تاریخ انتشار : دوشنبه 23 ژوئن 2014 - 23:58
کد خبر : 1476

تأسیس و راه اندازی پلیس آب برای جلوگیری از انشعابات غیر مجاز/تنش آبی در شش شهر استان

تأسیس و راه اندازی پلیس آب برای جلوگیری از انشعابات غیر مجاز/تنش آبی در شش شهر استان

مدیر عامل آبفای شهری استان کهگیلویه وبویراحمد در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته صرفه‌جویی شده بود بر استفاده بهینه از آب در استان تاکید کرد وگفت اگر مردم در مصرف آب صرفه جویی نکنند تابستان امسال در بسیاری از شهرهای استان مشکل کم آبی خواهیم داشت.

boyerkhabar_ir-45467-gozareshe_tasvirie_3
نسیم دنا : مدیر عامل آبفای شهری استان کهگیلویه وبویراحمد در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته صرفه‌جویی  شده بود بر استفاده بهینه از آب در استان تاکید کرد وگفت اگر مردم در مصرف آب صرفه جویی نکنند تابستان امسال در بسیاری از شهرهای استان مشکل کم آبی خواهیم داشت.
سیدعلی لدنی‌نژادگفت: به دلیل فصل تابستان وبرودت هوا و کمبود آب شرب مصرفی برای مردم در این فصل،یکم تا هفتم تیرماه هرسال را به عنوان هفته‌صرفه‌جویی نامگذاری کرده اند.

وی در ادامه نگاهی به وضعیت آب در جهان، ایران و بخصوص استان داشت و گفت: از۷۰ درصد آب های سطح زمین دو و نیم درصد آن شیرین و قابل استفاده است.

سال ۲۰۳۰سال بحران آبی در جهان

لدنی نژاد در ادامه با بیان این موضوع که تا سال ۲۰۳۰ اوج بحران آب از سوی سازمان ملل نامگذاری شده است ابراز داشت: از ۲٫۵ درصد آب شیرین در جهان فقط سه دهم آن در دسترس انسان است که بر اساس آمار سازمان ملل تا سال ۲۰۳۰ به دلیل استفاده بی‌رویه و عدم رعایت الگوی مصرف ،بیش ‌از ۵ میلیارد نفر از جمعیت زمین با کمبود آب مواجه خواهند شد.

شش شهر استان در آستانه تنش آبی

مدیر عامل آبفای شهری استان در ادامه با تاکید بر اینکه در تابستان امسال حدود ۳۷ میلیون نفر در کشور با تنش آبی مواجه خواهند شد،اظهار داشت:بر اساس گزارش‌های وزارت نیرو در سال زارعی جدید،بیش از ۵۳۰ شهر کشور در وضعیت تنش آبی قرار داشته که شهرهای یاسوج، مادوان، دهدشت، سوق، لیکک و چیتاب از کهگیلویه و بویراحمد جزء این ۵۳۰ شهر دارای تنش آبی هستند

لدنی‌نژاد در ادامه با اشاره بر اینکه با رعایت نکردن الگوی مصرف این ۶ شهر استان با تنش آبی مواجه خواهیم بود خاطر نشان کرد:از هم استانی‌ها تقاضا می‌شود به منظور مقابله با کم‌آبی در مصرف آب، اصول لازم را رعایت کنند و تا حد امکان در مصرف آب ؛صرفه جویی های لازم را داشته باشند.

کاهش ده درصدی نزولات جوی

وی در ادامه با بیان این موضوع که نزولات جوی کشور نسبت به سال گذشته ده درصد کاهش داشته است، ابراز داشت:مقدار بارش کشور در سال جدید ۱۸درصد و در استان۲۰درصد کاهش داشته که نمی تواند خبر خوبی برای مردم و کشاورزان باشد.

مدیرعامل آبفای شهری استان با بیان اینکه، نظر عمومی مردم این است که با وجود عبور دو رودخانه از شهرهای یاسوج و مادوان چرا مسئولان از تنش آبی حرف می‌زنند، اظهار داشت: باید به عموم مردم بگوییم که به دلیل نبود تصفیه‌خانه آب نمی‌توان یک لیوان آب آشامیدنی از رودخانه بشار و مادوان را وارد چرخه آب برای این دو شهر کرد.

تأمین ۹۰درصدی  آب یاسوج از حفر چاه

لدنی‌نژاد با اشاره به این موضوع که ۹۰ درصد آب شرب مصرفی شهر یاسوج را از منابع آبی زیرزمینی استحصال می‌کنیم، تصریح کرد: در استان با توجه به استفاده بلندمدت از منابع آب‌های زیرزمینی درآینده با افت فشار مواجه خواهیم شد که نمی تواند خبری مطلوب برای ما تلقی گردد.

وی در ادامه در مورد کم آبی و قطع مکرر آب در شهرمادوان و روستای های حومه آن گفت: مشکل اصلی آبرسانی به شهر مادوان فرسوده بودن انشعابات آبرسانی به این دو شهر بوده و حل این موضوع با وجود زیرساخت های اصولی انجام نخواهد گرفت.

لندی نژاد ابراز داشت: شرکت آبفای شهری استان دو سال است که مدیریت آبرسانی به شهرمادوان و روستای اطراف آن را بر عهده گرفته و این موضوع در کوتاه قابل حل نیست و باید در بلند مدت با آبرسانی از سنگ تنگ سرخ برای این دو منطقه کارهای اصولی صورت گیرد.

نبود مخزن آب ،مشکل اصلی قطعی مکرر آب در شهر مادوان

مدیرعامل  آبفای شهری استان نبود مخزن آب در سطح شهرمادوان را یکی از عمده مشکلات کم آبی این منطقه دانست و ابراز داشت: بیشتر زیر ساختهای آبی شهرمادوان و حتی شهر یاسوج به خوبی مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه در شهرهای یاسوج، مادوان و لیکک باید دو چاه جدید آب حفر و وارد مدار تولید شود، گفت: شتاب بخشی در این زمینه و در اولویت قرار دادن آن ضروری است.

لندی نژاد در ادامه شعار وزارت نیرو در بحث مصرف آب را «اندکی صرفه‌جویی و گذر از بحران آب» عنوان کرد و خاطر نشان کرد: کشور در حال حاضر وارد چهاردهمین سال خشکسالی شده که باید آگاه‌سازی لازم در این خصوص اقداماتی برای کم آبی صورت گیرد.

وجود انشعابات غیره مجاز،اصلی ترین مشکل کم آبی شهر مادوان و یاسوج

وی در ادامه با انتقاد از زیاد بودن انشعابات غیره مجاز در شهرهای یاسوج و مادوان گفت:موضوع اصلی در شهر مادوان و شهر یاسوج که یکی از دلایل اصلی قطعی تلقی شده، بودن انشعابات زیاد در این شهرها است که مشکل آبرسانی به بیشتر این مناطق را کُند کرده است.

لندی نژاد در ادامه از نبود اعتبارات کافی برای ترمیم انشعابات استان خبرداد و گفت: به طور متوسط سی درصد از انشعابات آبهای شهری استان فرسوده شده که نبود اعتبارات کافی هر روز بر این فرسودگی ها می افزاید.

مدیرعامل آبفای شهری استان در ادامه با انتقاد از ضرب و شتم نیروی های این نهاد به وسیله مردم گله داشت و گفت: متأسفانه در روزهای گذشته به دلیل پیدا شدن انشعابات در بعضی خانه های اطراف شهر یاسوج و لزوم برداشتن این انشعابات ،مأموران ما توسط افرادی از این منازل مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

راه اندازی پلیس آب در آینده نزدیک

لندی نژاد از تأسیس و راه اندازی پلیس آب در این نهاد خبر داد و ابراز داشت: با همکاری صورت گرفته با دادستانی و نیروهای انتظامی در طی ماههای آینده یک تشکل جدید به نام پلیس آب را در سطح استان راه اندازی خواهیم کرد.

وی عمده کارهای این تشکل جدید در آبفای استان را جلوگیری ازانشعابات غیره مجاز و عدمدرگیری های فیزیکی با مأموران این نهاد دانست و خاطر نشان ساخت: پلیس آب در آینده نقش محوری به خصوصی در جلوگیری از هدر روی آب بوسیله انشعابات غیره مجاز را ایفا خواهدکرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی