تاریخ انتشار : جمعه 11 ژانویه 2019 - 11:13
کد خبر : 11024

اجرای ۳۸هزار هکتار کشت گیاهان دارویی در سطح استان طی ۴ دهه اخیر /کمبود قرقبان برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه وبویراحمد

اجرای ۳۸هزار هکتار کشت گیاهان دارویی در سطح استان طی ۴ دهه اخیر /کمبود قرقبان برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه وبویراحمد

غلامحسین حکمتیان با بیان اینکه میانگین فرسایش خاک در استان ما سه برابر کشور است گفت: کوهستانی بودن، تخریب های فرسایشی و غیر اصولی الگوی شخم اراضی نیز عاملی برای فرسایش خاک بوده و در همین راستا برنامه های مختلفی برای جلوگیری از فرسایش خاک انجام شده است .

آفتاب دنا : مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:  با اجرای کشت گیاهان دارویی در مناطق مختلف آتش سوزی ها کاهش پیدا است .

به گزارش پایگاه خبری آفتاب دنا ، غلامحسین حکمتیان اصل در نشست خبری با خبرنگاران از اجرای ۳۸هزار هکتار کشت گیاهان دارویی در سطح استان طی ۴ دهه اخیر خبر داد و گفت: اولین خروجی این مهم اشتغال زایی بوده و همچنین جلوگیری از مهاجرت از دیگر ظرفیتهای این حوزه است .

وی شکل گیری احیای مناطق را از اهم ظرفیت های کشت گیاهان دارویی، دانست و افزود: در مناطق با محوریت کشت گیاهان دارویی آتش سوزی ها به شدت کاهش پیدا کرده و زمینه حفاظت مردم محور آن نیز عملیاتی شده است .

توسعه بادام کاری نیز در سطح ۳۷ هزار هکتار از منابع استان طی چهار دهه اخیر

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: طی چهار دهه اخیر توسعه بادام کاری نیز در سطح ۳۷ هزار هکتار از منابع استان شکل گرفته است و کاشت ۲۰ میلیون اصله نهال نیز عملیاتی شده ایت . همچنین ۵۱ هزار هکتار جنگل کاری نیز محقق شده است .

وی در ادامه ، ریزگردها، تغییرات اقلیمی و کم بارشی را از مهمترین دلایل بیابانی شدن این مناطق عنوان کرد و افزود: این میزان بیابان در دو نقطه از شهرستانهای بهمئی و گچساران وجود دارد که برنامه هایی برای احیاء و کنترل شرایط در حال انجام است.

وی اظهارکرد: برای اولین بار با پیگیری‌های صورت گرفته در مرکز کشور۹۵۰ میلیون تومان به این بخش برای احیاء اختصاص یافت .

کمبود قرقبان برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه وبویراحمد

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه با کمبود قرقبان برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع استان مواجهیم، خاطرنشان کرد: طبق استاندارد جهانی به ازای هر ۲هزار هکتار جنگل باید یک قرق بان وجود داشته باشد در حالی که در این استان به ازای هر ۱۲ تا ۲۰ هزار هکتار یک قرقبان داریم.

حکمتیان با اشاره به کاهش میزان آتش سوزی جنگلها در سطح استان به نسبت مدت مشابه سال قبل، تصریح کرد: اقدامات مناسبی در این بخش عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه میانگین فرسایش خاک در استان ما سه برابر کشور است،ادامه داد: کوهستانی بودن، تخریب های فرسایشی و غیر اصولی الگوی شخم اراضی نیز عاملی برای فرسایش خاک بوده و در همین راستا برنامه های مختلفی برای جلوگیری از فرسایش خاک انجام شده است .

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه عملیات آبخبزداری در سطوح مختلف استان اجرایی شده است، عنوان کرد: طی چهار دهه اخیر عملیات مکانیکی در سطح استان بیش از ۲ میلیون و ۴۲۲ هزار متر مکعب و عملیات بیولوژیک و مدیریتی در ۳۰۸ هزار هکتار بوده است . برای سال جاری نیز با پوشش مناطق هدف اقدامات موثری اجرایی خواهد شد .

حکمتیان با بیان اینکه گاها عملیات‌های بیولوژیکی با مخالفت مردم روبه رو می شوند، بیان کرد: نقش رسانه ها در تبیین مزایای این طرح برای جامعه محسوس است و باید از این ظرفیت برای آگاهی بخشی به جامعه هدف استفاده شود .

وی تاکید کرد: یکی از برنامه های ما اینست که رسانه ها اهداف و الگوهای نگه داری و حفظ منابع طبیعی را در سطح جامعه تبیین کنند .

انعقاد تفاهم نامه با سازمان محیط زیست استان

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد از انعقاد تفاهم نامه با سازمان محیط زیست استان خبر داد و اضافه کرد: ارتقای تعامل و پوشش بهتر هدفگذاری ها در مناطق هدف از جمله خروجی های این تفاهم نامه است . امید است در قالب این طرح بهبود و احیای منابع وظرفیت های طبیعی را داشته باشیم .

  توزیع۵۷۰ آبگرمکن خورشیدی از سال ۹۲ تاکنون

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به استفاده از انرژی های پاک و توزیع آبگرمکن خورشیدی در مناطق هدف، خاطرنشان کرد: بازده این مهم بسیار مناسب بوده و به نوعی ۴۰ درصد کاهش قطع درختان را داشته است .

حکمتیان با بیان اینکه ۵۷۰ آبگرمکن خورشیدی از سال ۹۲ تاکنون در مناطق هدف توزیع شده است، تصریح کرد: برای سال ۹۷ تا پایان ۹۸ نیز توزیع ۵۰۰ آبگرمکن خورشیدی عملیاتی می شود .

وی همچنین با تاکید بر برنامه آموزشی و ترویجی، ادامه داد: این فعالیت ها در ۱۴ حوزه پوششی توسط تسهیل گران در حال اجرا بوده و برنامه ریزی هایی در این محور نیز احرایی خواهد شد .

گفتنی است : کهگیلویه وبویراحمد بیش از یک میلیون و ۷۲۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که ۸۷۰ هزار هکتار از این میزان جنگل های بلوط است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی