تاریخ انتشار : دوشنبه 21 دسامبر 2015 - 14:51
کد خبر : 4940

سیاست و اخلاق در انتخابات

سیاست و اخلاق در انتخابات

دروغ، تهمت، افترا، توسعه بدبینی و استفاده از ابزارهای غیراخلاقی در سیاست اسلامی جایگاهی ندارد. نه دین و نه عرف، چنین مجوزی به انسان نمی‌دهد که با استفاده از ابزارهای غیراخلاقی ره به جلو برد.

13930506000601_PhotoA

غلامرضا تاجگردون: باید بپذیریم سیاست، عالمی انسانی است که بازیگران آن، مجموعه‌ای از انسان‌ها هستند که وظیفه ‌دارند رعایت موازین انسانی و اخلاقی را در این عالم رعایت کنند. انسان سیاسی و یا انسانی که تمایل دارد در فضای سیاسی مکنونات خود را به جامعه ارائه دهد وظیفه دارد ارتقا سطح معنوی جامعه، تلاش برای اجتماعی ساختن جامعه و همچنین رعایت حقوق شهروندی را به عموم القا کرده و از این طریق نگاه سیاسی خود را که می‌تواند برگرفته از سطح باورهای دینی او باشد بیان کند. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که امام معصوم در رعایت بیان کلام توسط یک سیاستمدار تذکر می‌دهد، ریشه داشتن هر سخن در باور است. کلام هر انسان می‌بایستی نشأت‌گرفته از باورهای انسان باشد.

سخن خارج از باور انسانی و بخصوص دور از اخلاق، پسندیده یک انسان سیاستمدار مسلمان نیست. وجه تمایز دین اسلام و بالأخص شیعه نسبت به برخی ادیان و مذاهب در برخورد با واقعیت‌های اجتماعی و بالأخص امور سیاست همین است و بس. تا آنجا که امام علی (ع) در برخورد با دشمنان و مخالفین، خود را سیاس تر از آنان می‌داند ولی رعایت اصول اخلاقی را وجه بالاتر از آن می‌داند و دست و پای خود را در این خصوص بسته می‌پندارد. بدین خاطر سیاسیون و بالأخص آنانی که تابلوی حکومت و نظام و بخصوص طیف اصولی جامعه هستند لازم است بدانند سخنانشان باید ریشه در باورهای آنان داشته باشد.

دروغ، تهمت، افترا، توسعه بدبینی و استفاده از ابزارهای غیراخلاقی در سیاست اسلامی جایگاهی ندارد. نه دین و نه عرف چنین مجوزی به انسان نمی‌دهد که با استفاده از ابزارهای غیراخلاقی ره به جلو برد. مقام معظم رهبری می‌فرماید: فضای هتک حرمت هم خلاف شرع است، هم خلاف اخلاق است و هم خلاف عقل سیاسی است. تفسیر کلام زیبای رهبری پیچیده نیست؛ عین اخلاق است و در جامعه دین‌دار، حاکمان و بزرگان و پیشروان آن باید رفتارشان مزین به این باشد؛ سیاست در مدار اخلاق…

سیاست بدون اخلاق آفت جامعه است و زخم‌های عمیق اجتماعی به وجود آورده که التیام این نوع زخم‌ها زمان‌بر و هزینه‌بر است. تاریخ نه‌چندان طولانی پس از انقلاب ما بس از این حوادث دارد. هر حرفی را نباید زد ولو حق باشد. نباید شرایطی را به وجود آوریم که به فرموده رهبری با حرکات و سخنانمان پازل دشمن را تکمیل کنیم. امام (ره) می‌فرمایند سیاست مرد باید پایبند اخلاق باشد و بدانیم به‌حکم دینمان سیاست وسیله تحقق و اجرای فضایل اخلاقی است و اخلاق مقدمه سیاست است.

مسئولین باید حسن اخلاق و رعایت موازین دینی را در کلام و اعمال خود آن‌چنان عرضه کنند که جامعه با رؤیت رفتار آن‌ها احساس آرامش کند.

* رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و نماینده گچساران و باشت

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی