تاریخ انتشار : شنبه 4 ژوئن 2016 - 9:13
کد خبر : 5643

سخنی با استاندار کهگیلویه وبویراحمد

سخنی با استاندار کهگیلویه وبویراحمد

امروز متاسفانه جوانان این استان بالاخص فارغ التحصیلان دانشگاهی از بیکاری رنج می‌برند، وخیلی از آنها سن آنها یا از مرز قانونی جهت استخدام گذشته یا لب مرز است. جا دارد در این زمینه تدابیری اندیشده شود تا در آینده نزدیک شاهد اشتغال این دسته از جوانان تحصیل کرده دانشگاهی در استان باشیم.

11 سید ولی موسوی/مدیرمسئول نسیم دنا – مدیریت بومی در کشورعزیزمان ایران همیشه با چالشهای فراوانی روبروست  که غلبه بر این چالشها تنها با تکیه بر قوانین و توجه نکردن به مسائل حاشیه ای میسر خواهد بود. طبیعی است که انتخاب افراد بومی با توجه به احساس تعلق و شناخت بیشتر از حوزه ماموریت محاسن و مزایایی دارد اما به دلیل بعضی مشکلات و شرایط منطقه ای گاهی اوقات محدودیت هایی را هم در اجرا ایجاد می کند.

مدیریت بومی می تواند با تکیه بر مدیریت توسعه محور و با هدف هماهنگ ساختن منابع انسانی و مادی و تکیه بر اصل شایسته سالاری و توانمندی های علمی مردمان این دیار با تکیه بر اشتراکات فرهنگی مردم, سعی در انسجام اهداف جهت کارایی لازم در بخش های مختلف با هدف حذف نابرابری و عدالت عملی نه تعریفی امروزی و فارغ از نوسانات سیاسی گامهایی مطمئن را در توسعه استان کهگیلویه وبویراحمد و همگرایی در سطح ملی بردارد.

از منافع مدیریت بومی این است که به محیط کارشان آشنایی کامل دارند، دلسوز مردم هستند و از توانایی‌ هایشان، نفوذ کلام و نفوذ قدرتشان در جهت منافع عموم استفاده می‌کنند. یک نوع غرور ملی و منطقه‌ای نیز باعث می‌شود زمان بیشتری کار کنند و در نهایت کارآیی و اثربخشی بالاتری داشته باشند یعنی سعی می‌کنند اگر یک ریال هزینه می‌شود در حد آن یک ریال نفعی داشته باشد. این منفعت استفاده از نیروهای بومی است که بسیار بالاست ، استفاده از نیروهای بومی اگر ده درصد مشکل داشته باشد ولی ۹۰% سود دارد، وقتی که شخصی کاری که انجام می‌دهد برای خودش است، وقتی که می‌بیند نقش و تأثیر اعمالش نه تنها در بحث اداری بلکه در بحث اجتماعی به خانواده، گذشته و آینده‌اش برمی‌گردد و حتی پس از مرگش نیز باقی می‌ماند بی‌شک بیشتر کار می‌کند.

توجه به تخصص گرایی در انتخاب مدیریتهای استان و ارزیابی عملکرد آنان ،به کار بستن تجربیات  وگماردن مدیران لایق و توانمند و کوشا جهت بهینه سازی سازمانها و ساماندهی ساختار اداری ،ایجاد آزادی عمل و بیان در اجتماعات علمی  با ایجاد امنیت سیاسی و اجتماعی که همگی توجه و تعمق در تصمیمات را با محوریت علم باوری ودیدگاه آینده نگری می طلبد امروزباید مدنظر مدیریت بومی قرار بگیرد.

اصولاً مدیریت یعنی قدرت ریسک  وحاشیه سازی برای مدیران بومی از توان وپتانسیل آنها می کاهد حتی اگردرعلم مدیریت علامه دهرهم باشند با عث می شود از کارآمدی آنها کاسته شود.

پس ازهر انتخاباتاتی مردم به دنبال تغییرات در همه سطوح مدیریتی واجرایی کشور هستند تا با تزریق انرژی جدید شاهد خدمتگذاری بهتر به مردم وتوسعه ،آبادانی وپیشرفت در اقصی نقاط کشور باشیم .

استاندار کهگیلویه وبویراحمد که از نیروهای  خوش فکرو توانمند بومی وازفرزندان شایسته این استان است وتجربیات فراوانی در عرصه مدیریتی داشت  پس از انتخاب دکتر روحانی وانتخاب مشی اعتدال ومیانه روی توسط اکثریت مردم  به عنوان استانداربومی این دیار انتخاب شد . مدیریت علمی ،توانمندی ،تخصص گرایی ، پرهیز کردن از مسائل حاشیه ای واشراف برمسائل استان  از وی چهره ای ساخته بود که بارقه امید ونشاط رادر این  دیار پرگهر طنین انداز کرد.

استاندار فهیم وفرهیخته که با تدبیر ودرایت جلسات را به شکل کاملا تخصصی وبرنامه محور اداره می کند ودر سخنرانی ها اقتصاد کلام را رعایت می نماید وبرای مدیریت زمان ارزش واهمیت والایی قائل است در همان روزهای نخست مسئولیت نخبگان وجریانات مختلف را به اتاق فکری دعوت کرد تا نظرات گوناگون را راجع به مسائل ومشکلات استان بشنود وبرای آنها چاره اندیشی کند که  این اقدام ارزنده وی مورد تقدیر وزیر محترم کشور قرار گرفت.

وی معتقد بود در کهگیلویه وبویراحمد ما فرصت پرداختن به مسائل حاشیه ای را نداریم وطبل سیاست بیش ازابعاد گوناگون توسعه در عرصه های فرهنگی ،اجتماعی ،اقتصادی وعمرانی در این استان بالاست و باید به کمک نخبگان این نگرش تغییر کند.

خوشبختانه استان کهگیلویه وبویراحمد از پتانسیلها وتوانمندیهای انسانی وطبیعی بالایی برخوردار است که با کمی اغماض از برخی مسائل گذرا که هیچ سودی به نفع مردم ندارد می تواند از جهات گوناگون  همچون نگینی درکشور بدرخشد.

این استان  با داشتن یک درصد خاک وجمعیت کشورظرفیتها وپتانسیلهای گوناگونی در بخشهای گوناگون دارد که متاسفانه به علت ضعف مدیریت و رفتارهای سلیقه ای مدیران ونداشتن برنامه ای مدون در جهت توسعه با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی هنوز ازبسیاری مشکلات ومحرومیت ها  رنج می برد.

دارا بودن موقعیت استراتژیک طبیعی در بحث گردشگری وتولیدات کشاورزی ودارا بودن ۲۵ درصد نفت و۱۰درصد روان آب  کشورو منابع عظیم معدنی وجنگلی و آب هوای مطبوع در همه فصول سال این استان را می تواند به یکی از قطب های مهم اقتصادی وگردشگری کشور مبدل سازد.

ولی با کما ل تاسف  به علت نبود زیرساختهای مناسب در حوزه های گوناگون ونداشتن سند وبرنامه ای مدون واصولی که مدیران بر ریل آن حرکت کنند وعدم استفاده از مدیران متخصص و تغییر پی درپی مدیران  قطار پیشرفت آن به کندی حرکت می کند که با ریل گذاری اصولی و استفاده از ظرفیتهای توانمند انسانی در مسیر حرکت نیاز به توقف وبازنگری نداشته باشیم.

به نظر می رسد امروز دیگر وقت آن فرا رسیده است که به مدیریت بومی احترام بگذاریم و دست به دست هم دهیم تا شاهد رشد وتوسعه استان در عصر کنونی باشیم. امروز خوشبخانه در عرصه ملی نیروهای بسیار توانمندی داریم که باید از این ظرفیت برای کمک به حل مشکلات استان بهره جست وبه جای تخریب آنها تلاش کنیم نیروهای بیشتری در عرصه ملی  با همکاری دولت  وتعامل نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی  به کار گرفته شوند تا در مدیریت کلان کشور نیز سهم بیشتری داشته باشیم .

امید می رود مردم فهیم استان ،نخبگان وفعالان عرصه سیاسی ،اجتماعی وفرهنگی دوران طلایی مدیریت بومی استان را قدر بدانند وهمه کمک کنند تا قطار پیشرفت وتوسعه استان شتاب بگیرد .تازمینه وبستر لازم برای رشد فرزندان غیور این دیار در سطوح ملی فراهم شود.

بر حسب رسالت مطبوعاتی خویش نکاتی چند را به استاندار فرهیخته واندیشمند استان یادآورمیشوم  وامیدواریم در برنامه های کاری ایشان مدنظر قرار بگیرد.

جناب آقای  استاندار؛

دوران کوتاه زندگی هر انسان زمان اندکی است که برای ایفای نقش انسانی و اجتماعی در اختیار او قرار می گیرد و مجموعه اعمال و رفتار انسان در این زمان کوتاه علاوه بر تاثیر بر سرنوشت خود او در پیدایش تحولات اجتماعی نیز بی تاثیر نیست.

اگر افراد در وقت توانایی و در فرصت هایی که در اختیار آنها قرار می گیرد از حق و عدالت پیروی کرده و خود را از هوای نفس و وسوسه های مادی و دنیوی برحذر دارند سعادت دنیا و آخرت را به دست می آورند و اگر از این فرصت ها برای ارضای هوای نفس استفاده کنند در اندک زمان همه چیز خود را از دست رفته می بینند

نباید فراموش کرد که ارج نهادن به منافع عمومی از علائم محبت به قانون و مردم است و هرچند صرفاً با تعویض کارگزاران حکومتی و مدیران اجرایی نمی توان به اصلاح امور اداری پرداخت در عوض با افزایش شیوه های نو می توان به روش های کهنه و ناکارآمد پایان داد که این امر هم در ابتدا نیاز به ارزیابی ها و بررسی احتمالات نو دارد.

ارتباط نزدیک  شما با مردم و بخصوص قشر محروم جامعه بدون هیچ واسطه، گاه در حل مسائل جاری چنان موثر واقع می شود و حقایق را برای شما آشکار می کند که ساعت ها کار کارشناسی و صرف وقت و هزینه قادر به انجام آن نیست پس هیچگاه خود را عملاً  و ان شاءالله نه درحد شعار از مردم جدا نکرده و این مهم را نیز به زیر مجموعه خود گوشزد کنید زیرا منصوبین شما در پست های اجرایی استان باید متوجه این مسئله باشند که اعمال خوب و بد آنها عمل فردی حساب نمی شود، بلکه مجازات و پاداش آنها بسته به خیل نظاره گرانشان افزایش می یابد و چه خوب است که با انجام وظایف خود در قبال مردم، پاداش خود را صدچندان کنند و از مکافات سنگین اعمال ناپسند به دور بمانند.

وحدت بین نماینده ولی فقیه در استان و ائمه  جمعه استان، حوزه‌های علیمه، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، اصحاب رسانه ، اهالی فرهنگ وهنر و مسئولان موجب پیشرفت استان زیبای کهگیلویه وبویراحمد و به نفع امنیت ملی ما است و امید می‌رود همچنان وپررنگ تراز گذشته  در دوران مدیریت حضرتعالی  که از نیروهای توانمند بومی هستید به عنوان نماینده عالی دولت دهم در استان شاهد این وحدت وهمدلی بیش از هرزمان دیگری باشیم.

البته حرکتها  همه باید در چهارچوب قانون باشد وهمه تسلیم قانون باشند وکسی خارج از قانون انتظار غیر منطقی نداشته باشد.

جناب آقای استاندار

درانتخاب همکاران خویش ومدیران دستگاهای اجرایی به تعبیر خود شما اصل بر تخصص گرایی وکار بلد بودن باشد تا کارها نلنگد وبا تدبیر وهوشمندی شاهد خدمتگذاری بهتر به مردم عزیزمان باشیم .  به نظر می رسد درطول دوسال گذشته حضرتعالی باید ارزیابی از عملکرد مدیران در حوزه های مختلف داشته باشید تا مدیرانی که نتوانسته اند سیاستهای دولت را آنگونه که شایسته است به پیش ببرند جای خویش را به مدیرانی توانمند ترو پرانرژی تر دهند تا شاهد کند شدن قطار توسعه استان نباشیم.

متاسفانه برخی از مدیران در میان مردم نیستند وخود را در اتاقهای کوچک مدیریتی محصور کرده اند و دیدن آنها نیاز به برنامه درازمدت است که شاید ماهها طول بکشد که باید چنین مدیرانی که پاسخگوی مردم ورسانه ها نیستند شناسایی وتذکرات لازم به آنها داده شود.

جناب آقای استاندار

امروز متاسفانه جوانان این استان بالاخص فارغ التحصیلان دانشگاهی از بیکاری رنج می‌برند، وخیلی از آنها سن آنها یا از مرز قانونی جهت استخدام گذشته یا لب مرز است. جا دارد در این زمینه تدابیری اندیشده شود تا در آینده نزدیک شاهد اشتغال این دسته از جوانان تحصیل کرده دانشگاهی در استان باشیم.

از دغدغه های جدی مردم این استان بحث استخدام هاست،دراستخدام نیروها تحت هر عنوانی در کلیه نهادهای دولتی ،نظامی وانتظامی ودانشگاه های دولتی وغیر دولتی  نظارت کامل را اعمال نمایید تا تبعیض دراستخدام واشتغال ازبین برود وامید به نظام اسلامی درمردم تقویت شود

جناب استاندار

برخی از مدیران  در استان کهگیلویه وبویراحمد دچار نوعی جلسه زدگی شده اند که باید هروز جلسه باشند واز برنامه ریزی که اساس وپایه حرکت دستگاههاست غافل هستند.

در بعضی جلسات استانی که این حقیر توفیق حضور دارم بی برنامه گی در حوزه مدیریتی برخی دستگاهها مشهود است که اطلاعات درستی از حوزه کاری ندارند ،موضوعی صحبت نمی کنند  که معمولا یا کار کارشناسی خوب صورت نگرفته و یا شاید با ماموریتها ورسالت سازمان خویش به خوبی اشراف ندارند.

تشکیل جلسات ادارات ونهادهای دولتی در غیر از تیم اداری کاری ارزشمند است که متاسفانه علی رغم تاکید حضرتعالی  متاسفانه برخی مدیران به آن پایبند نبودند.وامید می رود باتوجه به دوری مسافت شهرستانها وبخشها ومراجعه مردم این نکته مدنظر قرار بگیرد تا شاهد رضایت مندی مردم در دولت تدبیر وامید باشیم.

 جناب استاندار

از ویژگیهای مدیریت در عصر ارتباطات واطلاعات رسانه ای بودن است که متاسفانه برخی مدیران  امروز استان در طول مدیریت خود هنوز یک نشست خبری برگزار نکرده اند که پاسخگوی رسانه ها باشند ودر یک جمله باید بگویم که این افراد اعتقادی به کار رسانه ندارند ودر حوزه آنها سوالات متعددی در افکار عمومی وجود دارد که امیدواریم حضرتعالی در جلسات شورای اداری مدیران را ملزم به ارتباط تنگاتنگ با رسانه ها توصیه نمایید .

البته این شبهه به ذهن متبادر می شود که شاید مدیرارشد استان نیز اعتقادی به کار رسانه ای نداشته باشد که هم نشست خبری اندکی برگزارمی شود وهم مسائل ،مشکلات ومطالبات رسانه ها  در حوزه کاری شما مورد بی مهری قرار می گیرد که عدم تعامل با رسانه ها زیبنده دولت تدبیر وامید نیست.

تعامل با رسانه ها قطعا  از نقاط قوت حضرتعالی  خواهد بود  و انتظار می رود با توجه به نقش مطبوعات و رسانه‌ها در استان  که بسیار تاثیرگذار هستند شاهد تعامل و همدلی بین این قشر که شب و روز را نمی‌شناسد با مسئولان استان باشیم ومدیران استان از ظرفیت عظیم رسانه ای در استان برای بیان خدمات نظام اسلامی بهره کافی را ببرند ورسانه گریز نباشند

جناب آقای استاندار

بازدید سرزده شما  از دستگاههای اجرایی استان و صحبت چهره به چهره بامردم در سرعت بخشیدن به کارها نقش مهمی دارد بدون تردید در این بازدیدها برنامه محوری  مدیران نسبت به حل مشکلات وتوسعه استان  مورد بررسی قرار می گیرد ودر این رهگذربه ضعف وقوت مدیران پی خواهی برد.

هنر مدیریت ساماندهی وضع موجود واستفاده بهینه از امکانات در جهت توسعه وآبادانی است . استان کهگیلویه وبویراحمد با همه منابع خدادادی، توانمندیها وظرفیتهای خوبی که دارد احتیاج به تصویب برنامه هایی جهت توسعه وپیشرفت در سطح کلان داردکه با تغییر مدیران دستخوش تغییرمطابق سلیقه آنها قرار نگیرد. انتظار می رود سند توسعه استان در برنامه ششم توسعه در این راستا عملیاتی شود.

جناب آقای استاندار

متاسفانه شایعه یک بیماری روانی در کهگیلویه وبویراحمد است که به علت عدم پاسخگویی مسئولین مرتبط در برخی مواقع به بدنه افکار عمومی رسوخ پیدا می کند که اطلاع رسانی به موقع مسئولان زمینه را برای شایعه سازان از بین خواهد برد.

کم تحرکی در برخی ادارات استان وجود دارد که می طلبد  نظارت بر دستگاههای اجرایی برای داشتن برنامه در جهت ارتباط با مردم و تکمیل پروژه ها و ایجاد زیرساختهای لازم بالاخص در بخش آب ،بهداشت ودرمان ،گردشگری ، راه وشهرسازی وکشاورزی بسیار ضروری به نظر می رسد که قطعا مورد تاکید حضرتعالی خواهد بود

واما در پایان :

مسئولان باید به این نکته توجه کنند که پست و مقام ماندگاری ندارد و ارث و میراث پدری کسی نیست و خیلی‌ها آمدند و رفتند و خیلی‌ها خواهند آمد و روزی هم خواهند رفت اما تنها چیزی که برای مسئولان می‌ماند، خدمت صادقانه به مردم است که امروز یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی است و رمز ماندگاری دولت در همین است.

برنامه محوری ، پیگیر بودن تا حصول نتیجه ،نظارت وارتباط با مردم از دغدغه های جدی جنابعالی از مدیران خواهد بود که امید می رود با وحدت وهمدلی واستفاده از شایستگان در مسند مدیریت شاهد رشد وتعالی این دیار پرگهربیش از هرزمان دیگری  باشیم.

انشاء الله امیدواریم همه بکوشیم هم به وظایفمان خوب آشنا باشیم وهم خوب به وظیفه مان عمل کنیم وتلاش کنیم به تعبیر امام راحلمان در سرزمین اعمال ورفتارمان هیچ بذری جز رضایت پروردگار نباشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی