تاریخ انتشار : سه‌شنبه 9 دسامبر 2014 - 19:36
کد خبر : 2591

لزوم بروز شدن قوانین

لزوم بروز شدن قوانین

اینک باتوجه به شکاف عظیمی که بین دوساحل وجود دارد، پیشنهاد می شود علماء قوم و مراجع بزرگ و عقلاء و متصدیان حاکمیت وقانونگزاران بعنوان پل مستحکمی دو ساحل رودخانه را برای عبور مردم با تدوین قوانین متناسب با ساحل جدید (زندگی قرن ۲۱) بهم متصل نمایند

IMG_9251

 نسیم دنا: با توجه به اینکه قوانین برگرفته از هنجارها و عرفهای پسندیده ای است که بمرور زمان بین مردم بوجود می آید و افکار و عرف پسندیده ی عمومی به انجام و تکرار آن اعمال توافق می کند و بزرگان و عقلا و نمایندگان مردم آنها را برای تنظیم و روابط عمومی جامعه بصوررت قانون در می آورند و از آنجائیکه تغییر تکنولوژی و آگاهی باعث شده است ادوات و نحوه زندگی کشاورزی و سنتی به زندگی صنعتی و فراصنعتی تبدیل شود، و به تبع همین امر قواعد و قوانین و مقررات حاکم بر زندگی سنتی و کشاورزی با قواعد و قوانین و مقررات حاکم بر زندگی صنعتی وفراصنعتی بکلی متفاوت بوده، و بعضاً قوانین قبلی جوابگو و قادر به تنظیم و حفظ حقوق جامعه صنعتی و فراصنعتی نمی باشند. وبه همین دلیل احکامی که دردادگاهها بر اساس قوانین موضوعه ی قبلی نسبت به مسائل مستحدثه ی جدید صادر می شود با قانون مطابقت دارند، اما بعضآ با عدالت وانصاف مغایر است. بعبارات دیگر قواعد و قوانینی که برای تنظیم روابط اجتماعی زندگی ،،دوره سنتی وکشاورزی،، وضع وتدوین شده، با قواعد وقوانینی که لازم به تنظیم روابط اجتماعی زندگی ،،دوره صنعتی و فراصنعتی،، می باشد، نمی توانند یکی باشند. زیرا این دو دوره تاریخی، همانند دو ساحل رودخانه بزرگی هستند. که تمدن و تکنولوژی بمرور زمان، فاصله این دو ساحل را از هم دورتر می نماید. دراین نوشتارمنبعد دوره کشاورزی را ،،ساحل اول،، ودوره صنعتی را ،،ساحل دوم،، می نامیم.

اینک باتوجه به شکاف عظیمی که بین دوساحل وجود دارد، پیشنهاد می شود علماء قوم و مراجع بزرگ و عقلاء و متصدیان حاکمیت وقانونگزاران بعنوان پل مستحکمی دو ساحل رودخانه را برای عبور مردم با تدوین قوانین متناسب با ساحل جدید (زندگی قرن ۲۱) بهم متصل نمایند، تا افراد جامعه از رسیدن به ساحل تمدن و مواهب تکنولوژی جدید عقب نمانند. زیرا قوانین و مقررات حاکم بر زندگی سنتی (ساحل اول) جوابگوی نیازها و متناسب با تنظیم روابط اجتماعی در ساحل دوم (صنعتی) نمی باشند.

در این مقاله پاره ای از تعارضات برای ؟ و برای مثال چند نمونه از قوانین و روابط حاکم ساحل زندگی سنتی را با ساحل زندگی صنعتی مقایسه می نمایم. تا به اهمیت پل ارتباطی بین دو ساحل بیشتر واقف شویم.

۱- در قوانین قدیم یکی از اسباب تملک احیاء اراضی موات و ؟ بود مواد ۱۴۱ به بعد ق.م.آ.د.

امّا امروز در زندگی صنعتی و فراصنعتی این قانون نه تنها کارائی خود را از دست داده لکن اجرای آن و انتقال از ساحل اول به ساحل دوم باعث تخریب ساحل دوم می شود. و با وجود ماشین های غول پیکر و اره های برقی عضمه ؟ در فرصت ۲۴ ساعت کل منابع طبیعی و ؟ ساحل دوم از بین خواهند ؟ و با بکارگیری اسلحه های مرگبار خون آشام در کمتر از ۲۴ ساعت آثاری از حیوانات، وهوش و طبیعت باقی نمی ماند.

بنابراین وضع قوانین منابع طبیعی و قوانین محیط یکی از ؟ واضع قانون ؟ که توانستند بدون ؟ دو ساحل را بهم وصل نمایند.

۲- مثال دیگر که ؟ این دو ساحل را ضروری می نماید.

مسئله زمین و قوانین حاکم بر آن است:

در ساحل اول (ساحل صنعتی و کشاورزی) ادوات و امکانات زندگی مردم به گاوآهن، گاو – الاغ – اسب – قاطر و شتر و بز و گوسفند بود، و قوانین متناسب استفاده مردم و این حیوانات وضع شده بود، هر مالکی مسلط بر زمینش بود، (الناس سلطون علی اموالهم). هر کس هرجا می خواست آغل حیوانات را در زمین پیاده می کرد. هرطوری می خواست زمین را شخم می زد، گاو و الاغ و شتر خود را هرجای زمین می خواست می بست، هر جا زمین دوست داشت آلونک و ساختمان و امکانات مورد نظرش را مستقر و پیاده می کرد و مبادرت به ساخت و ساز می نمود، هیچکس مانع او نمی شد، هیچکس جلوی ساخت و سازش را نمی گرفت، هیچکس مانع مستقر شدن گاو و الاغ و حیوانات وی نمی شد.

امّا در ساحل دوّم (زندگی فراصنعتی): تسلط افراد بر املاکشان و نحوه ساخت و ساز و استفاده از آنها و چگونه مستقر نمودن حیواناتشان در اختیار مالک نیست، مالک نمی تواند هرجا خواست ساخت و ساز نمایند، نمی تواند هر جا خواست حیواناتش را مستقر (پارک) نمایند. به چه دللیل مگر قاعده (الناس سلطون علی اموالهم) ؟ بر داشته ها: مگر هر کس مالک اموال خود نیست؟

آری مالک و نحوه استفاده از اموال باید ساحل دوم (زندگی فراصنعتی) با قواعد و مقررات ساحل دوم منطبق شود.

شخص نمی تواند هرجا و هر طوری خواست ساخت و ساز نماید. (باید مقررات و قوانین شهرداری و مسکن شهرسازی را رعایت کند.(از نظر افقی و عمودی ، منع کاربری زمین و ؟ نظام مهندسی، پایان کار و …

شخص نمی تواند هرجا و هر طور خواست حیوانات خود را نگهداری نمایدو (باید قوانین و قوانین بهداشتی، امنیتی و محیط زیست را رعایت کرد.)

نگهداری گله حیوانات و ؟ احکام و طیور و مرغ و خروس در کنار اماکن مسکونی در شهر چگونه می تواند باشد؟

۳- ربا: ربا یعنی اینکه شخصی پولی به شخص دیگری میدهد و در مدت معینی مبلغی بعنوان سود یا بهره از او می گیرد. این عمل در حقوق اسلام حرام است و مجازات کیفری هم دارد. و بر اساس همین دیدگاه بعد از پیروزی انقلاب با لغو مواد ۷۱۲ و ۷۱۹ ق.آ.د.م. تا سال ۷۹ دریافت خسارت تأخیر نادید از نظر اکثر شورای نگهبان مغایر موازین شرعی بود. یعنی اگر شخص ۵۰ میلیون تومان به شخص دیگری طلب می داشت و مدعی طلبش از مدیون طلب می کرد ولواینکه ۱۰ سال هم به طلبش نرسد ؟ بیش از ۵۰ میلیون تومان از مدیون پول وصول کهنه امّا با وضع قانون آئین دادرسی مدنی تصویب ۱۳۷۹ برای مواد۵۱۵ به بعد که به تصویب فقهای شورای نگهبان رسیده است.

مطالبه خسارات تأخیر تأدیه (دیرکرد) برابر شاخص قیمت سالانه از زمان سررسید تا هنگام پرداخت با رعایت تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد ؟ و طبق حکم دادگاه و به طلبکار پرداخت می گردد.

علاوه بر این چنانچه شخص در بانکها پولی پس انداز نماید طی قرارداد بانکها ماهانه یا سالانه مبلغی بعنوان سود به او پرداخت می نمایند.

بنابراین ملاحظه می شود همان عملی که دو دهه قبل حرام بوده است امروز حلال است.

*سید منوچهر سیف الساد وکیل پایه یک دادگستری 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی