تاریخ انتشار : شنبه 21 فوریه 2015 - 12:55
کد خبر : 3164

کهگیلویه و بویراحمد مستعد توسعه صنعت سیمان است

کهگیلویه و بویراحمد مستعد توسعه صنعت سیمان است

کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر منابع عظیم نفت و گاز به علت برخورداری از معادن غنی، ظرفیت بالقوه ای برای توسعه صنعت ارز آور سیمان دارد. کارشناسان اقتصادی معتقدند: استفاده مطلوب از ذخایر معدنی در کهگیلویه و بویراحمد با جذب سرمایه گذاری موجب توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال پایدار در استان و گامی در جهت

81514436-6289249کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر منابع عظیم نفت و گاز به علت برخورداری از معادن غنی، ظرفیت بالقوه ای برای توسعه صنعت ارز آور سیمان دارد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند: استفاده مطلوب از ذخایر معدنی در کهگیلویه و بویراحمد با جذب سرمایه گذاری موجب توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال پایدار در استان و گامی در جهت صادرات این کالا و کمک به افزایش درآمد ملی خواهد بود.

براساس آمار گمرک کهگیلویه وبویراحمد، میزان صادرات سیمان امسال این استان تاکنون چهار هزار و ۷۴۳تن به ارزش ۲۳۷هزار و ۱۵۰دلار بوده که این امر بیانگر اهمیت اقتصادی و ارزآوری صنعت سیمان است .

با وجود معادن غنی و اهمیت ضرورت بهره وری از این منابع غنی با ساخت کارخانه های سیمان ولی هم اکنون یک کارخانه سیمان در یاسوج فعالیت دارد.

کارخانه سیمان مارگون با پیشرفت ۹۰ درصدی و ساخت دو کارخانه سیمان صنعتی سپوی دهدشت و کارخانه تولید سیمان سفید گچساران از جمله قابلیت های صنعت سیمان در استان کهگیلویه و بویراحمد است که هنوز به بهره داری نرسیده اند.

یک کارشناس اقتصادی می گوید: افزایش ساخت و سازها و طرح های عمرانی از جمله ساخت سدها، تونل ها ، تکمیل طرح های نیمه تمام عمرانی نیاز کشور را به صنعت سیمان روز به روز افزایش می دهد.

حسین سهمگین افزود: میزان صادرات کشور در سال گذشته ۱۳٫۶۵ میلیون تن بوده و هم اکنون کشورمان در زمینه صادرات سیمان مقام دهم جهانی را در اختیار دارد.

وی بیان کرد: اگر ظرفیت های صنعتی و معدنی بالقوه کهگیلویه و بویراحمد بالفعل شود در فرایند توسعه اقتصادی و صنعتی استان معضل بیکاری آن نیز کم می شود.

وی اظهارکرد: هم اکنون یک کارخانه سیمان در کهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن فعال است که از این میزان بیش از چهار هزارو ۵۰۰ تن به کشور های خارجی از جمله عراق و افغانستان صادر می شود.

سهمگین گفت: کارخانه سیمان مارگون با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اتمام است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخش زیادی از ارزآوری ناشی از صادرات کالاهای غیرنفتی استان سالانه مربوط به سیمان است.

 

داریوش دیودیده افزود: در سال ۹۲ صادرات سیمان یاسوج رشدی ۲۰ برابری نسبت به سال ۹۱ داشت و اینک بازدهی تولید در این کارخانه به مراتب با شتاب بیشتری نسبت به گذشته در حال انجام است.

وی با اشاره به منابع غنی و توان بالای استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه تولید سیمان، خاطرنشان کرد: با راه اندازی کارخانه سیمان مارگون و افزایش تولید استان از ۷۰۰ به بیش از چهار هزار تن در روز، کهگیلویه و بویراحمد بعنوان یکی ار قطب های تولید سیمان کشور مطرح خواهد شد.

این مسوول ادامه اداد: طرح احداث کارخانه گچساران در سال ۸۷ با اعتباراولیه ۱۸۵ میلیارد ریال اعتبار داخلی و ۲۵ میلیون یورو از منابع ارزی آغاز شد.

دیودیده تصریح کرد:تاکنون بخشی از تاسیسات زیرساختی آب، برق ،گاز و تسطیح زمین این طرح اجرا شده و با توجه به اولویت دولت تدبیر و امید برای تکمیل طرح های اشتغالزا و تولیدی مسوولان استانی و شهرستانی در حال پیگیری برای شتاب بخشی به اجرای طرح کارخانه سیمان گچساران هستند.

وی گفت:با بهره برداری از این کارخانه بیش از ۲۵۰ فرصت شغلی ایجاد و سالانه ۳۰۰ هزار تن سیمان سفید تولید می شود.

اما کارخانه سیمان مارگون (به عنوان هلال خاورمیانه) یکی از ظرفیت های مطلوب توسعه صنعت سیمان در کهگیلویه و بویراحمد است که با پیشرفت فیزیکی ۹۰ در صدی نیمه اول سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: این کارخانه با مشارکت سرمایه گذار لبنانی در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در دشت سقاوه بخش مارگون در ۷۰ کیلومتری شهر یاسوج در حال ساخت است.

پژمان نیک اقبالی از رشد پنج برابری صادرات سیمان با راه اندازی این کارخانه اشاره کرد و گفت: قرار است این کارخانه در سال یک میلیون تن سیمان خاکستری تیپ دو تولید و علاوه بر منطقه خاورمیانه به برخی کشورهای اروپایی صادر کند .

وی میزان اشتغالزایی این کارخانه را بیش از یک هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم دانست و گفت: سعی می کنیم اولویت را به نیروهای بومی منطقه اختصاص دهیم تا این رویه مشوقی برای سایر طرح ها در استان باشد.

معاون برنامه ریزی استاندارکهگیلویه وبویراحمد اعتبار هزینه شده بری این این طرح را دو هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: برای تکیمل و راه اندزای نهایی این کارخانه ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر نیاز است .

حسن نوروزی افزود: ۳۵ درصد اعتبار مورد نیاز این طرح یعنی ۶۷۰ میلیارد ریال آورده سرمایه گذار خارجی و ۶۵ درصد یعنی هزارو دویست و سی میلیارد ریال تسهیلات ارزی و ریالی است .

وی یکی از مشکلات پیش روی این کارخانه را تامین آب مورد نیاز کارخانه برشمرد و افزود: با حفر چاهی در ۱۳ کیلومتری کارخانه به زودی آب مورد نیاز این طرح تامین می شود .

علی خیاطی مدیر داخلی کارخانه هم تامین ۸۵ درصدی نیروی انسانی مورد نیاز کارخانه از منطقه مارگون و اشتغالزایی را از نکات برجسته طرح دانست و گفت: با وجود تحریم ها و برخی مشکلات دیگر از جمله برف و باران کار اجرایی این کارخانه با پشتکار مسئولان و همکاری مردم منطقه یک روز نیز متوقف نشد .

عباس فواز، سرمایه گذار لبنانی کارخانه سیمان مارگون نیز با بیان اینکه احداث این کارخانه موجب توسعه منطقه می شود، اظهار امیدواری کرد: با راه ‏اندازی این کارخانه ، احداث دیگر کارخانه ‏ها در استان کهگیلویه و بویراحمد و ایران استمرار یابد.

۸۰درصد از مساحت کهگیلویه وبویراحمد از مناطق کوهستانی دارای معادن غنی مورد نیاز تولید سیمان تشکیل شده است و راه اندازی کارخانه های سیمان دردست ساخت به کاهش هزینه تامین مصالح ساختمانی و عمرانی و نیز رونق صادرات این کالا کمک می کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی