تاریخ انتشار : سه‌شنبه 9 دسامبر 2014 - 18:53
کد خبر : 2584

فرآیند گندزدایی آب به روش الکترولیز

فرآیند گندزدایی آب به روش الکترولیز

برای تصفیه آب فرآیندهای مختلفی از جمله تصفیه های فیزیکی ، شیمیایی وجود دارد . یکی از فرآیندهای تصفیه آب ، فرآیند گندزدایی یعنی حذف عوامل پاتوژن (عوامل بیماری زا) از آب شرب می باشد . اهمیت این فرآیند به حدی است که در همه سیستم های آبرسانی تنها فرآیندی که نمی توان آن را

81057032-5520214برای تصفیه آب فرآیندهای مختلفی از جمله تصفیه های فیزیکی ، شیمیایی وجود دارد . یکی از فرآیندهای تصفیه آب ، فرآیند گندزدایی یعنی حذف عوامل پاتوژن (عوامل بیماری زا) از آب شرب می باشد . اهمیت این فرآیند به حدی است که در همه سیستم های آبرسانی تنها فرآیندی که نمی توان آن را از سیستم حذف کرد حتی اگر آب از منشاء تولید کاملاً بدون عوامل بیماری زا باشد این فرایند به دلیل وجود آلودگی های ثانویه حتماً بایستی در سیستم آبرسانی لحاظ گردد . در فرآیند گندزدایی از مواد مختلفی به عنوان ماده گند زدا استفاده می شود . از جمله این مواد و روشها عبارتند از این مواد :

۱٫استفاده از ترکیبات کلر– آب ژاول

۲٫استفاده از اشعه UV

۳٫استفاده از ازن ( O3)

برخی از این مواد علی رغم اینکه قدرت گندزدایی بالاتری از کلر را دارند ولی در فرایند گندزدایی آب شرب از انها استفاده نمی شود به عنوان مثال ازن به خاطر شرایط خاص تولیدکه حتما” می بایست در محل تولید شود و مسائل ایمنی وفقدان اثر ماند علیرغم داشتن راندمان بالای میکروب کشی استفاده نمی شود . مهمترین مشخصه ماده گندزدا ماندگاری می باشد که بین این مواد استفاده از کلر به عنوان مرسوم ترین گندزدای شیمیایی از سالها قبل مرسوم بوده در بیشتر تصفیه خانه ها به عنوان ماده گندزدای میکرو ارگانیسم های مقاوم استفاده می گردد . با وجود مزایای استفاده از این گندزدا ، وجود بو و مزه نامطلوب، غیر مؤثر بودن آن در برابر میکروارگانیسم کریپتوسپوریدیوم ، زمان تماس طولانی ۲۰ دقیقه ای به منظور تأثیر، عدم توانایی از بین بردن بیوفیلم ها در خطوط لوله معایب استفاده از آن به شمار می رود .

در پروسه الکترولیز آب و نمک (آنولیت) با الکترولیز کردن آب و نمک که حاصل الکترولیز عوامل آب و مواد شیمیایی مؤثر آب بوده ، از طریق باردار نمودن بارهای مثبت و منفی آن عناصر و ایجاد جریان آندی و کاتدی در آب موجب تجزیه عوامل نمک شده و در خود آب به اندازه لازم کلر در آب آزاد شده و موجب تصفیه وگندزدایی می گردد .

مزایای استفاده از محلول آنولیت:

۱٫حذف خطرات حمل و نقل و یا ذخیره گندزدا (کلر)

۲٫حذف خطرات ناشی از انفجار کپسول کلر

۳٫عدم نیاز به تجهیز تصفیه خانه به Scrubber جهت خنثی سازی گاز کلر

۴٫از بین بردن عوامل پاتوژن در آب (باکتری ، ویروس و …)

۵٫کاهش عواقب ۳۰ تا ۵۰ درصدی عواقب جانی ناشی از گندزداها (تری هالومتانها THMs)

۶٫کاهش هزینه های گندزدایی آب شرب به طور مستقیم و غیرمستقیم

۷٫از بین بردن میکروارگانیسم های شاخص آب « اشرشیا کلی» در کمتر از یک دقیقه

۸٫استفاده و نگهداری آسان دستگاه

۹کلر آزاد فعال به میزان ۵۰۰ppm تا ۸۰۰ و با PH خنثی

۱۰٫سازگار بودن با محیط زیست

*دکتر فیض اله پاسره، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی