تاریخ انتشار : جمعه 27 فوریه 2015 - 19:24
کد خبر : 3322

وضعیت عشایر کهگیلویه و بویراحمد بحرانی است/ کوچ زودرس عشایر / کمبود علوفه و آب

وضعیت عشایر کهگیلویه و بویراحمد بحرانی است/ کوچ زودرس عشایر / کمبود علوفه و آب

مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد وضعیت عشایر این استان در مناطق قشلاقی را بحرانی دانست. نسیم دنا: علی وفایی مقدم در نشست ستاد کوچ استان گفت: ستاد بحران استان بازدیدهای میدانی را طی روزهای اخیر از مناطق قشلاقی استان داشته و اکنون وضعیت عشایر استان به هیچ وجه مطلوب نیست. وفایی مقدم اظهار داشت: کاهش

778073مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد وضعیت عشایر این استان در مناطق قشلاقی را بحرانی دانست.

نسیم دنا: علی وفایی مقدم در نشست ستاد کوچ استان گفت: ستاد بحران استان بازدیدهای میدانی را طی روزهای اخیر از مناطق قشلاقی استان داشته و اکنون وضعیت عشایر استان به هیچ وجه مطلوب نیست.

وفایی مقدم اظهار داشت: کاهش بارش ها طی سال جاری در مناطق مختلف استان وضعیت نگران کننده ای را بوجود آورده است.

وی افزود: با توجه به اینکه پراکنش بارش ها هم نامنظم بوده، خشکسالی اثر نامطلوب خود را بر مراتع استان گذاشته است.

کمبود علوفه و آب در مناطق عشایری

وفایی مقدم بیان کرد: اگر بارش در فروردین هم مطلوب باشد بازهم نمی تواند خسارت های ناشی از خشکسالی طی سال زراعی جاری را جبران کند.

مدیر ستاد بحران استان با اشاره به کاهش ۲۲۵ میلیمتری بارش ها در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: این کاهش بارش ها موجب فقر مراتع شده و عشایر استان با کمبود علوفه و آب مواجه هستند.

وی بر همکاری و هماهنگی همه دستگاههای اجرایی استان برای کاهش مشکلات عشایر تاکید کرد و گفت: پیگیری مشکلات عشایر در سطح ملی درحال انجام است و استاندار محترم استان طی نامه ای به سازمان بحران کشور خواستار کمک آن سازمان به عشایر استان شده است.

وفایی مقدم تاکید کرد: امسال باید نگاه مسئولان به حوزه عشایر ویژه باشد و با ارائه دقیق و به روز اطلاعات، از ایجاد شرایط بحرانی در آینده پیش گیری شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون مناطق گرمسیری و سردسیری استان با کمبود آب و علوفه مواجه هستند و این وضعیت در سال آینده تشدید می شود.

وفایی مقدم اظهار داشت: در سال گذشته این استان اگرچه بارشهای خوبی داشت اما پراکنش و زمان این بارشها مناسب نبود با این حال استان جزء استانهای خشک محسوب نشد و نتوانستیم اعتباری جذب کنیم.

وی بر اختصاص اعتبارات خاص به عشایر و کشاورزان در سال جاری تاکید کرد.

کوچ زودرس عشایر به دلیل وضعیت بحرانی

معاون اداری و مالی امور عشایر استان هم در این نشست وضعیت عشایر در دو شهرستان بهمئی و گچساران را نگران کننده تر از دیگر مناطق دانست و گفت: شرایط خاص عشایر به دلیل کاهش بارشهاموجب کوچ زودرس شده است.

الله مراد پژند افزود: در گچساران عشایر در مناطق قشلاقی جابجا شده اند و اگر این روند ادامه یابد امکان ماندن برای عشایر در این مناطق نیست.

وی تعداد دام موجود در مناطق عشایری گچساران را ۳۵۰ هزار راس دانست و اظهار داشت: باید علوفه مورد نیاز دام های عشایر تامین شود و در غیر این صورت مشکلات آنها افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به آبرسانی به عشایر استان، بیان داشت: هم اکنون تانکرهای آبرسانی با مشکل تامین سوخت مواجه هستند.

پژند تاکید کرد: اگر نمی توانیم باری از دوش عشایر برداریم حداقل بر مشکلات آنها اضافه نکنیم.

وی همچنین به سوء استفاده دلالان از این وضعیت عشایر اشاره کرد و گفت: دلالان دام عشایر را خریداری می کنند اما پول آن را نمی دهند و عشایر را روانه دادگاه و پاسگاه می کنند.

778072

761959

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی