تاریخ انتشار : دوشنبه 19 اکتبر 2015 - 14:03
کد خبر : 4556

نقش ایرانیان در بازسازی حرم مطهر امام حسین (ع)

نقش ایرانیان در بازسازی حرم مطهر امام حسین (ع)

آخرین ضریح ساخته شده هم برای این حرم مطهر در ایران ساخته شد. این ضریح با ۱۱۸ کیلو گرم طلا و نقره و چوب درخت ساج ساخته شده، مانندضریح قدیمی، ولی از نظر ارتفاع کمی بلندتر است. و مساحت آن حدود ۳۴ متر مربع و تعداد پنجره های آن ۲۰ باب است.

قسمت دومهانیه برنامنش//پس از تاسیس دولت آل بویه، عضدالدوله در سال ۳۷۹ هجری قمری، ضریحی از عاج برای قبر شریف امام حسین (ع) ساخت و با بنا نهاده شدن بارگاهی جدید برای سیدالشهداء، بازارها و خانه های بیشتری در اطراف آن ساخته و شهر کربلا با دیوارهای بزرگ احاطه شد. این شهر در زمان عضدالدوله بسیار پررونق و از لحاظ دینی و اجتماعی سیاسی، اقتصادی و ادبی به شهری بسیار مشهور تبدیل شد.

5

بعد از انقراض دولت آل بویه، سلجوقیان بر سر کار آمدند که سیاست سلجوقیان نیز بر اهمیت گذاشتن نسبت به عتبات مقدسه قرار گرفت. در آن زمان سلطان ملک شاه سلجوقی و وزیر آن نظام الملک در سال ۵۵۳ هجری قمری دیوارهای بنا نهاده شده و ساختمانهای حرم شریف امام حسین را بازسازی کردند و خلیفه شخصا جهت زیارت قبر امام حسین رهسپار گردید.

پادشاهان صفوی نقش مهمی در افزودن تزیینات به حرم امام حسین (ع) داشتند. نادر شاه از کسانی بود که در بازسازی و تزیین بارگاه امام حسین (ع) نقش داشت. پس از آن ، قاجاریان وارد کار شدند.

آقا محمدخان دستور نوسازی گنبد و تذهیب آن را داد. و فتحعلی شاه هم ویرانی بنا بر اثر حمله وهابیون را تعمیر کرد. در زمان ناصرالدین شاه هم طلاکاری گنبد تجدید شد.

همه ضریحهای حرم امام حسین (ع) ساخته دست هنرمندان ایرانی در دوره های مختلف بوده است.

آخرین ضریح ساخته شده هم برای این حرم مطهر در ایران ساخته شد. این ضریح با ۱۱۸ کیلو گرم طلا و نقره و چوب درخت ساج ساخته شده، مانند ضریح قدیمی، ولی از نظر ارتفاع کمی بلندتر است. و مساحت آن حدود ۳۴ متر مربع و تعداد پنجره های آن ۲۰ باب است.

علاوه بر این بسیاری از تزئینات حرم از جمله آینه کاریها، هم کار دست هنرمندان ایرانی است.

ویژگی منحصر به فرد امام حسین (ع) شش گوشه بودن ضریح است که بر اساس روایات گوناگون به دلیل وجود قبر حضرت علی اکبر (ع) در پایین پای ایشان، حرم اینگونه ساخته شده است.

منابع :

www.beytoote.com // http://sogandname.rasekhoonblog.com    /www.Bartarinha.ir

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی