تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 مارس 2015 - 12:46
کد خبر : 3437

لازمه حفظ منابع طبیعی فرهنگ سازی ،احساس مسئولیت و تلاش همه جانبه دستگاهها و مردم است

لازمه حفظ منابع طبیعی فرهنگ سازی ،احساس مسئولیت و تلاش همه جانبه دستگاهها و مردم است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در دیدار با امام جمعه یاسوج بر لزوم حفظ منابع طبیعی اشاره کرد و بیان داشت: هر تصمیمی که در اداره منابع طبیعی گرفته می شود، بدون هیچ گونه تعصب قومی، شخصی و سیاسی بوده و کارکنان این اداره بدون هیچ چشم داشتی به انجام فعالیت می پردازند.

IMG_0168نسیم دنا : مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه وبویراحمد به همراه رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد و جمعی از کارکنان این اداره کل با امام جمعه یاسوج دیدار کردند.

در این جلسه حجت الاسلام حسینی امام جمعه یاسوج ضمن برشمردن نعمتهای خداوند به بشر، منابع طبیعی را یکی از نعمتهایی دانست که به بشر اعطا شده است. ایشان در همین زمینه بیان داشتند: بشر به مخلوقات خداوند و از جمله منابع طبیعی نیاز دارد و هر کاری که انسان برای حفظ منابع طبیعی انجام بدهد منفعت و سودش به خودش برمی گردد.

امام جمعه یاسوج افزود: تخریب منابع طبیعی ضرر زدن به حیات است و از نظر اسلام کسی حق ندارد به خودش ضرر بزند. حق حیات نعمتی است که کسی حق ندارد آن را از خودش یا دیگری بگیرد.

حجت الاسلام حسینی تخریب منابع طبیعی را جرم و گناه بزرگی دانستند و افزودند: مرگ منابع طبیعی مرگ خود انسان است. وی میزان تخریب منابع طبیعی را نسبت به گذشته بیشتر دانست و اضافه کرد: در گذشته احیا منابع طبیعی صورت می گرفت و درخت برای بشر مقدس بود. نابودی و تخریب منابع طبیعی در قدیم علیرغم اینکه مردم بی سواد و نیازمند بودند کمتر بود و مردم به طبیعت احترام می گذاشتند ولی در دوره ای که علم پیشرفت کرده و در تمام روستاها فارغ التحصیل وجود دارد باز هم شاهدیم منابع طبیعی مورد تخریب واقع می شود.

امام جمعه یاسوج بر نقش خانواده ها، معلمان، صدا و سیما و سایر نهادها بر فرهنگ سازی در حفاظت از منابع طبیعی ودرختکاری تاکید ورزیدند و بیان داشتند: خانواده ها حفاظت از منابع طبیعی را که حیات بشر در آن قرار دارد، باید مثل آموزه های دینی به فرزندان یاد بدهند و روحانیون در تریبون ها، معلمان در مدارس و صدا و سیما در برنامه های خود باید فرهنگ منابع طبیعی را گسترش دهند.

لازمه حفظ منابع طبیعی فرهنگ سازی ،احساس مسئولیت و تلاش همه جانبه دستگاهها و مردم است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه بر لزوم حفظ منابع طبیعی اشاره کرد و بیان داشت: هر تصمیمی که در اداره منابع طبیعی گرفته می شود، بدون هیچ گونه تعصب قومی، شخصی و سیاسی بوده و کارکنان این اداره بدون هیچ چشم داشتی به انجام فعالیت می پردازند.

مهندس بهشتی فرد در مورد واگذاری اراضی از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری بیان داشت: روند واگذاری ها را کم کرده ایم ولی همچنان تخریب منابع طبیعی از سوی دستگاه های دولتی برای اجرای پروژه ها یک معضل اساسی است.

بهشتی فرد لازمه حفظ منابع طبیعی را فرهنگ سازی، احساس مسئولیت و تلاش همه جانبه دستگاه ها، نهادها و مردم دانست. ایشان بر دو سویه بودن نقش منابع طبیعی در زندگی مردم اشاره کرد و افزود: در استان جهت حفظ منابع طبیعی باید مردم را مشارکت داد و منافع آن ها را از طریق منابع طبیعی در نظر گرفت نه اینکه کاری کنیم که منابع طبیعی برای مردم ضرر و زیان به دنبال داشته باشد. مدیرکل منابع طبیعی استان، اجرای کشت ۸۵۰۰ هکتار گیاهان دارویی و اجرای عملیات بادامکاری به میزان ۸۷۰۰ هکتار در مناطق گرمسیری استان را یکی از موارد اشتغال زایی منابع طبیعی دانست. وی استفاده از گونه های مقاوم به خشکی و متناسب با اقلیم در حوزه های بالادست سدهای کارون و کوثر که تخریب و فرسایش خاک بالایی دارند را یکی از فعالیت های منابع طبیعی استان دانست.

شعار هفته منابع طبیعی «منابع طبیعی با مردم و برای مردم»

نماینده ولی فقیه در اداره کل منابع طبیعی استان نیز در این دیدار و گفت: شعار هفته منابع طبیعی امسال، «منابع طبیعی با مردم و برای مردم» است و این خود نشان دهنده اهمیت نقش مردم از سوی این این دستگاه اجرایی است.

حجت الاسلام جاوید در همین زمینه اظهار داشت: انتظار و توقع ما این است که در نماز جمعه موضوع تصرفات و تخریب ها در عرصه طبیعت توسط امامان جمعه بیان شوند و فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی به گوش مردم رسانده شود. تا شاهد ترویج فرهنگ منابع طبیعی واستفاده مناسب از این موهیت بزرگ الهی در جامعه باشیم

حفاظت از منابع طبیعی نیازمند مشارکت همه مردم و مسئولان است

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد در این دیدار نیز ضمن تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در زمینه منابع طبیعی اظهار داشت: بایستی به منظور حفظ، حمایت و حراست از عرصه های منابع طبیعی استان از خود مردم پیشگام باشند وقدر این نعمت بزرگ الهی را بدانند.

سعید نظری با تاکید بر اینکه منابع طبیعی از نعمت‌های ارزشمند خدادادی است که باید به درستی حفظ و حراست شود، بیان داشت: چنانچه منابع طبیعی دچار آسیب شود، زندگی بشریت به مشکل بر خواهد خورد.

وی افزود: هفته منابع طبیعی و روزدرختکاری فرصت بسیار مناسبی برای فرهنگ‌سازی در زمینه ترویج فرهنگ حفظ منابع طبیعی و درختکاری است که باید از این فرصت نهایت بهره لازم را برد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد با اشاره به اینکه حفاظت از منابع طبیعی نیازمند مشارکت همه مردم و مسئولان است خاطرنشان کرد: اهمیت منابع طبیعی در بخش جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، امروز بیش از گذشته در مجامع علمی داخلی و خارجی آشکار شده و ایران در این زمینه از جایگاه خاصی برخوردار است .

نظزی نقش ائمه جمعه را در فرهنگسازی برای نگهداری از منابع طبیعی را مهم خواند وگفت: ائمه جمعه در خطبه‌های نماز جمعه و ائمه جماعات در مساجد و سخنرانی‌ها برای مردم اهمیت درخت و درختکاری و حفظ منابع طبیعی را بیان نمایند تا مردم بیش از هر زمان دیگر به این موهبت ارزشمند الهی احساس مسئولیت کنند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی