تاریخ انتشار : سه‌شنبه 16 فوریه 2016 - 13:11
کد خبر : 5183

نفیس ترین قرآن ایرانی

نفیس ترین قرآن ایرانی

سال کتابت این قرآن نفیس به سال ۱۲۱۹ هجری قمری بر می گردد، که در شهر شیراز کار شده و ۳۵ استاد هنرمند و نگارگر ایرانی در مدت ۸ تا ۱۰ سال به روی آن کار کرده اند.

نسیم دناهانیه برنامنش//یکی از نفیس ترین قرآنهای ایرانی ، قرآن طلاکاری شده به جای مانده از دوره قاجار می باشد. این قرآن به خط یکی از کاتبان مخصوص فتحعلی شاه به نام زین العابدین قزوینی می باشد، که در زمان اقامت این پادشاه در شیراز به دربار راه یافته و ملقب به معجزه نگار می شود.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2015-08-13 15:21:16Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com
این قرآن دارای جلد لاکی روغنی بوده و جلد ساز آن شخصی به نام محمد زمان از جلدسازان برتر زمان خود بوده و روی جلد تاریخ سال ۱۲۲۲ هجری قمری (تقریبا ۲۱۵ سال پیش) درج شده است.
این قرآن که مربوط به زمان فتحعلی شاه بوده است پس از مرگ او توسط یکی از نوادگان دختری وی تصاحب شده است و درسال ۱۲۵۰ هجری قمری توسط شخصی به نام ادیب برومند خریداری شده که بعدها این قرآن شهرت جهانی پیدا می کند.
پس از مدتی این کتاب آسمانی به دست شخصی می افتد که با وجود درخواستهای فراوان در خارج از کشور و آن هم به قیمتهای گزاف، راضی به خروج آن از ایران نشده و اصرار بر نگهداری آن در کشور عزیزمان داشته است. وی در سال ۱۳۸۷ هجری شمسی این اثر نفیس را به کتابخانه ملی به قیمت ۶۶۰ میلیون تومان واگذار می کند.
سال کتابت این قرآن نفیس به سال ۱۲۱۹ هجری قمری بر می گردد، که در شهر شیراز کار شده و ۳۵ استاد هنرمند و نگارگر ایرانی در مدت ۸ تا ۱۰ سال به روی آن کار کرده اند.
این اثر هنری با ارزش، دارای ۵۴۷ صفحه بوده که تمام صفحات آن مذهب کاری شده است. ۶۰۰ تذهیب و تشعیر بروی آن نقش شده به نحوی که هر برگ این اثر شریف از تذهیب اختصاصی و خاص برخوردار می باشد.
تمام مکاتب تذهیب ایران که تا آن دوره وجود داشته در این اثر جاودانه به کار رفته است و آن را به یک اثر منحصر بفرد تبدیل کرده است.
در تذهیب این قرآن شریف از چهار کیلو طلای ناب و سنگهای قیمتی و کانی استفاده شده است. همچنین مروارید و اشرفی نیز در این اثر به کار رفته است.
در این کتاب صفحه ای نیست که در آن از طلا و سنگهای ارزشمند استفاده نشده باشد.
نحوه کار نیز این گونه بوده است که سنگهای کانی را تبدیل به پودر کرده و آن را با رنگ مخلوط می کردند و سپس طی مراحل بعدی از آن در تذهیب بهره می گرفتند و این امر سبب شده با وجود گذشت بیش از دو سده از نگارش آن ، هنوز همان درخشندگی در رنگها وجود داشته باشد.
همانند این قرآن نفیس در تاریخ نوشته نشده و به همین دلیل است که آوازه جهانی دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی