تاریخ انتشار : شنبه 26 دسامبر 2015 - 17:20
کد خبر : 4962

ضرورت ارائه آموزش های پیش از ازدواج به جوانان برای پیشگیری از طلاق

ضرورت ارائه آموزش های پیش از ازدواج به جوانان برای پیشگیری از طلاق

سعید محوری طرح مشاوره پیش از ازدواج را از طرحهای بسیار موفق دانست که اجرای آن می تواند نتایج ارزشمندی برای کاهش معضل خانمانسوز طلاق داشته باشد.

55مدیرکل ثبت اسناد واملاک استان کهگیلویه وبویراحمد بر ضرورت آموزش های پیش از ازدواج به جوانان برای پیشگیری از طلاق در جامعه تاکید کرد.

سعید محوری در حاشیه بازدید از دفاتر ازدواج وطلاق در یاسوج با ابراز نگرانی از رشد ۳۴ درصدی طلاق در استان کهگیلویه وبویراحمد  گفت: ریشه بسیاری از طلاق ها نداشتن درک مناسب از روابط زناشویی است که ضروری است پیش از تشکیل زندگی مشترک، آموزشهای لازم  شفات و صریح به جوانان و نوجوانان انتقال داده شود تا آنها مهارت های لازم را بیاموزند.

وی دامنه بروز طلاق را گسترده و ریشه دوانده در تمامی ابعاد جامعه ذکر کرد و افزود: طلاق با خود معضلات اجتماعی گسترده ای را به دنبال دارد که اعتیاد،بی بند و باری های اجتماعی، از هم پاشیدگی خانواده، بزهکاری و… از جمله آنها است.

محوری با اشاره به اینکه ساماندهی روند اجرایی دو نهاد خانواده و آموزش و پرورش می تواند زمینه را برای انجام وظایف این دو نهاد و از بین بردن ناهنجاری ها مهیا کند،خاطر نشان کرد :این دو نهاد تاثیرگذاریرین نهادها در تربیت نسل آینده هستندوامروز بیش از هر زمان دیگر باید برنامه ریزان وتصمیم گیران به این دونهاد توجه ویژه داشته باشند.

مدیرکل ثبت اسناد واملاک استان کهگیلویه وبویراحمددر ادمه اظهارداشت : اکنون شبکه های مجازی بر کیفیت تربیت فرزندان تاثیرگذاری شده اند و شرایط نگران کننده ای رقم خورده که افزایش آمار طلاق در سال های اخیر و افزایش مشکلات رفتاری بین زن و مرد در محیط خانواده و اجتماع مصادیقی از این شرایط نگران کننده است.

وی با تاکید بر اینکه آماج تهاجم فرهنگی نهاد خانواده است،تصریح کرد:در حوزه آموزش و پرورش نیز مشکلات عدیده ای دیده شود و مشکلات معیشتی قشر  فرهنگیا ن مانع از این می شود که تربیت فرزندان به دغدغه اصلی آنها تبدیل شود.

محوری مهمترین مشکل در حوزه رفتاری در خانواده را ضعف در آموزش مهارتی های زندگی عنوان کرد واظهارداشت: این مشکل اختصاص به قشر خاصی ندارد وقشر تحصیلکرده نیز درگیر این مشکلات است.

مدیرکل ثبت اسناد واملاک استان کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه طلاق عاطفی  در جامعه نیز نتیجه شرایطی است که در آن زن ومرد نتوانسته اند گفتمان لازم را بین خود برقرار کنند یاداورشد: برای زوجی که می خواهد یک عمر در کنار هم زندگی کند آموزش های لازم ارائه نمی شودواین ضعف نه تنها در خانواده وآموزش وپرورش مشهود است بلکه در دانشگاهها نیز مشاهده می شود.

محوری طرح مشاوره پیش از ازدواج را از طرحهای بسیار موفق دانست که اجرای آن می تواند نتایج ارزشمندی برای کاهش معضل خانمانسوز طلاق داشته باشد.

خانواده یک نهاد مهم بنیادین اجتماعی است که بر روی بخش های دیگر جامعه تأثیرگذار است

مدیرکل ثبت اسناد واملاک استان کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه خانواده یک نهاد مهم بنیادین اجتماعی است که بر روی بخش های دیگر جامعه تأثیرگذار است خاطرنشان کرد:ما در انتخاب خانواده ای که در آن به دنیا آمده ایم  نقشی نداشته ایم اما می توانیم  معمار خانواده آتی خود باشیم.

محوری با بیان اینکه برای به دست آوردن شغل دلخواه سال ها تحصیل می کنیم و پس از طی کردن دوره های کارآموزی آنگاه وارد شغل می شویم  خاطرنشان کرد: در ازدواج نیز نیاز به گذراندن آموزش پیش از ازدواج و به دست آوردن مهارت های لازم برای تشکیل خانواده، ضروری است.

مدیرکل ثبت اسناد واملاک کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد: در گذشته افراد از طریق ارتباطات چهره به چهره و ساده بودن زندگی آموزش های لازم از محیط  را دریافت می کردند اما امروزه با تغییرات سریع، تحول در دنیای جدید و پیچیده تر شدن روابط نیاز به گذراندن آموزش های پیش از ازدواج برای افزایش سازگاری و رضایتمندی پس از ازدواج ضروری به نظر می رسد.

وی تصریح کرد: اگرجوانان بدون آموزش و مهارت و همچنین پختگی لازم به تشکیل خانواده اقدام کنند خسارت عاطفی و مالی زیادی برای فرد، خانواده و همچنین جامعه وارد می شود.

ورود دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی در زمینه آموزش ازدواج درست و منطقی در کاهش طلاق موثر است

مدیرکل ثبت اسناد واملاک استان کهگیلویه وبویراحمد  دربخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در این استان  کهگیلویه وبویراحمد در نیمه نخست سال جاری ۶۹۳ طلاق صورت گرفته گفت: مقایسه تعداد طلاقهای ثبت شده در شش ماهه اول سال ۹۴ نسبت به سال قبل حاکی از آن است ۷۱ درصد استانهای کشور در تعداد طلاقهای ثبت شده با رشد مثبت نسبت به سال قبل و ۲۹ درصد از استانهای کل کشور نسبت به سال قبل رشد منفی داشته اند.

محوری در بیان ارائه راهکارهای برون رفت از این وضعیت خاطر نشان کرد: ورود دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی در زمینه آموزش ازدواج درست و منطقی، نهادینه شدن گفتگو در بین زوجین برای حل مسائل و مشکلات زندگی، آگاهی بخشی به خانواده‌ها و فعال‌سازی سازمان‌های مردم‌نهاد در راستای کاهش طلاق با توجه به تاثیرگذاری مطلوب آنها را از جمله مهمترین راهکارهای موجود برای برون رفت جامعه از این وضعیت عنوان کرد.

مدیرکل ثبت اسناد واملاک استان کهگیلویه وبویراحمد به نقش بزرگان در این مورد اشاره کرد و گفت: ریش سفیدان و بزرگان ایلات و طوایف استان نیز می‌توانند با پا در میانی و راهنمایی جوانان در کاهش آمار طلاق و افزایش سنت ازدواج کم هزینه تاثیر بسزایی داشته باشند.

وی تصریح کرد: فرهنگ حاکم بر جامعه استان کهگیلویه و بویراحمد و نفوذ کلام روحانیت به خصوص روحانی جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله ملک حسینی و ریش‌سفیدان محلی، جلوگیری از روند رو به فزونی طلاق را آسانتر می کند.

محوری حرکت در مسیر اسلام و پیروی از آموزه‌های دینی را یاداور شد و اظهار داشت: اگر بخواهیم خانواده‌ای سالم همراه با آرامش داشته باشیم باید به سراغ تعلیم و تعلم آموزه‌های دینی برویم و آن‌ها را به نسل‌های بعدی نیز انتقال دهیم.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی