تاریخ انتشار : یکشنبه 27 سپتامبر 2015 - 18:58
کد خبر : 4443

جلوگیری از تخریب آثار تاریخی با مشارکت جوامع محلی امکان پذیر است

جلوگیری از تخریب آثار تاریخی با مشارکت جوامع محلی امکان پذیر است

دکترسیدموسی خادمی گفت: میراث فرهنگی، محیط زیست و منابع طبیعی از جمله منابع و سرمایه های ملی هستند که دولت نمی ‌تواند آنها را به بخش خصوصی واگذار کند، اما باید با مشارکت مردم از این گنجینه های مهم محافظت کند.

showimage.aspxنسیم دنا : استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی کشور از وظایف حاکمیتی دولت که با مشارکت جوامع محلی تحقق پذیر است.
دکترسیدموسی خادمی در نشست با سیدرحمت اله رئوف دبیر انجمن ‌های میراث فرهنگی کشور واعضای انجمن‌ های میراث فرهنگی استان، افزود: میراث فرهنگی، محیط زیست و منابع طبیعی از جمله منابع و سرمایه های ملی هستند که دولت نمی ‌تواند آنها را به بخش خصوصی واگذار کند، اما باید با مشارکت مردم از این گنجینه های مهم محافظت کند.
استاندار، تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی در کشور و استان را کاری ارزشمند دانست واظهار داشت: کهگیلویه وبویراحمد میراث و آثار تاریخی فراوان و ارزشمندی دارد که با تشکیل این انجمن گامی مهم در جهت صیانت و حفاظت از این داشته ها است.
خادمی بر ارتقای سطح آگاهی، دانش، فرهنگ و ترغیب و تشویق بیشتر مردم و انجمن ها در رابطه با صیانت از آثار ملی تاکید کرد و افزود: اطلاع ‌رسانی دقیق توسط دستگاه‌ های مربوطه صورت گیرد تا مردم خود، بر آثار تاریخی نظارت دقیق و کافی داشته باشند.
استاندار یادآور شد: میراث فرهنگی سرمایه ملی است و حفاظت و نگهداری از آنها نمی تواند محنصر به یک نهاد خاص باشد و باید مردم با جدیت بیشتربه یاری سازمان میراث فرهنگی بیایند تاهرجا احساس شد این آثار در معرض آسیب قرار دارد با همکاری یگان حفاظت از آن ممانعت کنند.
خادمی با بیان اینکه، بیش از ۸۰ درصد درآمدهای دولت در بخش هزینه ای صرف می شود و با ادامه این روند کشور دچار مشکل منابع مالی خواهد شد، افزود: یکی از مهمترین راهکارها برای جلوگیری از این بحران و چالش جدی ورود بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد در اداره امور کشور است.
دبیر احیای انجمن های میراث فرهنگی کشور هم گفت: ارتقا سطح آگاهی و افزایش مشارکت و همراهی مردم از مناسب ترین راهبرد برای حفاظت از آثار تاریخی، فرهنگی و معنوی کشور است.
سیدرحمت اله رئوف با بیان اینکه، دولت وسازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تنهایی قادر نیستند از آثار ارزشمند و بناهای تاریخی در نقاط مختلف کشور حفاظت کنند، افزود: ضرورت احیای مجدد انجمن های فرهنگی در سطح استان ها بیش از گذشته احساس می شود.
رئوف به فعالیت بیش از ۸۰ هزار انجمن فرهنگی در سطح کشور و از راه اندازی و تشکیل ستاد ویژه انجمن های فرهنگی با رویکردی مردمی و با محوریت استانداران و دستگاه های مرتبط با این حوزه در سراسر کشور اشاره کرد.
وی، دوران هشت سال دفاع مقدس را گنجینه ای گرانبها و ارزشمند دانست و گفت: ثبت و حفاظت از آثار و دستاوردهای مادی و معنوی این دوران جزو برنامه های اساسی سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفته است.
وی به وجود بیش از یک میلیون اثر مادی ارزشمند و تاریخی در کشور یاد کرد و گفت: علاوه بر این تعداد آثار مادی و بناهای تاریخی نباید از برخی مواریث ارزشمند معنوی از جمله دوران پرشکوه دفاع مقدس و بسیاری از آیین ها و رسوم های فرهنگی در کشور غافل ماند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم به افزایش حفاری های غیرمجاز در استان اشاره کرد و گفت: کمبود نیروی انسانی و حفاظتی در استان مقابله با قاچاقچیان آثار تاریخی را با مشکل مواجه کرده است.
محمود باقری افزود: کهگیلویه وبویراحمد دارای حدود ۷۰۰ اثر تاریخی و معنوی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی