تاریخ انتشار : یکشنبه 31 اکتبر 2021 - 16:56
کد خبر : 20577

کارآفرینی با سرمایه امید در کهگیلویه و بویراحمد

کارآفرینی با سرمایه امید در کهگیلویه و بویراحمد

آفتاب دنا: جوان کهگیلویه و بویراحمدی با تکیه بر همت ، تلاش و امکانات محدود خود در روستای زادگاهش رودخانه سادات امامزاده علی ، کارگاه تولیدی و اشتغال زایی راه اندازی کرده است . به گزارش پایگاه خبری آفتاب دنا،این روزها بیکاری جوانان تحصیل کرده غصه مشترک بسیاری از خانواده ها شده است. زانوی غم 

آفتاب دنا: جوان کهگیلویه و بویراحمدی با تکیه بر همت ، تلاش و امکانات محدود خود در روستای زادگاهش رودخانه سادات امامزاده علی ، کارگاه تولیدی و اشتغال زایی راه اندازی کرده است .

به گزارش پایگاه خبری آفتاب دنا،این روزها بیکاری جوانان تحصیل کرده غصه مشترک بسیاری از خانواده ها شده است. زانوی غم  بغل کرده اند و از بسته شدن در ادارات برای بکارگیری فرزندانشان می گویند. آنهایی هم که قصد ایجاد شغل غیر دولتی دارند صبح تا شبشان پشت درب بانکها برای گرفتن تسهیلات پر بهره و کم بهره می گذرد و آخر سر هم اگر بدهکار نشده باشند خیلی شانس آورده اند.

اما گاهی کسانی هم پیدا می شوند که منتظر هیچ کس نمی مانند. نه به شغل دولتی چشم دوخته اند و نه خودشان را گرفتار بروکراسی بانکها برای گرفتن تسهیلات می کنند. این بی نیازی به معنای آن نیست که وضعیت مالی خوبی دارند بلکه نشات گرفته از اعتماد به دانش و توان خودشان و بهره بردن از امکانات و ظرفیتهای پیرامونشان است.سید حامد حامدیانی یکی از همین آدمها است. او ساکن روستای رودخانه سادات امامزاده علی (ع)در بخش سرفاریاب شهرستان چرام در ۹۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد است.

حامدیانی نه از آن سرمایه دارانی است که در ذهن ماست و نه رانت و امتیاز ویژه ای دارد. با این حال او اراده ، تلاش و امید را سرمایه کار قرار داده است و این روزها نه تنها خودش بی نیاز است که نور امید را در بسیاری از خانه های مردم آبادیش روشن کرده است.

او فقط ۲۷ سال دارد اما با تکیه بر همت ،تلاش و امکانات محدود خود در این روستا کارگاه تولیدی و اشتغالزایی راه اندازی کرده است.

نکته جالب درباره او این هست که رشته تحصیلی اش حقوق است اما حوزه فعالیتش تقریبا هیچ گونه وجه اشتراکی با این رشته ندارد.
وی می گوید: پس از فارغ التحصیلی در رشته حقوق و همچنین پایان خدمت سربازی از سال ۹۸ نظر به فعالیت های غالب کشاورزی و باغداری در منطقه،  بر آن شدم تا روش تهیه و تولید فنس ها را فرا گرفته و خود تولید کنم.
 سید حامد هم اکنون در اتاق کوچک پدر خود در روستا انواع توری فنس های گالوانیزه هیدروکربن، انواع پایه های فنس بتنی شامل میلول  تیری سرکج،تیری مستقیم و داربست را تهیه می کند و بدون نگرانی برای بازار آن را به فروش می رساند.
 وی می گوید: در بخشی دیگر از کارگاه خود انواع موزاییک های نانو ،صراحی راه پله، بلوارهای دور باغچه و سنگ های پلیمری تهیه می کنم.

البته فعالیت های کارگاه او متنوع است آنچنان که ادامه می دهد :بخش سوم کارگاه در اتاق کوچکی در روستاست که در آن انواع اسکاج های زربافت ،سیم بافت، سیم فر، سفره پاک کن، کش مو، ساق بند دست تولید می شود.

کارآفرینی با سرمایه امید در کهگیلویه و بویراحمد

وی که مجوز کارگاه خود را به نام” تولیدی سیم و وسایل ساختمانی سادات” از صنعت معدن و تجارت گرفته، هم برای خود و هم جمعی از اهالی روستا شغل ایجاد کرده است.
 حامدیان هیچ‌گونه تسهیلاتی دریافت نکرده  و با سرمایه اولیه خودش که درآمد محصولات کشاورزی و باغداری خانواده است کارگاه را راه اندازی کرده است.

او می گوید: بسیاری از جوانان به دنبال شغل دولتی هستند اما همه راه ها به این شغل ها خاتمه نمی یابد و با همت و اراده و پشتکار می توان هم برای خود و هم برای دیگران زمینه تهیه معیشت فراهم کرد.

محصولات تولیدی کارگاه حامدیان نه تنها مورد توجه اهالی روستا قرار گرفته که به استان ها، شهرها و روستاهای اطراف هم صادر می شود و همه از کیفیت آن راضی هستند.

سید علی اکبر صداقت از اهالی روستا و عضو این کارگاه می گوید: محصولات علاوه بر استان کهگیلویه و بویراحمد  به استان های فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان حمل می‌شود.

سید نعمت الله کشاورز که از این فنس ها در باغش استفاده کرده هم  می گوید : فنسها بسیار قوی و دارای استحکام و  امنیت خوبی برای مزارع و باغها هستند.

راه اندازی این‌کارگاه البته به حفظ منابع طبیعی هم کمک کرده است. اینکه چطور چنین چیزی ممکن است ، موضوعی است که  سید مجید کشاورز کارشناس منابع طبیعی منطقه درباره آن توضیح می دهد.

او می گوید: از زمان راه‌اندازی این کارگاه و تولید فنس و پایه‌ها، استفاده از درختان برای حصار باغ ها به صفر رسیده و منابع طبیعی حفظ شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر آرامشی که بر طبیعت حاکم شده مردم نیز احساس رضایت می کنند.

محمد لطیف چیدان از کارگران بخش موزائیک و تولید فنس است. او نیز خداوند را شاکر است  که در کنار محل زندگی برایش شغل ایجاد شده است.

واقعیت این است مهمترین وجه ایجاد چنین کارگاهی، اشتغالی است که در سطح منطقه ایجاد شده است.
  سید ابوالفضل میر حسینی دهیار روستای رود خانه سادات امامزاده علی نیز می گوید:  این کارگاه با تولید شغل برای ۱۲ نفر از جوانان و دانش آموزان روستا رونقی در تولید و اشتغال ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: ضمن آنکه کسانی که در روستا خودرو دارند ، محصولات تولیدی این کارگاه را به دیگر نقاط کشور حمل می کنند و بدین وسیله زمینه کار نیز برای صاحبان خودروها هم فراهم شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی