تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 دسامبر 2014 - 18:19
کد خبر : 2645

ضعف اطلاع رسانی از رسانه ها یا مدیران فاقد اخلاق رسانه ای

ضعف اطلاع رسانی از رسانه ها یا مدیران فاقد اخلاق رسانه ای

بسیاری از مدیران با رسانه ها بیگانه و فاقد اخلاق رسانه ای هستند ،به نقش و جایگاه رسانه ها اعتقادی ندارند و اطلاع رسانی و صرف بودجه در این راه را هدر روی هزینه ها قلمداد می کنند. این در حالی است که بسیاری از کارها و فعالیت های دیگر همین دستگاهها ضرورتی کمتر از اطلاع رسانی دارد.

IM999نسیم دنا :سید ابراهیم موسوی //این روز ها بسیاری از مسئولین استانی ادعا می کنند دولت در اطلاع رسانی مظلوم واقع شده است و خدمات دولت به مردم به نحو مطلوب اطلاع رسانی نمی شود. در این بین دیواری کوتاهتر از رسانه ها پیدا نکرده اند اما اگر با دیدی منصفانه نگاه کنیم رسانه ها در این قضیه مقصر نیستند و ضعف اطلاع رسانی بیشتر از ناحیه دستگاهها اجرایی و مدیران آنها برمی گردد. بخش اعظمی از رسانه ها در کشورما دولتی هستند وتحت اختیار حاکمیت می باشند پس اگر ضعفی در این حوزه رسانه های دولتی هست به خود دولت بر می گردد. اما در خصوص رسانه های محلی و غیر دولتی ذکر چند نکته خالی از لطف نیست.

۱ – بسیاری از مدیران با رسانه ها بیگانه و فاقد اخلاق رسانه ای هستند ،به نقش و جایگاه رسانه ها اعتقادی ندارند و اطلاع رسانی و صرف بودجه در این راه را هدر روی هزینه ها قلمداد می کنند. این در حالی است که بسیاری از کارها و فعالیت های دیگر همین دستگاهها ضرورتی کمتر از اطلاع رسانی دارد. بی تردید هر اطلاع رسانی وتبلیغی نیازمند بودجه وصرف هزینه می باشد و با دست خالی وتورم وگرانی امروز نباید انتظار داشت رسانه ها که در حال حاضر بنگاههای زیان دهی هستند انتشار داشته باشند. این چه توقع وانتظاری است که مسئولینی که حقوق های میلیونی میگیرند می گویند چندتا جوان که در یک رسانه اعم از مکتوب ومجازی کار می کنند بدون هیچ درآمدی از خدمات خود ودستگاههایشان بگویند . برخی از مدیران درطول دوران مدیریت خویش از ترس سوالات خبرنگاران جرات برگزاری یک نشست خبری نداشته اند که جای بسی تامل است.

۲ – دولت در طی این مدت هرکار وخدمتی انجام داده ،رسانه ها در انعکاس اخبار آنها سنگ تمام گذاشتند بطوریکه در مواردی برخی مدیران از این اطلاع رسانی تشکر کردند ، از قبیل طرح تحول سلامت که از اقدامات ارزشمند وماندگار این دولت است. اگر هم خدماتی انجام شده که ما از آن بی اطلاعیم لااقل رسانه ها را در جریان این امر قرار نداده اند که به عنوان واسطه بین مردم ومسئولین آنها را اطلاع رسانی کنند.

۳- مگر رسانه به اجبار می توانند مدیران را به نشست ها و بازدیدهای خبری بکشانند؟ این خود دستگاهها ومدیران آنهاست که باید در این زمینه فعال شوند رسانه ها در این میان فقط نقشی واسطه ای دارند.

۴-  بدون شک مطبوعات و رسانه ها نیز هزینه هایی دارند بخصوص که در چند سال اخیر هزینه های چاپ و نشر بطور اکیدا صعودی افزایش پیدا کرده و ضعف اداره ارشاد استان درواقعی کردن تعرفه ها وگرفتن حق و حقوق مطبوعات باعث رکود در این عرصه و بی انگیزگی فعالان آن شده است. اداره ارشاد که متولی وناظر بر مطبوعات ورسانه های استان است مشخصا پاسخ دهد برای امنیت شغلی و کمک به فعالان رسانه ای استان و پیگیری حقوق ومطالبات رسانه ها و واقعی کردن تعرفه ها چه اقداماتی انجام داده است که عزیزان فعال در این عرصه به دور از دغدغه ای به کار حرفه ای خود بپردازند؟ از یک طرف هزینه ها ، چه دربخش سایت ها و رسانه های مجازی وچه در بخش مکتوب آن به شدت افزایش پیدا کرده و خارق العاده آن است که در شیب تورمی سالیان اخیر آنچه سیری اکیدا نزولی داشته است حق الدرج آگهی های نشریات و روزنامه هاست. پرداخت یارانه نشریات در این دولت که زیر ۵۰۰هزار تومان است وهزینه چاپ یک شماره هم نمی شود وهیچ حمایتی نیز از طرف مسئولین اداره ارشاد به مطبوعات نمی شود .

۵- افراد خوش ذوقی که امروز در رسانه ها کار می کنند علاوه بر هزینه های که دارند ،عمر و وقتشان را در این راه گذاشته اند زن وبچه و خانواده دارند، تنها با هوا که زندگی نمی کنند. خیلی از کارمندان که یک ساعت از اضافه کارشان کم شود داد راه می اندازند و حتی مسئولین امسال قادر به تجلیل در شان زحمات خبرنگاران نبودند، نباید انتظار وتوقع بی جا ار رسانه داشته باشید. بسیاری از مطالبات سالیان قبل وسال جاری رسانه ها در ادارات خاک می خورند ودر برخی موارد مدیران ومسئولین از پرداخت انها امتناع می کنند با این شرایط از رسانه چه انتطاری دارید؟

۶- یکی دیگر از دلایل جو سنگین فضای سیاسی حاکم بر فعالیتهاست که گاها خود مسئولین نیز به آن دامن می زنند باعث می شود بعد سیاسی و تنش زای قضیه بر ابعاد دیگر آن غلبه پیدا کند.

۷-  وابسته بودن نشریات ورسانه ها به دولت که این وابستگی باعث شده است نشریات نتوانند آزادانه به بیان مطالبات مردم بپردازند که این امر خود موجب فاصله افتادن بین مردم ورسانه ها شده است.

۸- نکته دیگری که وجود دارد ضعف روابط عمومی ادارات دولتی است که نه با رسانه ها ارتباط دارند نه پورتال خبری دارند که ضعف از مدیران آنهاست. مدیرانی که به خود زحمت نمی دهند جواب گوشی تلفن را بدهند وفقط شماره ای را جواب می دهند که می شناسند .البته اینجا جا دارد از برخی از مدیران و روابط عمومی ها که ارتباط حسنه ای با خبرنگاران دارند یاد کنیم واز آنها تشکر نمایم.

اما برای بهبود وضع موجود پیشنهاد می شود اولا خود مسئولین ، نقش رسانه ها را جدی بگیرند ودرب اتاقهایشان را بر روی خبرنگاران باز کنند ودر همه حال پاسخگو باشند. ثانیا استاندارمحترم از مدیران بخواهند در این مسیر فعال شوند وبجای سفرها وهمایش ها وهزینه های غیرضرور و بی مورد اطلاع رسانی کنند. نشست خبری بگذارند وفعالیتهای دولت را تشریح کنند ومطالبات گذشته رسانه ها را پرداخت کنند. ثالثا تکلیف اداره ارشاد با رسانه ها مشخص شود این چه اداره ارشادی است که برای رسانه ها هیچ کاری نمی کند حداقل تعرفه ها را واقعی کند به فعالان این عرصه تسهیلات بدهد.رابعا برای اطلاع رسانی دبیرخانه یا پایگاهی در جهت متمرکز کردن و سوق دادن نیروها در یک جهت ایجاد شود و برای امر اطلاع رسانی بودجه ای در نظر گرفته شود.

خامسا برای نفوذ سخن، رسانه ها باید مطالبه گر باشند رسانه ها در استان ما جیره خوار دولتند به محض انتقادی مورد بی مهری قرار می گیرند ومجبورند سکوت کنند که این خود باعث عدم اعتماد مردم به رسانه هاشده است، اجازه بدهید رسانه هم از خوبی ها وهم از بدی ها، هم نقاط قوت وامید آفرین وهم نقاط ضعف را بگوید تا مقبولیت آن کم رنگ نشود وسخنش در بین مخاطبان اثر گذار باشد این نکته اظهر من الشمس است که مردم به رسانه یکجانبه و رسانه ای که به دغدغه ها ومطالبات آنها را پیگیری نکند بی توجه هستند حالا هرچقدر هم انتشار داشته باشه نفوذ کلام ندارد.

به امید آنکه مدیران دولت تدبیر امید با رسانه ها ارتباط تنگاتنگی داشته باشند وسلیقه ای به موضوع اطلاع رسانی نگاه نکنند.از نقد نهراسند ودر عمل حامی رسانه ها باشند وبا دید احترام به همه بنگرند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی