تاریخ انتشار : دوشنبه 24 فوریه 2014 - 17:29
کد خبر : 245

رویکرد جدید کمیته امداد، نشاط وامید را به مددجویان هدیه می کند.

رویکرد جدید کمیته امداد، نشاط وامید را به مددجویان هدیه می کند.

 مصیب حیدری- کمیته امداد یکی از نهادهای برآمده از بطن انقلاب اسلامی است که چشم‌های زیادی را به خود معطوف کرده است. ماهیت کار این نهاد مقدس در کنار وسعت جامعه هدف آن موجب شده تا عملکرد کمیته امداد بیش از سایرادارات به چشم آید. در همه حکومت‌ها و دولت‌های جهان، افراد فقیر و کم‌درآمد

2013_10_23_10_07_55_45415

 مصیب حیدری- کمیته امداد یکی از نهادهای برآمده از بطن انقلاب اسلامی است که چشم‌های زیادی را به خود معطوف کرده است. ماهیت کار این نهاد مقدس در کنار وسعت جامعه هدف آن موجب شده تا عملکرد کمیته امداد بیش از سایرادارات به چشم آید.

در همه حکومت‌ها و دولت‌های جهان، افراد فقیر و کم‌درآمد یکی از مهم‌ترین پاشنه‌های آشیل آنها بوده به طوری که می‌توان گفت که عمده انقلاب‌های دنیا را این افراد به اصطلاح کوخ‌نشین به وجود آوردند و یا اینکه جرقه‌های انقلاب‌های دنیا از سوی این قشر از جامعه زده شده است.ولی در این بین انقلاب اسلامی ایران نگاه متمایزی به فقرا داشت که همه معنا و مفهوم این رویکرد را می‌توان در این جمله تاریخی حضرت امام خمینی (ره) که فرموده است: «من یک تار موی این کوخ‌نشینان را به همه کاخ‌نشینان عوض نمی‌کنم» پی گرفت.بر همین اساس، کمیته امداد شکل گرفت تا درد این کوخ‌نشینان درمان و حرف‌های آنان شنیده شود.در استان کهگیلویه و بویراحمد که فقری بر جای مانده از گذشته و رژیم شاهنشاهی دارد، جمعیت زیادی از جامعه مورد هدف این نوشتار هستند به طوری که اکنون بیش از یک ششم جمعیت این استان تحت پوشش کمیته امداد است وخدمات متنوعی دریافت می کنند.

در همه ادوار گذشته برای مستضعفان جامعه و افراد کم‌درآمد کارهای فراوانی شده است واگر بگوییم نشده است بدون شک بی‌انصافی کرده‌ایم ولی آنچه که شاید کمترکسی روی آن شک داشته باشد این است که برای مددجویان و مستضعفان آنگونه که در شان انقلاب اسلامی و خود مردم است کار نشده است.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، اکنون انتظارات جدیدی از مسئولان در سطح جامعه مطرح شده است که مدیریت این توقعات و همچنین همت والای تیم مدیریتی جدید در کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند، امید را بیش از گذشته در دل فقرا زنده کند.

بدون شک، مسئولانی که به خداوند ایمان قلبی دارند، آن هنگام که بدانند خانواده‌ای در این استان وجود دارد که ۶ ماه است قادر به خرید گوشت مرغ نبوده است، راحت سر بر بالین خواب نمی‌گذارند و هر طور که باشد برای برچیدن این دردها از خانواده‌های اصیل و صادق این استان گام بر می‌دارد؛ و اگر این دردها زیاد هستند و با گام‌های یک نفر و یک نهاد نمی‌توان تسکین داد باید عزم‌های همه مسئولان جزم شود و آستین‌های همت مسئولان بالا زده شود تا پرچم فقر درا ین استان پایین آورده شود.

از همه این‌ها گذشته در استان کهگیلویه و بویراحمد با تغییر مدیریت ارشد استان و مدیریت ارشد کمیته امداد و همچنین رویکردی که در آغاز راه از غلامرضا متقی دیده شد، امیدهای زیادی برای برداشتن گام‌های موثر در راه کاهش فقر در این استان به وجود آمده است.این استان استعدادهای زیادی دارد که اگر به درستی و با اتحاد و همدلی تمامی مسئولین ومردم به کارگرفته شوند، نباید فقیری به خاطر نبود کار و شغل وجود داشته باشد.

 باید اذعان کرد و گفت که در طول خدمات ۴ سال گذشته با مدیریت بومی و درد آشنا اقای عبدالمجیدفرهادی خدمات زیاد ومتنوعی انجام گرفته ولی عمق محرومیت وستم برجای مانده از رژیم ستم شاهی آنقدر زیاد است که جای کا بسیاری وجود دارد.

 ضمن تقدیر وتشکر از زحمات شبانه روزی آقای فرهادی  و تمامی امدادگرانی که یاریگر وی بودند باید گفت: درحال حاضر نیزغلامرضا متقی، از مدیران بومی است که با کمیته امداد آشنای دیرینه است؛ اوبدون شک از درد هم استانی‌هایش اطلاع دارد و خود طعم فقر را چشیده و می‌داند که حفظ آبروی یک مددجو برای بر آوردن نیازهای ابتدایی زن و بچه، چه مفهومی دارد.

او می‌داند که فقر ریشه فساد و کفر است؛ او می‌داند که روی فرهنگ کار در این استان کار نشده و مردم نیازمند به خوبی یاد نگرفته‌اند که می‌توانند با اندک حمایت‌های کمیته امداد، از بازوی خود نان شرافتمندانه بخورند.

متقی به خوبی می‌داند که کمیته امداد به تعبیری در راه کاهش فقر و کمک به نیازمندان و مددجویان تنها است و آنگونه که باید مشارکت سایر ادارات، خیرین و افراد دارای تمکن مالی در این راه مقدس جلب همگانی نیاز دارد.در یک محله، یک خانواده و یک طایفه افرادی هستند که با اندک توجهی می‌توانند به نیازهای مهم یک خانواده مددجو پاسخ دهند ولی کمیته امداد با تمام تلاش مدیران پیشین نتوانسته به آن ظرفیتی که مورد نظر است دست بیابد.

به هر حال تغییر مدیریت کمیته امداد، اکنون با این انتظارات جامعه رسانه‌ای وافکار عمومی مواجه است تا بتواند با به کارگیری همه راه‌های موفقیت به آنچه رسالت دارد عمل کند.

او در آغاز راه، رویکردهایش را اعلام کرده و حرف‌های امیدوارکننده‌ای زده است که لازم است بدنه امدادگران این استان با او همراه شوند. غلامرضا متقی می‌گوید برای رفع نیازهای نیازمندان نمی‌توان به بروکراسی طاقت‌فرسای اداری و کاغذی اعتماد کرد چرا که فردی که بیمار است و نان شب ندارد

 از پاراف و وعده امروز و فردا بیزار و خسته است؛ او می‌گوید: باید برای نیازهای مردم در دو بعد فوری و بلندمدت برنامه و راهکار داشته باشیم.

متقی در همین روزهای نخست مدیریتی به خوبی روی یکی از دردهای کهنه این استان دست گذاشته و گفته که کمیته امداد جای رابطه بازی و قومی و سیاسی فکر کردن نیست؛ او در این رابطه با همه کارمندان این نهاد اتمام حجت کرده است که هیچ کارمندی حق ندارد وارد این نوع ارتباطات شده و در راه مقدس خدمت، گرایشات سیاسی و قومی را دخیل کندوتنها ملاک را شایستگی وکارایی افرادقرارداده است.

وی همچنین گفته که هیچکس حق اعمال سلیقه شخصی در خدمات‌دهی به مددجویان را ندارد و ملاک کار ما پرداختن به متن و دوری از حواشی است.

او از جلب اعتماد مردم به کرات سخن می‌گوید و معتقد است روزی که مردم به کمیته امداد اعتماد کامل داشته باشند، آرامش روانی در جامعه زمینه‌ساز سایر موفقیت‌ها خواهد شد.

مدیرکل جدید کمیته امداد امام خمینی( ره) به خوبی وظایف کارمندان و حساسیت وظایف آنها را گوشزد کرده به طوری که نقص در عملکرد یک مجموعه به راحتی آبرو و عملکرد این نهاد را زیر سوال می‌برد و کمیته امداد را در رسیدن به اهداف مقدسش به عقب می‌راند.

او به خوبی تلاش کرده تا نگاه امدادگران این استان را از تمرکز روی مددجویان خارج کند و بگوید که جامعه هدف کمیته امداد تنها مددجویان نیست و سر و کار ما به همه مردم است به گونه‌ای که کمیته امداد باید فرشی باشد تا احسان روی آن جاری شود و آن عده از مردمی که استطاعت مالی دارند به آن عده که بضاعت کمتری دارند، کمک کنند.

متقی همچنین در این ارتباط که نامه یک مددجو برای یک امضای ساده معطل شود و یا اینکه یک خدمت همراه با منت و غرور باشد نیز به خوبی تذکر داده است که امید است این تذکرات پیگیری و خروجی ان در عملکرد کمیته امداد این استان نمود پیداکند.

یکی دیگر از رویکردهای امیدبخش مدیر جدید این است که همه کارکنان این نهاد را از وعده غیرقابل تحقق منع کرده و گفته هر کاری که از دست مان برمی‌آید باید در همان لحظه انجام دهیم و وعده سرخرمن ندهیم.

با همه این وجود به نظر می‌رسد اگر غلامرضا متقی بتواند در سایه همدلی فعلی در این استان و عزم تیم جدید مدیریتی در دولت تدبیر و امید، مشارکت و همکاری بخشی از ادارات این استان را جلب و تعدادی از دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی را با خود همراه کند، می‌توان به موفقیت او امید داشت.

به نظر می‌رسد کمیته امداد می‌تواند در کنار انجام کارهای مهم ولی روتینی چون پرداخت مستمری، کمک جهیزیه، کمک به تامین مسکن ،پرداخت هزینه‌های درمانی و تحصیل به یک نهاد خط دهند تبدیل و بستری شود برای رفع نیازهای جامعه هدف خود.

کمیته امداد می‌تواند با همکاری مدیران ارشد استان ، ادارات سازمانها ونهادها،ائمه جمعه وجماعات به خوبی شبکه‌های نیکوکاری را گسترش دهد و همه افراد وادارات را عضو این شبکه کند.

او گفته است: تلاش ما این است که در راه خدمت به مردم صداقت و راستگویی حسن خلق، پاکدامنی و عدالت محوری را سرلوحه کاری خود قرار داده و هر اندازه که بتوانیم در مسیر عدالت حرکت نماییم .متقی  گفت: همه ما امدادگران با وحدت و در کنار هم می توانیم بهترین خدمات را به جامعه هدف خود ارائه دهیم و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان از امدادگران این نهاد خواست رضایت ارباب رجوع را سرلوحه کار خود قرار داده و پاسخگویی درست و منصفانه و مسئولانه به ارباب رجوع داشته باشند.

همه این جملات، نشان از رویکردهایی دارند که اگر در وهله نخست جامعه امدادگر ومسئولین ارشد استانی ،نخبگان وبعد از آن تمامی افراد جامعه ومدیران ادارات بخصوص اصحاب رسانه  درجهت نهادینه نمودن فرهنگ کاروتلاش، انفاق و احسان ونیکوکاری همراه با دین مداری وتکیه همگان برخوداتکایی وخودباوری همراه شوند، خروجی آن چیزی جز خروج از محرومیت نیست.

امید است در کنار این سیاست‌ها، شاهد دخالت‌ها و اعمال فشار ذی‌نفوذان، گروه‌ها و سیاسون در این نهاد نباشیم تا کمیته امداد راه تخصصی و رسالت‌های اصلی خود را از کانال تدبیر و عدالت پی بگیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی