تاریخ انتشار : سه‌شنبه 24 اکتبر 2023 - 18:16
کد خبر : 25382

یادداشت

پیدایش حیات در کره زمین از دیدگاه قرآن و دانشمندان علوم زمین

پیدایش حیات در کره زمین از دیدگاه قرآن و دانشمندان علوم زمین
آفتاب دنا :با توجه به شواهد زمین شناسی و فسیل ها ، دانشمندان دریافتند که خداوند در آفرینش جهان، ابتدا شرایط محیط زیست را آماده کرده و سپس جانداران را از ساده به پیچیده آفریده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آفتاب دنا ، عبدالرحمن چمن آرا دکتری تخصصی زمین شناسی در یادداشتی  در رابطه با پیدایش حیات در کره زمین از دیدگاه قرآن و دانشمندان علوم زمین چنین آورده است: از نظر دانشمندان و محققان علوم زمین تکوین زمین و آغاز زندگی در آن حدود ۶ میلیارد سال قبل، با نخستین تجمعات ذرات کیهانی، با شکل گیری منظومه شمسی آغاز شد و حدود ۶/۴ میلیارد سال قبل سیاره زمین به صورت کره ای مذاب، تشکیل و در مدار خود قرار گرفت.

 با گذشت زمان و سرد شدن این گوی مذاب حدود ۴ میلیارد سال قبل سنگ های آذرین به عنوان نخستین اجزای سنگ کره تشکیل شدند. سپس با فوران آتشفشان های متعدد به تدریج گازهای مختلف مانند اکسیژن، هیدروژن، نیتروژن و گازهایی که از داخل زمین خارج شدند، هواه کره را بوجود آوردند.

در ادامه کره زمین سردتر شد و بخار آب موجود به صورت مایع در آمد و آب کره شکل گرفت. بطوری که خداوند در قرآن کریم می فرمایید (السماوات و الارض کانتا رتقاً ففتقنا هما و جعلنا من الماء کل شىءٍ حى أفلا الانبیاء ) آسمان ها و زمین هر دو به هم پیوسته بودند ما آن دو را از هم باز و جدا ساختیم ، و هر چیز زنده را از آب پدید آوردیم. درادامه با تشکیل اقیانوس ها و تحت تاثیر انرژی خورشید ، آغازحیات فراهم و زندگی موجودات اولیه که بیشتر تک سلولی ها (سیانو باکتریها) ، کرم های اولیه ، باکتری ها ، ستاره دریایی، اسفنج ها، خزه ها، عروس دریایی و گلسنگ ها می باشند ، حدود ۸/۳ میلیارد سال پیش در دریاهای کم عمق شرایط برای تشکیل زیست کره فراهم گردید. (پس به ترتیب اول سنک کره- هواه کره-آب کره و در نهایت زیست کره ایجاد شد.)

 در ادامه بوجود آمدن چرخه آب، باعث فرسایش سنگ ها، تشکیل رسوبات و سنگ های رسوبی گردید. همچنین، با حرکت ورقه های سنک کره (لیتوسفر) و ایجاد فشار وگرمای زیاد در مناطق مختلف، سنگ های دگرگونی به وجود آمدند. دانشمندان معتقدند شرایط محیط زیست فعلی به تدریج و در طی صدها میلیون سال مهیا شده است.

با توجه به شواهد زمین شناسی و فسیل ها ، دانشمندان دریافتند که خداوند در آفرینش جهان، ابتدا شرایط محیط زیست را آماده کرده و سپس جانداران را از ساده به پیچیده آفریده است. « وَاللَّهُ خَلَقَ کُلَّ دَآبَّهٍ مِّن مَّآءٍ فَمِنْهُم مَّن یَمْشِى عَلَى‏ بَطْنِهِ وَ مِنْهُم مَّن یَمْشِى عَلَى‏ رِجْلَیْنِ وَ مِنْهُم مَّن یَمْشِى عَلَى‏ أَرْبَعٍ یَخْلُقُ اللَّهُ مَا یَشَآءُ إِنَّ اللَّهَ عَلَى‏ کُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِیرٌ » ( آیه ی ۴۵ سوره ی نور) و خداوند هر جنبده ‏اى را از آب آفرید، پس برخى از آنها بر شکم خویش راه مى ‏رود (خزندگان مانند مارها)  و برخى بر دو پا راه مى‏رود (مانند انسان) و بعضى بر چهار پا راه مى‏ رود (چون اسب و گاو و شتر). خداوند هر چه بخواهد مى‏ آفریند، زیرا خدا بر هر چیزى تواناست. .

« وَ جَعلنا مِن المآءِ کُلَّ شَیءٍ حَیٍّ أفَلا یُؤمِنون » ( آیه‌ی ۳۰ سوره‌ی انبیا ) « و هر زنده‌ای را از آب قرار دادیم پس آیا باور نمی‌کنید؟ » « وَ هُوَ الّذی خَلَقَ مِن المآءِ بشَراً » ( آیه‌ی ۵۴ سوره‌ی فرقان ) « اوکسی است که از آب بشری آفرید » طبق آیات فوق حیات در کره‌ی زمین از آب شروع شده است و دانشمندان به این حقیقت پی برده و براین باورند که موجودات زنده نخست در اقیانوس ها و محیط دریایی کم عمق ، مرداب ها بوجود آمده‌اند و مراحل خلقت انسان نیز از این قاعده مستثنی نیست یعنی آفریده شدن نخستین انسان از آب جای تأمل و بیانگر این واقعیت است که خلقت انسان تدریجی و طی مراحل مختلفی بوده است.

در دوران های مختلف، شرایط آب و هوایی و محیط زیست تغییرات فراوانی داشته اند و بر این اساس، گونه های مختلف جانداران در سطح زمین ظاهر و منقرض شده اند، که با ادامه حیات در نهایت منجر به پیدایش گیاهان و جانوران امروزی گردید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ناشناس سه‌شنبه , 24 اکتبر 2023 - 18:36

بهترین معلم سپاسگزارم

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی