تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 3 جولای 2014 - 0:10
کد خبر : 1602

نباید فشارهای بی‌رویه به دولت بیاوریم

نباید فشارهای بی‌رویه به دولت بیاوریم

قالیباف یادآور شد: از مقام معظم رهبری بارها شنیده‌ایم که کارنامه ما در عرصه فرهنگی قابل قبول و دفاع نیست و فرهنگ در کشور ما مظلوم واقع شده است.

به گزارش  نسیم دنا به نقل از فارس  محمد‌باقر قالیباف در نشست مشترک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با شهرداری تهران اظهار داشت: فعالان اقتصادی هم قدرت نرم هستند و هم قدرت سخت و بخشی از امنیت ملی ما در گرو این افراد است.
شهردار تهران بیان داشت: توفیق در مسائل اجتماعی و فرهنگی منوط به هم اندیشی با اندیشمندان است. کشوری که مولد نباشد هرگز نمی‌تواند استقلال خود را حفظ کند. کشوری که تولید‌کننده نیست و بعد عنوان کند که مستقل است حرف گزافی زده و دیر یا زود به آن کشور و جامعه دنیا تفهیم می‌کند که مستقل نیستید.
قالیباف ادامه داد: حال تولید یعنی چه؟ و چه چیز باید تولید شود؟ در هر جامعه‌ای باید ۴ محور تولید داشته باشد که تولید قدرت، تولید ثروت، تولید معرفت و تولید منزلت از ارکان آن است.
وی درباره تفاهمنامه‌ای که شب گذشته مابین شهرداری تهران و اتاق بازرگانی به امضا رسید گفت: این تفاهمنامه دارای یک مبنای محکم نظری است و یک کار تشریفاتی محسوب نمی‌شود.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: قدرت، معرفت، منزلت و ثروت کجا تولید می‌شود؟ طبیعتا این موارد در فصل مشترکی در مکان‌هایی تولید می‌شوند که انسان و محیط آنجا با هم گره خورده باشند و هرچقدر این گره با جمعیت عمیق‌تر و فنی‌تر باشد امکان تولید در هر ۴ بخش افزایش می‌یابد.
وی بیان داشت: در حال حاضر مراکز جمعیتی‌ای هستند که در این مراکز تولید معرفت، منزلت، ثروت و معرفت می‌شود و بدون شک منابع انسانی به سایر منابع ارجحیت دارد و مطمئنا تولید پایدار بدون منابع انسانی امکان‌پذیر نیست.
شهردار تهران یادآور شد: بنده بر این باورم امروز در کشور به دو چیز نیازمندیم یکی آنکه باید از پایین به بالا حرکت کنیم و هم دولتی داشته باشیم که انگیزه برای پیشرفت و توسعه داشته باشد.
قالیباف به نقش مردم در پیشرفت و توسعه اشاره کرد و گفت: دولت و مردم باید با ظرفیت‌سازی با هم حرکت کنند. بیش از نیم قرن عنوان می‌شود که کشور ما در حال توسعه است و اگر مردم و دولت با هم حرکت نکنند نیم قرن دیگر نیز عنوان می‌کنند کشور ما در حال توسعه است.
قالیباف یادآور شد: از مقام معظم رهبری بارها شنیده‌ایم که کارنامه ما در عرصه فرهنگی قابل قبول و دفاع نیست و فرهنگ در کشور ما مظلوم واقع شده است.
ما امروز با یک چالش جدی اقتصادی نیز مواجه هستیم که باید نسبت به آسیب‌شناسی به این موضوع رسیدگی و بررسی شود.
شهردار تهران با اشاره به اینکه در عرصه معرفت، علم و دانش کارنامه قابل قبولی داریم گفت: ما وقتی می‌خواهیم یک کشور مولد باشیم گره ما اینجاست که نمی‌توانیم ۴ تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت را با هم داشته باشیم و یک روش و فرآیند مشخص برای این کار نداریم.
قالیباف گفت: تبدیل کردن قدرت و ثروت بعضی‌ وقت‌ها فساد‌آور است و بعضی وقتها نیز بسیار اثرگذار است.
وی بیان داشت: در این تفاهمنامه مهمترین بخشی که دنبال می‌کنیم این است که ثروت را به منزلت تبدیل کنیم که بهترین راه آن احسان است.
قالیباف یادآور شد: ما روزی که شهرداری را تحویل گرفتیم نیروهای خدمات شهری با دست زباله جمع‌آوری می‌کردند و به تعداد هر خانه محل ریختن زباله بود ولی اکنون در ۵۴ هزار نقطه زباله‌ها جمع‌آوری و در آینده محل جمع‌آوری زباله‌ها باید به زیر ۱۰ هزار نقطه برسند.
قالیباف افزود: در شهر تهران روزی ۸ هزار تن زباله تولید می‌شود و اکنون به جایی رسیدیم که زباله را به برق تبدیل می‌کنیم و این برق هم‌اکنون وارد مدار شده است.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران جمع‌آوری زباله‌ها را نیز به بخش خصوصی داده است و اتوبوسرانی‌ای که در گذشته صد در صد دولتی بوده امروز ۷۰ درصد شرکت اتوبوسرانی به بخش خصوصی واگذار شده است.
شهردار تهران یادآور شد: در صورتی که شهرداری و دولت می‌خواستند اتوبوسرانی را مدیریت کنند هر سفر حدود ۱۸۰۰ تومان برآورد می‌شود ولی هم‌اکنون هر سفر با بخش خصوصی ۷۰۰ تومان است.
وی به اقتصاد آمریکا اشاره کرد و گفت: امروزه دو سوم اقتصاد آمریکا خدمات و ۳۰ درصد آن به بخش صنعت و کشاورزی اختصاص یافته است.
وی به حوزه اوقات فراغت در شهر اشاره کرد و گفت: ما هم‌اکنون یک شهر بازی در شان شهر تهران نداریم و با بخش خصوصی پروژه بسیار بزرگ هزار و یک شب را آغاز کرده‌ایم ولی برای شهری با ۱۵ میلیون نفر جمعیت و توریسم داخلی باید اوقات فراغت بهتری را ایجاد کنیم.
قالیباف بیان داشت: شهرداری تهران فضای سبز، پسماند، خدمات شهری و هر قسمت دیگری را که بخش خصوصی ورود کند مصمم است آن قسمت را واگذار کند و حاضریم تک تک پروژه‌هایی را که واگذار می‌شود را گارانتی کنیم.
شهردار تهران یادآور شد: بدون شک تهران قطب ثروت، علم و تخصص است و می‌تواند بخش خصوصی از آن استفاده کند.
قالیباف یادآور شد: اقدامات ما هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد و حتی جاهایی که محدودیتی است در حوزه شهرداری این محدودیت وجود ندارد البته دولت باید سهم شهر تهران را پرداخت کند ولی ما می‌دانیم که دولت نیز مشکلات خاص خود را دارد و نباید فشارهای بی‌رویه به دولت بیاوریم.
وی به ساماندهی منطقه ۱۲ شهر تهران اشاره کرد و گفت: در این منطقه که هویت شهر ما است در گذشته قیمت زمین و منزل ارزانتر از ۳۰ کیلومتری تهران بود بلکه بزرگترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ۱۲ وجود دارد و باید این منطقه به رسالت تاریخی خود بازگردد.
شهردار تهران در پایان تاکید کرد که ۵۲ سال است بنده شخصاً کار اقتصادی نکرده ام.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی