تاریخ انتشار : جمعه 1 دسامبر 2017 - 9:52
کد خبر : 8360

نقش آفرینی روستائیان در تحقق اقتصاد مقاومتی با توسعه پایدار روستایی

نقش آفرینی روستائیان در تحقق اقتصاد مقاومتی با توسعه پایدار روستایی

آفتاب دنا – سید ولی موسوی ، مدیر مسئول نسیم دنا // جایگاه روستاها در برنامه های کلان توسعه و آمایش کشور به عنوان قطب مولد و پایه دیده شده است ودر مناسبات توسعه پایدار بر مبنای اقتصاد مقاومتی ، زنجیره امور بدون نقش کیفی روستاها تکمیل نمی شود. روستاها در طول دوران پیش و پس از پیروزی

photo_۲۰۱۷-۱۰-۱۳_۱۱-۰۰-۵۲آفتاب دنا – سید ولی موسوی ، مدیر مسئول نسیم دنا // جایگاه روستاها در برنامه های کلان توسعه و آمایش کشور به عنوان قطب مولد و پایه دیده شده است ودر مناسبات توسعه پایدار بر مبنای اقتصاد مقاومتی ، زنجیره امور بدون نقش کیفی روستاها تکمیل نمی شود.

روستاها در طول دوران پیش و پس از پیروزی انقلاب همواره در تامین نیازهای مردم پیشتاز بوده و در تامین نیازهای غذایی مردم نقش خود را در پیشبرد اهداف نظام ایفا کرده اند.

در بسیاری از کشورهای درحال توسعه، الگوی رشد روستایی به مثابه ی راهبرد با اهمیت برای تامین نیازهای اساسی و توزیع بهینه منافع ناشی از توسعه ملی است و کارشناسان حوزه های مختلف نظریات متفاوتی را در این مورد ارایه کرده اند.

معمار کبیر انقلاب اسلامی ، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب و سایر مسئولان نظام جمهوری اسلامی برای ارائه خدمت شایسته به مردم و به خصوص خدمت رسانی در مناطق روستایی و عشایری دغدغه فراوان دارند .

با توجه به اینکه قریب ۶۰ درصد مردم  کشور عزیزمان ایران در روستاها ساکن هستند باید برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر  زیر ساختهای لازم را در روستاها بیش از گذشته فراهم نماییم.

تلاش برای رفع مشکلات زیرساختی، توسعه ای، راه، آب آشامیدنی سالم، برق،  حمایت از تولیدات دستی، کشاورزی، دامی، گردشگری  برای توسعه  پایدار در روستاها  باید مدنظر مسئولان قرار بگیرد .

در سال‌های گذشته مهاجرت روستاییان به شهر صدمات جبران ناپذیری به روستاها وارد کرد اما خوشبختانه با افزایش امکانات در روستاها امروز علاقمندی مردم به سکونت در روستاها نسبت به گذشته بیشتر شده و باید از شرایط کنونی استفاده و روستاها را به مراکز توسعه اقتصادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی تبدیل کنیم تا روستائیان نیز در این زمینه نقش آفرینی نمایند.

در نشست‌های اقتصاد مقاومتی رفع مشکلات اقتصادی روستائیان و رونق بخشی، در روستاها را  مد نظر قرار بدهیم و نگذاریم چرخه تولید در روستاها کند شود .

امروز پیشرفت کشور وایران عزیز درگرو آبادانی روستاها و ایجاد اشتغال خرد در روستاست و باید در روستاها با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی آنها شرایطی فراهم شود تا افراد برای تأمین معاش و اشتغال به شهرها مهاجرت نکنند و این در گرو  فراهم آوردن زیر ساخت‌های مهم در روستاهاست که به طور جد  باید در استان کهگیلویه وبویراحمد و دیگر اقصی نقاط کشور دنبال شود.

نیروی انسانی متعهد و سیاستهای درست ومنطقی می‌تواند کشور را به سمت پیشرفت سوق دهد که قطعا توجه به نیروی های ارزشمند در روستاها که سادگی ،پاکی و بی آلایشی از خصوصیات متمایز روستائیان است می تواند مسیر توسعه را بیش از هر زمان دیگری هموارتر کند.

به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران توجه ویژه به روستاها و برنامه ریزی برای توسعه روستایی علاوه بر افزایش تولید ناخالص ملی، موجب ماندگاری جمعیت مولد به ویژه جوانان و نوجوانان در این مناطق شده و جامعه را از پیامدهای مهاجرت و حاشیه نشینی، مشاغل کاذب، فقر و آسیب های اجتماعی می رهاند و اقتصاد مقاومتی نیز با توجه به کار وتلاش در روستاها  نیز محقق خواهد شد.

از سال ۱۳۲۷ که اولین برنامه توسعه روستایی کشور تدوین شد، تلاش های پراکنده ای برای توسعه این مناطق کلید خورد و این امر در تدوین برنامه های عمرانی کشور نیز تا حدودی مورد توجه قرار گرفته، اما با جرات می توان گفت اقدام بایسته، همه جانبه نگر و اثرگذاری در راستای توسعه روستایی برای پیشگیری از پدیده مهاجرت به شهرها صورت نگرفته و با وجود بردن امکانات پایه به مناطق روستایی و صرف هزینه های سنگین برای شاخص های رفاه ، همچنان علامت سئوال بزرگی در مقابل مقوله مهاجرت به شهرها و خالی شدن بسیاری از روستاها از جمعیت وجود دارد.

کارشناسان و دست اندرکاران امور اقتصادی و اجتماعی بر این باورند که کم توجهی به ساختار اقتصادی روستاها و توانمند سازی جمعیت ساکن، پیامدهای خشکسالی و کند بودن برنامه ها در رشد متوازن کانون های اقتصاد روستایی از عواملی است که ریزش سطح درآمدی خانواده ها را در این مناطق رقم زده و جمعیت روستایی برای تامین معاش به ناچار مهاجرت به شهرها، رونق مشاغل کاذب، تورم و آسیب های پیدا و پنهان را تجربه کرده است.

توسعه و پیشرفت ناگهانی فناوری ارتباطات نیز فرهنگ و اصالت روستاییان همه نقاط کشور به خصوص استان کهگیلویه وبویراحمد را تحت الشعاع خود قرار داده است به شکلی که دیگر جوانان و نوجوانان روستا تمایلی به زندگی روستایی نداشته و شیفته زرق و برق و رفاه شهرها می شوند و مهاجرت به کانون های شهری را به هر قیمت در اولویت کار خود داده اند، بدون آنکه آمادگی فرهنگی و اجتماعی و مهارت های لازم زیستن در محیط های بزرگتر را فراگرفته باشند.

تکالیف هر یک از اعضای خانوار در روستاها بر اساس تعاون و کارویژه های سنتی در راستای اقتصاد محور است و برای مثال نقش مدیریتی زن در هسته خانواده علاوه بر تربیت فرزندان و راهبری امور خانه در حوزه معیشت نیز دوشادوش مردان است ولی این تکالیف و مهارت های لازم زیستی آن زمین تا آسمان با یک زن شهرنشین متفاوت است.

اشتیاق حضور روستانشینان برای زندگی درشهر نیازمند مولفه ها و پیش درآمدهایی است که برای آن برنامه ریزی های لازم  انجام نشده و تضاد نقش ها و رویارویی با کارویژه های زندگی مدرن پس از مهاجرت به شهرها بستر مناسبی برای آسیب پذیری این خانواده ها فراهم می کند.

برخی سیاست های ناکارآمد مصرف گرا در گذشته، نسبت به آموزش نیروهای بهره بردار روستایی حساسیت لازم را نداشته و همین امر موجب  کاهش بهره وری شده که پیامدهای جدی در معیشت و رونق زیست روستایی ایجاد  کرده است.

آهنگ توسعه روستایی نیازمند نگاه ویژه دولتمردان

مفاهیم پیشرفت فناوری برای روستاها باید در قالب برنامه های کارآمد از قبیل مکانیزاسیون کشاورزی، شبکه آبیاری نوین، کشت کم آب بر، نگاه عمقی به اصالت فرهنگی روستا برای توسعه گردشگری و مشاغل خانگی دیده شود که این مقوله ها برای شتاب گرفتن آهنگ توسعه روستایی باید در دستور کار دولتمردان دولت دوازدهم بیش از هر زمان دیگری مد نظر قرار بگیرد و با جدیت دنبال شود.

یکی از ویژگی های مهم کانون های روستایی خرده فرهنگ های بکر و بهره مندی از ظرفیت تعاون و همیاری است که می طلبد مسئولان مربوطه با بهره گیری از آن در سایه تدبیر، راهبردهای موثری را در ایجاد موقعیت های شغلی و درآمد و آماده سازی روستا برای پذیرش گردشگران فراهم کنند.

نداشتن برنامه برای حفظ خرده فرهنگ های بومی در کنار رشد شتابان فناوری موجب می شود که روند تغییر فرهنگ به صورت ناهمگون در روستاها رقم بخورد و به جای هدفگذاری تفکر مدرن در کسب و کار و رفاه خانوارهای روستایی، بستر آسیب ها و گسست های اجتماعی را رقم بزند.

مسئولان استان کهگیلویه وبویراحمد در عصر فناوری اطلاعات وارتباطات می کوشند با توسعه زیرساختها در مناطق روستایی وتوجه به دغدغه های روستائیان و کم کردن آلام ودردهای آنان، زمینه را برای رونق تولید و کار وتلاش در روستاها  بیش از هر زمان دیگری فراهم نمایند.

توسعه پایدار روستایی نخستین گام درتحقق اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی مسیر توسعه کهگیلویه وبویراحمد را هموار می کند که  توسعه پایدار روستایی نخستین گام در تحقق اقتصاد مقاومتی است که با تکیه برآن  بسیاری از مشکلات استان حل خواهد شد و شکوفایی اقتصادی را در پی خواهد داشت.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد ایجاد اشتغال و رونق بخش تولید را از اولویت های اصلی مسئولان ارشد استان می داند

علی محمد احمدی می گوید : توانمندی های بسیاری در استان کهگیلویه وبویراحمد  در زمینه های مختلف وجود دارد که باید در راستای توسعه استان مورد بهره برداری قرار بگیرند.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان کهگیلویه وبویراحمد نیز یکی از رویکردهای این صندوق را توجه به روستائیان در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی عنوان کرد وگفت: طرح هر روستا یک طرح با هدف شناسایی ظرفیتها وپتانسیلهای روستایی با همکاری بخشداران و فرمانداران در استان آغاز شده است.

ارسلان حسن پور مشارکت روستائیان برای راه اندازی واحدهای تولیدی در روستاها را از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید دانست که با ترسیم نقشه راه هدفمند  در راستای کمک به اقتصاد روستاها در جریان است.

وی گفت: راه اندازی واحد های تولیدی در روستاها با مدیریت منطقی و کارشناسی می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال برای روستائیان و در نتیجه جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها ایفا کند که صندوق کارآفرینی امید از طرحهای اشتغالزایی روستائیان که بازار خوبی داشته ومنجر به تولید و ایجاد اشتغال پایدار شود حمایت خواهد کرد.

توانمندی روستائیان بستر ساز تحقق اقتصاد مقاومتی

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری استان کهگیلویه و بویر احمد نیز می گوید:وجود دهیاری در ۵۵۵ روستا از یک هزار و۷۶۶ روستای دارای سکنه در استان کهگیلویه وبویراحمد امتیازی است که بستر تصمیم سازی محلی و توانمندسازی جوامع روستایی را مهیا کرده و باید از این ظرفیت به شکل بهینه بهره گرفته شود.

داریوش مظفر اظهار داشت: ما اگر بتوانیم روستاها را توانمند کنیم، قطعاً و به یقین قادر خواهیم بود بستر و زمینه خوبی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم می‌آورد.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری استان کهگیلویه و بویر احمد با بیان اینکه برای توانمند سازی و توسعه روستا ها باید تغییر رویکرد صورت بگیرد  خاطرنشان کرد: برای این تغییر مسئولان  باید با هماهنگی بین دستگاهی، تسهیل در صدور مجور، تسهیل در روان کردن کارهای اقتصادی روستا،‌ تسهیل برای ورود بخش خصوصی به کارهای روستایی و تقویت روستائیان برای تاثیر گذاری بیشتر کمک کنند تا توسعه  و عمران روستا ها اتفاق بیفتد.

مظفر با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب به مسئولان برای برنامه ریزی جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی سفارش های مکرر داشته اند، افزود: ظرفیت های موجود در روستاها بویژه از نظر منابع خاکی و آبی سرشار می تواند بستری برای ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی در نقاط روستایی باشد.

فرماندار بویراحمد نیز با اشاره به مسئله روند مهاجرت ها به مرکز استان گفت: حاشیه نشینی دارای ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و پیامد های فردی و اجتماعی بسیاری دارد و به یک مسئله ی اجتماعی بسیار مهّم شهرستان بویراحمد تبدیل شده است.

محمد کاظم نظری افزود: همه بخشدارها برای به حداقل رساندن مهاجرتها از روستاها به شهر برنامه ریزی وحساسیتهای لازم راداشته باشند ودر رفع مشکلات مردم در روستاها بکوشند.

مشارکت روستائیان در امور اقتصادی زمینه توسعه روستاها را فراهم می کند

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار شهرستان بویراحمد در این باره می گوید: روستاها واحدهای تولیدی ارزشمندی هستند که ضمن برخورداری از جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی می توانند نقش بسیار موثری در توسعه اقتصادی و احیای فرهنگ ایرانی و اسلامی در کشور داشته باشد.

حمید پناهی خاطرنشان کرد: مشارکت روستائیان در امور اقتصادی به شکلی که نقش خود را در بالندگی اقتصادی و توسعه کشور مشاهده کنند، می تواند زمینه توسعه روستاها را فراهم کند .

وی گفت: تخصیص عادلانه منابع به همه روستاها، اعطای تسهیلات کم بهره برای توسعه اشتغال پایدار و رونق تولید، مرمت و زیبا سازی مدارس و ایجاد مکان های فرهنگی و تفریحی از مهمترین برنامه های دولت تدبیر و امید برای توسعه روستایی و جلوگیری از مهاجرت جوانان و نوجوانان روستایی به شهرها است.

پناهی یاداور شد:  درشرایطی که نیروی انسانی مستعد  در بسیاری از روستاها وجود دارد ، به طور قطع کمک به توسعه کشاورزی ، دامداری و گردشگری در روستاهای استان کهگیلویه وبویراحمد گامی مهم در راستای اقتصاد مقاومتی است که با  بستر سازی مناسب و حمایتها و آموزشهای لازم روستاییان در کنار تخصص و پیش زمینه های تجربی آنان می توان هم زمینه های اشتغالزایی و هم رونق اقتصادی این روستاها  را شاهد باشیم.

دولت بازار مصرف تولیدات روستائیان را فراهم کند

بخشدار مرکزی شهرستان بویراحمد در این باره می گوید: روستاها دارای تولیدات متنوعی هستند و در صورتی که دولت بتواند بازار مصرف تولیدات این قشر از جامعه را فراهم کند می توان اقتصاد روستا را به گردش درآورد و رهاورد آن کاهش نرخ تورم و اشتغال پایدار است.

نصیر پورعلی با بیان اینکه اگر برای توسعه روستاها برنامه های کاربردی نداشته باشیم هیچ گاه به توسعه پایدار نمی رسیم خاطرنشان کرد: بیکاری، کمبود امکانات تفریحی، فرهنگی و آموزشی ازمهمترین دلایل مهاجرت روستائیان به شهرها است که  دولت تدبیر امید نگاه  ویژه ای به روستاها از منظر توسعه یافتگی دارد.

در دولت تدبیر و امید بسیج برای گازرسانی به روستاها شتاب گرفته است

مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه وبویراحمد نیز از گاز رسانی به روستاها به عنوان یکی از راهبردهای مهم دولت اشاره کرد وگفت: در دولت تدبیر و امید بسیج بزرگ برای گازرسانی به روستاها و شهرهای ایران شتاب بیشتری گرفته است که خوشبختانه در استان کهگیلویه وبویراحمد با همت والای دولتمردان تدبیر و امید زیرساخت اصلی گازرسانی  به روستاها در حال انجام است

رحمان خادم  با بیان اینکه همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان تا پایان سال ۹۷ تعیین تکلیف می شوند گفت: ۲۳۰ روستا در دولت یازدهم در استان گازرسانی شده که هم اکنون علاوه بر دو شهر قلعه رئیسی و دیشموک ۱۸۰ روستای دیگر در حال گازرسانی هستند .

معاون بهره برداری شرکت گاز استان  کهگیلویه وبویراحمد تلاش بی وقفه مدیرعامل و پرسنل  این شرکت برای تسریع و شتاب گرفتن گازرسانی به روستاها که مزایا ومحاسن فراوانی از قبیل حفظ منابع طبیعی و جنگلهای استان و جلوگیری از مهاجرت روستائیان برای کار تلاش بیشتر و کمک به شکوفایی اقتصادی روستاها را در پی دارد قابل تحسین و شایسته تقدیر  دانست.

خرده فرهنگ های روستایی به عنوان قدرت نرم و هویت و اصالت ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردارند

یک جامعه شناس و استاد دانشگاه  فرهنگیان  کهگیلویه وبویراحمد گفت: خرده فرهنگ های روستایی به عنوان قدرت نرم و هویت و اصالت ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردارند و حفظ و اشاعه آن ها نیازمند روش های نوآوری در کسب و کار و کارویژه های اجتماعی است تا بستر انتقال و ترویج مفاهیم ناب فرهنگی مهیا شود.

کاظمی افزود: روستا ها کانون های مولد هر جامعه ای محسوب می شوند و تصمیم سازان کلان باید با شناخت ظرفیت های روستایی، با راهبردهای موثر و جذاب شرایطی را مهیا کنند که جذابیت لازم برای حضور جمعیت در روستاها و تقویت اقتصاد آن مهیا شود و روند مهاجرت به شهرها را معکوس کنند.

وی یادآور شد: یکی از ابعاد مهم توسعه هر جامعه نیروی انسانی کارآمد و توانمند است، بنابراین به لحاظ انسانی نیز تصمیم سازان باید زنجیره های قوی مهارتی در حوزه فکری و رفتاری و حرفه آموزی برای جامعه روستایی مهیا کنند و این آموزش ها و امکانات باید به گونه ای باشد که پاسخگویی به نیازهای فرهنگی، شغلی و اجتماعی تمامی لایه های جامعه را در خود بگیرد.

بهره گیری از ظرفیت روستاها در تحقق اقتصاد مقاومتی

بدون تردید در عصر کنونی با توجه به توانمندیهای جامعه روستایی در استان زیبا و چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد که کلکسیونی از زیباییهای طبیعی را در خود جای داده است بهره گیری از ظرفیت روستاها نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.

این استان دارای روستاهای بسیاری در شهرستان های مختلف با اقلیم های متفاوت است که باید از این ظرفیت برای رونق تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی به خوبی استفاده نمود.

توسعه روستا گردی در روستاهای استان کهگیلویه وبویراحمد زمینه ساز افزایش ورود مسافر و گردشگر به روستاها و موجب ایجاد اشتغال می شود که باید بیش از گذشته مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

توسعه زیرساختهای روستایی از قبیل راه مناسب ،آب ،برق ، تلفن ،گاز و اینترنت ، پرداخت تسهیلات با سود و بهره کم و توجه به توانمندیها و پتانسیلهای روستایی  از مهمترین  عوامل ماندگاری  روستائیان برای کار وتلاش بیشتر خواهد بود که توسعه پایدار روستایی را هموارتر می کند.

افرادی با کسب مهارت‌های لازم و با راه اندازی  واحدهای تولیدی کوچک در روستاها وارد عرصه اقتصاد، تولید و درآمدزایی شده اند و توانسته اند موفقیتهای خوبی به دست آورند که این امر در کنار رونق اقتصادی خانوارهای روستایی و اشتغال تاثیر بسزایی در رفع محرومیت روستاها که می تواند زمینه های مهاجرت معکوس از شهرها به روستا را نیز  به همراه داشته باشد.

در سالهای اخیر اقدامات ارزشمندی برای توسعه  و رفع مشکلات جامعه روستایی انجام شده لذا  انتظار می رود در دولت دوازدهم با استفاده از نیروهای توانمند و شایسته رویه خدمتی دولت تداوم پیدا کند وبا توسعه زیرساختها رفاه و آسایش و امید به مردم روستاها هدیه شود

روستائیان کهگیلویه وبویراحمد به واسطه نیروی انسانی با تجربه در عرصه های گردشگری ، کشاورزی و دامداری ، دارای بسترهای مناسبی برای فعالیت در این عرصه هستند و اگر حمایت و آموزشهای لازم و زمینه های توسعه طرحهای کوچک در این عرصه ها فراهم شود به طور قطع زمینه های اشتغال و رونق اقتصادی روستاها و ممانعت از مهاجرت بی رویه به شهرها  فراهم خواهد شد  که این امر می تواند زمینه ساز مهاجرت بالعکس و رجعت دوباره روستاییان ساکن در شهر به روستاها را فراهم آورد که ضمن توسعه پایدار روستایی، روستائیان عزیز نقش آفرینی خود را در تحقق اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر فرزانه انقلاب به خوبی ایفا می کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی