تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 مارس 2015 - 4:30
کد خبر : 3552

حذف تقریباً یک درصد از ۵/۵ میلیون یارانه بگیر پردرآمد!

حذف تقریباً یک درصد از ۵/۵ میلیون یارانه بگیر پردرآمد!

حذف یارانه پردرآمدها قبل از پایان امسال اجرایی می شود. موضوعی که شاید تا مدتی قبل قابل دسترسی نبود. حال به نظر می‌رسد قرعه به نام ۵۰ هزار یارانه‌بگیر افتاده که تا ۱۰ روز آینده تعیین تکلیف شده و دیگر در لسیت یارانه بگیران قرار ندارند.

نسیم دنا: حذف یارانه پردرآمدها قبل از پایان امسال اجرایی می شود. موضوعی که شاید تا مدتی قبل قابل دسترسی نبود. حال به نظر می‌رسد قرعه به نام ۵۰ هزار یارانه‌بگیر افتاده که تا ۱۰ روز آینده تعیین تکلیف شده و دیگر در لسیت یارانه بگیران قرار ندارند.

به گزارش «تابناک»؛ ابوالحسن فیروزآبادی قائم مقام وزیر کار در حاشیه همایش وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی که با رویکرد اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود طی گفت‌وگویی با اعلام این خبر که طی ۱۰ روز آینده ۵۰ هزار نفر از یارانه‌بگیران حذف خواهند شد، اظهار داشت: حذف یارانه ثروتمندان به افزایش سهم نیازمندان از توزیع سبد امنیت غذایی خواهد بود. همچنین وی تاکید کرد در فاز اول حذف یارانه نیازمندان در سال ۹۴ تعداد ۲ میلیون نفر حذف خواهند شد.

بعد از تصویب تبصره ۲۱ لایحه بودجه سال ۹۴ ؛ با تصمیم دولت و مجلس قرار براین شد تا از ۴۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای توزیع نقدی و غیرنقدی که همواره تمامی آن در قالب یارانه نقدی بین متقاضیان تقسیم می‌شد، حدود ۳۰۰۰ میلیارد کاسته شده و ۳۹ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه‌های نقدی باقی بماند.

دولت با این تغییر باید برای جلوگیری از کسری بیشتر در پرداخت یارانه در سال آینده، حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را از لیست یارانه‌بگیرانرا حذف کند تا با کاهش ۳۰۰۰ میلیارد تومانی هزینه، بین منابع تعیین شده در قانون و آنچه که دولت هزینه می‌کند تعادل برقرار باشد.

اما خبرهایی را که قائم مقام وزیرکار اعلام کرده است، دوباره نگرانی ها از اینکه دولت و مجلس اهتمام لازم برای اجرای قانون را نداشته باشند را قوت بخشیده است. در واقع دولت موظف است که از سال آینده قانون بودجه را اجرا کند و برای اجرای بودجه نیاز به حذف ۵/۵ میلیون نفر است.

اما اظهارات ابوالحسن فیروزآبادی نشان می دهد که در قدم اول اجرای عملی حذف یارانه بگیران پردرآمد دولت می خواهد فقط کمتر از ۱ درصد را حذف نماید و در مرحله بعد که هنوز زمان اعمال آن مشخص نشده است کمتر از ۵۰ درصد این افراد را حذف نماید.

نگاهی به تجربه گذشته اقتصاد ایران نشان می دهد که اجرایی کردن اقدامات مناسب به سرعت و با برنامه ریزی قبلی می تواند جاده اقتصاد ایران را هموارتر کند. این در حالی است که تعلل و عدم شفافیت در اجرا آسیب های جدی به کشور زده است که تبعات آن تا سال های زیادی در اقتصاد کشور بوده است.

 امیدوار یم که دولت و مجلس با همدلی و در عین حال شفافیت و دقت یارانه افرادی را که نیازی به آن ندارند را حذف و درامد ناشی از آن را برای توسعه عدالت اجتماعی و کمک به بخش تولید هزینه نماید. چراکه هدف اصلی هدفمندی یارانه ها ایجاد عدالت، تقسیم منابع و جلوگیری از هدر رفت منابع طبیعی اجرا شد. حال که بیش از ۴ سال از اجرای این قانون می گذرد؛ این اهداف رنگ باخته و به آن توجهی نمی شود

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی