تاریخ انتشار : جمعه 17 ژوئن 2016 - 9:47
کد خبر : 5703

برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی در راستای تولید محصولات استراتژیک در استان

برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی در راستای تولید محصولات استراتژیک در استان

جعفر گوهرگانی از تولید محصولات استراتژیک در استان خبر د اد وگفت: این سازمان در زمینه تولید محصولات استراتژیک از جمله گندم، دانه‌های روغنی، محصولات دامی، طیور و آبزیان برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده که امیدواریم با حمایت وزارت جهادکشاورزی و همچنین همکاری مسئولان ارشد استان در مدت زمان کوتاهی به خودکفایی در تولید و پایداری محصولات کشاورزی برسیم.

IMG_1105

نسیم دنا : رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد به همراه نماینده ولی فقیه ومعاونین بخشهای مختلف این سازمان در نشستی صمیمی با خبرنگاران به مناسبت هفته جهاد کشاورزی دستاوردهای مهم این بخش را تشریح کرد وبه وسوالات گوناگون خبرنگاران پاسخ داد.

جعفر گوهرگانی در این نشست از تولید محصولات استراتژیک در استان خبر د اد وگفت: این سازمان در زمینه تولید محصولات استراتژیک از جمله گندم، دانه‌های روغنی، محصولات دامی، طیور و آبزیان برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده که امیدواریم با حمایت وزارت جهادکشاورزی و همچنین همکاری مسئولان ارشد استان در مدت زمان کوتاهی به خودکفایی در تولید و پایداری محصولات کشاورزی برسیم.

تأمین امنیت مواد غذایی اساسی‌ترین برنامه سازمان جهاد کشاورزی در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی است

رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برنامه‌های جهاد کشاورزی در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص شعار سال ۹۵ برنامه‌‌هایی مدنظر دارد که تأمین امنیت مواد غذایی اساسی‌ترین برنامه وزارتخانه و سازمان جهاد کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

گوهرگانی افزایش صادرات محصولات غیرنفتی را یکی از راه‌های ارتقاء وضعیت اقتصادی کشور و استان دانست و افزود: رشد اقتصادی خوبی که سال گذشته در کشور به دست آمد نتیجه تلاش باغداران و کشاورزان بود که جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه‌ محصولات باغی، آبزیان، ماهیان سردآبی، گل‌های شاخه بریده و زینتی، دام و طیور توان صادرات را دارد که امیدواریم با همکاری بخش خصوصی و حمایت اتاق بازرگانی شاهد صادرات این محصولات به خارج از کشور باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: تولید دانه‌های روغنی کلزا و کنجد از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی در استان است که تاکنون ۱۵۰ تن کلزا از کشاورزان استان خریداری شده است.

نبود تاجر وصادرکننده باتجربه مهمترین مشکل صادرات محصولات کشاورزی استان

رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اغلب محصولات کشاورزی استان از گمرک استان‌های همجوار صادر می‌شود، تصریح کرد: به دلیل نبود تاجر و صادر کننده باتجربه در استان میزان صادرات محصولات کشاورزی از گمرک استان رقم قابل توجهی نیست.

گوهرگانی گفت: در سال جاری صادرات گیاهان دارویی از طریق گمرک کهگیلویه و بویراحمد به خارج از کشور انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: محصولات سیب، ماهی، گل شاخه بریده و گل رز محصولاتی هستند که از گمرک سایر استان‌ها به خارج کشور صادر می‌شود، برنامه جهاد کشاورزی استان صادرات محصولات خام و فرآوری شده از طریق گمرک این استان است.

جعفر گوهرگانی با بیان اینکه استان ظرفیت‌های زیادی برای تولید دارد خاطرنشان کرد: تعداد ۱۵ محصول در استان ظرفیت تولیدی برای صادرات را خواهد داشت.

رشد ۲۱۰ درصدی خرید تضمینی گندم درکهگیلویه وبویراحمد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد در ادامه  از افزایش ۲۱۰ درصدی خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی ۹۰ و ۹۱ خبر داد و گفت: این مهم در راستای سیاست راهبردی دولت برای توسعه و افزایش سطح محصولات استراتژیک بوده است.

جعفر گوهرگانی افزود: میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی امسال در مناطق گرمسیری تاکنون افزون بر ۵۷ هزار تن در دو بخش بذری و سیلویی است.

وی بیان کرد: این در حالی است که میزان خرید گندم در سال زراعی ۹۰ و ۹۱ با متوسط افزایش بارندگی حدود ۱۵۰ میلیمتری کمتر، ۲۷ هزار تن بود.

گوهرگانی ابراز داشت: از مجموع حدود ۵۷ هزار تن گندم خریداری شده در مناطق گرمسیری استان ۱۰ هزارتن گندم بذری و مابقی نیز سیلویی بوده است.

وی با بیان اینکه این میزان خرید در حدود ۶۰ هزار از مجموع ۷۰ هزار هکتار سطح زیرکشت محصول زراعی گندم در مناطق گرمسیری است، گفت: میزان پیش بینی خرید گندم سیلویی و بذری در استان در سال جاری نیز ۷۰ هزار تن بود.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون ۱۰هزار تن گندم بذری پیش بینی شده خریداری شده است، اظهار کرد: هدف گذاری خرید این محصول زراعی برای سال ۹۶ نیز ۱۰۰ هزار تن است.

گوهرگانی میزان گندم مصرفی مورد نیاز برای جمعیت ۷۰۰ هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد را حدود ۸۰ هزار تن ذکر کرد.

وی گفت: با ادامه این روند و تعامل بیش از پیش کشاورزان و جهاد کشاورزی امکان تحقق و تامین ۱۰۰درصد مواد غذایی در استان تحقق خواهد یافت.

IMG_1081

رشد دو برابری تولید گل شاخه بریده در دو سال گذشته

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد همچنین از رشد دو برابری تولید گل شاخه بریده در استان در دو سال گذشته خبر داد و گفت: میزان تولید این محصول از ۶ و نیم میلیون شاخه در سال ۹۲ به حدود ۱۳ میلیون شاخه گل در سال ۹۴رسید.

وی از اجرای حدود پنج هزار هکتار سطح آبیاری تحت فشار ظرف دو سال گذشته خبر داد و گفت: این در حالی است که متوسط سالانه اجرای طرح های آبیاری تحت فشار تا قبل از دولت یازدهم کمتر از ۵۰۰ هکتار بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با مکانیزاسیون کشاورزی نیز گفت: در این بخش نیازمند صرف هزینه و سرمایه‌گذاری هستیم و باید بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در این بخش تشویق کنیم.

گوهرگانی با بیان اینکه مکانیزاسیون کشاورزی تنها کمباین و تراکتور نیست اظهار کرد: مکانیزاسیون تولید ماهی، آبزیان و مزارع پرورش ماهی، مکانیزاسیون واحدهای گلخانه‌ای، مرغداری و دامداری و سایر فیلدهای کشاورزی در این بخش مدنظر است.

اجرا و تکمیل بیش از ۲۰ پروژه پمپاژ آب کشاورزی در استان

گوهرگانی اجرا و تکمیل بیش از ۲۰ پروژه پمپاژ آب کشاورزی در شهرستان ها و مناطق مختلف استان را یاداور شد و گفت: بسیاری از این طرح ها بیش از ۱۰ سال راکد و متوقف شده بودند.

وی با اشاره به اجرای این پروژه ها در مناطق مختلف استان از جمله قلعه‌گل، دیل، آرو، مختار، آبلش اظهار داشت:با بهره برداری از این طرح ها بیش از پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان نیز زیر پوشش شبکه های نوین ابیاری قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها آب موردنیاز حداقل ۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را تأمین می‌کنند ابراز کرد: جهاد کشاروزی برای اجرای این پروژه‌ها مقروض است که امیدواریم اعتبارات لازم برای ادامه این طرح‌ها تأمین شود.

آمادگی کامل سازمان جهاد کشاورزی برای تولید خوراک چغندر مورد نیاز کارخانه قند یاسوج

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان  از آمادگی کامل سازمان جهاد کشاورزی استان برای تولید خوراک چغندر مورد نیاز کارخانه متوقف شده قند یاسوج با قدمت بیش از نیم قرن خبر داد و گفت: در صورت پای کار بودن مدیر جدید کارخانه قند یاسوج، ۵۰ درصد میزان چغندر این واحد صنعتی در کشت پاییزه و در مناطق گرمسیری و ۵۰ درصد نیز در کشت بهاره مناطق سردسیری استان تامین خواهد شد.

گوهرگانی میزان چغندر مورد نیاز کارخانه قند یاسوج را حدود ۱۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت البته بخشی از نیاز به صورت شکر خام تأمین می‌شود.

امسال با مشکل کم‌آبی در استان مواجه می‌شویم

گوهرگانی به محدودیت برخی کشت‌ها با توجه به کم‌آبی در سال ۹۵ اشاره داشت و عنوان کرد: برخی از مردم استان تصور می‌کنند که امسال بارندگی‌ها نسبت به گذشته بهتر بوده این درحالی است که بارندگی‌ها تنها در شهرستان‌های گرمسیری استان مانند کهگیلویه، بهمئی و لنده مطلوب بود اما در مناطقی مانند باشت، گچساران، سی‌سخت و یاسوج بدترین سال بارندگی را نسبت به سال‌های گذشته داشتیم.

وی با بیان اینکه امسال با مشکل کم‌آبی در استان مواجه می‌شویم گفت: شاید در استان بحران آب نداشته باشیم اما اگر کم آبی در بخش کشاورزی درست مدیریت نشود و اگر کشاورزان بخواهند به همان میزان سال‌های قبل سطح زیر کشت برنج داشته باشند به طور قطع یک ماه دیگر با مشکل کم‌آبی روبرو می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تأکید کرد: تحت هیچ شرایطی زیردست چاه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ نباید کشت برنج انجام شود.

گوهرگانی بیان کرد: اگر در منطقه‌ای به صورت سنتی از گذشته از آب رودخانه‌ها استفاده می‌کردند امسال باید سطح زیر کشت را کاهش دهند.

وی با تأکید بر اینکه کشت ذرت در مناطق گرمسیری جز در زیردست سد کوثر توصیه نمی‌شود گفت: در برنامه اقتصاد مقاومتی باید تولید حداقل ۲۰ هزار تن ذرت داشته باشیم که این میزان را می‌توانیم فقط زیردست سد کوثر داشته باشیم به شرطی که کشاورزان ما در آن قسمت ذرت کشت کرده و سد هم به موقع ۷ متر مکعب آب موردنیاز را تأمین کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر عدم استفاده از منابع آب زیرزمنی برای کشت ذرت یا چغندر ادامه داد: کشت هندوانه و گوجه در فضای باز نیز جمع‌آوری می‌شود.

تخصیص ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای تولید محصولات ارگانیک در کهگیلویه و بویراحمد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمدنیز در این نشست گفت: این استان حدود ۴۰ هزار هکتار باغ دارد که مرکبات در مناطق گرمسیری استان و گردو، سیب و انگور در مناطق سرسیری تولید می‌شود.

شهرام عسکری تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن شرایط مناسب، ظرفیت بالایی برای تولید محصولات ارگانیک دارد.

وی از تخصیص دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای تولید این محصولات در استان خبر داد و گفت: این موضوع نقش مهمی در اشتغالزایی و صادرات این محصولات دارد.

وی خاطرنشان کرد: به کمک جهاد کشاورزی کلاس‌هایی برای کشاورزان استان برگزار شده که مضرات و آسیب‌های استفاده بی‌رویه از انواع سم در این کلاس‌ها بیان می‌شود.

خسارت ۱۱۵ میلیاردی توان صاداراتی ۲۶ میلیون دلاری محصولات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی کهگیویه و بویراحمد در این نشست از خسارات ۱۱۵ میلیارد تومانی ناشی از تگرگ و خشکسالی و سایر بلایا در این حوزه خبر داد.

علیرضا رستگار همچنین با بیان این که اگر در تولید محصول همه در استان همکاری لازم را داشته باشند و زیرساخت‌ها آماده باشد توان صادرات ۲۶ میلیون دلاری را در این استان از راه کشاورزی خواهیم داشت.

رتبه دوم تولید ماهیان سردآبی در کشور

کورش یزدانپناه مدیر امور آبزیان این سازمان نیز با اشاره به افتی که در تولید ماهیان سردآبی استان به دنبال بیماری وی‌اچ‌اس ایجاد شد، افزود: هنوز مقام دوم تولید ماهیان سردآبی را داریم.

وی گفت: در سال ۹۴ تولید ما در استان بیش از ۱۳ هزار تن در سال بود که در سال جاری امیدواریم این رقم افزایش پیدا کند.

وزارت جهاد کشاورزی تنها وزارتی است که رهبری مستقیما در آن نماینده دارند

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد  در این نشست با اشاره به جایگاه والای نمایندگی ولی‌فقیه گفت: وزارت جهاد کشاورزی تنها وزارتی است که مقام معظم رهبری مستقیما در آن نماینده دارند که این موضوع نشان از سنگینی و گستردگی رسالت‌های این وزارت به ویژه امنیت و سلامت غذایی است.

حجت‌الاسلام زمانی اضافه کرد: نظارت بر ذبح شرعی ، نظارت بر واگذاری اراضی به عنوان حاکم شرع وحفظ روحیه جهادی در بین کارکنان  را از مهم‌ترین وظایف حوزه نمایندگی ولی‌فقیه عنوان کرد.

وی با بیان اهمیت جهاد در دین اسلام گفت: جهاد تنها تیر و تفنگ نیست و امروز مبارزه مسئولان در حوزه خودکفایی فرهنگی تحریم ها و اقتصاد مقاومتی جهاد است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد روحیه جهادی را برای برون رفت از مشکلات راهگشا دانست و تأکید کرد: مدیران بدانند اگر به سمت مدیریت جهادی نروند هرگز قادر به رفع مشکلات عدیده این استان و خواسته‌ها و نیازهای مردم نخواهند بود.

وی با اشاره به هفته جهاد کشاورزی از رشادت جهادگران در مهندسی جنگ یاد کرد و گفت: نقش جهاد در دوران دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست به طوری که هنوز هم در روستاها از جهاد به نیکی یاد می‌کنند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، با یاد کردن از سه هزار شهید، ۲۲ هزار جانباز و هزار آزاده جهادگر، افزود: سازمان جهادکشاورزی منشا خیر و برکات زیادی به ویژه در روستاها و مناطق محروم است.

وی با تأکید بر عملکرد موفق مدیریت ارشد سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید گفت: در افتتاحیه‌های دو سال گذشته، عمده پروزه‌ها مربوط به جهاد کشاورزی بود که جای تشکر دارد.

کشاورزی یکی از مهم‌ترین موارد محقق شدن اقتصاد مقاومتی است

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان در ادامه  با اشاره به اینکه در قرآن بارها به ایمان و تقوا اشاره شده است، اظهار کرد: طبق آیات قرآن ایمان و تقوای الهی باعث افزایش در مال و برکت در آن می‌شود.

حجت‌الاسلام حبیب‌الله زمانی به میزان بالای تولید در کشورهای غربی اشاره و یادآور شد: شاید میزان محصول تولید شده در این کشورها که اعتقادی به خدا ندارند بیشتر باشد اما آیا افزایش تولید و برکت در آن به یک معنی است؟

وی به مواردی مانند زکات و خمس اشاره و اذعان کرد: رعایت دستورات الهی و دادن به موقع زکات و خمس باعث می‌شود سود بیشتری عاید کشاورز شده و مال او برکت بیشتری داشته باشد.

حجت‌الاسلام  زمانی از فعال شدن دفاتر حوزه نمایندگی ولی فقیه و کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد در زمان برداشت در مراکز خرید گندم سراسر استان در فصل برداشت خبر داد و گفت: با این کار کشاورزان می‌توانند همان جا زکات خود را پرداخت کنند.

وی حمایت و رضایت مردم را یکی از رسالت‌ها و وظایف کاری سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد و یادآور شد: باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود تا پول خرید تضمینی گندم در اسرع وقت به کشاورزان پرداخت شود.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: کشاورزی یکی از مهم‌ترین موارد محقق شدن اقتصاد مقاومتی بوده که بدون شک نیازمند توجه و حمایت مسئولین است تا کشاورزان بتوانند با رفع مشکلات و موانع خود محصولاتی خوب و بدون نقص وارد عرصه کرده و به رونق اقتصاد کمک کنند.

زمانی در پایان با تأکید بر حمایت و تشویق این قشر زحمت‌کش، گفت: با همدلی و صمیمیت تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا خدمتی بهتر انجام داده و بتوانیم تولید را تا جایی افزایش دهیم که به خودکفایی پایدار در استان و پس از آن در کشور برسیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی