تاریخ انتشار : یکشنبه 24 می 2015 - 14:06
کد خبر : 4082

۳۵ درصد صنایع دستی دست بافت کشور را عشایر تولید می کنند

۳۵ درصد صنایع دستی دست بافت کشور را عشایر تولید می کنند

استان کهگیلویه وبویراحمد با داشتن بیشترین تعداد جمعیت عشایری و ظرفیت های متنوع در این راستا به عنوان پایلوت و استان هدف توریسم عشایری انتخاب شده است.

qq

نسیم دنا:دکتر “مرتضی رحمانی موحد” در مراسم افتتاح سومین جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین یاسوج افزود: در سطح کشور ۱۰۵ ایل عشایری وجود دارد و ۳۵ درصد صنایع دستی دست بافت کشور را عشایر تولید می کنند.

وی بیان کرد: توریسم عشایری یکی از انواع فعالیت های اکو توریستی است که با توجه به ماهیت و وجود پتانسیلهای بالای آن در کشور هم از نظر جنبه های پراکنشی مکانی و تنوع فرهنگی و اقلیمی و نیز امکان شناسایی فرصت های نوآورانه برای افزایش اشتغال کارآفرین که در سطح جامعه با عنایت به رعایت اصول پایداری فرهنگی و زیست محیطی ظرفیت بسیار مناسب برای معرفی به گردشگران بویژه گردشگران خارجی است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور خاطرنشان کرد: کوچ نشینی از کهن ترین شیوه های زیست بشر است که پا بر جا بودن آن تا عصر حاضر از بزرگترین جاذبه های این شیوه معیشت است و همین شیوه خاص زندگی سبب شده که زندگی ایلات و عشایری برای حاضران در عصر تکنولوژی و کامپیوتر دیدنی و بکر به شمار آمده و توجه بسیاری از مردم خسته از زندگی ماشینی را به خود جلب کند.

رحمانی موحد تصریح کرد: عشایر ایران همواره با افغانستان، تاجیکستان، چین، و شمال آفریقا و کوههای کلیمانجارو و تنها عشایری هستند که کوچ عمومی(از دشت به کوه و بلعکس) دارند.

وی ادامه داد: دست و پنجه نرم کردن با طبیعت متفاوت شیوه خاصی از سبک زندگی را برایشان پدید اوره که منحصر به فرد و شگفت انگیز است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور عنوان کرد: در سطح کشور ۱۰۵ ایل عشایری وجود دارد، بیان کرد: ۳۵ درصد صنایع دستی دست بافت کشور را عشایر تولید می کنند.

رحمانی موحد بیان کرد: جامعه عشایری در ۵۹ درصد سطح کشور پراکنده بوده و ۲۵ درصد تولید گوشت کشور را تأمین می کنند.

وی با بیان اینکه کارگروه توسعه گردشگری عشایری در زیر مجموعه کمیته ملی گردشگری تشکیل خواهد شد، اضافه کرد: تدوین مسیرهای گردشگری عشایری، تهیه و تدوین تقویم و برنامه کوچ عشایر، تهیه بسته های تبلیغاتی برای معرفی عشایر ایران، برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره های استانی و منطقه ای برای معرفی طوایف مختلف و توانمندیهای جوامع محلی و فراهم کردن بستر لازم برای توسعه اکوکمپ های عشایری از اولویتهای کارگروه خواهد بود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور گفت: زندگی و زیبایی های کوچ جامعه عشایری ایران به عنوان یک برنامه راهبردی و هدف گذاری جدی در دستور کار این سازمان و بخشی مهمی از نظام گردشگری کشور قرار گرفته است.

رحمانی موحد افزود: استان کهگیلویه وبویراحمد با داشتن بیشترین تعداد جمعیت عشایری و ظرفیت های متنوع در این راستا به عنوان پایلوت و استان هدف توریسم عشایری انتخاب شده است. البته علاوه بر معرفی جاذبه های زیبا و ناشناخته زندگی و کوچ عشایری زنده نگه داشتن سایر ابعاد و ویژگی های این جامعه نیز مدنظر خواهد بود.

وی تصریح کرد:‌ زیبایی کوچ و زندگی عشایر در ایران را تجلی عینی غیرت، مردانگی و استقامت در برابر سختی ها و رنج های زندگی در شرایط مختلف است و پاسداشت این فضیلت های ناب باید به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار متولیان امور قرار گیرد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور عنوان کرد: بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن جمعیت عشایر ایران هم اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در قالب ۲۲۰ هزار خانوار عشایری است.

به گزارش سایت نسیم دنا،جشنواره کوچ عشایر و اقوام ایران زمین با حضور ۹ استان عشایری کشور به مدت سه روز در یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد ادامه دارد.برپایی نمایشگاه با بیش از ۵۰ غرفه در بخش‌های مختلف از جمله صنایع و دست بافته‌های جامعه عشایری، اجرای موسیقی‌های بومی و محلی همراه با ساز و نقاره از استان های مختلف ، شاهنامه خوانی و شب نشینی های عشایری از برنامه های ویژه برگزاری این جشنواره سه روزه است

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی