تاریخ انتشار : سه‌شنبه 7 سپتامبر 2021 - 14:04
کد خبر : 19967

حجم سرمایه گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی/ طرح پتروشیمی دهدشت بر مبنای آمایش سرزمینی است/ نیروگاه ۵۰ مگاواتی برای مصرف پتروشیمی دهدشت کلنگ زنی می شود

حجم سرمایه گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی/ طرح پتروشیمی دهدشت بر مبنای آمایش سرزمینی است/   نیروگاه ۵۰ مگاواتی برای مصرف پتروشیمی دهدشت کلنگ زنی می شود

آفتاب دنا: پس از کلنگ زنی طرح پتروشیمی دی متیل اتر در شهرستان کهگیلویه به عنوان یکی از پروژه های مهم اقتصادی استان، برخی ها در خصوص تامین آب، مشکلات زیست محیطی، زمین خواری و غیره این طرح مطالبی مطرح کردند که معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد این ابهامات را شفاف سازی کرد. به

آفتاب دنا: پس از کلنگ زنی طرح پتروشیمی دی متیل اتر در شهرستان کهگیلویه به عنوان یکی از پروژه های مهم اقتصادی استان، برخی ها در خصوص تامین آب، مشکلات زیست محیطی، زمین خواری و غیره این طرح مطالبی مطرح کردند که معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد این ابهامات را شفاف سازی کرد.

به گزارش آفتاب دنا،حجم سرمایه گذاری طرح پتروشیمی دهدشت ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است که با بهره برداری از آن زمینه اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم می شود.

طرح دی متیل اتر دهدشت یکی از عظیم ترین پروژه هایی است که برای نخستین بار در کشور و خاورمیانه اجرا می شود.

با راه اندازی این طرح بخش مهمی از مواد اولیه کارخانه جات کشور تامین می شود.

برای شفاف سازی شبهات مطرح شده از سوی برخی ها که منتقد اجرای این طرح در شهرستان کهگیلویه هستند، موضوع را از معاون اقتصادی استاندار پیگیری کردیم.

حشمت الله صمیمی دوست کلنگ زنی این پروژه بزرگ را ماحصل ساعت ها نشست و پیگیری از استان تا کشور دانست که حدود یک سال پیگیری های لازم در خصوص آن انجام شده است.

آیا این طرح بر اساس آمایش سرزمینی بوده است؟

صمیمی دوست در پاسخ به این سوال مطرح کرد که این طرح بر اساس برنامه آمایش سرزمین شهرستان کهگیلویه در شهرک صنعتی دشت مازه دهدشت اجرایی شده است.

معاون اقتصادی استاندار تاکید کرد:یکی از اهداف کلان توسعه شهرستان کهگیلویه ایجاد صنایع وابسته به نفت و گاز به خصوص صنایع پایین دستی نفت و پتروشیمی می باشد .

برای اجرای این طرح به موضوع آب و انرژی مورد نیاز آن توجه شده است؟

وی ادامه داد: یکی از پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه استان روان آب هاست که ۱۰ درصد روان آب های کشور از کهگیلویه و بویراحمد می گذرد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: هنچنین قریب به ۲۵ درصد ذخایر نفت کشور در این استان واقع شده است.

صمیمی دوست تصریح کرد: بنابراین به خوبی به این مسایل توجه شده و این طرح بر اساس ظرفیت های استان در زمینه آب و انرژی طراحی شده است.

وی ابراز داشت: در حوزه آب زیر حوزه زهره، سهم استان ما ۴۷۰ میلیون متر مکعب است که از این میزان بخش های مختلف صنعت، کشاورزی، شرب و محیط زیست کاملا مشخص است.

صمیمی دوست عنوان کرد: سهم صنعت استان ۱۲۵ میلیون متر مکعب از آن است که تنها شرکت نفت و گاز گچساران میزان ۲۰ میلیون متر مکعب آن را استفاده می کند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این آمارها نشان می دهد هنوز افزون بر ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب سهم استان در این حوزه بلااستفاده مانده است.

وی افزود: همچنین در حوزه مارون، سهم استان ۳۵۰ میلیون متر مکعب است که طبق آخرین آمار شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد میزان ۸۰ میلیون متر مکعب از آن استفاده می کنیم و مابقی رها شده است.

صمیمی دوست ابراز داشت: سهم صنعت ما از این حوزه ۴۶ میلیون متر مکعب است که تا کنون در بخش صنعت از این حوزه استفاده نشده است. و الان جهت اجرای این طرح قرار هست از این حوزه از طریق خط انتقال تا شهرک دشت مازه استفاده نمود و تامین این آب ارتباطی به آب چهار شهر کهگیلویه که قرار است از سد کوثر تامین شود ارتباطی ندارد . و سهم آب مصرفی از حوزه مارون قریب به یک درصد می باشد .

وی عنوان کرد: بنابراین جای هیچ گونه نگرانی برای تامین منابع وجود ندارد زیرا که هنوز سهم صنعت ما در این حوزه دست نخورده باقی مانده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بر اساس حساب سرانگشتی حدود ۳۰ تا ۴۰ پروژه عظیم معادل همین پتروشیمی در شهرستان های گرمسیری قابلیت اجرا دارند .

مسائل زیست محیطی در این طرح رعایت شده است؟

صمیمی دوست تاکید کرد: سازمان متولی اجرای این طرح سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بوده که در وهله نخست استعلامات لازم از جمله استعلام از سوی سازمان محیط زیست استان را به عمل می آورد که در خصوص این طرح نیز اقدامات لازم صورت پذیرفته و تا پاسخ مثبت اخذ نشده باشد امکان صدور مجوزات فراهم نخواهد شد و این طرح این مسیر را نیز طی نموده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در این بخش نیز مشکلی وجود ندارد و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: آلایندگی این طرح در دو بخش پساب فاضلاب و انتشار گاز است که خوشبختانه به لحاظ مهندسی به این موارد توجه جدی شده وپساب فاضلاب این پتروشیمی بر اساس تدابیر مهندسی مجددا قابلیت برگشت به چرخه تولید و حتی استفاده در حوزه کشاورزی را خواهد داشت در بحث انتشار گاز با مهندسی انرژی ، گاز های اضافی در نیروگاه برقی که در کنار این پروژه طراحی و احداث خواهد شد مورد استفاده قرار خواهد گرفت و سرمایه گذار در حال اخذ مجوز نیروگاه ۵۰ مگاواتی است که بزودی کلنگ زنی این نیروگاه را آغاز خواهد شد.

آیا برای اجرای طرح زمین خواری صورت گرفته است؟

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سرمایه گذار طرح پتروشیمی دهدشت زمین پروژه را قریب ۳۲ میلیارد تومان خریداری کرده است.

وی افزود: قسط نخست آن به مبلغ ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به حساب شرکت شهرک های صنعتی استان واریز شده است.

صمیمی دوست عنوان کرد: مابقی در برنامه زمان بندی مشخص شده واریز خواهد شد. و اگر سرمایه گذاری قصد دیگری داشت به دنبال زمین ملی و منابع طبیعی می بود .

خوراک این پتروشیمی چقدر گاز طبیعی است؟

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: خوراک این پتروشیمی گاز طبیعی است و حجم گاز مورد نیاز این طرح قریب به یک میلیارد و هفتصد میلیون متر مکعب (۱.۷ میلیارد متر مکعب ) است که بر اساس موافقت وزارت نفت در جواز تاسیس آمده است.

به گفته صمیمی دوست هدف همه مسئولان از جمله استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگاه توسعه ای به استان است و در این زمینه تلاش بر این بوده که نسبت به جلب و جذب سرمایه گذاران اقدام شود .

امید است این طرح بر اساس زمان بندی مشخص شده در طی ۴۸ ماه به اتمام برسد و سبب ایجاد اشتغال و رونق تولید در این منطقه شود.

وی عنوان کرد ما برای توسعه استان باید از ظرفیت ها و پتانسیل های خدا دادی از جمله گاز و آب نهایت استفاده را با لحاظ برنامه آمایش سرزمینی به عمل آوریم.

صمیمی، عنوان کرد: دست همه کسانی که زمانی کلنگ پترو شیمی های گچساران و دهدشت را بر زمین زدند می بوسم اگر آن روز کلنگ آن طرح ها به زمین زده نمی شد امروز شاهد اشتغال چند هزار نفری در آن پروژه ها نبودیم هر چند که در اجرای این پروژه ها فراز و نشیب هایی وجود داشت ولی مهم این است که در آینده نزدیک این طرح ها به ترتیب پیشرفت فیزیکی به بهره برداری خواهند رسید و علاوه بر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، میزان مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده این پروژه ها بعد از زمان بهره برداری در توسعه همه جانبه استان نقش آفرینی خواهند داشت .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی