تاریخ انتشار : یکشنبه 23 نوامبر 2014 - 13:29
کد خبر : 2337

بعدعقلانی قیام امام حسین (ع) مغفول مانده است

بعدعقلانی قیام امام حسین (ع) مغفول مانده است

فرماندار کهگیلویه بابیان اینکه بعد عقلانی قیام امام حسین(ع) مغفول مانده است،گفت: باید عنصر عقلانیت و مشروعیت در قیام امام حسین (ع)، مذاکره، شجاعت و دیانت ایشان بیشتر معرفی و تبیین شود.

139307201311278283828383به گزارش نسیم دنا،سید کرامت الله کریمی،اظهار داشت: اگر به آغاز تاریخ اسلام بنگریم پیامبر اکرم (ص) دعوت خود را در سه مرحله نهانی و خصوصی بودن به خود‌سازی و نهان‌سازی خودش در پیوند با دین الهامی از طرف خداوند در میان اقوام خود پرداختند.

فرماندار کهگیلویه بابیان اینکه پیامبر اکرم (ص) در غارحرا دین‌سازی خود را از مرحله اول به مرحله دوم دین‌سازی یا نیمه عمومی می‌پردازد،گفت: پیامبر اکرم (ص)ظرافت‌ها،اهداف و روش‌های دین را تبیین می‌کنند و امام علی (ع) را با نگاه خویشاوندی و پیوند مستقیم به عنوان جانشین خود انتخاب می‌کنند.

کریمی بابیان اینکه دعوت پیامبر اکرم(ص) باید به عنوان یک نهضت و انقلاب به یک حرکت گسترده و عمومی تبدیل می‌شد،بیان کرد: نهضت و انقلاب در سرزمین عربستان ابتدا شکل گرفت و بعد گسترش پیدا کرد و ازهمان ابتدا یک جریان به نام قریش و جریان فکری دیگر مخالفت آرام در پیوند با اسلام داشتند.

وی بابیان اینکه پیامبر گرامی اسلام در طول ۶۳سال عمر بابرکتشان نفوذ کلام مؤثری در بین مردم عرب داشتند،بیان کرد: و در حج الوداع یک امر مهم به نام  حکومت  و بحث جانشینی را مطرح کردند.

کریمی بابیان اینکه سه گفتمان به طور کلی  در حوزه سیاست اسلام شکل گرفت خلافت،سلطنت که در حکومت‌هایی که نگاه پادشاهی داشتند،عنوان کرد: در حکومت‌هایی که نگاه پادشاهی داشتند اما دینشان اسلام است به ایران در دروان حکومت پهلوی سلطنت اسلامی،امامت و امامت در مقابل خلافت و سلطنت نقش دارد از امام علی (ع) تکمیل و به فرزندان ایشان می‌رسد.

وی بااشاره به اینکه شخصی در تاریخ ظاهر می‌شود که با حرکت از جهت تأثیرگذاری دامنه داری شگرف بودن در تاریخ تشیع بسیار غنی است نظیر دارد اما نظیر بودنش زیاد نیست،گفت: چرا این اتفاق در تاریخ تشیع پررنگ بوده است؟این قیام برگرفته از یک مکتب تاریخی به طور عینی است و این حرکت و این قیام از نظر قلمرو جغرافیایی در جای اتفاق میافته که از منزلگاه سیاسی در تاریخ دشواری سیاسی داشته است.

فرماندار کهگیلویه بابیان اینکه تا کنون مکتب تشیع یک حرکت آرامی داشته است،بیان کرد: در زمانی که مردم بسیار مورد ظلم و تجاوز قرار می‌گیرند مکتب امام حسین (ع) زنده می‌گردد.

وی بابیان اینکه به ویژه در دوران حکومت صفویه مکتب تشیع در ایران رنگ و بویی دیگر می‌گیرد،افزود: این قیام در سال ۶۱هجری رخ می‌دهد و زبان به زبان نقل می‌شود و شاه اسماعیل صفوی مذهب شیعه را به عنوان مذهب رسمی کشور ایران شناخت و معرفی کرد.

کریمی بابیان اینکه حرکت امام حسین (ع) از منظرگاه حکومت یک نگاه سیاسی است و دارای هدف و روش سیاسی بود،اظهار کرد: از نظر قلمرو جغرافیایی عراق یکی از میزان‌های که امام حسین (ع) معرفی کرده محلی که همیشه آبستن تحولات مشکل ساز و مشکل آفرین بوده است.

وی بابیان اینکه امام حسین (ع) به صورت هدفمند این مکان را انتخاب کردند و مسلم را آنجا فرستادند،بیان کرد: ۱۲هزارنفر دعوت امام را لبیک گفتند امام ایشان در میانه راه متوجه پیمان شکنی کوفیان می‌شوند.

کریمی بااشاره به اینکه امام حسین (ع) آگاهانه در مسیر این جنگ گام بر می‌دارند،ابراز کرد: ایشان می‌دانند که در این جنگ توانایی فیزیکی برای مقابله با دشمن را ندارند و باید تصمیم به بیعت یا قیام را اتخاذ کنند.

وی بابیان اینکه پیشینه خانوادگی امام حسین (ع) ایشان بیعت را برای آن امام همام دشوار می‌کند،گفت: می‌دانند که اگر قیام کنند تاریخ بر اساس این منزلگاه پاسخ خوبی به جامعه می‌دهد.

کریمی تصریح کرد: امام حسین (ع) برای اینکه دین اسلام در تاریخ دامنه‌دار باشد و مشروعیت حکومت اموی را زیر سؤال ببرد و رسوایی رابرای این حکومت ایجاد کند قیام می‌کنند.

وی بابیان اینکه امام حسین (ع) می‌خواهند هدف و رسالت خود را پیام دهند و آیندگان این رسالت را انتقال دهند،عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر،اصلاح امور مردم،دور کردن از کراهات،عمل به واجبات و محرمات از اهداف قیام ایشان بود.

کریمی نکته ظریفانه این قیام بزرگ را توجه به دومسیر که گروهی پیروزمندانه و غیرپیروزمندانه در این جنگ نابرابر شرکت کردند دانست و ابراز کرد: میزان عدالت در این دومسیر را به خوبی تبیین نکردیم و در گفتارها نقش بیشتری به گروه ستمگر دادیم و عملکرد متنی امام حسین(ع) را تبیین نکردیم و بیشتر میزان خشونت باری این قیام را تفسیر کردیم.

وی بیان کرد: در این خشونت باری به تحریک عواطف و احساسات و دین‌داری سطح اول که بیش تر با فیزیک دین‌داری بوده و به دین‌داری معرفت اندیشانه و درونی کمتر پرداختیم.

فرماندار کهگیلویه تصریح کرد: باید عنصر عقلانیت و مشروعیت در قیام امام حسین (ع) و مذاکره و شجاعت و دیانت ایشان بیشتر معرفی و تبیین شود.

وی گفت: این قیام رسالت و پیامی برای ما دارد که اهل تشیع امروز شجاعت مبارزه با ظلم را داشته باشند،صادقانه برخورد کنند و عدالت به عنوان یک امر مهم در همه ابعاد رعایت شود.

کریمی بابیان اینکه ماباید با بینش معرفت اندیشانه ببینیم که میزان‌های ما با معیارهای امروز چگونه است؟عنوان کرد: اگر میزان خوب بود پیوند خوبی بوده که اشک و رفتار نقش مثبتی داردو اگر نه فاصله زیادی با آرمان‌ها داریم و هوشیار باشیم که هر روز این مذهب و اندیشه می‌تواند قدرت خوبی در جامعه داشته باشد به شرطی که بتوانیم در کنار عاطفه و دوست داشتن و محبت عقلانیت باور عقلی مسلط بر رفتار خودمان را نشان بدهیم.

 

انتهای پیام/

 

 منبع :تسنیم

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی