تاریخ انتشار : یکشنبه 29 نوامبر 2015 - 20:49
کد خبر : 4782

دانستنیهای اربعین امام حسین (ع)

دانستنیهای اربعین امام حسین (ع)

چهار مسیر منتهی به کربلا وجود دارد که در نهایت به حرم امام حسین (ع) می رسند. در سرتاسر مسیر موکب هایی برپاست که از زائران پذیرایی می کنند

529081106972534316771نسیم دنا -هانیه برنامنش:  چندین روز مانده به اربعین عاشقان اباعبدالله الحسین (ع)، از نقاط مختلف ایران برای حضور در مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی با پای پیاده راهی این مکان مقدس شده تا ندای «لبیک یا حسین» میلیونها عاشق از بین الحرمین طنین انداز شود.

در ایام مراسم اربعین حسینی چهار مرز زمینی مهران، شلمچه، چزابه، سومار به روی زائرانی که قصد دارند زمینی به اتبات سفر کنند باز می شود. همچنین دو ترمینال هوایی نجف و اربیل پذیرای مسافران هوایی ایرانی در این ایام می باشند.

زائران معمولا پس از ورود به عراق خود را به نجف رسانده و از نجف تا کربلا را پیاده طی می کنند. فاصله خروجی شهر نجف تا ابتدای شهر کربلا حدود هشتاد کیلومتر است. معمولا این مسافت را در سه روز و دو شب طی می کنند. یعنی سه روز مانده به اربعین زائران از نجف حرکت کرد و شب اربعین به کربلا می رسند.

 

arbain2

پذیرایی در این موکبها به صورت صلواتی و به صورت نظری می باشد. در این موکبها خدماتی نظیر صرف غذا، درمان آسیب دیدگان و بیماران، استراحتگاه و … به زائران ارائه می شود.

در تمامی طول مسیر پیاده روی از خروجی نجف تا ورودی کربلا تیرهای چراغ برقی وجود دارد که از شماره یک تا ۱۴۶۰ شماره گذاری شده اند. هر کدام از این تیرها با هم دقیقا ۵۰ متر فاصله دارند. این تیرها به نوعی نشان دهنده مسیر طی شده و در برخی موارد محل قرار گروهها و کاروانها می باشد.

به جهت امنیت زائرین در دو مرحله همه زوار مورد تفتیش قرار می گیرند. همچنین تعداد زیادی پلیس امنیت، مراقب زائرین می باشند.

جمعیت زائران به حدی زیادی است که از ۳۰ کیلومتری شهر کربلا تردد با وسایل نقلیه امکان پذیر نمی باشد.

مردم عمدتا در قالب کاروان جهت مراسم اربعین شرکت می کنند. بعضی از کاروانها به صورت گروهی حرکت می کنند و برخی قرار می گذارند که مثلا در عصر اربعین در فلان جا حاضر باشند.

برای این که در حرکت گروهی و دسته ای زائران گم نشوند از پرچمی که به نوعی نشان دسته آنها است، استفاده می کنند.

اما اربعین در لغت به معنای چهلمین روز درگذشت و یا شهادت شخصی می باشد. زیارت اربعین نیز تنها درباره امام حسین (ع) وارد شده و هیچ پیشینه ای را تا قبل از حادثه عاشورا نمی توان تصدیق نمود.

در باب زیارت حرم امام حسین در روز اربعین باید گفت که برای زیارت هیچ امامی ، به اندازه زیارت حسین ابن علی(ع) در کربلا تاکید نشده است. حتی برای زیارت رسول خدا (ص) هم آن همه سفارش و دستور نیست.

گاهی در روایات، زیارت کربلا ، از زیارت کعبه هم برتر و بالاتر به حساب آمده است و برای زیارت سیدالشهداء، پاداشی برابر دهها و صدها حج و عمره بیان شده است. لحن و بیانی که در احدایث مربوط به زیارت سیدالشهداء(ع) به کار رفته است، بسیار جدی و آمیخته با تاکیدات فراوان است. گویا بین اعتقاد و امامت و رهبری ، با رفتن به زیارت ، ملازمه است و زیارت عمل به تعهد و وفای کامل به پیمانی است که بین هر امام و پیروان او برقرار است.

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی