور همانند ایران این سهم کمتر از ۳۴ درصد است.

مدل مدیریتی منحصر به فرد استاندار در ثبات، آرامش سیاسی و توسعه پایدار استان در چهار سال گذشته

مدیرکل ثبت‌احوال استان  کهگیلویه وبویراحمد  در ادامه با بیان اینکه با هدف گذاری صحیح و درست از مدیریت و تأثیر انسان‌های دانا و خلاق در رهبری جامعه، می‌توان از منابع استفاده بهینه کرد، اظهار داشت:  استاندار محترم جناب آقای دکتر خادمی نمونه‌ای از انسان‌های دانا و خلاق در استان کهگیلویه و بویراحمد و بدنه دولت تدبیر و امید است که وی در چهار سال گذشته با ارائه مدل مدیریتی منحصر به فرد، به عنوان یک مدیر  مدبر و دانشمند در استان تاثیرگذار ویژه‌ای داشته است و همواره شاهد اخلاق مداری از ایشان بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: این شیوه مدیریت صحیح در استان زیر چتر هدایت حضرت آیت اله ملک حسینی و هر سه نماینده شجاع، جسور و نترس استان بکار گرفته شد، که علیرغم تمام محدودیت‌های منابع مالی کشور بیشترین تأثیر در ثبات و آرامش سیاسی و توسعه پایدار استان برجای گذاشت.

اجرای شیوه مدیریت خلاقانه نمایندگان استان در مجلس  برای توسعه وپیشرفت

مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد در همین زمینه گفت: نمایندگان استان در مجلس نیز با اجرای شیوه مدیریت خلاقانه نه تنها اجازه ندادند که استان وارد چالش‌ها ضد توسعه شود، بلکه به شدت از خارج شدن استان از قطار توسعه جلوگیری کردند؛ تا جایی که امروز شاهد افزایش سرعت قطار پیشرفت در کهگیلویه و بویراحمد هستیم.مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه جامعه از طریق توسعه انسانی به مسیر پیشرفت دست خواهد یافت، گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار، انسان را باید محور توسعه به حساب آوریم، و بر روی منابع صالح خود سرمایه گذاری کنیم؛ و قدردان فرزندان و سرمایه‌های ملی در هر جایگاهی باشیم.

ثبت احوال تحولات جمعیتی را رصد کرده، و نتایج را در اختیار نظام آماری کشور قرار می‌دهد

مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد  در ادامه گفت: دو دستگاه مرکز آمار ایران و ثبت احوال در تولید و انتشار آمار جمعیتی کشور متولی و نقش آفرین هستند، که مرکز آمار ایران به صورت میدانی و با بهره گیری از آخرین تکنولوژی‌های روز و ابزار سرشماری اطلاعات جمعیتی را جمع آوری می‌کند.

وی اظهار کرد: ثبت احوال کشور با بیش از هزار و ۱۳۰ دستگاه اجرایی در در ‌صد هشتاد هزار نقطه مختلف کشور به صورت آنلاین ارتباط دارد، و این دستگاه با استفاده از سامانه اعلام هویتی، خدمات زیادی را به مراجعه کنندگان نهادها و مراکز دانشگاهی و بسیاری از دستگاه‌های خدمات رسان دیگر ارائه می‌دهد.

وی اضافه کرد: ثبت احوال آمار ثبتی را به خصوص ثبت وقایع چهارگانه حیاتی را ثبت می‌کند، و همچنین تغییر و تحولات در حوزه جمعیتی را رصد کرده، و نتایج را با بهره گیری از پایگاه داده جمعیتی در ثبت احوال کشور استخراج و در نظام آماری کشور قرار می‌دهد.

وی افزود: احراز هویت رأی دهندگان که در مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری در صحبت وزیر کشور به آن اشاره شد، خود سند و مدرک محکمی از نقش آفرینی سازمان ثبت احوال است

ثبت ۷۵هزار ولادت و فوت در مهلت قانونی در چهار سال گذشته

مدیرکل ثبت احوال استان با بیان اینکه طی چهارسال گذشته  ۷۵  هزار ولادت و فوت در استان طی مهلت زمانی قانونی ثبت شد، افزود: این میران  ۹۹.۵ درصد کل ولادت ها و فوتها است    .  تقوی تصریح کرد: در سالهای  ۹۳  و  ۹۴  شیب تند طلاق و کاهش ازدواج را در استان را شاهد بودیم که ازدواج در استان از سال گذشته روند مثبت گرفته است .وی همچنین از برنامه ریزی و تلاش برای ساماندهی مهاجرت ها و آمار شهرها و مکان های هدف خبر داد

نامگذاری ۳۳میلیون از جمعیت کشور به نام ائمه معصومین

مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنانش  اظهار داشت: ۳۳ میلیون نفر از کل جمعیت کشور در نام گذاری کودکان خود، نام ائمه معصومین را بیش از هر نام دیگری انتخاب کردند.

تقوی بیان کرد: نام پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) با ۷ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۵۲۶ نفر صدر نام‌های انتخابی والدین در کشور است.

وی با بیان اینکه تعداد ۷ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۸۳۱ نفر نام علی را در کشور انتخاب کردند، افزود: ۴ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۳۹۲ نفر نام فاطمه و همچنین ۳ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۸۳۲ نفر نام زهرا را به خود اختصاص دادند.

وی اضافه کرد: یک میلیون و ۳۲۱ هزار و ۶۵ نفر در کشور نام معصومه را برای فرزندان خود انتخاب کردند

۲۲۴ هزار نفر از جمعیت استان نام ائمه را برگزیده اند

مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در مجموع از جمعیت استان  ۲۲۴  هزار نفر نام ائمه را برگزیده اند، اضافه کرد:  ۵۸  هزارو  ۸۱۷  نفر در استان نام گل و گیاه را برگزیده اند، که نام مریم با  ۱۱  هزار و  ۸۵۰  نفر بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است. تقوی گفت: بیشترین فراوانی نام در این استان امیر علی و فاطمه است

۶۸ درصد جمعیت استان در سن ۱۵ تا ۶۴ سال یعنی قرار دارند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این همایش گفت: طبق سرشماری سال قبل استان  ۷۱۳  هزار و  ۵۲  نفر جمعیت دارد .

حسن نوروزی افزود: در  ۳۱ استان کشور و در شهرستان هایی که مرکز استان هستند، در سال  ۹۵  بیشترین نرخ رشد جمعیت در کشور متعلق به این استان اعلام شد    .

وی بیان کرد: شهر یاسوج رشد جمعیتی  ۳.۴ درصدی داشته است نرخ شهر نشینی در استان در حال افزایش است

وی تصریح کرد: در سالهای اخیر جمعیت استان نسبت به قبل به سمت پیری می رود و این در حالی است که استان به لحاظ جوانی از کشور جوانتر است . در آمار سال   ۹۵ ،  ۶۸  درصد جمعیت استان  در سن  ۱۵  تا  ۶۴  سال یعنی سن کار قرار دارد    .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به کاهش جمعیت در چند شهرستان در سال  ۹۵  نسبت به سال   ۹۴  ادامه داد: شهرستان کهگیلویه و دنا با کاهش جمعیت مواجه شدند که جمعیت شهرستان کهگیلویه از ۱۳۳ هزار نفر در سال ۱۳۹۰ به ۱۳۱ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ رسیده و با کاهش جمعیت در پنج سال اخیر مواجه بوده است.

حسن نوروزی اظهار داشت: افراد با سن ۳۵ تا ۳۹ سال بیشترین فراوانی را در این استان دارد و هر چند که جمعیت استان بین پنج تا ۶ سال از میانگین کشوری جوان‌تر بوده اما در حال پیر شدن است.

وی با اشاره به وجود بُعد خانوار ۳٫۸ نفری در این استان، بیان کرد: امید به زندگی در این استان از سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۵ بین مردان از ۶۶ سال به ۷۱٫۵ سال و در بین بانوان از ۶۹٫۸ سال به ۷۴ سال رسیده است.

افزایش سن ازدواج سبب کاهش باروری شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این همایش  با بیان اینکه افزایش سن ازدواج سبب کاهش باروری شده و سن ایده آل برای ازدواج و باروری نیز بین ۲۰ تا ۳۵ سال است خاطرنشان کرد: میانگین سن ازدواج بین آقایان  در کهگیلویه و بویراحمد ۲۷ سال و بین بانوان ۲۴ سال است که بالا بوده و باید کاهش پیدا کند.

اورنگ ایلامی از تدوین  سند ملی بیماری های غیر واگیر در استان  خبرداد وگفت:۹۲  درصد از مردم استان تنها  ۱۵۰  دقیقه در هفته راه می روند که این مسئله لزوم توجه به معضل کم تحرکی را طلب می کند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی یاسوج خاطرنشان کرد: نرخ باروری در کهگیلویه و بویراحمد به طور میانگین ۲٫۱۵ درصد بوده و شهرستان گچساران نیز با ۱٫۷۶ درصد کمترین میزان نرخ باروری را در این استان دارد.

ایلامی با اشاره به برخی مسائل کاهش فرزند آوری بیان کرد: روند رو به افزایش تمایل به تک فرزند آوری، وضعیت اقتصادی و اجتماعی، روند رو به افزایش آسیب های اجتماعی مانند مصرف مواد مخدر و طلاق و افزایش متوسط فاصله بین ازدواج و فرزند آوری و فاصله بین  تولد فرزندان از جمله این موارد است    .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: کم تحریکی، استرس، سموم و مواد رنگی و شیمیایی، مصرف مواد کافئین دار، شغل های اداری و برخی دلایل دیگر در ناباروری تاثیر دارد و بر نرخ کلی ناباروری تاثیر می گذارد    .

شرط اصلی داشتن جمعیت کیفی افزایش نرخ رشد اقتصادی نسبت به نرخ رشد جمعیت است.

استاد دانشگاه تهران در رشته جمعیت شناسی نیز در نخستین همایش یک روزه بزرگداشت روز ملی جمعیت در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: وجود ۱۹۷ هزار جوان بین سن ۱۵ تا ۲۹ سال در این استان فرصتی ارزنده برای توسعه همه جانبه آن است که باید مورد استفاده بهینه قرار گیرد.

علی پژهان افزود که پنج هزار و ۳۵۶ نفر از مردم کهگیلویه و بویراحمد از سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ به نقاط مختلف کشور مهاجرت کرده‌اند که بخش عمده‌ای از آنها افراد تحصیلکرده هستند در حالی که در این مدت حدود یک هزار نفر وارد استان شده‌اند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: ۴۵ نفر در هر کیلومترمربع از مساحت کهگیلویه و بویراحمد زندگی می‌کنند و شهرستان بویراحمد نیز با ۲۴۰ هزار نفر با تراکم و توزیع نامتوازن جمعیت مواجه است.

پژهان عنوان کرد که ۲ سوم جمعیت کهگیلویه و بویراحمد بین سن ۱۵ تا ۶۴ بوده که جزء جمعیت فعال و در سن کار است.

وی ابراز داشت: شرط اصلی برای داشتن جمعیت کیفی و مؤثر در هر کشور افزایش ۶ تا هفت برابری نرخ رشد اقتصادی نسبت به نرخ رشد جمعیت است.

خانواده‌های به مسأله ازدواج آسان بیش از پیش توجه کنند

امام جمعه موقت یاسوج نیز گفت :انتظار می‌رود خانواده‌های کهگیلویه و بویراحمد به مسأله ازدواج آسان و به دور از تجملات بیش از پیش توجه کنند.

حجت الاسلام سید علی صالح موسوی اعظم اظهار داشت: جوانان کهگیلویه و بویراحمد نباید به دلیل فقر و مشکلات مالی نسبت به مسأله مهم ازدواج بی تفاوت باشند.

وی افزود: سقط جنین در کهگیلویه و بویراحمد تا حدی رایج شده و تنها زمانی جایز است که توسط پزشک تشخیص داده شود.

امام جمعه موقت یاسوج بیان کرد که تکثیر نسل در آیات و روایات متعدد همواره مورد تأکید بوده و جلوگیری از فرزندآوری نیز نهی شده است.

«ابوالقاسم هاشمی» معلم بازنشسته کهگیلویه و بویراحمد و پدر ۶ پسر و سه دختر که همگی آنها دارای مدارج عالی تحصیلی هستند در این نشست مورد تجلیل قرار گرفت.

کارشناس مسئول آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اداره کل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست به دلیل همکاری لازم برای اجرای طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ در استان تجلیل شدند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی