تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 2 اکتبر 2014 - 23:42
کد خبر : 2033

کارخانه دام وطیوردشت روم یاسوج پس ازپنج سال توقف ،راه اندازی شد

کارخانه دام وطیوردشت روم یاسوج پس ازپنج سال توقف ،راه اندازی شد

کارخانه دام و طیور وآبزیان دشت روم یاسوج که از سال ۸۸ تاکنون راکد شده بود روز پنجشنبه با حضور رییس سازمان امور عشایر کشور ، استاندار و جمعی ازمسوولان اجرایی کهگیلویه وبویراحمد راه اندازی شد.

blkoکارخانه دام و طیور وآبزیان دشت روم یاسوج که از سال ۸۸ تاکنون راکد شده بود روز پنجشنبه با حضور رییس سازمان امور عشایر کشور ، استاندار و جمعی ازمسوولان اجرایی کهگیلویه وبویراحمد راه اندازی شد.
به گزارش نسیم دنا، رییس سازمان امور عشایر در آیین راه اندازی این کارخانه گفت: یکی از بهترین و مناسب ترین روش ها برای بهره وری بیشتر دام و طیور استفاده از این گونه صنایع وابسته است.

کرمعلی قندالی افزود: با توسعه این کارخانه و افزایش ظرفیت تولید آن تامین علوفه و کنستانره بسیاری از مناطق عشایری کشور نیز تامین خواهد شد.

وی ظرفیت تولید روزانه این کارخانه را افزون بر ۷۰ تن و ظرفیت اسمی آن را نیز حدود ۳۳ هزار تن در سال اعلام کرد و افزود: سازمان امور عشایر کشور برای توسعه این واحد صنعتی اعتبار و همکاری لازم را انجام خواهد داد.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز در این آیین گفت: یکی از برنامه های اساسی دولت تدبیر و امید و مسوولان اجرایی استان راه اندازی کارخانه ها و واحد های صنعتی راکد در بخش های مختلف است.

سید موسی خادمی افزود: جامعه عشایری ، آداب ، رسوم و به طورکلی زندگی عشایری خود به عنوان یکی از ظرفیت های عظیم در حوزه گردشگری محسوب می شود.

وی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی برای توانمندسازی جامعه عشایری وتوجه دولت یازدهم به این مقوله زیربنایی افزود: باید بتوان با برنامه ریزی صحیح و ساماندهی بهتر زمینه بهره برداری از این ظرفیت موجود را بیش از پیش در استان فراهم کرد.

خادمی بیان کرد: یکی از سیاست ها و راهبردهای اصلی دولت تدبیر و امید رفع مشکلات و تنگناهای مناطق محروم و بویژه نقاط عشایری است که باید مسوولان و متولیان امور نیز در این راستا با نیازسنجی درست و برنامه ریزی مدون به دنبال حل مشکلات این قشر مولد در باشند.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد یکی از مهمترین مشکلات و معضلات کنونی استان را بیکاری اعلام کرد و افزود: در چنین شرایطی راه اندازی مجدد واحد های تولیدی و صنعتی بهترین راهکار برای خروج از این بحران و اشتغالزایی جوانان است.

وی بر ساماندهی و لزوم مردم شناسی، مستند سازی و ثبت برخی آداب ، رسوم و فرهنگ های بومی و سنتی عشایرتاکید کرد و افزود: باید بتوان با خدمات رسانی مطلوب از هدف و اعتقاد امام راحل (ره) در مورد این قشر فعال جامعه دفاع کرد.

خادمی اظهار کرد: تنیده شدن جامعه شهری، روستایی و عشایری در استان کهگیلویه وبویراحمد در کنار پراکندگی روستاها و مناطق عشایری تا حدود زیادی ساماندهی و انجام برخی فعالیت ها را با چالش مواجه کرده است.

وی برخی ظرفیت ها و نقاط مثبت جامعه عشایری به عنوان ذخیره های اصلی مورد نظر امام (ره) و انقلاب را یادآور شد و افزود: مشارکت و کارجمعی کردن ، سلحشوری و شجاعت از جمله شاخص های مهم عشایر است.

نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: یکی از بهترین و با ارج ترین اقدامات دولت یازدهم تلاش برای راه اندازی کارخانه ها و واحدهای تولیدی و صنعتی راکد در کشور بوده است.

غلام محمد زارعی افزود: تلاش برای رفع مشکلات این کارخانه های راکد در چنین شرایط و محدودیت های اعتباری به مراتب کم هزینه تر و منطقی تر از شروع طرح های عمرانی جدید بود که دولت نیز به خوبی بر روی این مهم تاکید دارد.

وی با اشاره به راه اندازی کارخانه دام و طیور دشت روم یاسوج که حدود پنج سال به دلیل برخی سوء مدیریت ها ، کمبود منابع و گردش پولی متوقف شده بود، اظهار کرد: این واحد تولیدی و صنعتی علاوه بر تامین علوفه مورد نیاز دام عشایر استان تا حدود زیادی نیز در زمینه اشتغال جوانان این منطقه تعیین کننده خواهد بود.

زارعی برخی مشکلات منطقه دشت روم به عنوان پیششانی و ورودی شهر یاسوج را یادآور شد وافزود: کمبود منابع آبی برای آبیاری اراضی کشاورزی و نداشتن جاده مناسب از مهمترین معضلات این منطقه است.

وی نبود بهسازی و مناسب سازی معابر را از دیگر مشکلات و دغدغه های مردم روستایی و عشایر منطقه دشت روم دانست و خواستار ساماندهی و رفع این مشکلات از سوی دستگاه های مربوطه شد.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: راه اندازی مجدد کارخانه دام و طیور دشت روم حاصل تلاش ها و پیگیری جدی استاندار، زارعی نماینده مردم شهرستان بویراحمد و همکاری و همراهی مسوولان سازمان امور عشایر کشور بوده است.

مجید علی پورافزود: این کارخانه یکی از بهترین واحدهای تولیدی در کشورو تجهیزات بکار رفته در آن مطابق با استانداردهای جهانی است.

علی پور میزان اشتغالزایی مستقیم این کارخانه را ۱۷ نفر واعلام کرد و افزود: راه اندازی آن نیز هم اکنون و به صورت غیرمستقیم برای ۵۰ نفراز عشایر و منطقه دشت روم شغل ایجاد کرده است.

وی میزان سرمایه گذاری فعلی این واحد تولید دامی را هم اکنون افزون بر ۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: راه اندازی این کارخانه علاوه بر تثبیت و کاهش قیمت علوفه موجب بهره وری بیشتر و افزایش دوقلوزایی در دام عشایر این استان نیز شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۲درصد معادل ۷۰ هزار نفر از جمعیت کهگیلویه وبویراحمد را عشایر تشکیل می دهد، افزود:جامعه عشایری این استان سالانه قابلیت عرضه ۹۴ هزار راس گوسفند و بره، ۳۲۰ هزار راس بز و بزغاله و دوهزار و ۶۰۰ راس دام سنگین گاو و گوساله را به بازار دارد.

علیپور تعداد دام عشایر کهگیلویه وبویراحمد را حدود دو ونیم میلیون راس اعلام کرد وافزود: تولید سالانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ تن گوشت قرمز و ۲۶ هزارتن شیر از مهمترین تولیدات عشایر استان در زمینه دامی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی