تاریخ انتشار : شنبه 8 آوریل 2017 - 17:17
کد خبر : 6763

با انتخاب درست بهترین سرنوشت را برای یاسوج زیبا رقم بزنیم

با انتخاب درست بهترین سرنوشت را برای یاسوج زیبا رقم بزنیم

آفتاب دنا – سید عنایت اله موسوی اصل //شوراهای شهر به عنوان تبلور و نمود مشارکت اصیل مردمی در عرصه تصمیم‌گیری‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، به نوعی مشارکت جمعی و تصمیم‌گیری‌های مربوط به امور مردم هستند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر  فرزانه انقلاب اسلامی  بارها در مناسبت‌های مختلفی اهمیت شوراهای اسلامی شهر و روستا را

IMG_20170323_214840آفتاب دنا – سید عنایت اله موسوی اصل //شوراهای شهر به عنوان تبلور و نمود مشارکت اصیل مردمی در عرصه تصمیم‌گیری‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، به نوعی مشارکت جمعی و تصمیم‌گیری‌های مربوط به امور مردم هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر  فرزانه انقلاب اسلامی  بارها در مناسبت‌های مختلفی اهمیت شوراهای اسلامی شهر و روستا را تبیین کرده‌اند و حل مسائل جاری و روزمره مردم به دست خود مردم را از اثرات تشکیل شوراها دانسته‌اند؛ امری که اگر رخ دهد سبب افزایش «اعتماد عمومی» خواهد شد.

بر همین اساس از نظر دین و شریعت با توجه به تأکیدی که در سوره شورا بر آن شده است و نیز در قانون اساسی که ۶ اصل آن به اهمیت شوراها در نظام جمهوری اسلامی می‌پردازد، اهمیت شوراها نمایان می‌شود. شوراها تجلی‌گاه مردم‌سالاری دینی به مفهوم کلمه و نمونه حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش است. در قانون اساسی شوراها افزون بر شرکت در فرآیند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری، از اختیارات وظائف اجرائی نیز برخودارند.

‘شوراهای اسلامی شهر’ و ‘شهرداری’ به‌عنوان دو بازوی نظارتی و اجرایی نظام مدیریت شهری، نقش مؤثر و اساسی در روند اداره شهر ایفاء می‌کنند. با توجه به این‌که شوراهای اسلامی شهر کارآمدترین ابزار حکومت محلی برای مدیریت شهری و در راستای نهادینه شدن مشارکت مردم در ساختارهای تصمیم‌گیری محلی هستند توسعه نقش آنها در امور مدیریت شهری و شهرداری، ضرورت غیر قابل انکاری دارد.

از جمله مسائلی که شوراها می‌توانند در آن نقش داشته باشند نظارت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و رفاهی شهر و سرعت بخشیدن اجرای این پروژه‌هاست که در اصل ۱۱۰ قانون اساسی به آن اشاره شده است.

شورا به عنوان یک نهاد مردمی با بهره‌گیری از آرای صاحب‌نظران و نخبگان فکری در عرصه‌های متنوع، امتیازات و تأثیرات اجتماعی مثبتی مانند پرکردن خلاء مدیریتی، انتقال تصدی دولت به مردم، اجرای سیاست عدم تمرکز، تسریع در جریان کارها و امور مردم، رفع تبعیض، نظارت اجتماعی، آگاهی‌بخشی عمومی، ارتقای مشارکت، نیروسازی و رشد استعدادهای مردمی را به همراه خواهد داشت ضمن آن‌که در تعامل با سایر نهادها، اتکاء به قانون‌گرایی، عرصه‌ی تجربه‌آموزی در مدیریت شهری، حسن اعتماد و وفاق و همدلی بین اقشار مردم و اجرای پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی، می‌تواند تأثیرگذار باشد.

مدیریت شهری یکی از مسائل نوین علوم سیاسی و مدیریت در چهارچوب مفاهیمی نظیر تمرکززدایی و حکومت‌های محلی است. هر چند از زمان پیدایش دموکراسی‌های غربی بحث تمرکززدایی و محلی گرایی به نوعی مطرح بوده است اما در کشور ما مسئله تمرکززدایی و مدیریت شهری مفهوم نوینی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مطرح شدن شوراها در ذیل اصل هفتم قانون اساسی وارد گفتمان سیاسی و اجتماعی جامعه ایران شد.

بنیانگذاران قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با توجه به وسعت و پراکندگی جمهوری اسلامی ایران، از همان ابتدا اصل شوراهای شهر و روستا را به مثابه یکی از اصول جمهوری اسلامی در ذیل فصل هفتم قانون اساسی آورده تا با مشارکت دادن مردم مؤمن و متدین در اداره امور مربوط به خودشان، زمینه رشد و شکوفایی شهرها را فراهم آورند اما متأسفانه در طول ۳۷ سالی که از عمر با برکت جمهوری اسلامی می‌گذرد از ظرفیت‌های قانون اساسی و شوراهای شهر به خوبی استفاده نشده و تصور عمومی، نقش شوراهای شهر را تا حد یک ناظر شهرداری پایین آورده است. تصور عمومی و باور غلطی که از مسئله مدیریت شهری در ایران وجود دارد آن را محدود به مدیریت شهرداری نموده است در حالی که مسئله مدیریت شهری مسئله‌ای فراتر از امور شهرداری و شامل کلیه مسائل مربوط به یک شهر اعم از گسترش کالبدی، توسعه فضای سبز، امکانات رفاهی و تفریحی و سایر موارد مربوط به یک شهر می شود؛ هرچند که عملکرد شوراهای شهری در چند سال گذشته بر این تصور غلط دامن زده است.

به هر حال امروزه شهرها به عنوان مرکز تجمع خیل عظیمی از مردم و به عنوان عمده‌ترین مرکز بازیگران اقتصاد ملی، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و بهبود مدیریت شهری به منظور تثبیت رشد اقتصادی، ثبات سیاسی و افزایش مشارکت شهروندان و حل بیکاری، فقرزدایی و جلوگیری از تخریب محیط زیست در جهت افزایش رضایت‌مندی شهروندان است. یکی از مهم‌ترین عناصر که می‌تواند نقش مهمی در بهبود مدیریت عملکرد شهری داشته باشد شورای شهر است.

مدیر شهری بایدنقاط قوت و ضعف شهر خود را بشناسد

امروزه یک مدیر شهری باید بتواند نقاط قوت و ضعف شهر خود را شناخته و در صدد تقویت مزایای رقابتی آن بر آید؛ از این رهگذر است که شهر می‌تواند نقطه قابل اتکایی در شبکه اقتصادی کشوربیاید و نقش خود را در جهت توسعه ملی بهبود بخشد.

بنابر این نتیجه می‌گیریم که مدیریت شهری با مدیر و ناظر شهرداری تفاوت های بسیاری دارد و اولی مسئول ارتقای قابلیت‌ها و توانمندی‌های شهر و شهرنشینان است در حالی که دومی بیشتر مجری برنامه‌های مدیران شهری است وپاسخ‌گویی و مسئولیت آن محدود به نحوه عملکرد است و نه نتایج و پیامدهای آن.

برای ساخت آرمان شهر امروز نیاز به کمک تک تک شهروندان داریم حال که شرایط برای ساختن شهرمان آماده است چرا با انتخاب های درست بهترین سرنوشت را برای یاسوج رقم نزنیم!

 

*سید عنایت اله موسوی اصل کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی