تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مارس 2020 - 21:44
کد خبر : 14392

خودمراقبتی مهمترین اصل در مقابله با کرونا است /همدلی علیه ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد

خودمراقبتی مهمترین اصل در مقابله با کرونا است /همدلی علیه ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد

مردم مسلمان ایران و استان کهگیلویه و بویراحمد هر گاه برای انجام کاری با هم منسجم شده اند شگفتی آفریده اند و این بار علیه ویروس کرونا همدل شده اند تا با خودمراقبتی ،سلامتی و نشاط را به وطن خود برگردانند.

آفتاب دنا : خود مراقبتی فردی و اجتماعی مهمترین اصل برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های ویروسی از جمله کرونا است که در این روزها باید همه آحاد جامعه با رعایت نکات بهداشتی از انتشار این بیماری جلوگیری کنند.

به گزارش پایگاه خبری آفتاب دنا ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج  در همین زمینه گفت: خودمراقبتی فعالیتی است که مردم برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت خود انجام می‌دهند، اما گاهی این مراقبت به فرزندان، خانواده، دوستان و جامعه پیرامونی هم گسترش پیدا می‌کند.

محمد مهدی بانشی با اشاره به اینکه پیشگیری باید در اولویت قرار گیرد افزود: به سالمندانی که دارای بیمارهای قلبی و عروقی، آسم، دیابت، سرطان، نارسایی کلیوی و سایر بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی دارند توصیه می‌شود بیشتر خود مراقبتی را در دستور کار قرار دهند.

وی بیان کرد: تب، سرفه و تنگی نفس  از علایم بارز این بیماری بوده و ممکن است علایمی غیر اختصاصی از جمله خستگی، درد عضلانی هم در فرد مبتلا دیده شود.

وی خود مراقبتی را عامل مهم پیشگیری از ابتلا به این ویروس دانست و افزود: نیاز است همه  ارگان‌ها و خانواده‌ها برای اطلاع رسانی جمعی در این زمینه همکاری کنند.

بانشی تصریح کرد:  با توجه به تعطیلات پیش آمده در مدارس و دانشگاه ها، مردم از تردد و رفت و آمد غیرضروری درون و برون شهری پرهیز کرده و با خودمراقبتی در منزل از خود و فرزندانشان در مقابله با این بیماری مراقبت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان به مردم توصیه کرد: با خودداری از شرکت در تجمعات عمومی و خصوصی نظیر مراسم جشن و دید و بازیدهای خانوادگی و پرهیز از مراوده‌هایی نظیر دست دادن، روبوسی و بغل کردن برای پیشگیری و مقابله با کروناویروس در سلامت خود و جامعه نقش بسزایی داشته باشیم.

بانشی گفت: راه‌های انتقال ویروس کرونا از قطرات ترشحات دهان و بینی که در محیط پخش می‌شود و به طور مستقیم به فرد دیگر انتقال داده می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر رعایت بهداشت فردی، گرفتن دستمال جلوی دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه همچنین باید دست‌ها را مکرر با آب و صابون شست.

همدلی علیه ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد

مردم مسلمان ایران و استان کهگیلویه و بویراحمد هر گاه برای انجام کاری با هم منسجم شده اند شگفتی آفریده اند و این بار علیه ویروس کرونا همدل شده اند تا با خودمراقبتی ،سلامتی و نشاط را به وطن خود برگردانند.

هر چند افزایش چند برابری قیمت اقلام بهداشتی و خوراکی هایی مورد نیاز برای بهبود یا پیشگیری از ابتلای به کرونا”>ویروس کرونا از طرف تعداد معدودی سودجو در استان باعث نگرانی و انتقادهای زیادی در روزهای نخست شد اما پیش قدم شدن خیران و کمک های نقدی برای خرید ماسک،تعطیلی خودجوش سفره خانه های سنتی و قلیان سراها و راه اندازی کمپین های در خانه می مانیم امیدها را برای شکل گیری انسجام و تحقق کنترل کرونا”>ویروس کرونا زنده کرده است.

مسئولان اجرایی  استان با هم با تعطیلی مدارس،دانشگاه ها،مکان های ورزشی،کنسل کردن جشنواره ها،آزمون های استخدامی،سمینارها، ضدعفونی کردن ساختمان ها و تجهیزات آموزشی،اداری، تلاش برای تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده،آموزش و اطلاع رسانی سعی کردند از تمام ظرفیت های موجود برای مهار کرونا”>ویروس کرونا استفاده کنند اما حقیقت این است آنچه می تواند کرونا”>ویروس کرونا را از پای درآورد بسیج ملی در خود مراقبتی فردی است.

این روزها کمپینی در شبکه اجتماعی فضای مجازی کهگیلویه و بویراحمد با عنوان چهارده روز  درخانه بمانیم راه اندازی شده که پیوستن به این اقدام ارزنده خودجوش نشان دهنده همراهی مردم برای شکست ویروس کروناست.

هرچند  هم اکنون اجازه برپایی آئین های عروسی در تالارهای استان داده نمی شود اما نگرانی برای برگزاری آئین های شادی و غم در خانه ها هشدارهای برخی کارشناسان استان را در پی داشته است.

البته این روزها برخی از شهروندان کهگیلویه و بویراحمد در شبکه های اجتماعی مجازی اعلام کرده اند که آئین چهلمین روز درگذشت وابستگان خود را برپا نمی کنند که می تواند الگویی برای بقیه افراد باشد.

کرونا یکی از ویروس‌های ایجاد کننده سرماخوردگی است و ۱۰ الی ۱۵ درصد ویروس‌های سرماخوردگی، کرونا ویروس‌ها هستند.

سه ویروس از نوع کرونا ویروس‌ها در  سالیان اخیر اپیدمی شده است که شامل سارس، مرس و کوئید ۱۹ یا همان کرونا ویروس جدید است.

کرونا ویروس با قطرات تنفسی و از طریق تماس مستقیم و غیرمستقیم انتقال می‌یابد و اگر ترشحات فرد آلوده به ویروس روی سطوح بماند می‌تواند از طریق تماس منتقل شود بنابراین گرفتن دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی و رعایت فاصله یک متر از توصیه هایی است که باید آن را جدی گرفت.

بیشترین قشر درگیر کرونا”>ویروس کرونا گروه سنی ۵۰ سال است و براساس شواهد ۷۰ درصد مردان و ۳۰ درصد زنان درگیر با این ویروس می‌شوند و افرادی که دچار ضعف ایمنی، بیماری‌های قلبی، ریوی، دیابت، افراد دیالیزی و کسانی که شیمی درمانی دریافت می‌کنند از افراد آسیب پذیر در برابر این بیماری هستند که ضرورت خانه نشین شدن افراد مذکور را بیشتر کرده است.

گفتنی است : شیوع این ویروس در ۲ هفته اول در ۱۵ کشور بود و اکنون در ۳۷ کشور شایع شده است که آمار جهانی تاکنون بیش از ۸۰ هزار مبتلا و بیش از ۲ هزار۷۰۰ مورد مرگ است.

 بر اساس آمارهای موجود گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال در صورت ابتلا احتمال مرگ بالاتری دارند و احتمال مرگ افراد مبتلا به این ویروس در گروه سنی زیر ۴۰ سال کمتر از نیم درصد است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت:با توجه به اینکه هر عدد ماسک معمولی تنها ۲ ساعت قابل اسفاده است و هر فرد هشت ساعت فعالیت روزانه دارد ماسک به اندازه کافی در استان وجود ندارد و اولویت توزیع ماسک برای شاغلان در مراکز درمانی و بیماران خاص است.

امام بخش قائدی اظهار داشت: تاکنون ۵۰ هزار عدد ماسک بین مراکز درمانی کهگیلویه و بویراحمد توزیع شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از امروز مکان های عمومی استان چون اتوبوس ها با مشارکت سپاه فتح به صورت گسترده ضدعفونی و گندزدایی می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی