تاریخ انتشار : جمعه 21 آگوست 2020 - 23:53
کد خبر : 15905

مداحان باید آیینه‌ای باشند که تا پاکی و صفای آموزه‌های اهل بیت(ع) را بازتاب دهند/زندگیم را مدیون عنایت ویژه اهل بیت میدانم/جامعه مداح دراستان ما افرادی بسیار ساده‌زیست و پرهیزگار هستند

مداحان باید آیینه‌ای باشند که تا پاکی و صفای آموزه‌های اهل بیت(ع) را بازتاب دهند/زندگیم را مدیون عنایت ویژه اهل بیت میدانم/جامعه مداح دراستان ما افرادی بسیار ساده‌زیست و پرهیزگار هستند

آفتاب دنا : در نهضت حسینی، شعور بر شعار غلبه دارد. احیاء دین، مبارزه با بدعت، اصلاح امت و حکومت، ‌امر به معروف و نهی از منکر، ستم‌ناپذیری و سازش‌ناپذیری با ظالمان، مقابله با ظلم و مقابله با ظلمت جهل، بسط قسط و عدالت‌گستری، اقامه نماز و اهتمام به آن، اخلاص و ایثار مال و جان مرام عاشورائیان و محتوای شعارهای عاشورایند.

آفتاب دنا : ماه محرم ازراه رسید و مردم ولایتمدار و عاشق سرور وسالار شهیدان در جای جای استان کهگیلویه و بویراحمد در آستانه ماه محرم سیاه‌پوش شدند و با توجه به وضعیت کرونا با برافراشته شدن پرچم عزا محرمی متفاوتی را تجربه می کنند.

سال ۱۳۹۹ در حالی به استقبال ماه حزن و اندوه سیدالشهدا و یاران باوفایشان می‌رویم که ویروس منحوسی به‌نام کرونا بر جهان و ایران اسلامی سایه افکنده است و روز به روز هم به شمار مبتلایان اضافه می‌شود و همین موضوع محرم امسال را متفاوت کرده است.

حال با توجه به کرونایی که سایه خود را همه جا پهن کرده ماه محرم متفاوت از سال‌های گذشته برگزار می‌شود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل برگزاری ماه محرم در اولویت هئیت‌های عزاداری است و تاکید بر برگزاری روضه‌های خانگی است.

در آستانه ماه محرم جهت آشنایی با یکی از مداحان اهل بیت عصمت وطهارت که خود نیز از فرهنگیان خوشنام این دیار پرگهر است رفتیم تا با ایشان به گفتگو بنشینیم . آنچه در پی می آید حاصل گفتگوی خبرنگار آفتاب دنا با این مداح اهل بیت می باشد که از نظر خوانندگان گرانقدر می گذرد.

 ضمن عرض تسلیت ایام محرم به حضرتعالی شمه ای از بیوگرافی خویش را جهت اطلاع  مخاطبان ارزشمند بیان بفرمایید؟

اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ

با نام ویاد خدای بزرگ و عرض تسلیت ایام سوگواری سرور وسالار شهیدان به محبان ابا عبدالله الحسین (ع)  حقیر محمد مهدی حیدرخواه هستم داری مدرک کارشناسی ارشد حقوق جرم جزا

درچه شغلی مشغول خدمت هستید؟

افتخار میکنم ۱۵سال در عرصه تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد مشغول به کار هستم.

چند سال که مداحی می کنید؟

بیش از ۲۶ سال می‌باشد توفیق نوکری اهل بیت علیهم السلام را با عنایت خدای متعال و لطف ائمه اطهار علیه السلام را دارم

حدود هشت سال رئیس شورای هیات مذهبی شهرستان بویراحمد و ۴ سال رئیس شورای هیات مذهبی استان را مفتخربودم

چگونه به مداحی علاقمند شدید؟

از بچگی ذوق و اشتیاق مدح اهل بیت را داشتم. دوران دانش آموزی در تمامی برنامه های دینی و مذهبی مدارس هیات های دانش آموزی به عنوان مداح  شرکت داشتم و در مساجد مختلف به عنوان مکبر و اذان گوی مسجد فعالیت داشتم

مداحی را در مسجد محله با قرائت دعای های مختلف شروع کردم

حدود بیست سال است که به صورت حرفه ای به عنوان ذاکر اهلبیت فعالیت دارم .زندگیم را مدیون عنایت ویژه اهل بیت میدانم

جناب آقای حیدرخواه  امسال با توجه به شرایط کرونایی محرم متفاوتی را تجربه میکنیم در این رابطه توضیح بفرمایید که در این شرایط چه توصیه ای به مردم و عاشقان امام حسین (ع) دارید؟

قطعاً شیوه عزاداری امسال با توجه به فضای کرونایی متفاوت می‌باشد بنا به صحبت های مقام معظم رهبری که فرمودند : ستاد ملی مبارزه با کرونا هر چه تصمیم گرفتن ملاک می باشد بنده هم به تبعیت از فرمایشات معظم له رعایت پروتکل های بهداشتی ملاک بوده طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا عمل گردد.

پروتکل‌های ابلاغی ستاد کرونا که عزاداری‌ها را محدود کرده، هرچه باشد ما اطاعت و اجرا می‌کنیم؛ چون اقتضاء یک زندگی جمعی است و ما قوانین اجتماعی را اگرچه ناقص یا اشتباه هم باشند، اجرا می‌کنیم تا نظم جامعه شکل بگیرد.

چه صحبتی با هیاتهای مذهبی در سطح استان داردید؟

هیاتی‌ها دلسوختگان اباعبدالله الحسین (ع) امسال باید خلاقیت بیشتری به کار ببندند و تا می‌توانند از نمادها و نماهای دیگری برای تعظیم شعائر حسینی استفاده کنند که اصلاً هیچ مغایرتی با پروتکل‌های ایام کرونا نداشته باشد.

به نظر حضرتعالی محرم چه تاثیری در ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه دارد؟

در نهضت حسینی، شعور بر شعار غلبه دارد. احیاء دین، مبارزه با بدعت، اصلاح امت و حکومت، ‌امر به معروف و نهی از منکر، ستم‌ناپذیری و سازش‌ناپذیری با ظالمان، مقابله با ظلم و مقابله با ظلمت جهل، بسط قسط و عدالت‌گستری، اقامه نماز و اهتمام به آن، اخلاص و ایثار مال و جان مرام عاشورائیان و محتوای شعارهای عاشورایند.

     ضرورت توجه به تأثیر فرهنگی محرم بر اقشار جامعه با توجه به جنبه‌های مختلف (اجتماعی، سیاسی، فرهنگی) موضوع امری گریزناپذیر است. محرم از آنجا که منشأ تأثیرات فرهنگی مثبت چون گسترش معنویت و دینداری و آزادگی و تقویت روحیه ایثار وشهادت، استعانت و یاری مظلوم، ظلم‌ستیزی و عدالت‌جویی است به همین منظور نباید برخی پدیده‌ها و فرآیندهای منفی و ناخوشایند وارد این فرهنگ ناب شود.

 جناب آقای حیدرخواه ،مردم استان ما همیشه در ماه محرم شور حال متفاوتی دارند . به نظر شما آیا این شرایط کرونایی باعث می‌شود از ارادت مردم نسبت به ابا اعبدالله الحسین کاسته شود؟

در جواب روایتی از پیغمبر اکرم عرض کنم که فرموده است. إنّ لِقَتلِ الحُسینِ حَرارَهً فی‌ قُلوبِ المُؤمِنینَ لاتَبرُدُ اَبَداً.

شهادت امام حسین علیه‌السلام یک داغ سوزانی است در دل مؤمنین که هرگز به سردی نمی‌گراید(و هرگز از بین نخواهد رفت) می‌خوام عرض کنم که استان ما یک استان تمام شیعه و اهل بیت دوست و ارادت ویژه ای خصوصا خدمت ارباب بی کفنمون امام حسین (ع) دارند شما ببینید باتوجه به همین فضای کرونایی هر کوی و برزنی هر کوچه خیابونی سر در هر خونه ای را نگاه کنی در شب‌های آینده میبینی علم امام حسین برپاست  نوجوان و‌جونا را حتما مشاهده می‌کنیم که هر کس دارد به هر طریقی تو شب‌های محرم داره یه جوری خودشو نشون میده و حتما به حول قوه الهی فضای شهر و بخشها و حتی روستاها حتما فضای محرمی البته با رعایت دستورالعملهای بهداشتی محرمی میشود

این عشق و علاقه چیزی نیست که مقطعی و یا مسئله ای  بخواد این عشق و شور حسینی را از مردم ما بگیرد.

به نظر حضرتعالی امروز مهمترین چالشهای  عرصه مداحی چیست؟

در خصوص چالش‌های کنونی عرصه مداحی و ستایشگری اهل بیت(ع) میتوان گفت: ذاکران و مداحان باید آیینه‌ای باشند که تا پاکی و صفای آموزه‌های اهل بیت(ع) را بازتاب دهند. مداح باید بتواند با صفای دل برای مردم بخواند. دینداران امروز دو پناهگاه بیشتر ندارند؛ روحانیت و ذاکران و مداحان که عواطف و احساسات مذهبی مردم را می‌پرورانند. پیامبر گرامی اسلام(ص) فرموده‌ است: من در میان شما دو چیز گران‌بها به امانت می‌گذارم، کتاب خدا و عترت. از این جهت مداحان و ذاکران وظیفه‌ سنگینی برای پروراندن مهرورزی نسبت به این امانت گران‌بها دارند

 امروز که مشکلات اقتصادی و اجتماعی در جامعه گریبان بسیاری از مردم را گرفته است، رفتار و وقار و سادگی و متانت روحانیون و مداحان باید بیش از پیش موجب جذب مردم به معارف حقیقی دین شود. روحانیون و مداحان باید به‌گونه‌ای صحبت کنند و به‌گونه‌ای از اهل بیت برای مردم دم بزنند که آرامش، وقار و معنویت را برای آنان به ارمغان بیاورد.

 مهمترین چالش این عرصه را می توان اخلاق دانست سؤال اینجاست که چرا امروز باید در میان بعضی مداحان  برخی آن‌ها را «مداح لاکچری» بنامند. البته این افراد بسیار اندک هستند اما چون روزگار، روزگار رسانه است و رسانه می‌تواند از کاه، کوه بسازد، این جریان اندک هم از اهمیت به سزایی برخوردار می‌شود.

جناب آقای حیدرخواه در رابطه با جامعه مداحان استان کهگیلویه و بویراحمد صحبت بفرمایید آیا دارای شناسنامه رسمی می‌باشند و در زمینه ساماندهی آنان سازمان تبلیغات  اقدامی نموده است؟

در مورد این سوال  باید عرض کنم عمده جامعه مداح خصوصاً در استان ما افرادی بسیار ساده‌زیست و پرهیزگار هستند تا پناهگاه مداحان و ذاکران همواره برای مردم، امن و قابل اتکا بماند.

خوشبختانه جامعه مداحان استان دارای شناسنامه  و اساسنامه رسمی هستند.

ما در استان کانون مداحان استان را داریم که هر چهار سال یک بار انتخابات کانون مداحان استان و شهرستان برگزار میگردد و چند نفر از مداحان اهل بیت برای کاندیداتوری ثبت نام میکنند و انتخابات مثل دیگر انتخابات با قانون  و مقررات خاص خود هم در شهرستان‌ها و همچنین در سطح استان برگزار می‌گرددو در این خصوص سازمان تبلیغات استان و شهرستانها متولی این کار می‌باشند  و این کانون مداحان  زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی استان  سازماندهی وشروع به فعالیت می کنند.

از وقتی که در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم برای شما و دیگر مداحان اهل بیت از درگاه ایزدمنان آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون مسئلت می نماییم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی