تاریخ انتشار : سه‌شنبه 23 می 2017 - 1:57
کد خبر : 7166

شیرین‌ترین روز برای مردم ایران اسلامی لحظه شنیدن آزادی خرمشهر بود که دل امام و مردم را شاد کرد

شیرین‌ترین روز برای مردم ایران اسلامی لحظه شنیدن آزادی خرمشهر بود که دل امام و مردم را شاد کرد

امیر عباس اسمند گفت: آزادسازی خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ این مرز بوم به شمار می‌رود و به همین دلیل در تقویم‌ها روز سوم خردادماه را روز «مقاومت، ایثار و پیروزی» نام نهاده‌اند.

 photo_۲۰۱۷-۰۵-۲۳_۰۱-۵۰-۱۵ (2)اشاره:

جنگ عراق با ایران که در ایران با نام جنگ تحمیلی یا دفاع مقدس و در زمان صدام در عراق با نام قادسیهٔ صدام شناخته می‌شود، طولانی‌ترین جنگ متعارف در قرن بیستم میلادی و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام بود که نزدیک به هشت سال به طول انجامید. جنگ به صورت رسمی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ برابر ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ آغاز شد.

این جنگ در نهایت پس از حدود ۸ سال در مرداد ۱۳۶۷ با قبول آتش‌بس از سوی دو طرف و پس از به جا گذاشتن یک میلیون نفر تلفات و ۱۱۹۰ میلیارد دلار خسارات به دو کشور خاتمه یافت.

جنگ هشت ساله دفاع مقدس نماد تحقق وعده الهی در پیروزی حق علیه باطل بود. و در این بین بسیاری از جوانان این مرز و بوم در راه دفاع از آرمان ها و ارزش های انقلاب جان خود را تقدیم سربلندی ایران عزیز کردند.

عملیات بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد یکی از بزرگ ترین و مهم ترین عملیات های ایران در زمان جنگ هشت ساله دفاع مقدس است.

اشغال خرمشهر مثل یک برگ برنده برای سواستفاده های نیروی بعث و وادرکردن ایران برای پذیرش هرگونه صلحی بود ولی جوانان غیور این سرزمین با انجام این عملیات خرمشهر را آزاد کردند.

آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات الی بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق بود که پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ صورت گرفت.

این عملیات توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران (به فرماندهی علی صیاد شیرازی) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (به فرماندهی محسن رضایی) انجام گرفت.

فتح خرمشهر انعکاس جهانی داشت و عراق با از دست دادن خرمشهر از نظر سیاسی تکیه‌گاهش را برای مذاکره از دست داد..

این واقعه از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود. به همین دلیل از این روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نامگذاری کرده‌است.

هرساله به مناسبت عملیات غرور آفرین بیت‌المقدس وسالروز آزادسازی خرمشهر برنامه های متنوعی برای پاسداشت فداکاریهای رزمندگان اسلام در آن دوران و انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان که آن دوران را ندیده اند در اقصی نقاط کشور عزیزمان ایران برگزار می شود.

در همین زمینه ودر راستای تشریح برنامه های گرامیداشت سوم خرداد خبرنگار آفتاب دنا با سرهنگ امیر عباس آسمند مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد مصاحبه ای انجام داده است که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.

آزادسازی خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ این مرز بوم به شمار می‌رود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد در ابتدا با تبریک فرا رسیدن سوم خرداد  سالروز آزادسازی خرمشهر قهرمان گفت: آزادسازی خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ این مرز بوم به شمار می‌رود و به همین دلیل در تقویم‌ها روز سوم خردادماه را روز «مقاومت، ایثار و پیروزی» نام نهاده‌اند.

سرهنگ امیر عباس آسمند  به عملیات آزاد سازی خرمشهر اشاره کرد وگفت: عملیات بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، یکی از بزرگترین و استراتژیک ترین عملیات های هشت سال دفاع مقدس است که طی چهار مرحله مختلف نهایتا منجر به آزادسازی خرمشهر شد.

فاتحان خرمشهر با مقاومت خود توجه جهان را به عملیات بیت المقدس جلب کردند

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این عملیات از دهم اردیبهشت ماه سال ۶۱ آغاز شد و یک ماه به طول انجامید اظهار داشت:  لذت بخش ترین پیروزی هشت سال جنگ تحمیلی در این عملیات رقم خورد و شهیدان و سرداران مبارز این رزم به فاتحان خرمشهر مشهور شدند که با مقاومت خود توجه جهان را به نتیجه بزرگ این عملیات جلب کردند.

آسمند افزود: عملیات الی بیت‌المقدس در معادلات نظامی و جهانی موثر بوده است و ما در آن توانستیم «می‌توانیم» را به جهانیان ثابت کنیم و دنیا به این باور رسید که صدام شکست‌پذیر است و ایران روز به روز قوت می‌گیرد.

وی به  اهداف عمده استراتژیک و تاکتیکی عملیات بیت‌المقدس اشاره کرد وگفت:بیرون راندن نیروهای متجاوز به پشت مرزهای بین‌المللی ، نشان دادن برتری قدرت سیاسی-نظامی و اجتماعی جمهوری اسلامی به عراق و حامیان او در منطقه ، انهدام نیروهای متجاوز در منطقه بین غرب کارون تا خط مرزی و آزاد سازی خرمشهر از اهداف عملیات بیت‌المقدس بود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان  در ادامه گفت: در ساعت ۲۲:۳۰ شامگاه شنبه، ۱ خردادماه ۱۳۶۱، مرحله چهارم این عملیات با اعلام رمز یا محمدبن‌عبدالله، از بی‌سیم فرماندهی قرارگاه مرکزی کربلا به واحدهای عمل‌کننده، با هدف آزادسازی خرمشهر آغاز شدکه در پایان این نبرد علاوه بر پایان بخشیدن به ۱۹ ماه اشغال بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان و آزادسازی خرمشهر، ضربه‌ای سنگین به توان رزمی و روحیه نیروهای عراقی وارد آمد.

آسمند افزود: در جریان آزادسازی خرمشهر حدود ۱۶ هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند و همچنین ۱۹ هزار نفر نیروی عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.

وی به شور حال مردم  پس از آزادسازی خرمشهر  اشاره کرد وگفت: خبر آزادسازی خرمشهر باعث خوشحالی مردم ایران شد و مردم این شادی را با ریختن به خیابان ها جشن گرفتند و در مسجد جامع خرمشهر نماز اقامه کردند.

وی  خاطرنشان کرد: امام راحل  نیز در پیامی در ۳ خرداد ۱۳۶۱ به مناسبت آزادسازی خرمشهر خطاب به مردم ایران گفت که  خرمشهر را خدا آزاد کرد.

نفش مهم رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در دوران دفاع مقدس ستودنی است

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه  با بیان این که رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در همه عملیات‌های دفاع مقدس حماسه آفریدند، اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد به نسبت جمعیت و وسعت خود در دوره دفاع مقدس یکی از استان‌هایی بود که بیشترین تعداد حضور رزمندگان در جبهه‌ها را به خود اختصاص داده بود.

وی گفت: تقدیم تعداد بیش از هزار و ۸۰۰ شهید در دوره دفاع مقدس برای استان کوچکی همچون کهگیلویه و بویراحمد مایه افتخار است که در این بین هزاران جانباز نیز تقدیم اسلام و ایران و انقلاب کرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مناسبت‌هایی از دفاع مقدس که همه ساله برگزار می‌شود از روز سوم خرداد به عنوان روزی تاریخی در تقویم ایران در همه ادوار تاریخی یاد کرد و گفت: شیرین‌ترین روز برای مردم ایران اسلامی لحظه شنیدن آزادی خرمشهر بود که دل امام و مردم را شاد کرد.

وی با تأکید بر این که همه وظیفه داریم این روز بزرگ را به بهترین وجه ممکن پاس بداریم و برنامه‌های خاص یوم‌الله سوم خرداد را داشته باشیم، اظهار کرد: کمیته‌های برگزاری این روز فرخنده و تاریخی در استان تشکیل شده و جلساتی نیز برگزار کرده‌اند.

سوم خرداد فرصتی برای بازنگری در حماسه‌هایی است که فرزندان این سرزمین با ایمان به خدا و دست خالی آفریدند

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد حماسه سوم خرداد را نماد فرهنگ ایثار و شهادت رزمندگان اسلام دانست و گفت: صیانت از ارزش های دفاع مقدس، ایثار رزمندگان و انتقال دستاوردهای آن حماسه های بزرگ وظیفه همگانی است.

امیرعباس آسمند توجه به بزرگداشت روز سوم خرداد را رسالتی مهم دانست و افزود: آزادسازی خرمشهر به عنوان یک حماسه و نگین ایثارگری همواره باید مورد توجه قرار گیرد و برای نسل آینده به خوبی تبیین و تشریح شود.

وی اظهار داشت: سوم خرداد فرصت مناسبی برای بازنگری در حماسه‌های متعدی است که فرزندان این سرزمین با ایمان به خدا و دست خالی آفریدند و در تاریخ ماندگار شدند.

آسمند با بیان اینکه سوم خرداد یادآور استقامت و پایداری ملت ایران است اظهار داشت: سوم خرداد یک حماسه ملی است اگر حضور ملت در صحنه جبهه‌های دفاع نبود، نه حماسه آن پیروزی و نه حماسه حضور مردم در جشن پس از پیروزی تحقق نمی‌یافت.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پاسداشت حماسه سوم خرداد زمینه انتقال ارزش‌های ایثار و فداکاری را در میان مردم به‌ویژه نسل‌هایی که دوران دفاع مقدس را به صورت عینی تجربه نکرده‌اند، فراهم می‌کند.

برنامه های متنوع گرامیداشت سوم خرداد در کهگیلویه وبویراحمد

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد تبلیغات محیطی در سطح شهرستانها ومناطق ،  غبار روبی گلزار مطهر شهدا، بازدید و سرکشی از خانواده‌های معظم شهدای عملیات آزادسازی خرمشهر، برگزاری مراسم صبحگاه مشترک نیروهای مسلح در سطح استان، تجلیل از کارکنان ایثارگران دوران دفاع مقدس به ویژه عملیات بیت‌المقدس و تجلیل از خانواده شهدا را از جمله برنامه‌های پیش بینی شده به مناسبت “سوم خرداد” برشمرد و افزود: زنگ مقاومت و پیروزی نیز  ساعت ۱۱ صبح در استان به صدا در می‌آید.

آسمند با بیان اینکه سرکشی از خانواده شهدا سبب عزت و پالایش روح انسان می‌شود، گفت: یکی از برنامه‌های بنیاد بازدید و سرکشی از خانواده‌های شهدا است که در طول سال دنبال می شود.

آسمند از برگزاری میزگرد تلویزیونی با موضوع « سوم خرداد» با حضور تنی چند از  فرماندهانی که در عملیات بیت المقدس حضور داشتند  از شبکه استانی دنا خبر داد و گفت: همایش پیاده‌روی خانوادگی نیز برای پاسداشت این حماسه ملی روز جمعه در استان برگزار خواهد شد.

وی افزود: فرماندهان هشت سال دفاع مقدس به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر پیش از خطبه های نماز این هفته در شهرهای مختلف استان پیرامون این روز ارزشمند و عملیات بیت المقدس در جمع مردم ولایتمدار استان سخنرانی خواهند کرد.

رونمایی از کتاب ” قفسی که شکست” به مناسبت فتخ خرمشهر

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد  از برگزاری برنامه میثاق با شهدا  وتجلیل از مقاومت وحماسه پایداری مردم دزفول با همکاری بنیاد شهید وامور ایثارگران در چهارم خرداد خبرداد وگفت: در این مراسم و به مناسبت  گرامیداشت حماسه آزاد سازی خرمشهر و حماسه پایداری مردم دزفول آیین رونمایی از کتاب ” قفسی که شکست” نوشته خسرو نیکنام که با همکاری بنیاد حفظ آثار تالیف شد، برگزار می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش  اظهار داشت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون فعالیت‌های ارزنده‌ای در حوزه چاپ کتاب‌ با موضوع دفاع مقدس انجام داده است.

آسمند ابراز کرد: این کتاب‌ها در قالب شعر، خاطرات فرماندهان و رزمندگان، پژوهش پیرامون ادبیات پایداری، تطبیق وصایای شهدای استان با تعالیم اسلامی، کتاب کودک در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

آسمند اظهار داشت: وی  با بیان اینکه تولید کتاب، فیلم ، مستندسازی سند و آثار شهدا از جمله وظایف ذاتی بنیاد حفظ آثار است از آمادگی کامل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد برای همکاری با دوستداران فرهنگ متعالی حماسه خبر داد وگفت: از تمامی نهادهای فرهنگی استان و علاقمندان به این حوزه دعوت به همکاری نموده و امیدواریم که با این مشارکت بتوانیم دین خود را به امام شهدا و شهیدان والامقام ادا کنیم

برگزاری نمایشگاه عکس «سوم خرداد» در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری نمایشگاه عکس و نقاشی به مناسبت « سوم خرداد» خبر داد و اظهار داشت: این نمایشگاه در محل نگارخانه باران اداره کل ارشاد استان برگزار می‌شود.

امیرعباس آسمند بیان کرد: این نمایشگاه شامل ۴۰ اثر عکس مستند از هشت سال دفاع مقدس است که با موضوع حماسه آفرینی و ایثارگری رزمندگان در ۸ سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس تهیه شده است.

وی با اشاره به نقش و جایگاه حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در دفاع مقدس و آزاد‌سازی خرمشهر، تصریح کرد: حماسه سوم خرداد و دفاع مقدس در حوزه فرهنگ دارای جایگاهی رفیع و ارزشمند است که بهترین عامل انتقال پیام آن دوران به نسل‌های جدید متوجه اهالی فرهنگ و هنر است.

وجود ۱۹ یادمان شهدای گمنام در کهگیلویه وبویراحمد

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنانش  چاپ و تولید ۳۰ عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس ، حمایت از پایان نامه های دانشجویی با موضوع دفاع مقدس ، برگزاری آموزش و سازماندهی اساتید برای تدریس کتاب آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاهها و حوزه های علمیه ، و اجرای فیلم ،سریال و تئاتر خیابانی پیرامون دفاع مقدس ، همکاری با ادارت در زمینه ترویج فرهنگ دفاع مقدس و  برگزاری مناسبهای مختلف در طول سال را از برنامه های آتی این بنیاد برشمرد .

اسمند به یادمان های شهدا اشاره کرد وگفت : ۱۹ یادمان شهدای گمنام دراستان وجود داردکه عملیات ساخت ۱۰ یادمان تاکنون به پایان رسیده است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی