تاریخ انتشار : شنبه 25 می 2019 - 19:17
کد خبر : 12413

نشست تخصصی رسانه، دفاع مقدس و مقاومت با حضور مسئولان ،پیشکسوتان دفاع مقدس و فعالان رسانه ای

نشست تخصصی رسانه، دفاع مقدس و مقاومت با حضور مسئولان ،پیشکسوتان دفاع مقدس و فعالان رسانه ای

آفتاب دنا : به همت بنیاد حفظ آثار ونشر ارزشهای دفاع مقدس نشست تخصصی رسانه، دفاع مقدس و مقاومت در دفتر خبرگزاری ایرنای استان کهگیلویه وبویراحمد با برخی حضور فعالان رسانه ای ،پیشکسوتان دفاع مقدس و مسئولان برگزار شد.

آفتاب دنا : به همت بنیاد حفظ آثار ونشر ارزشهای دفاع مقدس نشست تخصصی رسانه، دفاع مقدس و مقاومت در دفتر خبرگزاری ایرنای استان کهگیلویه وبویراحمد با  برخی حضور فعالان رسانه ای ،پیشکسوتان دفاع مقدس و مسئولان برگزار شد.

برای نسل پرسشگر امروز با دلیل و منطق  ادبیات دفاع مقدس را تبیین کنیم

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد  در این نشست تخصصی گفت: ادبیات ما در حوزه دفاع مقدس باید متناسب با نیاز روز جامعه تغییر کند و برای نسل پرسشگر امروز با دلیل و منطق صحبت کرده و ارزش‌های آن دوران را تبیین کنیم.

سرهنگ امیرعباس آسمند بیان وقایع دوران دفاع مقدس برای نسلهای آینده را مهم دانست و اظهار داشت: آگاهی‌بخشی و ارتقاء دانایی جامعه مهم‌ترین رسالت رسانه است که در این میان در ترویج فرهنگ دفاع مقدس نقش کلیدی دارند.

وی با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها در تبیین ارزش‌های دفاع مقدس، افزود: دوران دفاع مقدس هویت ما بوده و تاریخ انقلاب ما با آن شکل گرفته است بنابراین باید این دوران طلایی را در همه ابعاد بررسی کرده و رشادت‌ها و شجاعت‌های رزمندگان‌مان را برای نسل حاضر تبیین کنیم.

رخدادهای دوران دفاع مقدس را واقع‌گرایانه به نسل‌های کنونی انتقال دهیم

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد  افزود: این موضوع باید بررسی شود که آیا رسانه‌های ما توانسته‌اند در ارائه مفاهیم دفاع مقدس به خوبی عمل کنند و به سوالات موجود در این حوزه پاسخ دهند.

آسمند عنوان کرد: دفاع مقدس در تمام طول سال در جریان بود بنابراین اخبار و گزارشات مرتبط با این دوران نباید تنها به مناسبت‌های خاصی مانند سوم خرداد و هفته دفاع مقدس محدود شود و نشر و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس باید در تمام طول سال ادامه داشته باشد.

وی با بیان این سوال که آیا فرهنگ کنونی جامعه ما موید این است که ارزش‌های دفاع مقدس در فکر و ذهن جوانان ما ریشه دوانده، ابراز داشت: ادبیات ما در حوزه دفاع مقدس باید متناسب با نیاز روز تغییر کرده و برای نسل پرسشگر امروز با دلیل و منطق صحبت کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: باید رخدادهای دوران دفاع مقدس را واقع‌گرایانه و بدون غلو و درشت‌نویسی به نسل‌های کنونی انتقال دهیم.

آسمند با تاکید بر اینکه نیاز است بخشی از صفحات رسانه‌ها به صورت ویژه به موضوع دفاع مقدس اختصاص پیدا کند، ادامه داد: انتقاد دیگری که به این حوزه وارد است این است که معمولا اخبار مربوط به دفاع مقدس در زیرمجموعه اخبار مهم رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد و همین موضوع هم سبب می‌شود که مخاطب به سراغ چنین خبرهایی نرود.

در تمام اسناد جمع‌آوری شده دوران دفاع مقدس در سطح ملی هیچ اسمی ازکهگیلویه و بویراحمد نیست

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ اعزام نیرو به جبهه‌های نبرد نسبت به جمعیت رتبه نخست را داشت و توانست نقش بی‌بدیلی در دوران دفاع مقدس ایفا کند، این در حالی است که در تمام اسناد جمع‌آوری شده در سطح ملی در رابطه با عملیات‌های دوران دفاع مقدس، هیچ اسمی از استان ما ذکر نشده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: این موضوع وظیفه ما مسئولان و رسانه‌ها را برای تبیین و تثبیت جایگاه و نقش استان در دوران دفاع مقدس دوچندان کرده است.

رسانه‌ها در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی کنند

جانشین فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه امروز رسانه‌های ما در دو جبهه فضای حقیقی و فضای مجازی می‌جنگند، گفت: از رسانه‌ها انتظار می‌رود که در تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی کنند.

سرهنگ «جهانگیر انصاری» جانشین فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد  نیز در نشست تخصصی رسانه، دفاع مقدس و مقاومت اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس یک اجماع عمومی در بین رسانه‌ها در بحث روشنگری، بصیرت‌‌دهی و پشتیبانی جبهه و جنگ وجود داشت.

وی افزود: رسانه استان ما در دوران دفاع مقدس بیشتر رادیو بود و هیجانی که مداحانی مانند «حاج صادق آهنگران» و تفکر و اندیشه‌های امام(ره) بر فضای استان حاکم کرده بود سبب می‌شد اقشار مختلف مردم برای دفاع از کیان کشور در جبهه‌های نبرد حضور پیدا کنند.

وی با گرامی‌داشت سوم خرداد سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر، گفت: در عملیات فتح‌المبین بخشی از خاک ایران آزاد شده و تنها برگ برنده دشمن خرمشهر بود که رزمندگان غیور ما توانستند با اجرای عملیات بیت‌المقدس این بخش از خاک کشور عزیزمان را هم از تصرف دشمن خارج کنند.

باید فرهنگ دفاع مقدس احیاء شود تا بتوانیم از خرمشهرهای مد نظر رهبری دفاع کنیم

جانشین فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد  افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری سوم خردادماه سال ۱۳۹۵ در دیدار جمعی از دانش‌آموختگان سپاهی در دانشگاه امام حسین(ع) فرمودند: «جوانان عزیز، خرمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. البتّه ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد؛ بعکس، آبادانی به دنبال دارد، اما سختی‌اش بیشتر است.»، دشمن جوانان ما را از طریق جنگ فرهنگی و رسانه‌ای هدف قرار داده است.

انصاری با بیان اینکه ما در جنگ فرهنگی دشمن در برخی خاکریزها غفلت کردیم و دشمن‌ پیشروی‌هایی داشت، ابراز کرد: باید یک بار دیگر فرهنگ دفاع مقدس احیاء شود تا بتوانیم از خرمشهرهایی که مد نظر مقام معظم رهبری بود، دفاع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما معتقد هستیم که دفاع مقدس استمرار واقعه عاشورا است و همین تفکر است که دشمن از آن واهمه دارد، عنوان کرد: امروز رسانه‌های ما در دو جبهه فضای حقیقی و فضای مجازی می‌جنگند و از آن‌ها انتظار می‌رود که در دهه پنجم انقلاب اسلامی و ورود به گام دوم انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی کنند.

عملیات رزمندگان‌ یاسوج در فکه، مقدمه فتح خرمشهر شد

سید علی‌محمد دانشی از پیشکسوتان حوزه رسانه در استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست  تخصصی رسانه، دفاع مقدس و مقاومت نیز اظهار داشت: در تاریخ اتفاقاتی رخ می‌دهد که گاهی اوقات تبدیل به یک فرهنگ می‌شود و خروجی دوران دفاع مقدس ما هم یک فرهنگ جدید بود.

وی افزود: آنچه امروز در کشورهای اسلامی از جمله لبنان، سوریه و عراق شاهد هستیم با الگوگیری از تجربیات ما در دوران دفاع مقدس رخ می‌دهد.

این پیشکسوت عرصه رسانه و دفاع مقدس پرداختن محتوایی به دفاع مقدس را یک تکلیف دانست و بیان کرد: برخی مناسبت‌ها بهانه‌ای برای پرداختن به ارزش‌ها و سرمایه‌های کم‌نظیر ما در دوران دفاع مقدس است.

دانشی با بیان اینکه در دنیا رسانه‌هایی وجود دارد که در اختیار استکبار بوده و سرمایه‌گذاری‌های کلانی روی آن‌ها می‌شود، گفت: این رسانه‌ها برای کمرنگ کردن ارزش‌ها هر روز به یکی از آرمان‌های ما حمله می‌کنند.

وی تاکید کرد: برای مقابله با هجمه رسانه‌ای دشمن باید سازوکاری تعریف کرده و محتوای لازم را در اختیار رسانه‌های داخلی قرار دهیم.

این رزمنده دوران دفاع مقدس همچنین به سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر اشاره داشت و عنوان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد نقش مهمی در این حماسه داشت و عملیات رزمندگان استان ما در فکه، مقدمه آزادسازی خرمشهر شد.

ترس دشمن از صدای لرکه رزمندگان لر

سرهنگ «خیرالله علوی‌تبار» از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در نشست تخصصی رسانه، دفاع مقدس و مقاومت در یاسوج، اظهار داشت: رسانه‌های ما تاکنون اقدام قابل قبولی در رابطه با تبیین ارزش‌های دفاع مقدس انجام نداده‌اند.

وی افزود: ما به عنوان فرزندان استان کهگیلویه و بویراحمد اقرار داریم که استان ما در دفاع مقدس نقش اساسی ایفا کرده است که این نقش اساسی در میزان مشارکت مردم و در محرومیت‌های مردم این استان که مشکلات‌شان را زیر پا می‌گذاشتند اما در رابطه با دفاع مقدس کوتاهی نمی‌کردند نهفته بوده و تاکنون در هیچ رسانه‌ای منعکس نشده است.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس عنوان کرد: افتخارات ما در دوران دفاع مقدس تنها در جبهه نبود بلکه ما در پشت جبهه نیز افتخاراتی نفهته داریم که رسانه‌ها باید ‌آن‌‌ها را زنده کنند.

علوی‌تبار به ایثار و فداکاری زنان این استان در پشت جبهه اشاره داشت و بیان کرد: آنچه مهجور مانده و دشمن به دنبال شکستن آن است اما نمی‌تواند همین فداکاری‌ها است.

وی با بیان اینکه در دنیا همیشه دو گروه دعوا دارند که یک گروه می‌خواهد تغییر ایجاد کرده و یک گروه می‌خواهد ثبات ایجاد کند، گفت: دشمن می‌خواهد ارزش‌های موجود را تغییر دهد و نگذارد آنچه نهفته است معرفی شود اما ما اهل ثبات هستیم و به همین دلیل به ما محور مقاومت می‌گویند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: وقتی رسانه‌ها در اثبات فرهنگ مقاومت کاری نکردند عملا به دشمن کمک شد.

علوی‌تبار با بیان اینکه افتخار ما در دوران دفاع مقدس تنها آرپیجی زدن نبود، گفت: به اعتراف اسرای عراقی، نوای «لرکه» (لرکه نوعی صدای ترسناک و روحیه‌بخش است که در هنگام جنگ و جدل با کمک لب و دست ایجاد شده و در واقع نقش خبررسانی و شیپور جنگ را دارد) رزمندگان استان ما در دوران دفاع مقدس لرزه بر تن دشمن می‌انداخت.

وی به خاطره‌ای از گرفتن اسرای عراقی توسط تیپ زرهی ذوالفقار اشاره کرد و افزود: وقتی از یکی از اسرای عراقی که کمی زبان فارسی بلد بود، پرسیدیم شما از چه چیزی می‌ترسید صدای لرکه را که شنید با حالت ترس و لرز اشاره کرد که این صدا از مهم‌ترین عوامل ترس ما بوده است.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس گفت: متاسفانه این نوای مردم لر استان کهگیلویه و بویراحمد که سبب ارجحیت غیرت مردم این استان بر دیگران می‌شد هیچ جا معرفی نشده است.

علوی‌تبار بیان کرد: رسانه‌های استان در عدم بیان وقایع جنگ و معرفی ارزش‌های دفاعی ما مقصر نیستند اما قاصر بودند و امیدواریم این قصور از بین برود.

در این نشست حجت السلام خاضع از فعالان فرهنگی و اجتماعی ، و جمعی از فعالان رسانه ای  دیدگاههای خویش را در این نشست تخصصی مطرح کردند.

در این نشست حجت السلام خاضع از فعالان فرهنگی و اجتماعی ، و جمعی از فعالان رسانه ای  دیدگاههای خویش را در این نشست تخصصی مطرح کردند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی