تاریخ انتشار : سه‌شنبه 23 ژوئن 2015 - 3:55
کد خبر : 4205

الکترونیکی نمودن فرایندهای ثبتی و ارائه خدمات مطلوب تر به شهروندان اولویتهای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

الکترونیکی نمودن فرایندهای ثبتی و ارائه خدمات مطلوب تر به شهروندان اولویتهای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

سعید محوری گفت: الکترونیکی شدن فرآیند اجرای مفاد اسناد رسمی ،پرونده های اجرایی با سرعت وسهولت بیشتری تشکیل وکوتاه بودن زمان رسیدگی به اینگونه پرونده ها تاثیر بسزایی در کاهش اختلافات و مناقشات اجتماعی واقتصادی افراد جامعه داشته است

96نسیم دنا : به مناسبت هفته قوه قضائیه مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان کهگیلویه و بویراحمد در نشستی صمیمی با خبرنگاران عملکرد یکساله اداره کل و واحدهای ثبتی را جهت طلاع رسانی وتنویر افکار عمومی تشریح کرد.
سعید محوری با گرامیداشت سال ۱۳۹۴که به نام ملت ،دولت، همدلی وهمزبانی از سوی رهبر فرزانه انقلاب نامگذاری شده و با تبریک هفته قوه قضائیه اظهار داشت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از سازمان‌های حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران است که وظیفه ثبت معاملات، شرکت‌ها، املاک و دارائی‌های شخصی اتباع ایرانی را به عهده دارد. وی افزود: این سازمان با وظایف حقوقی و ساختار عملکرد مستقل، از نهادهای وابسته به قوه قضائیه است که خدمات مختلفی به مردم ارائه می دهد.
ثبت اسناد دروازه ورود به اقتصاد جهانی
مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت ثبت اسناد گفت : ثبت اسناد یکی از قدیمی ترین دوایر دولتی است که بیش از صدسال از زمان آغاز فعالیت آن سپری شده و طی این مدت خدمات زیادی رابه مردم ارائه و موجب آرامش روانی جامعه شده است
سعید محوری با اشاره به اهمیت سند مالکیت گفت: سند به عنوان یک پایگاه آرام بخش نقش مهمی در روابط اقتصادی ،اجتماعی ،حقوقی ،فرهنگی و سیاسی بین افراد حقیقی و حقوقی ایفا می نماید و از این حیث دارای ارزش فراوانی است .
مدیرکل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد افزود از بین مدارک و دلایل قابل استناد در مراجع ذیصلاح بر اساس ماده ۱۲۵۸ قانون مدنی اسناد کتبی از سایر اسناد معتبرتر و برای اثبات حق و جلوگیری از تعدی وتجاوز به حقوق دیگران به صورتی گسترده تر مورد توجه قرار می گیرد.
مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان درادامه ثبت اسناد را دروازه ورود به اقتصاد جهانی نامید و ابراز امیدواری کرد با اجرای صحیح قانون تعیین تکلیف اراضی فاقد سند وسایر سامانه های مرتبط روند رشد سرمایه گذاری در استان و کاهش نرخ بیکاری در حد استاندارد قرار گیرد.
سعید محوری سه شاخصه اصلی واحدهای ثبتی استان را تثبیت حق ،قانون محوری وخدمات صادقانه اعلام کرد وگفت: تکریم ارباب رجوع وارائه خدمات مطلوب به مردم سرلوحه کار همکاران در کلیه واحدهای ثبتی است.
وی گفت: در سال گذشته پرسنل ثبت اسناد در سطح استان خدمات بسیار ارزشمندی در زمینه های مختلف به مردم ارائه کردند که منجر به کسب رتبه برتر در زمینه تکریم ارباب رجوع وخدمات رسانی به مردم شد.
تقدیر رئیس قوه قضائیه درجلسه مسئولان قضائی ازارائه خدمات میلیونی ثبت اسناد به مردم
مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تقدیر حضرت آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه درجلسه شورای عالی مسئولان قضائی ازارائه خدمات میلیونی ثبت اسناد به مردم اظهار داشت: وی در این جلسه از خدمات عظیم ثبت اسناد تقدیر کرد وگفت: بروز رسانی برخی اشتباهات در چنین حجم عظیمی از خدمات رسانی طبیعی است و هیچ دستگاه اجرایی از خطا و اشتباه مبری نیست.
محوری افزود: در راستای سیاستهای کلان قوه قضائیه و تبیین فرایندهای کاری توسط معاونت محترم قوه قضائیه و ریاست عالی سازمان ثبت جناب آقای دکتر تویسرکانی اداره کل ثبت اسناد استان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و براساس برنامه عملیاتی فرایندهای کاری ابلاغ شده را با استفاده از ظرفیت موجود استان عملیاتی نموده است ،
تشکیل جامعه سردفتران اسناد رسمی استان به منظور ایجاد رویه واحد در بین دفاتر اسناد رسمی
مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در همین زمینه تشکیل جامعه سردفتران اسناد رسمی استان در سال ۹۲ به منظور ایجاد رویه واحد در بین دفاتر اسناد رسمی و خرید ساختمان و تجهیز آن در سال ۹۳ انجام گرفته است.
محوری ارتباط برخط با ثبت احوال و ثبت آنی وقایع ازدواج و طلاق ، ثبت آنی معاملات در دفاتر اسناد رسمی ، عملیاتی شدن سامانه بخشنامه های ثبت ، سامانه اوراق بهادار ، سامانه ثبت اراضی فاقد سند ، سامانه اجرای ثبت و سامانه ثبت شرکتها را ازجمله فرایندهای کاری ثبت اسناد برشمرد و اظهارداشت: در صورتی که دستگاههای اجرایی بخصوص سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در جهت تخصیص اعتبار ثبت استان را مساعدت نمایند روند اجرایی شدن فرایندهای الکترونیکی سرعت و شتاب بیشتری خواهد گرفت.
کسب مبلغ ۳/۵ میلیارد تومان درآمد و ده درصد مازاد درآمد درسال گذشته
مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان کسب مبلغ ۳/۵میلیارد تومان درآمد ومیران ده درصد مازاد درآمد درسال ۹۳ را ازنکات مهم و ارزشمند درسال گذشته عنوان نمود وابرازداشت :این مهم ناشی از تلاش مجدانه همکاران ثبتی در کل استان می باشد و جز با تلاش خستگی ناپذیر کارکنان خدوم ثبت هرگز امکان دسترسی به این میزان درآمد مسیر نخواهد بود.
فعالیت ۵۸دفترخانه اسناد رسمی در استان
مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان در ادامه گفت: درسال ۹۲ از مجموع ۲۷ دفتر ازدواج و ۱۱ دفتر طلاق مستقر در استان به صورت مستمر ۶۰ مورد بازرسی صورت گرفته که میانگین ماهانه آن هر دفتر ۴ ماه یکبار مورد بازرسی قرار گرفته است و درسال ۹۳ نیز هر دفتر درطول سال ۴ مرتبه مورد بازرسی قرار گرفته است .
محوری تعداد دفاتر اسناد رسمی در کل استان را ۵۸ دفترخانه اعلام و اظهار داشت: ازمجموع بازرسی های نظارتی درسال ۹۳ به صورت میانگین هر دفتر ۵ مرتبه مورد بازرسی قرار گرفته است. وی کاهش میزان بازرسی حضوری را ناشی از عملیاتی شدن فرایند ثبت آنی و نظارت بر دفاتر به صورت متمرکز اعلام نمود.
الکترونیکی شدن سامانه های ثبتی سیاست اصلی سازمان ثبت اسناد واملاک کشور
وی الکترونیکی شدن سامانه های ثبتی را از سیاستهای اصلی سازمان ثبت اسناد واملاک کشور برای تسریع درخدمات رسانی بهتر به مردم دانست وگفت : سامانه ازداوج وطلاق ،ثبت آنی ،ثبت ملک اراضی فاقد سند ،ثبت اجرادر سال ۹۲ وسامانه بخشنامه های ثبتی ،اوراق بهاردار ،ثبت شرکتها در سال ۹۳ وسامانه اخذ اثر انگشت دفاتر اسناد رسمی در سال جاری به صورت آزمایشی در حال اجراست که نقش مهمی درفرآیند عملیات ثبتی وسهولت در انجام کارها وکاهش هزینه های مردم داشته است .
عملیاتی شدن سامانه اخذ اثر انگشت الکترونیکی در دفاتر اسناد رسمی
مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان در بخش دیگری از سخنان خود خبر عملیاتی شدن سامانه اخذ اثر انگشت الکترونیکی در دفاتر اسناد رسمی سال جدید خبر داد و ابراز امیدواری کرد با راه اندازی این سامانه شاهد کاهش چشمگیر جعل هویت دردفاتر اسناد رسمی باشیم.
عدم انجام نیاز سنجی درسطح استان برای مشاورین املاک وخودرو
مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین ازوجود ۹۴۴ مشاور املاک و ۲۱۷ مشاور خودرو در سطح استان خبر داد و اظهار داشت: عدم انجام نیاز سنجی درسطح استان از یک سو و متروک ماندن قانون راجع به دلالان سال ۱۳۱۷ و آئین نامه مربوطه درمواجه با قانون نظام صنفی را مانع موجود در راستای نظم بخشی بر روند معاملات در استان اعلام نمود و ابراز امید واری کرد با هماهنگی صورت گرفته با ریاست عالی دادگستری استان و طرح موضوع در شورای پیشگیری از وقوع جرم با همکاری سازمان صنعت و معدن و تجارت و اتحادیه اصناف و اماکن نیروی انتظامی صدور مجوز فعالیت پس از سیر مراحل نیاز سنجی و سایر مراحل قانونی انجام پذیرد.

تفاهم نامه فی مابین ثبت اسناد و شرکت پست در جهت جلوگیری از تردد غیر ضروری مردم
مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تفاهم نامه تنظیمی فی مابین ثبت اسناد و شرکت پست در جهت جلوگیری از تردد غیر ضروری مردم و ارسال اسناد مالکیت توسط شرکت پست با درج کد پستی درب منازل اشاره نمود و اظهارداشت: اجرای صحیح این تفاهم نامه نیازمند همکاری مردم و مسئولین خواهد بود.
صدوربیش از ۲۶ جلد سند کاداستری در سال گذشته در استان
مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان در بخش دیگری از سخنانش گفت: درسال ۹۲ تعداد ۳۲۳۱۹ جلد سند مالکیت کاداستری دراستان صادر شده و درسال ۹۳ تعداد ۲۶ هزار و ۳۲۶ جلد سند که این افزایش تعداد با توجه به اجرایی شدن قانون تعیین تکلیف اراضی فاقد سند ، قانون ساماندهی روستایی و فراخوان صورت گرفته در جهت تبدیل اسناد مالکیت دفترچه ای به کاداستری می باشد.
محوری با اشاره به قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند اظهارداشت: از مجموع ۱۳۸/۱۰ فقره پرونده تشکیل شده در استان ۴۹۷۵ فقره منجر به رای گردیده و بیشترین پرونده باقی مانده نیز مربوط به شهرستان یاسوج می باشد که با تلاش مستمر پرسنل از ابتدای خرداد ماه ۹۴ ارسال پیامک جهت ثبت نام گنندگان سال ۹۳ آغاز گردیده . وی ابراز امید واری کرد تا پایان سال جاری روند رسیدگی به روز گردد.
عملیاتی شدن سامانه ثبت شرکتها به صورت متمرکز
مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان همچنین به ثبت تعداد ۶۴۲ شرکت به ثبت رسیده در یکسال گذشته اشاره کرد که از لحاظ میانگین کشوری دریبن استانها در ردیف ۲۵ قرار گرفته ایم.
وی عملیاتی شدن سامانه ثبت شرکتها به صورت متمرکز را از جمله اقدامات موثر سازمان درسال ۹۳ در جهت جلوگیری از ثبت شرکتهای سوری عنوان نمود و از مردم شریف استان درخواست نمودند ضمن خودداری از مراجعه به دفاتر خدماتی تحت عنوان « ثبت شرکت» با مراجعه به سامانه www.sherkat.ir هر نوع عملیات ثبتی را با توجه به راهنمایی موجود به انجام برسانند.
وصول ۳۲۷میلیون ریال از مطالبات بانکها در سال گذشته
مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان در خصوص اجرای اسناد رسمی با اشاره به اعلام جناب آقای دکتر تویسرکانی معاونت محترم قوه قضائیه و ریاست عالی سازمان ثبت اسناد واملاک کشور دال بر وصول ۴ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانکها توسط واحد های اجرای اسناد رسمی در کل کشور اعلام نمود در این بین دوایر اجرای ثبت استان درمجموع ۳۲۷ میلیون ریال از مطالبات بانکها را وصول نموده اند.
محوری درادامه با اشاره به روند تشکیل پرونده های اجرا اعلام نمود درسال ۹۳ تعداد ۴۶۴ پرونده در واحدهای اجراء اعلام وصول گردید و تعداد ۵۱۷ پرونده نیز مختومه گردیده است که از این بین اجرای یاسوج درمجموع تعداد ۳۶۸ فقره پرونده درسال ۹۲ مقدار۲۲میلیارد تومان وصول نموده است و در سال درمجموع ۲۵ میلیارد تومان وصول نموده است .
لزوم همکاری سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان برای تکمیل ساختمان ثبت یاسوج
مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت : پروژه ساختمان ثبت یاسوج با اعتباری بالغ بر ۵۵میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۴۱درصد درحال اجراست.
محوری افزود: ساختمان ثبت یاسوج بسیار قدیمی ودر حال تخریب بود که با پیگیریهای به عمل آمده مجوز احداث ساختمان ثبت یاسوج با زیربنایی بالغ بر ۳۵۵۰متر مربع اخذ شد وبنا شد بخشی از اعتبارات ملی وبخشی استانی تامین شود که با توجه به اتمام اعتبار ملی مصوب هم اکنون روند فعالیت این پروژه کند گردیده که انتظار می رود سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان و استاندار محترم نسبت به تخصیص اعتبار استانی این پروژه که در جلسه شورای برنامه ریزی استان وکارگروه ساماندهی فضا وساختمانهای اداری مصوب گردیده عنایت لازم را داشته باشند تا هرچه سریعتر این پروژه به بهره برداری برسد .
وی اظهار امیدواری کرد: در صورت تأمین اعتبار میزان ۱۵۰۰ متر مربع استانی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان روند ساخت تسریع و به یاری پروردگار تا پایان سال ۹۴ شاهد افتتاح و ارائه خدمات در ساختمان جدید خواهیم بود.
افتتاح چهار واحد جدید ثبتی در شهرستانهای باشت ، یهمئی ، چرام و لنده در آینده
مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان کهگیلویه و بویراحمد حجم فعالیتهای ثبتی را در شهر یاسوج بسیار بالا توصیف کرد وگفت هم اکنون ثبت یاسوج در یک ساختمان استیجاری است که مشکلات بسیاری را هم برای کارکنان ثبت و هم مردم ایجاد کرده که تسریع در تخصیص اعتبارات کمک بزرگی در خدمات رسانی مطلوب به مردم خواهد کرد.
محوری استفاده از طراحی نوین و نوع سازه بتنی کابلی را از ویژگیهای خاص ساختمان در حال ساخت اعلام کرد و اظهارداشت: این نوع سازه فضای فیزیکی بیشتری جهت ارائه خدمت دراختیار قرار می دهد و امکان نظارت بر روند کار نیز تسهیل می گردد.
وی همچنین خبر اختصاص زمین جهت احداث ناحیه دو یاسوج درسال ۹۳ و شروع عملیات ساختمانی ثبت شهرستان دنا را اعلام و اظهارداشت درآینده نزدیک چهار واحد جدید ثبتی در شهرستانهای باشت ، یهمئی ، چرام و لنده افتتاح خواهد گردید.
لزوم تحرک بیشترمنابع طبیعی و جهاد کشاورزی درجهت تسریع فرایند صدور اسناد مالکیت اراضی ملی
مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام ۰۰۰/۴۵۵/۱ هکتار از اراضی ملی استان اظهارداشت: درمجموع میزان ۴۴۷/۴۳۰/۱ هکتار از اراضی مذکور دارای سند مالکیت می باشد که منابع طبیعی استان و سازمان جهاد کشاورزی درجهت تسریع این روند و انجام فرایند صدور اسناد مالکیت و جلوگیری از تعرض به اراضی ملی و کشاورزی باید تحرک بیشتری از خود نشان دهند .
وی طرح موضوع در کمیسیون حفظ حقوق بیت المال در راستای تأمین اعتبار و تهیه نقشه به صورت u.t.m را از جمله اقدامات اداره کل در این راستا برشمرد.
لزوم همکاری بیشتر بنیاد مسکن با ثبت اسناد جهت صدور سند
مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان در خصوص قانون ساماندهی و تولید و عرضه مسکن نیز ابراز داشت ازمجموع ۱۹۷۲ فقره پرونده ارسالی از بنیاد مسکن درسال ۹۳ تعداد ۱۶۱۷ پرونده منجر به رای گردیده است .
محوری نقص در نقشه های تهیه شده توسط بنیاد مسکن و عدم همکاری در جهت صدوراسناد را ازموانع موجود در اجرای این قانون اعلام نموده و اظهارداشت: در صورت همکاری بنیاد مسکن روند اجرای قانون مذکور نیز روند رو به رشد را در پی خواهد داشت.
تهیه نقشه ۳۰۶۸ هکتار بافت مسکونی روستایی وزراعی در سطح استان
مدیرکل ثبت اسناد واملاک استان کهگیلویه وبویراحمد در این نشست خبری به نقشه کاداستر شهری وبافت مسکونی روستایی استان در سال گذشته اشاره کرد وگفت :در یکسال گذشته نقشه کاداستر ۸۳۸ هکتاراراضی شهری و۳۰۶۸ هکتار بافت مسکونی روستایی وزراعی در سطح استان تهیه شده است. که رشد چشمگیری نسبت به مدت مشابه داشته است
وی در ادامه گفت: پاسخ استعلامهای الکترونیکی در سال گذشته ۱۶۱۷۳مورد بوده است که تعداد ۱۳۳۵۸ استعلام آن معادل ۶/۸۲درصد از کل پاسخهای الکترونیکی به استعلام واعلام وضعیت املاک در کمتر از دور روز پاسخ داده شده است.
وی با اشاره به اینکه تعداد قطعات املاک اضافه شده به بانک اطلاعات جامع املاک استان ۱۷۷۸۴ قطعه در سال گذشته بوده است گفت:در سال ۹۳تعداد ۱۴۵۳۳ خلاصه معامله در استان ثبت شده است که تعداد ۱۰۷۸۹خلاصه معامله معادل ۲/۷۴درصد از کل خلاصه معاملات الکترونیکی ارسال شده در کمتر از دو روز به ثبت رسیده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش صدور ۶۲۱۶۴اسناد وکلالت ،صدور ۱۸۱۴سند وکالت فروش وسایل نقلیه و ۶۹۲۶وکالت فروش اموال غیر منقول در یکسال گذشته را ازدیگر فعالیتهای ثبت اسناد استان ذکر کرد.
محوری اظهارداشت: صدور ۱۱۹۰۴مورد اسناد بیع ،۸۲۹۷ اسناد بیع قطعی غیر منقول و صدور ۳۲۳۹اسناد بیع قطعی وسایل نقلیه در سطح استان از دیگر اقدامات ثبت اسناد واملاک در یکسال گذشته بوده است.
وی اسناد رهنی صادره در سال گذشته را ۵۵۵۵مورد ذکر کرد وگفت : در بازه زمانی یکساله به طور میانگین هر دفتر اسناد رسمی تعداد ۹۶ سند رهنی را از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد صادر نموده است.محوری متوسط حق الثبت وصولی ماهانه دفاتر اسناد رسمی استان را نیز ۴۱۴۲۶۷۲۹ریال ذکر کرد.
ثبت ۶۹۶۷واقعه ازدواج و ۱۲۱۶واقعه طلاق در سال گذشته در استان
وی در ادامه افزود: در سال گذشته در استان کهگیلویه وبویراحمد ۶۹۶۷واقعه ازدواج و۱۲۱۶ واقعه طلاق در دفاتر ازدواج وطلاق در استان کهگیلویه وبویراحمد به ثبت رسیده که این آمار بسیار نگران کننده وقابل تامل است.
مدیرکل ثبت واسناد استان کهگیلویه وبویراحمد در پایان از تعامل وهمکاری استاندار ،مسئولان استانی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با اداره کل ثبت اسناد در جهت خدمت رسانی مطلوب به مردم خبر داد وگفت کارکنان ثبت واسناد در استان کهگیلویه بویراحمد با تمام توان واستفاده از همه ظرفیتها برای حل مشکلات مردم تلاش می کنند .

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی