تاریخ انتشار : سه‌شنبه 24 نوامبر 2015 - 3:51
کد خبر : 4764

سنگ حجر الاسود

سنگ حجر الاسود

حجر الاسود نقطه آغاز وپایان طواف دور کعبه در اعمال واجب و مستحب حج می باشد. بدین جهت برابر آن، سنگ سیاهی روی زمین (تا انتهای مسجد) کشیده شده است. همچنین چراغی سبز رنگ نیز بر دیوار مسجد برابر حجر الاسود نصب شده تا راهنمای طواف کنندگان باشد

نسیم دنا – هانیه برنامنش – حجرالاسود قدیمی ترین اثر تاریخی ودینی موحدان و مسلمانان است و در حدود چهار هزار سال سابقه تاریخی دارد . این سنگ، سیاه مایل به سرخی بوده و بروی آن نقطه های قرمز  و خطهای زرد نقش بسته است. وزن آن بیش از دو کیلوگرم بوده و در زاویه شرقی دیوار کعبه در فاصله یک و نیم متری از سطح زمین نصب شده است.

در حال حاضر این سنگ مقدس به علت حوادثی که اتفاق افتاده از هفده قطعه بهم چسبیده تشکیل شده، که برای محافظت آن را در روکشی از نقره نگهداری می کنند .

112

بر اساس روایات، حضرت آدم(ع) اولین کسی است که کعبه را ساخت وحجرالاسود را در ضلع شرقی آن نصب کرد. پس از آن، حضرت ابراهیم کعبه را از نو ساخت ودر آن زمان حجرالاسود که در کوه ابوقبیس افتاده بود توسط ایشان در محل خود در خانه کعبه قرار گرفت. تا اینکه دشمنان کعبه، حجرالاسود را در چاه زمزم انداختند تا نابود گردد،  ولی خاندان حضرت اسماعیل آن را از چاه در آورده ودر جای خود قرار دادند .

سپس جد چهارم پیامبر قصیّ بن کلاب ،کعبه را مرمت کرد. چند سال بعد کعبه در اثر باران و سیل تخریب شد. در آن زمان حضرت محمد (ص) سی و پنج سال داشتند و هنوز به رسالت نرسیده بودند. قریشیان کعبه را از نو ساختند وحضرت محمد نیز در ساختن آن شریک بودند .در آن زمان بر سر نصب حجر الاسود بین بزرگان قریش اختلاف پیش آمد و قرار بر این شد که حضرت محمد آن را نصب کنند. آن حضرت هم به شکل جالبی حجر الاسود را درجای خود قرار دادند .

پس از وفات پیامبر (ص) و در حمله یزید بن معاویه به مکه، حجرالاسود آسیب دیده و سه قطعه شد. این بار امام زین العابدین (ع) آنرا ترمیم و در جای خود نصب کردند . تا اینکه در سال ۳۱۷ه.ق یکی از فرقه های منصوب به اسماعیلیان به نام قرامطه، حجرالاسود را از کنار کعبه برداشته و به منطقه ای در شرق عربستان سعودی بردند. این گروه به مدت بیست ودو سال این سنگ را در آنجا نگاه داشته وسپس در عید قربان به جای نخستش باز گرداند ند.

پس از آن، طی سال های پیاپی، حجر الاسود به طور عَمد یا غیر عَمد از جای خود کنده شده و هر بار اجزائی از آن خرد وجدا گشته و دوباره به هم چسبانده شده و در محل خود قرار گرفته است. در حال حاضر نیز کل این سنگ در هاله ای از نقره قرار داده شده است .

گفتنی است که حجر الاسود نقطه آغاز وپایان طواف دور کعبه در اعمال واجب و مستحب حج می باشد. بدین جهت  برابر آن، سنگ سیاهی روی زمین (تا انتهای مسجد) کشیده شده است. همچنین چراغی سبز رنگ نیز بر دیوار مسجد برابر حجر الاسود نصب شده تا راهنمای طواف کنندگان باشد. بنابراین طواف خانه خدا از این سنگ مقدس آغاز می شود و بعد از هفت دور چرخیدن به دور کعبه در همان جا به پایان میرسد.

حجر الاسود به عنوان (ید الله) یعنی دست خدا نیز گفته شده است. دست نهادن روی آن به معنای تجدید بیعت با خداوند تبارک و تعالی می باشد.

 

 

 

منبع:      www.soalcity.ir/node/637

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی