تاریخ انتشار : دوشنبه 29 سپتامبر 2014 - 11:16
کد خبر : 1999

اطلاعات دقیق سرشماری زمینه ساز توسعه بخش کشاورزی

اطلاعات دقیق سرشماری زمینه ساز توسعه بخش کشاورزی

وجود اطلاعات آماری دقیق پایه و اساس برنامه ریزی های خرد و کلان در ترسیم حرکت های آینده هر سازمان ،دولت و حکومت در تمامی حوزه های اقتصادی و اجتماعی است.
بخش کشاورزی یکی از سه بخش مهم و عمده اقتصاد کشور است که ۱۸ درصد اشتغال مستقیم، ۱۱٫۷ درصد سهم ثروت و تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است.

81330479-5981915وجود اطلاعات آماری دقیق پایه و اساس برنامه ریزی های خرد و کلان در ترسیم حرکت های آینده هر سازمان ،دولت و حکومت در تمامی حوزه های اقتصادی و اجتماعی است.
بخش کشاورزی یکی از سه بخش مهم و عمده اقتصاد کشور است که ۱۸ درصد اشتغال مستقیم، ۱۱٫۷ درصد سهم ثروت و تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است.

به عقیده کارشناسان برخورداری از آمار صحیح، درست و به موقع یکی از رموز موفقیت و پیشرفت سازمان ها و دولت ها است زیرا در این صورت می توان مشکلات احتمالی را پیش بینی کرده و دستورالعمل های اجرایی لازم برای مهار آنها را چاره اندیشی نمود.

امروزه کشاورزی به عنوان یک صنعت مهم در تامین مواد غذایی ملت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که بر اساس اعلام سازمان خواروبار جهانی نیمی از جمعیت جهان دچار مشکل کمبود تغذیه هستند.

بنابراین برنامه ریزی برای توسعه بخش کشاورزی بر اساس اطلاعات آماری صحیح از جمله مساحت زمین قابل کشت، میزان تولید محصول،تعداد ابزاآلات کشاورزی و تعداد بهره برداران حوزه کشاورزان می تواند کمبود های موجود در این زمینه را جبران کند.

براین اساس سرشماری کشاورزی می تواند منجر به تعیین شاخص های آماری در حوزه کشاورزی و مجموعه وسیعی از اطلاعات مورد نیاز را برای برنامه ریزی های کشاورزی در سال های بعد فراهم کند .

سرشماری عمومی کشاورزی ۱۳۹۳ از تاریخ پنجم تا هیجدهم مهر اجرا کشور اجرا خواهد شد.

بر اساس آخرین سرشماری عمومی کشاورزی تعداد چهار میلیون و سیصد هزار بهره برداری کشاورزی در کشور موجود بوده و مساحت اراضی کشاورزی کل کشور ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار بوده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با برخورداری از ریزش های جوی ۷۳۵ میلیمتر در سال ، دارا بودن بیش از ۱۰ درصد از روان آب های موجود در کشور ،هشت درصد کل گونه های جنگلی کشور، دها رود پرآب و دایمی و دشت ها وسیع و کوه های پوشیده از برف ظرفیت های مطلوبی در زمینه کشاورزی دارد.

بر اساس آخرین اطلاعات سرشماری ۸۵عمومی کشاورزی در ۸۵ در کهگیلویه و بویراحمد بیش از۲۳۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی است.

محصول عمده باغی این استان به ترتیب سیب، انگور، گردو و مرکبات بوده که سهم محصول سیب از کل سطح زیرکشت ۶۵ درصد، انگور ۱۲درصد و مرکبات ۷/۱۹ درصد و گردو ۵/۳۱درصد بوده است.

مطابق اطلاعات بدست آمده در سال ۸۵ حدود ۴/۶۴% از مجموع سطح زیر کشت باغ سیب استان در شهرستان بویراحمد و ۳۳%در شهرستان دنا بوده است و از سه هکتار و ۵۲۰باغات انگور ۳۸درصد در شهرستان بویراحمد و ۳/۳۶ درصد در شهرستان دنا بوده است.

همچنین از مجموع ۹ هزار و ۲۴۳هکتار باغ گردو معادل ۷۴ درصد در شهرستان بویراحمد و در مرحله بعد شهرستان کهگیلویه با۱۹درصد قرار دارد.

براساس این سرشماری مرکبات تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان های گچساران با بیش ۶۱ درصد و کهگیلویه با بیش از ۳۵ درصد قرار دارند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آمار و اطلاعات صحیح زیربنای اصلی برنامه ریزی است ،از کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی این استان خواست با دقت و حوصله به پرسش های آمارگیران این طرح پاسخ دهند.

موسی خادمی افزود: الکترونیکی کردن نحوه جمع آوری آمار و اطلاعات در این طرح اقدامی ارزشمند از سوی دولت یازدهم است که موجب بهبود عملکرد و کسب نتایج مطلوبتر می شود.

وی بیان کرد: کشاورزی تنها بخش اقتصاد کشور است که کمترین تاثیر را از تحریم ها و مشکلات ناخواسته اقتصادی می پذیرد و این موضوع جزو مهمترین محاسن بخش کشاورزی به شمار می رود.

خادمی اظهار کرد: ۱۸ درصد شاغلان کشور معادل چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در بخش کشاورزی فعالیت می کنند در حالی که این میزان در کهگیلویه و بویراحمد ۲۰ درصد معادل ۲۹ هزار نفر است.

وی عنوان کرد: نرخ تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۹۲ در بخش های مختلف اقتصادی ۲/۲- درصد بوده در حالی که این میزان در بخش کشاورزی ۲/۱+ درصد بوده است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ۲۲۰ نیروی انسانی برای اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد به کار گرفته شده که از این تعداد ۱۵۰ نفر آمارگیر و مابقی نیز راننده و عوامل اجرایی هستند.

مجید عیوض زاده تعداد خودروهای مورد نیاز برای اجرای این طرح در کهگیلویه و بویراحمد را ۶۰ دستگاه اعلام کرد و افزود: از مدیران اجرایی و نهادهای دولتی استان انتظار می رود همکاری لازم را در زمینه اجرای این طرح داشته باشند.

عیوض زاده دامه داد: آمار و اطلاعات مورد نیاز در این طرح از طریق سه فرم جمع آوری می شود که شامل سطح زمین های کشاورزی و باغ های آبی و دیم، سطح زیر کشت انواع محصولات زراعی آبی و دیم، تعداد و انواع نهال های موجود در باغ ها، تعداد دام های سبک و سنگین، میزان پرورش طیور به روش سنتی، مساحت گلخانه ها، میزان تولید محصولات گلخانه ای، منبع تامین آب کشاورزی و ماشین آلات مورد استفاده است.

یکی از ماموران آمار گیر طرح سرشماری عمومی کشاورزی به خبرنگار ایرنا گفت: کشاورزان کهگیلویه و بویراحمدی در روز اول اجرای این طرح همکاری مناسبی با ماموران داشته اند.

سعید موسوی افزود: در روز اول طرح توانستم اطلاعات بیش از ۵۰کشاورز را در شهر مادوان را ثبت کنم.

بر اساس ارزیابی های اولیه، می توان گفت با توجه به بافت روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد و اینکه شغل بیشتر مردم این استان کشاورزی و دامداری است ،این سرشماری بیش از نیمی از جمعیت استان را در برگیرد.

معاون برنامه ریزی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: آمار و اطلاعات نهایی می توانند مسئولان و برنامه ریزان را در تدوین برنامه ششم توسعه یاری رسانده و مبنای صحیحی برای ترسیم چشم اندازهای ملی شوند.

علی حسن نوروزی اظهار کرد: با بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که از این سرشماری به دست می آید ،مسئولان ضمن شناسایی نقاط ضعف و قوت منطقه در حوزه کشاورزی، می توانند برنامه ریزی اصولی برای آینده و به ویژه برای طرح های کشاورزی داشته باشند.

وی تصریح کرد: تهیه چارچوب نمونه گیری برای آمارگیری های غذایی، تولید اطلاعات ساختاری قابل ارائه در سطوح جغرافیایی کوچک و تولید اطلاعات ساختاری قابل ارائه در قالب طبقات با وسعت بهره برداری نیز از نتایجی هستند که با اجرای سرشماری کشاورزی قابل دستیابی خواهند بود.

امیدست با همکاری کشاورزان ،دقت مضاعف ماموران آمارگیر همکاری و هماهنگی دستگاه های اجرایی این سرشماری به صورت مطلوب صورت گیرد تا نتایج آن بتواند چراغ راه آینده مسوولان و برنامه ریزان کشور باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی