تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 فوریه 2015 - 11:09
کد خبر : 3118

مسئولان بدانند که هزینه‌کردن در آموزش و پرورش بهترین نوع سرمایه‌گذاری است/حرکت خودم را درراستای سیاست‌های دولت می‌دانم

مسئولان بدانند که هزینه‌کردن در آموزش و پرورش بهترین نوع سرمایه‌گذاری است/حرکت خودم را درراستای سیاست‌های دولت می‌دانم

سیدعلی اکبر هاشمی به برخی برنامه‌های دولت یازدهم برای آموزش و پرورش پرداخت و گفت: «خوشبختانه دولت تدبیر و امید، مسئله‌ی توجه به نهاد آموزش و پرورش را در برنامه‌های جدی خود قرار داده است و به‌زودی لایحه‌ای را به مجلس تقدیم می‌کند که انشاءالله با تصویب آن شاهد جلب رضایت معلمان عزیز هم خواهیم بود.

DSC_0029نسیم دنا : معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان در گفتگو با خبرنگاران گفت : هم حرکت خودم را به‌عنوان معاون یک اداره‌کل در راستای سیاست‌های دولت می‌دانم و هم در مورد تصمیمات و عزل و نصب‌هایی که از سوی ما گرفته می‌شود .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نسیم دنا ،سید علی اکبر هاشمی گفت: طبیعتاً سیاست‌های روشن و تدابیر صحیح دولت، ملاکِ عمل واقع می‌شود. یقیناً نمی‌توان انتظار داشت که گرایش، تفکر و عملکرد افراد در عزل و نصب‌ها نادیده گرفته شود چرا که اگر غیر از این باشد عملاً دهن‌کجی به رأی اکثریت مردم تلقی می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان در پاسخ سؤالی مبنی بر موضع‌گیری سیاسی وی و میزان تأثیر مواضع سیاسی افراد در انتصاب آنها در آموزش و پرورش، گفت: «به‌هرصورت حکومت ما “جمهوری اسلامی” است و هر دولتی که با رأی مستقیم مردم به قدرت می‌رسد، یقیناً برای پیش‌برد اهداف و سیاست‌های خود ناچار است مسئولانی هماهنگ و هم‌سو با خود انتخاب کند و بنده نیز از این موضوع مستثنی نیستم.

هاشمی‌ پیرامون برخی دخالت‌های سیاسی مرسوم در این نهاد به‌ویژه در عزل و نصب‌ها، اظهار داشت : به‌هرصورت همیشه گروه‌های فشاری هستند که در هر شرایطی فشار خودشان را می‌آورند اما ما باید توجه‌مان را بیش از هرچیز بر روی کیفیت آموزش متمرکز کنیم. من فکر می‌کنم اگرچه همه‌ی نیروهای ما توانمند هستند ولی هر نیرویی در زمینه‌ای خاص مهارت دارد و باید اجازه بدهند که ما از نیروهای موجود در جای شایسته و تخصصی خود استفاده کنیم

حقوق و مزایا در آموزش و پرورش، به تصمیمات نهادهای سطح بالای کشور برمی‌گردد

هاشمی درباره مهمترین مشکلات آموزش و پرورش استان، گفت : «مشکلات آموزش و پرورش چند گروه هستند؛ برخی از عوامل برون‌سازمانی نشأت می‌گیرند و برخی از عوامل درونی. نقش برخی جریانات سیاسی در انتصابات و نگاه نهادهای بیرونی به آموزش و پرورش از جمله مشکلات خارج از آموزش و پرورش است که گاهی بر آموزش و پرورش فشار وارد می‌کند.

وی ادامه داد: «البته باید بپذیریم که برخی از مشکلات، به ضعف سیستم مربوط نیست و از خود فرد متأثر می‌شود؛ عدم انگیزه‌ی کافی، ناکارآمدی، عدم آموزش‌های به‌روز معلمان، عدم نظارت و ارزشیابی صحیح، نبود تعامل کافی بین اولیا و مدرسه و دانش‌آموزان، عدم علاقه‌ی خود دانش‌آموزان به تحقیق و پژوهش، چالش‌هایی هستند که ما در آنها نقش چندانی نداریم و بیشتر به خود افراد گره خورده است».

هاشمی‌اصل درباره بحث کلیشه‌ای پایین‌بودن حقوق معلمان و کارکنان آموزش و پرورش هم تأکید کرد: «برخلاف تصور عام، حقوق و مزایا در آموزش و پرورش، به تصمیمات نهادهای سطح بالای کشور از جمله دولت و مجلس برمی‌گردد نه ما.

مسئولان بدانند که هزینه‌کردن در آموزش و پرورش بهترین نوع سرمایه‌گذاری است

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان در ادامه اظهار داشت: مشکلات معیشتی معلمان حتی به وزارت آموزش و پرورش هم مربوط نمی‌شود بلکه برای حل آن باید نگاه مسئولین کشوری نسبت به آموزش و پرورش تغییر کند. مسئولان رده‌بالای کشور ما باید بدانند که هزینه‌کردن در آموزش و پرورش بهترین نوع سرمایه‌گذاری است و یقیناً کشوری که به آموزش و پرورش بهای بیشتری داد پیشرفت‌های قابل توجهی هم کرده است».

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر نظر وی پیرامون وضعیت معیشتی معلمان، اذعان کرد: «برای توصیف وضعیت معیشتی معلمان لازم نیست از من سؤال بپرسید، حتماً از اقوام خود شما معلمانی هستند که فیش حقوقی آنها را با دیگران مقایسه می‌کنید، شما قضاوت کنید وضعیت فعلی معلمان چطور است؟ ضمن اینکه خوب است با تحقیق و مطالعه ببینیم چند درصد از ثروت ملی کشور را صرف آموزش و پرورش کرده‌ایم؟ مگر می‌توانیم توقع داشته باشیم با این میزانِ کمِ هزینه در آموزش و پرورش به هدف‌های اصلی در این حوزه‌ی حساس برسیم؟ بی‌توجهی به معلمان می‌تواند جامعه را ویران کند و توجه بیشتر به نیازهای معلمان‌مان، راه رسیدن به توسعه‌ی بنیادین جامعه را کوتاه‌تر می‌کند»

خوشبختانه دولت تدبیر و امید، توجه به نهاد آموزش و پرورش را در برنامه‌های خود قرار داده است

 از طرفی دیگر مقام معظم رهبری هم اخیراً توصیه‌ها و حمایت‌های خوبی کرده‌اند و مطمئناً با نگاه مثبت و مشترک مسئولین فعلی کشور برای مشکلات معلمان عزیز چاره‌اندیشی مناسبی صورت خواهد گرفت.

معاون آموزش و پرورش، نقش مدیران مدارس را در اتخاذ تدبیر ویژه برای حل مشکلات با وجود کمبودهای اقتصادی، بسیار کلیدی دانست و افزود: «با وجود مشکلات حوزه آموزش و پرورش، که البته کلید حل بسیاری از آنها در دست ما نیست، بنده بر این عقیده هستم که یک مدیر توانمند می‌تواند با ایجاد یک فضای جذاب و دلپذیر زمینه را برای آرامش، نشاط، لذت و انگیزه‌ی کاری همکاران خود مهیا کند که این موضوع یقیناً به پیشرفت آن آموزشگاه حتی در اوج مشکلات دیگر منجر می‌شود. از همین رو یکی از اهداف ما، جلب رضایت دانش‌آموزان و اولیای آنهاست چرا که معتقدیم رضایت اینهاست که معیار کیفیت کار ما را نشان می‌دهد».

علی‌اکبر هاشمی‌اصل در پاسخ به این سؤال که بر کدام اساس در یکی از بازدیدهای منطقه‌ای خود مشکلات مالی را برای آموزش و پرورش مانع ندانست، تأکید کرد: «بنده به این موضوع کاملاً اعتقاد دارم که اگرچه منابع مالی و فیزیکی تأثیرگذار هستند ولی برای ما مانع محسوب نمی‌شوند.

وی ادامه داد : کسی که نخواهد یا نتواند کار انجام بدهد اگر تمام منابع مالی را هم در اختیار او قرار دهیم باز هم نمی‌تواند کاری انجام دهد. اساساً کار یک مدیر این است که چالش‌هایش را از دل مشکلات پیدا کند، آنها را به مسئله تبدیل کند، برای آنها راه‌حل بیابد و با آن مشکلات مبارزه کند.

این مسئول اظهار داشت: اگر غیر از این باشد ما چه‌کاره هستیم؟! ما به‌هیچ عنوان بهانه‌های بی‌پولی و کمبود منابع مالی و تجهیزات را از همکاران و مدیران خود نخواهیم پذیرفت. البته برداشت ما این است که نیروهای انسانی ماهری که در مجموعه‌ی آموزش و پرورش استان داریم بهترین راه‌حل‌های ماست.

وی افزود: «لازم است به رسانه‌ها اعلام کنم که بدانند اعتبارات حوزه‌ی معاونت متوسطه چقدر و شیوه‌ی کاری مجموعه‌ی ما چگونه بوده است. جالب است به شما بگویم که در سال جاری برای معاونت آموزش متوسطه هیچ اعتباری ابلاغ نشده اما تمامی برنامه‌هایمان از جمله دوره‌های ضمن خدمت را بدون حتی یک ریال هزینه برگزار کرده‌ایم.

وی تصریح کرد : البته حمایت‌های خوبی از طرف معاونت محترم مالی و پشتیبانی انجام شده اما برای این دوره‌ها هیچ اعتباری نداشته‌ایم در حالیکه تمام دوره‌ها و کارگاه‌هایمان را برگزار کرده‌ایم».

این مسئول استانی با تأکید بر لزوم اصلاح نگرش‌های گذشته در آموزش و پرورش، بیان کرد: «گمان من این است که تحول در آموزش و پرورش به‌جود نمی‌آید مگر با تحول در مدارس و این نیز به تغییر و تحول در نگرش مدیران مدارس ما گره خورده است. بر اساس همین عقیده، ما می‌خواهیم نگرش مدیران، دبیران، اولیا و دانش‌آموزان را نسبت به آموزش تغییر بدهیم و در این راه تمام تلاش خود را به‌کار خواهیم گرفت».

وی اضافه کرد: «برخلاف گذشته که مدیران، کارکنان و دانش‌آموزانی را می‌خواستند که مطیع آنها باشند وضعیت امروز آموزش و پرورش حکایت از یک تعامل بین دانش‌آموزان و دبیران و مدیران دارد که بر این اساس کلیه‌ی روش‌های مدیریتی و تدریس متناسب با نوع نیاز و خواست روزِ دانش‌آموزان انتخاب می‌شود و این تغییر، فرهنگِ کارسازی است که ما در حال حاضر سعی می‌کنیم آن را به‌صورت بنیادین در استان جا بیندازیم. همه‌ی دبیران و مدیران عزیز توجه کنند که باید نیازهای دانش‌آموزان را بشناسند و بر اساس آن نیازها برنامه‌ریزی و عمل کنند.

وی افزود: «تغییر نگرش، مسئله‌ای فرهنگی و زمان‌بر است. بنابراین از نهادهای برون‌سازمانی از جمله استانداری، فرمانداری، ائمه‌ی جمعه و همه‌ی کسانی که به نوعی توان حمایت از ما را دارند تقاضا داریم که به میدان بیایند تا در کنار مجموعه‌ی متحد و توانمند موجود در آموزش و پرورش به تغییرات اساسی و مؤثر در آموزش استان برسیم.

فراتر از انتظار اولیه‌ی خوددر حوزه آموزش پیشرفت داشته‌ایم

هاشمی‌اصل در پاسخ به سؤالی مبنی بر ارزیابی از عملکرد خود، تأکید کرد: «ما نمی‌توانیم درباره عملکرد خودمان قضاوت کنیم. کیفیت را مشتریان ما یعنی دانش‌آموزان، اولیای آنها و کارکنان مدارس ارزیابی می‌کنند. ضمن اینکه کار در آموزش و پرورش به‌طور کلی دیربازده تلقی می‌شود و گاهی تصمیمات درست یا نادرست یک مجموعه سال‌ها بعد اثر خود را بر جای می‌گذارد.

وی افزود: «با این وجود خوشبختانه مطابق ارزیابی‌هایی که داشتیم حتی فراتر از انتظار اولیه‌ی خود ما پیشرفت داشته‌ایم و برنامه‌هایمان به‌خوبی اجرا می‌شوند. به‌طوریکه با اجرای تنها یکی از برنامه‌هایمان در طی سه ماه با عنوان کارگاه‌های علمی و عملیاتی مدیران، توانستیم میانگین نمرات را از ۱۰٫۴ به ۱۱٫۲ و درصد قبولی را از ۵۲ درصد به ۷۲٫۲ درصد ارتقا دهیم و اکنون شاهد هستیم که تغییر، تحول، تحرک و شادابی در مدارس استان موج می‌زند و انگیزه و امید به آینده مثل یک رود در مدارس استان به جریان افتاده است.

این مسئول گفت : مطمئن هستیم که اجرای برنامه‌های ما و هدایت و استفاده از نیروهای انسانی توانمند در آموزش و پرورش، در همین شرایط اقتصادی، به ارتقای محسوس وضعیت آموزشی و نتایج عظیمی منجر خواهد شد.

هاشمی‌اصل تلاش و هماهنگی مسئولان فعلی آموزش و پرورش را راضی‌کننده دانست و اظهار داشت: «من از وضعیت و تغییرات فعلی در آموزش و پرورش راضی هستم اما همانطور که گفتم ارتقای کیفیت بی‌پایان هست و باید از تمام زمان و ابزارهایی که در اختیار داریم برای پیشرفت وضعیت آموزشی در استان بهره‌برداری درست، عملی و کارساز کنیم.

وی اظهار داشت : خوشبختانه با توان بالای همه‌ی معلمان و کارکنان و هماهنگی بسیار خوبی که در همه‌ی سطوح آموزش و پرورش از مدیران استانی تا مدیران و کارکنان مدارس ایجاد شده‌است و نیز نگرش‌های مدیریتی صحیح و کارشناسی که در حال نهادینه‌شدن در آموزش و پرورش استان است، دست‌یابی به آینده‌ی روشن در استان، بسیار آسانتر شده است».

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی