تاریخ انتشار : دوشنبه 24 فوریه 2014 - 13:05
کد خبر : 219

استاندار: سند توسعه کهگیلویه و بویراحمد در حال تدوین است

استاندار: سند توسعه کهگیلویه و بویراحمد در حال تدوین است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سند توسعه چهار ساله استان در حال تهیه و تدوین است که از ابتدای سال ۹۳ شروع خواهد شد. سید موسی خادمی در نشست با هنرمندان استان افزود: در این سند چندین شاخص کلیدی استان را توسعه خواهیم داد و تغییراتی در این زمینه ها ایجاد خواهد شد.

8588130004787353110

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سند توسعه چهار ساله استان در حال تهیه و تدوین است که از ابتدای سال ۹۳ شروع خواهد شد. سید موسی خادمی در نشست با هنرمندان استان افزود: در این سند چندین شاخص کلیدی استان را توسعه خواهیم داد و تغییراتی در این زمینه ها ایجاد خواهد شد.

وی اظهارکرد: لازم است که برنامه توسعه فرهنگی استان را متولیان امر با همکاری گروهی از هنرمندان به عنوان مشاوران تدوین سند فرهنگی استان، در تهیه و تدوین همکاری کنند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: همانگونه که در بخشهای مختلف اقتصادی، سرمایه گذاری، نخبگان، اجتماعی و سلامت گروه مشاورین تشکیل شده است، در بخش فرهنگ و هنر نیز کمیته مشاورین با هدف برقراری ارتباط مستقیم و مداوم با جامعه هنرمندان تشکیل می شود.

خادمی بیان کرد: مشکلات فرهنگی تنها با پول حل نمی شوند بلکه لازم است با مشکلات فرهنگی جامعه به صورت اصولی و بنیادی برخورد کرد.

وی تصریح کرد: فرهنگ و اقتصاد دو جزء لاینفک جامعه است و با هدف حمایت از هنرمندان و ایجاد درآمد پایدار برای آنان باید نگاه اقتصادی در بخش فرهنگی ایجاد، کالای فرهنگی تولید و مصرف کالاهای فرهنگی در جامعه ترویج شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه هنر نوپاست و در این خصوص به خودکفایی نرسیده است و تا زمانی که هنر و فرهنگ وجهه اقتصادی خود را بازیابد باید با اعمال راهکارهایی به این بخش از جامعه یاری رساند.

خادمی اظهار کرد: هنرمندان برای تولید کالاهای هنری بومی و محلی تلاش کنند و دستگاههای اجرایی استان تولیدات استانی بخصوص تولیدات فرهنگی و هنری را خریداری کنند.

وی گفت: ارتباط هنرمندان با مدیریت اجرایی باید به یک سیستم و نظام تبدیل شود و در این سیستم باید دغدغه ها به مدیران ارشد و مردم منتقل شوند و راه حل دغدغه و نیازها بررسی و حتی الامکان اجرایی شوند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: علاوه بر بیان مشکلات بهتر است راه حل های کارشناسی شده و اجرایی نیز برای رفع آنها ارایه شوند.

خادمی ادامه داد: بخش عمده ای از مشکلات استان فرهنگی است و مسایلی از قبیل اینکه چرا از میان هنرمندان مدیران کمتری داریم، نقش مرجعیت هنرمندان درجامعه کم است و یا هنرمندان جایگاه خود را در جامعه نیافته اند، توسط خود هنرمندان و جامعه فرهنگی و هنری می بایست برطرف شوند.

وی با بیان اینکه جامعه از تولیدات و محصولات فرهنگی و هنری تأثیر می پذیرند و این تولیدات فرهنگ ساز هستند، افزود: تنها گلایه کردن و منتظر نشستن از کسانی که پایه گذاران فرهنگ و هنر هستند، چاره کار نیست و باید برای رفع مشکلات این حوزه، سراغ کم کاری های این قشر رفت.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بسیاری از مشکلات استان به کم کاری در حوزه فرهنگ مربوط می شود و تأکید کرد: هنرمندان منتظر نباشند دیگران جاده را برایشان هموار کنند بلکه این وظیفه آنهاست که فرهنگ‌سازی کنند و با تولیدات فرهنگی برخی از مشکلات را مرتفع کنند.

خادمی مشکلات بخش فرهنگ و هنر جامعه را در دو بعد سخت افزاری و نرم افزاری دانست و اضافه کرد: در بخش سخت افزاری برنامه های مختلفی از جمله احداث مجتمع های فرهنگی اجتماعی، ساختمانهای فرهنگی و … در دستور کار قرار دارد. ایجاد سینما و مجتمع های فرهنگی و هنری در این استان در دستورکار ما قرار دارد.

۵۸ درصد مردم این استان زیر پوشش نهادهای حمایتی هستند

همچنین در این نشست حسن وکیلی به نمایندگی از اصحاب رسانه از استاندار خواست تا زمینه اظهار نظر و بیان مشکلات هنرمندان بیش از گذشته ایجاد شود.

سرپرست روزنامه ابتکار در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: وقتی سایه مشکلات زندگی بر هنر و هنرمندان سنگینی کند دیگر نمی‌توان انتظار اقدام خلاقانه از سوی هنرمندان استانی را داشته باشیم.

وی با بیان این که اکنون ۵۸ درصد مردم این استان زیر پوشش نهادهای حمایتی هستند تصریح کرد: نباید هنرمندان وضعیت معشیتی این‌گونه داشته باشند چراکه برای بروز خلاقیت و هنرمندی نیاز به تأمین حداقل‌های زندگی هست.

خلف بوذری، یکی از شاعران شهرستان کهگیلویه مشکل اصلی هنرمندان شهرستانی را در تبعیض‌ها دانست و گفت: اگر وعده‌ای توسط مسئولان داده می‌شود باید آن را عملی کنند چراکه هنرمند با وعده سرخرمن راضی نمی‌شود.

وی گفت: همایش شعری را در شهرستان کهگیلویه برگزار کردیم که پول دکوراسیون آن اگر در تهران بود با زحمتی که خود هنرمندان کشیدند بیش از ۱۰ میلیون تومان می‌شد.

وی بیان کرد: همایشی در خور نام استان برگزار کردیم و دل خوشی ما به وعده‌ها بود که هیچ‌گاه محقق نشد و امروز توان رویارویی با طلبکاران را در کوچه و خیابان نداریم.

مدیریت‌های فرهنگی در استان بهبود یابد

مجید تقی زاده، مسئول انجمن شعر شهرستان چرام،از مدیران استانی خواست تا مدیریت‌های فرهنگی در استان بهبود یابد و تغییر را تنها خواست خود از مدیران دولت تدبیر و امید دانست و گفت: رأی مردم نشان داد که خواهان تغییر، اعتدال، و تدبیر و امید هستند و کسی که می خواهد مدیر حوزه فرهنگ شود باید از حوزه فرهنگ و هنر باشد.

وی با بیان اینکه از وضعیت فرهنگ و هنر استان دل خون دارم، اضافه کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد سرشار از استعدادها و نیروهای خوبی است که می توان از آنها استفاده کرد.

کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی که دانشکده هنر ندارد

فریدون داوری، شاعر و پژوهشگر هرهنگی و هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: تنها استانی که دانشکده هنر ندارد استان کهگیلویه و بویراحمد است که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

همت هاشمی، مسئول انجمن موسییق استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: برای انتخاب مدیران فرهنگی باید از فعالان فرهنگی و هنری استان استفاده شود.

وی افزود: باید دستگاههای فرهنگی باهم تنش نداشته باشند و هرکس وظایف مشخص شده خود را انجام دهد. استقبال از جشنواره های فرهنگی و هنری استان بخصوص جشنواره موسیقی فجر در یاسوج خوب بوده است.

هاشمی بیان کرد: استعداد ها و هنرمندان معروفی داریم که از رسانه های استان برای معرفی آنان انتظار بیشتری می رود.

کهگیلویه و بویراحمد فاقد سینما و گالری است

صادق خاک نژاد، کارشناس هنری استان نیز گفت: باید برنامه های فرهنگی و هنری که در استان برگزار می شود گویای آداب و رسوم، و آیین های ما باشند.

وی افزود: در استان کهگیلویه و بویراحمد سینما و گالری نداریم و تنها استانی هستیم که سینما نداردن و فاقد سینما هستیم و با داشتن گالری هنر در معرض عموم قرار می گیرد. تدابیری اندیشیده شود که آثار تولیدی هنری هنرمندان استان خریداری شوند.

قدرت الله سلیمانی، مسئول انجمن سینمای جوان کهگیلویه و بویراحمد گفت:سینما در این استان تعطیل است سینمای گچساران را که خواستند تغییری کاربری دهند و بلاتکلیف مانده است و سینمای یاسوج مرکز استان را نیز تخریب کردند و تبدیل به پارکینگ خوردو ها شده است.

وی افزود: یکی از سبد های فرهنگی هر استانی سینماست که جای آن در این استان خالی است. فیلم سازان استان فضای لازم را برای انجام فعالیت های خود ندارند .

هادی محقق، یک فیلم ساز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: برای کارکردن و ساختن فیلم در استان کوهستانی و برفگیر با مشکلاتی مواجهیم که نیازمند حمایت و کمک از سوی دستگاههای اجرایی بخصوص فرهنگی استان هستیم.

جای هنرمندان در شورای فرهنگ عمومی استان خالی است

همچنین اسحاق آقایی، عکاس بین المللی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز اظهار کرد: جای هنرمندان در شورای فرهنگ عمومی استان خالی است و دستگاههای اجرایی استان باید مشاور هنری داشته باشند.

هنرمندان این استان گرسنه اند

اردشیر کیانی، از فعالان فرهنگی استان نیز بیان کرد:هنرمندان این استان گدا نیستند اما گرسنه اند. لازم است که اختصاص سه درصد اعتبارات دستگاههای اجرایی به بخش فرهنگی جدی گرفته شود.

دمساز، رییس انجمن اهل قلم استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: باید طرحهای عمرانی استان پیوست فرهنگی داشته باشند. دستگاههای فرهنگی نباید متکی به فرد باشد که با رفتن مدیر یک دستگاه کل برنامه های آن دستگاه به هم بریزد بلکه باید برنامه محور باشند.

وی افزود: نباید یک خبرنگار و اهل قلم بدلیل عقاید و نقدهایی که زده است از تمام حقوق اجتماعی و فردی خود کنارگذاشته شود.

سید رضا رفیعی از هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ضعف کارشناسی در بدنه اداراتی همچون فرهنگ و ارشاد اسلامیف میراث فرهنگی، حوزه هنری و صدا و سیما وجود دارد که باید این ضعف برطرف شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی