تاریخ انتشار : شنبه 24 اکتبر 2015 - 14:26
کد خبر : 4573

از چه زمانی اجداد ما برای امام حسین (ع) علناً شروع به عزاداری کردند؟

از چه زمانی اجداد ما برای امام حسین (ع) علناً شروع به عزاداری کردند؟

نسیم دنا – هانیه برنامنش //در ایران اسلامی اولین باری که عزاداری علنی برای امام حسین (ع) در سالگرد حادثه عاشورا، مرسوم شد در زمان حکومت خاندان آل بویه بود.

نسیم دنا –   هانیه برنامنش //در ایران اسلامی اولین باری که عزاداری علنی برای امام حسین (ع) در سالگرد حادثه عاشورا، مرسوم شد در زمان حکومت خاندان آل بویه بود. آل بویه از خاندان اصیل ایرانی و شیعی مذهب ، ساکن منطقه دیلمان در شمال ایران بودند و نسبت آنها به بهرام گور ساسانی می رسد.

11

تا پیش از آن دوره، شیعه قدرت سیاسی در دست نداشت و با قدرت رسیدن آل بویه، شیعیان توانستند عزاداری علنی برپا کنند.

اولین کسی که دستور داد در روز عاشورا همه بازارها تعطیل شود و مردم در بیرون از منازل عزاداری کنند معزالدوله دیلمی بود. او پایه گذار آل بویه در عراق ، خراسان و کرمان بود.

این نوع عزاداری تا پایان حکومت آل بویه مرسوم بود و با برآمدن سلجوقیان از تخت حکومت تقریبا ضعیف می شود. تا اینکه حکومت قدرقدرت صفویان ظهور کرد. دولت صفویه برای اولین بار در تبریز مذهب شیعه را مذهب رسمی دولتش اعلام کرد و عزاداری امام حسین (ع) از همان تاریخ دوباره به عنوان یک رسم رونق خاصی گرفت. بعدها که صفویان بر کل ایران مسلط شدند و مذهب رسمی ایران شیعه گردید، تنوع بیشتری در گونه های عزاداری پیدا شد.

از دوران صفویه بود که زنجیر زنی ، مقتل خوانی ، روضه خوانی و سینه زنی به عنوان یک سنت ثابت برای عزاداری امام حسین (ع) برجای ماند.

پس از صفویان در دوره های زند و قاجار نیز برپایی مراسم دهه محرم همچنان پررونق بود.

اما در دوران قاجار سرآغاز برآمدن سبک و شیوه های نوینی در مراسن عزاداری محرم و عاشورا بود، چرا که از این تاریخ نوع جدیدی از عزاداری به نام (شبیه خوانی) به مراسم اضافه شد.

پس از قاجاریان با به تخت نشستن رضا شاه مراسمهای عزاداری از رونق افتاد. در این دوران به دستور پادشاه تکیه ها بسته و عزاداری برای سالار شهیدان ممنوع گردید و این رویکرد منجر به آن شد که گونه دیگری از عزاداری در قالب هیئت های عزاداری خانگی رشد بیشتری پیدا کنند و این جلسات به صورت هفتگی و ماهیانه برقرار شود.

پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) همچون دمیدن خون تازه ای در رگهای مردم شیعه ایران بود. از آن تاریخ تا کنون همه شیوه های معقول ، مقبول و مرسوم عزاداری در نقاط مختلف ایران اسلامی پیاده و اجرا می شود.

منابع:

www.chn.ir/nsite/fullstory/news/?id=102040&serv=0&sgr=0

http://moheb89-history.blogfa.com/post/116

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی