تاریخ انتشار : جمعه 21 سپتامبر 2018 - 23:52
کد خبر : 10145

خلق جلوه های زیبایی از عزاداری عاشورای حسینی در روستاهای حیدرآباد علیا و طولدان بخش لوداب

خلق جلوه های زیبایی از عزاداری عاشورای حسینی در روستاهای حیدرآباد علیا و طولدان بخش لوداب

آفتاب دنا : مردم نجیب و شریف روستاههای حیدرآباد علیا و طولدان بخش لوداب در روز عاشورا جلوه دیگری از محبت و عشق به سید وسرور سالار شهیدان را به نمایش گذاشتند که در نوع خود بی نظیر بود.

آفتاب دنا – مردم در روستاهای بخش لوداب جلوه‌هایی زیبا از عشق و ارادت به سید و سالار شهیدان را خلق کردند.

مراسم عزاداری ماه محرم در روستاها یکی از زیباترین و با شکوهترین جلوه های عزاداری است که در روز عاشورا به بهترین شکل ممکن تجلی پیدا می کند.

صفا ،صمیمت ،مهربانی و صداقت در کنار کار و تلاش خستگی ناپذیر از مهمترین خصایص مردمان نجیب و شریف روستاهاست که با اعتقادات و باورهای آنان گره خوره است.

در روستاها هر کسی به اندازه وسع وتوانش وسایل پذیرایی برای عزاداران حسینی در ماه محرم با خود می آورد و همه چیز رنگ بوی حسینی می گیرد. مردم  نجیب و شریف روستاههای حیدرآباد علیا و طولدان بخش لوداب در روز عاشورا جلوه دیگری از محبت و عشق به سید وسرور سالار شهیدان  را به نمایش گذاشتند که در نوع خود بی نظیر بود.

مردم این دو روستا از شب اول تا شب یازدهم ماه محرم در مسجد و مدرسه روستا جداگانه به عزاداری می پردازند و  یکی از روحانیون بومی منطقه در مسجد،  ضمن بیان ذکر مصائب اهل بیت ،مسائلی در مورد واقعه ی کربلا به اطّلاع مردم روستا می رساند.

حضور هیات دو روستا اعم از زن ومرد ،کوچک وبزرگ در کنار یکدیگر با حفظ هویت و آداب رسوم سنت روستایی با پیشگامی بزرگان وپیشکسوتان روستایی و طبل زنی نونهالان و نوجوانان روستا از زیبایی های برجسته مراسم عاشورا در روستاهای حیدرآباد علیا و طولدان بخش لوداب بود.

حرکت عزاداران حسینی در روستا به سمت گلزار شهدای حیدارآباد و عطرافشانی قبور مطهر شهدا و ذکر مصائب اهل بیت (ع) و برگزاری نماز ظهر عاشورا جلوه دیگری از زیبایی های عاشورا در این دو روستا بود.

عزاداری در روستاها  تنها مختص مردان روستا نیست و زنان نیز به عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) می‌پردازند ودر پخت غذای کسانی که نذر دارند برای ناهار عزاداران حسینی مشارکت می‌کنند.

هر ساله نخبگان و جوانان تحصیل کرده این دو روستا که در دیگر شهرهای استان و اقصی نقاط کشور مشغول کار وتلاش و فعالیت هستند در ایام تاسوعا و عاشورا به زادگاه خویش در این روستا ها می آیند وبا شرکت در عزاداری سید الشهدا جلوه دیگری از انسجام و وهمدلی در روستا را رقم می زنند.

براستی عاشورا نماد ومظهر عزت و آزادگی است که در ظهر عاشورا امام حسین (ع) ندای هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه  سر می دهد و می فرمایند اگر دین ندارید و از قیامت نمى‏ ترسید، لااقل در دنیاى خود آزاد مرد باشید.

انتظار می رود مسئولان و متولیان فرهنگی از خواب غفلت بیدار شوند و به مسائل فرهنگی در روستاها که با استقبال بی نظر مردم مواجه می شوند دقت بیشتری نمایند.

اعتقادات و باورهای مردم روستاها به اهل بیت (ع) باعث خلق جلوه هایی زیبایی از عزاداری در ماه محرم می شود که درعاشورا وتاسوعا به اوج خود می رسدوچه زیباست متولیان فرهنگی نگاه ویژه ای به روستاها در اقصی نقاط استان کهگیلویه وبویراحمد داشته باشند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی