تاریخ انتشار : یکشنبه 22 فوریه 2015 - 8:42
کد خبر : 3205

ریزگردها معضلی که کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می کند

ریزگردها معضلی که کهگیلویه و بویراحمد را تهدید می کند

پدیده گرد و غبار که در هفته های اخیر استان خوزستان را به مرحله بحران رسانده بود اندک اندک به استان کهگیلویه و بویراحمد رسید تا این استان نیز از حضور ریزگردهای خبرساز بی نصیب نباشد.

81515608-6291571پدیده گرد و غبار که در هفته های اخیر استان خوزستان را به مرحله بحران رسانده بود اندک اندک به استان کهگیلویه و بویراحمد رسید تا این استان نیز از حضور ریزگردهای خبرساز بی نصیب نباشد.

گرد و غبار بی سابقه که در هفته های گذشته زندگی را برای مردم شهر اهواز و ۱۱ شهرستان استان خوزستان دشوار کرده بود این بار آسمان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهرهای گرمسیری این استان را فرا گرفته است تا زنگ خطر را برای مسوولان و مردم به صدا در آورد.

ریزگردها این مهمانان ناخوانده که همواره در نقاط مختلف ایران خبرساز می شود از استان خوزستان به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است تا مردم این استان نیز از خطرات و آسیب های آن در امان نباشند.

این درحالی است که سال ها مساله ریزگردها در دولت های مختلف در دستور کار قرار گرفته اما هیچ گاه اقدامی موثر در جهت کاهش مشکلات ناشی از ان انجام نشده است.

در سالهای اخیر نیز کهگیلویه و بویراحمد از پدیده ریزگردها بی نصیب نبوده اما به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و دوری از منشاهای گرد و غبار تا حدودی از غلظت بیش از اندازه این معضل طبیعی در امان مانده است.

آسمان کهگیلویه و بویراحمد با وجود بارندگی های روزهای گذشته همچنان غبار آلود بوده و در برخی شهرهای این استان قطرات باران به همراه گرد و غبار نوعی وارونگی دمایی را بوجود آورده است.

به گفته کارشناسان، کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط جغرافیایی و نداشتن کارخانه های آلاینده جزو استان های پاک کشور به شمار می رود اما پدیده گردو غبار که از سالهای اخیر این استان را مورد تهدید قرار داده است باعث شده تا خسارت های زیادی به منابع طبیعی, محیط زیست و کشاورزی این استان وارد شود.

شهرستان گچساران که به بام نفتی ایران معرف است در روزهای اخیر شرایط سختی را گذراند به نحوی که میزان ذرات معلق در هوای این شهرستان در روزهای گذشته به بیش از ۲۳ برابر حد مجاز رسید.

با وجود اینکه حد مجاز غلظت ذرات معلق در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است اما در روزهای گذشته میزان غلظت ذرات معلق در هوای گچساران سه هزار و ۵۰۰ میکروگرم بر مترمکعب اعلام شده است.

غلظت بی سابقه و آلودگی هوا شهروندان گچسارانی بویژه افراد مسن ، بیمار و کودکان را با مشکل روبه رو کرده است.

در شهرستان های کهگیلویه، بهمئی، چرام ، لنده و باشت نیز پدیده گرد و غبار مشاهده می شود که به دلیل ابری بودن هوا و بارندگی این پدیده نمود کمتری دارد اما خبرهایی مبنی بر تعطیلی مدارس و دانشگاه ها به دلیل آلودگی هوا در برخی از این شهرستان ها به گوش می رسد.

استان خوزستان یکی از مناطق ورود پدیده گرد و خاک به بخش غرب و جنوب غربی کشور است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی