تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 12 ژوئن 2014 - 20:34
کد خبر : 1361

۲۴ خرداد پیام اتحاد و وفاق و برادری داشت/ دولت هیچگاه وعده‌ها را از یاد نمی‌برد/ «انتظار» بدون تحرک، جانسوز و جانکاه است

۲۴ خرداد پیام اتحاد و وفاق و برادری داشت/ دولت هیچگاه وعده‌ها را از یاد نمی‌برد/ «انتظار» بدون تحرک، جانسوز و جانکاه است

دولت بر مبنای وعده‌هایی که به مردم داده است، در زمینه سیاست داخلی و خارجی و مسائل فرهنگی و در زمینه مسائل اقتصادی، گام های بلندی برداشته است؛ گرچه تا رسیدن به هدف هنوز راهی طولانی پیش رو دارد. اما من به عنوان خادم شما مردم، و به عنوان کسی که افتخار خدمت گذاری را در ۲۴ خرداد پارسال بر دوش من گذاشتید به شما اعلام می کنم که کاملا به آینده این کشور امیدوار هستم.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم جشن انتظا امید حضور یافت وسخنان مهمی ایراد کرد.
مهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور به شرح ذیل است:
جشن امید همه ماست، جشن برای انتظار صبح امید، و پایان شب یلدای طولانی غیبت. هر چقدر که غیبت آن امید طولانی شود، امید ما به روز ظهورش بیشتر و بیشترخواهد شد. ما منتظریم، منتظر روزی که بیاید و افراط ها را برای همیشه پایان دهد.
منتظر روزی هستیم که بیاید پرچم اعتدال و عدالت و پیشرفت و رفاه و بهبود زندگی مردم را برافراشته دارد. بیاید و صلح و دوستی و آشتی را برای همه مردم به ارمغان بیاورد.
او امام عدل است  و امام عدالت و او فرمانروای اعتدال است. او خواهد آمد تا مردم در کنار هم بهترین همزیستی و بهترین زندگی شکوهمند انسانی را تجربه کنند.
609935_859
چقدر زیباست که امسال ایام ولادتش و جشن بزرگ انتظار او با روزهای امید این مردم، حضور این مردم، شکوه این مردم، و روزگار و روزی که مردم پرچم عزت و اعتدال را در این سرزمین برافراشتند.
ما هم منتظر روز موعودیم و هم امیدور به آن روزو البته منتظری که گوشه ای بنشیند و زانوی غم به بغل گرفته و تحرکی نداشته باشد انتظارش جانسوز و جانگاه خواهد بود.
ما از سال ۴۳ انتظار فرج و بازگشت اماممان به سرزمینمان بودیم اما این انتظار نتوانست امیدمان را متحقق کند، تا روزی که مردم به صحنه آمدند و با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران، زمینه را برای ظهور آماده کردند.
این انتظاری بود فعالانه، کنشگرانه، انتظاری بود توام با حرکت، شور، ایثار و فداکاری و بالاخره این انتظار توانست فرج و گشایش را ‌آماده کند و راه را برای طلوع خورشید از مغرب‌زمین آماده نماید و دوازده بهمن ۵۷ روز آمدن بوی عطر در این سرزمین را مهیا کند.
ما اگر منتظر واقعی باشیم و اگر انتظار ما به آن مرحله ای برسد، آن زمانی که عقل و خرد و اندیشه و درک و فهم و شناخت در جامعه و سراسر اذهان مردم را فرا بگیرد آن روزی است که دوران غیبت هم عین دوران ظهور خواهد شد و ما او را می بینیم. ما خود باید از پشت دیوار غیبت خارج شویم والا او هست وحاضر است. این ما هستیم که به پشت دیوار خزیده‌ایم و باید با عقل و فهم و معرفتمان، نگاهمان نگاهی باشد به‌منزله‌المشاهده.
ما غیر از ۱۲ و ۲۲ بهمن و شکوه های دفاع ۸ ساله و صدها افتخار دیگر، پارسال این ایام، آنهم شعبانیه بود، آنهم روزهای میلاد سرور آزادگان و پرچمدارش و فرزندش امام سجاد بود. پارسال ملت ما چه کرد؟ همان ملتی که ماه ها قبل ناامیدی سراسر جامعه را فرا گرفته بود و بسیاری از مردم می گفتند مگر انتخابات هم تاثیری دارد؟ فایده‌ای دارد؟ حتی به خود  من می گفتند تو چرا به صحنه آمدی و ثبت نام کردی و از این شهر به آن شهر سفر می کنی؟ مگر کشور را نمی شناسی؟ مگر نمی دانی مکانیزم صندوق رای چگونه است؟
اما شور مردم، نشاط مردم، حضور مردم و آن سخن تاریخی رهبر انقلاب که گفت صندوق رای حق‌الناس است، و گفت حتی آنهایی که به نظام علاقه ندارند، به خاطر کشورشان و ایرانشان پای صندوق رای بشتابند. به گــزارش تـــسنیم، روحانی افزود: آنچنان فضایی در کشور ایجاد شد که روزهای خرداد، گویی خرداد دیگری هست. گویی روزهای نشاط و امید در کنار صندوق آرا آمده است. پارسال ما به همه جهانیان اعلام کردیم که در کشور ما رقابت ما جوانمردانه خواهد بود. اعلام کردیم که ما رو در روی هم صف نمی کشیم. ما در کنار صندوق رای به صف می ایستیم. ما در خرداد ۹۲ امید آفریدیم، نه فقط در ایران بلکه در جهان. هر مسئولی به من گفت انتخابات پارسال ایران برای همه ما امیدآفرین بود. ما در کنار جشن بزرگ نیمه شعبان، جشن بزرگ انتظار، در کنار جشن بزرگی که به او می گوییم همچنان دلبسته اوییم یامهدی، ما به او می گوییم همچنان در انتظار او چشم به راهیم یا صاحب الزمان، ما به او می گوییم راهش و مسیرش را برای ظهور هموار می سازیم، ما به او می گوییم مهدی جان از خرداد پارسال ملت ما با دست و بازوان توانمندش خرافه ها را زدود.
ملت ما سال گذشته به مولایش و امامش در انتخابات سر فرود آورد و در برابر خرافه‌گران از او، از امام عصر عذرخواهی کرد. راه ملت ما در خرداد پارسال انتخاب شد. گرچه انتخابات به معنای سرنوشت کشور است، و گرچه رئیس جمهور به عنوان منتخب کل ملت و خادم همه مردم خواهد بود و هست، و نه تنها دولت به معنای دولت همه‌ مردم خواهد بود و این دولت در برابر همه موافقان، حامیان، منتقدان و حتی مخالفان، سر تکریم و تعظیم فرو می ‌آورد، این دولت و حامیان واقعی اش گرچه گروهی با زبان تکریم با دولت سخن نگویند، اما پاسخ ما با آنها با ادب و احترام و کرامت خواهد بود.
ما برای صلح و ‌آشتی و برادری کنار هم جمع شدیم. امروز روز وحدت و اتفاق است. روز نفاق و شکاف و فاصله نیست. امروز روز برچسب برهم نیست، روز چسبندگی بیشتر جامعه است. به گــزارش تــسنیم روحانی ادامه داد: اولین راهی که ملت در انتخابات پارسال برگزید و انتخاب کرد، راه اعتدال و میانه‌روی بود. این راه بازگشت ناپذیر خواهد بود. اعتدال و میانه‌روی به معنای انتخابی بین حق و باطل نیست. اعتدال به معنای انتخاب راهی بین راست و دروغ نیست؛ اعتدال به معنای راهی بین منفعت ملی و از بین بردن منافع ملی نیست، اعتدال یک روش است، اعتدال یک بینش است؛ اعتدال یعنی همان که سیره پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، سراسر زندگی و جمال و کمال و اخلاقش، سراسر اعتدال بود.
به گــزارش تـــسنیم روحانی گفت: اعتدال یعنی همان راه و روش و شیوه‌ای که منتظر او هستیم و امام دوازدهم هم همان راه و سیره پیامبر را عملی و اجرا خواهد کرد و اگر انحرافی پیش آمده، دین و قرآن واقعی را برای مردم تفسیر و تبیین می کند. اعتدال به این معناست که از افراط در جمع کردن دشمن و دشمن‌تراشی و در تفریط در زمینه دوستان و علاقمندان به ایران. اعتدال یعنی بین افراط در طرد دیگران، و تفریط در جذب مردم. اعتدال یعنی راهی که با همه انسان ها و مردم، با ادب و احترام سخن می گوییم و به پاسخی گوش می دهیم که آن هم توام با ادب و احترام باشد. به گــزارش تـــسـنیم وی افزود: اعتدال یعنی مسیری که از عقل و خرد جمعی استفاده میکنیم. عقل و خردی که به  ما می گوید باید منافع ملی را حفظ کنیم. عقل و خردی که می گوید ضمن حفظ فناوری، باید تحریم‌ها و سایه شوم تحریم ها را از سر مردم برداریم.
خرد و عقلی که به ما می گوید ما باید دنبال صلح در منطقه و جهان باشیم. خردی که به ما می گوید اداره  کشور، توسعه کشور، بدون مردم و حضور مردم و واگذاری امور به مردم امکان پذیر نخواهد بود.
خرد و عقلی که به ما می گوید کشور از آن مردم است، هیچ صاحبی این کشور جز ملت ایران ندارد. عقل و خردی که به ما می گوید باید فقرها را بزداییم، تبعض های ناروا را کنار بگذاریم. این همه رنج مردم برای آلودگی محیط زیست باید با آن مقابله شود. خرد و عقلی که به ما می گوید ما در توسعه و پیشرفت نه همانند کشورهای همسایه و  منطقه که حتی باید از آنها پیشی بگیریم. خرد وعقلی که می گوید آن مصوبه ۱۰ سال پیش که خاک می خورد، چشم انداز ۲۰ ساله،  که ایران کشوری است توسعه یافته. ما برای اینکه در مسیر خردورزی حرکت کنیم، باید از عقل و فکر و نظر همگان استفاده کنیم. که همه چیز در نزد همگان است. ما باید از افکار و اندیشه جامعه بهره برده و استفاده کنیم و راهی را که انتخاب کرده ایم ادامه دهیم.
جشن جشن شماست، جشن ملت و مردم برای آمدن به صحنه و برای آنکه مردم آمده‌اند و به آینده خود و کشور خود امیدوار شده ‌اند. عده‌ای ولو اندک اما با افسار و ادوات تبلیغی فراوان می خواهند این امید را در دل مردم کمرنگ کنند. به گــزارش تـســنیم روحانی گفت: ما اعلام می کنیم به همه آنهایی که راهی و سخنی را برگزیده اند که با انتخاب مردم در تضاد است، مردم برای همیشه اعلام کرده اند که ما خشونت و افراطی گری را قبول نداریم. مردم در خرداد پارسال اعلام کردند یک ملت، یک دولت، یک حکومت. مردمی که در همه صحنه ها اعلام کرده‌اند هیچ گروه و جناحی حق ندارد، انقلاب را به نام خود مصادره کند. هیچ جناح و گروهی حق ندارد دفاع مقدس را به نفع جناح خود مصادره کند و یا رهبری نظام را برای خود مصادره کند. کشور ، قانون اساسی، رهبری، منافع ملی، آینده کشور مربوط به همه ملت است. همه اقوام، همه مذاهب.
رئیس جمهور افزود: ایران از آن همه‌ ایرانیان است. ما به همه اقوام و مذاهب و ادیان احترام می گذاریم. ما به همه فرهنگها و خرده فرهنگ ها زیر پرچم والای بزرگ ایرانیت و اسلامیت احترام می گذاریم. آنچه در انتخابات پارسال که یک سال از روز بزرگ شما می گذرد، روزی که شما پای صندوق رفتید و انتخاب کردید، و ۱۰ ماه از روز ما، یعنی روزی که دولت را تشکیل داده و کار را آغاز کردیم می گذرد، اما در این ۱۰ و ۱۲ ماه هیچگاه وعده‌هایی که داده‌ایم را از یاد نبرده و نخواهیم برد.
روحانی ادامه داد: اقلیت محترم است، همانطور که اکثریت محترم است، اما اقلیت حق ندارد آنچه اکثریت تصمیم گرفته است، به آن بی احترامی کند. آنچه به شما وعده داده شده است، این دولت به عنوان وظیفه آن را دنبال خواهد کرد. البته از دیرباز به ما یاد داده‌اند که الامور مرهونه باوقات.
دولت بر مبنای وعده‌هایی که به مردم داده است، در زمینه سیاست داخلی و خارجی و مسائل فرهنگی و در زمینه مسائل اقتصادی، گام های بلندی برداشته است؛ گرچه تا رسیدن به هدف هنوز راهی طولانی پیش رو دارد. اما من به عنوان خادم شما مردم، و به عنوان کسی که افتخار خدمت گذاری را در ۲۴ خرداد پارسال بر دوش من گذاشتید به شما اعلام می کنم که کاملا به آینده این کشور امیدوار هستم.
دلهای ما کاملا محکم است؛ ما کاملا متکی به لطف خدا و اتکا به حمایت مردم و توجهات اولیای خداوند و ولی‌عصر داریم. راه را به پیش خواهیم برد. شما امروز عزت ایران و ایران‌زمین را در سراسر جهان می بینید. چهره واقعی ایران و دولت ایران برای جهانیان بیش از پیش نمایان شده. هرجا در هر کشور هیچ کس نام ایران را با اهانت نمی برد. همه به ملت ایران، حتی به دولت به خاطر رای شما. اگر امروز ما قدرتمندانه حرکت میکنیم برای این است که همه می دانند این دولت برآمده از رای ملت ایران است.
همه از این ملت و از تاریخ این مردم با عظمت یاد می کنند اما یادمان باشد اگر می خواهیم همه با ادب با ما حرف بزنند، ما هم باید با ادب با دنیا حرف بزنیم. قاطعیت، انقلابی بودن، ایستادگی کردن، عزت، به معنای لحن ناسالم نیست. سخن ما سخن حُسن است و حسن است و راه ما راه حُسن و حسن. بنابراین ما در مسیر و راهی را که برگزیده‌ایم و انتخاب کرده‌ایم، چه در سیاست خارجی و چه در سیاست داخلی و چه در مسائل فرهنگی راه را ادامه خواهیم داد. ما مگر چه گفته‌ایم که برخی برآشفته‌اند؟ ما گفتیم فرهنگ از آن مردم است.
روحانی خاطرنشان کرد: مردم باید برای تعالی فرهنگ خود قدم بردارند. فرهنگ یعنی آنچه که ما با او زندگی می کنیم و خواهیم کرد. مگر بناست کسی فرهنگ را در کپسولی کند و در نسخه ای بنویسد و از داروخانه ای باید آن را خریداری کنیم؟ گویی عده‌ای هنوز در دوران حجر می اندیشند و فکر می کنند.
ما همه می دانیم و این دولت بر این راه مصمم است، حالا اگر کسی خوشش می آید یا بدش می آید، این دولت معتقد است کشور از آن مردم است و همه کار را باید مردم انجام دهند. در اقتصاد و فرهنگ و سیاست داخلی و خارجی و امنیتش. و دولت همواره حامی است. دولت مجری خواست و اراده شماست. دولت اجراکننده است، در برابر خواست ملی. دولت سیطره بر خواست ملی ندارد. خواست ملی بر دولت سیطره خواهد داشت.
روحانی گفت: انتخابات ۲۴ خرداد یک پیام دیگر هم داشت و آن پیام اتحاد و وفاق و برادری و آشتی بود. بیاییم در کنار هم قرار بگیریم، بدانیم کشور و  منطقه و جهان با مشکلات فراوانی مواجه است. امروز منطقه ما با مشکلات بسیار زیاد مواجه است. اگر عجله دارم از این جلسه زودتر بروم به دلیل جلسه شورای عالی امنیت ملی است که باید بروم. چرا در منطقه ما اینهمه گرفتاری است؟ چرا اینهمه کشتار؟ چرا در سوریه آرامش نیست و خانه ها ویران شده و خون بیگناهان تبدیل به رود و رودخانه شده و چرا در عراق جنگ و کشتار؟ و چرا یک گروه افراطی به هر نام و نشان و یک گروه تروریستی با مردم اینچنین می کنند؟ آرزو می کنم فیلمهایش را ندیده باشید که در موصل و قبلش در حلب و جاهای دیگر چه وحشیانه عمل کرده‌اند.
متاسفانه نام خود را مسلمان و راه خود را جهاد می نامند و می گویند ما باید راه اسلام و قرآن را اجرا کنیم! پیامبر ما که پیامبر عدل و رافت و رحمت بود و در مدینه اش یهود و نصاری افکار و عقاید مختلف در کنار حکومت پیامبر همزیستی مسالمت آمیز داشتند. اگر امیرالمومنین در حکومتش می دید یک نفر مسیحی پیرمرد گرفتار است به همه نهیب می زد و می گفت چرا این شهروند دنیای اسلام باید در جایی افتاده باشد و شما یاور او نباشید؟
من دچار حیرتم که برخی چطور با تئوری های غلطشان بذر خشونت را در افکار می پاشند و چرا کاری می کنند که وحدت و اتحاد و برادری در کشور جای خود را به شکاف و نفاق و اختلاف بدهد. از اختلاف و نفاق چه سودی برده اند؟ چرا می خواهند راه گذشته را برگردند؟ راه گذشته بازگشتنی نیست.
امروز ما در این منطقه متاسفانه خشونت، آدم کشی، ترور، آوارگی در میان مردم، همه جا مشاهده می کنیم. ضمن اینکه ما به عنوان دولت جمهوری اسلامی ایران این خشونت ها را تحمل نخواهیم کرد، این ترورها را تحمل نخواهیم کرد و به نوبه خود همانطور که در سازمان ملل اعلام کردیم، با خشونت و افراط و تروریزم در منطقه و جهان می جنگیم و مبارزه می کنیم. اما در عین حال یک پیام روشنی هم برای همه ما دارد و آن اینکه دشمنان وحدت دنیای اسلام و منطقه بیکار ننشته‌اند. زمینه های فراوان برای اختلاف و جنگ و نزاع قومی و طایفگی اعلام کردند. این هوشیاری و بیداری ماست که باید مانع از آن شود. ۲۴ خرداد پیامش برای همه مردم ایران وفاق است و اتحاد است و برادری هست و محبت است و در کنار هم قرار گرفتن و اهداف بلند را دنبال کردن. من شرح آنچه در ۱۰ ماه گذشته و برنامه سال ۹۳ ما خواهد بود اینجا فرصت نبود انشاءالله روز شنبه در مصاحبه مطبوعاتی ام اعلام خواهم کرد.
یک دنیا از محبت و لطف شما و حضور شما، امروز و هر روز در این ۱۲ ماه در کنار دولت و مسیر مصلحت کشور و منافع ملی‌مان سپاسگزارم.
والسلام علیکم و رحمت‌الله

منبع:تسنیم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی