تاریخ انتشار : شنبه 7 ژوئن 2014 - 23:16
کد خبر : 1300

یاسوج نیازمند توسعه زیرساختهای گردشگری است

یاسوج نیازمند توسعه زیرساختهای گردشگری است

تعطیلات روزهای گذشته فرصتی را فراهم کرد تا بازهم این شهر میزبان خیل عظیم گردشگران و طبیعت گردانی شود که بار سفر بسته بودند تا از طبیعت کم نظیر دنا در کهگیلویه وبویراحمد دیدن کنند.

یاسوج – نسیم دنا:  طی روزهای اخیر در اماکن گردشگری یاسوج جای سوزن انداختن نبود و هرجا فضای سبزی دیده می شد، در قرق گردشگرانی بود که از جور گرمای آخرین روزهای بهار به سایه خنک بلوطها و کنار چشمه ساران سرد این شهر پناه آورده بودند.

به گزارش نسیم دنا به نقل از  مهر، شهریاسوج به واسطه طبیعت زیبای آن و وجود آبشارها، چشمه ساران، رودخانه ها و جنگلهای انبوه بلوط، پایتخت طبیعت ایران نام گرفته است.

این شهر با زیباییهای چشم نواز، همچون قطعه حریری سبز در دامنه های دنا قرار گرفته و به واسطه این زیباییها و آب وهوای مطبوعش، هر ساله در فصل بهار و تابستان، پذیرای گردشگران وعلاقه مندان به طبیعت است.

گرداگرد این شهر را رودهای خروشان بشار و مهریان و کوههای سر به فلک کشیده دنا با پوشش جنگلهای بلوط و بنه فرا گرفته است به طوری که برخی این منطقه را شمالی در جنوب می نامند.

به دلیل نزدیکی این شهر به شهرهای جنوبی و مرکزی کشور، شاهد حضور خیل عظیم مسافران در روزهای تعطیل از استانهای خوزستان، فارس، بوشهر واصفهان در این شهر هستیم که گرمای طاقت فرسای بهار و تابستان را در زیر سایه سار خنک بلوطهای دنا می گذرانند.

تعطیلات روزهای گذشته فرصتی را فراهم کرد تا بازهم این شهر میزبان خیل عظیم گردشگران و طبیعت گردانی شود که بار سفر بسته بودند تا از طبیعت کم نظیر دنا در کهگیلویه وبویراحمد دیدن کنند.

در روزهای اخیر شهر پر بود از گرشگران و حتی خیابانها و پیاده روهای اطراف پارکها و اماکن تفریحی این شهر نیز مملو از مسافران بهاری بود که از اقصی نقاط کشور به خصوص از استانهای فارس، اصفهان، خوزستان، بوشهر و حتی یزد، کرمان، هرمزگان و تهران به پایتخت طبیعت ایران آمده بودند.

در این میان آبشار یاسوج گردشگر پذیرترین مکان تفریحی در این شهر طی روزهای اخیر بوده به طوری که به دلیل استقبال زیاد مسافران از این تفرجگاه و ایجاد ترافیک سنگین، مسئولان راهنمایی و رانندگی مجبور شدند که ورودی آن را ببندند.

این آبشار زیبا در پنج کیلومتری شمال یاسوج قراردارد و دارای هوایی مطبوع و آبی خنک و گوار و درختانی کهنسال و سر به آسمان کشیده است که همیشه مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد.

همچنین در پارکهای حاشیه رودخانه بشار نیز طی روزهای اخیر جای سوزن انداختن نبود به طوری که مسئولان مجبور شدند به دلیل پر شدن ظرفیت آنها درب ورودی برخی از این پارکها را ببندند.

تنگ گنجه ای یکی دیگراز اماکن تفریحی شهر یاسوج است که در ۱۰ کیلومتری شمال غربی این شهر قرار دارد. منطقه ای خوش آب و هوا با رودخانه ای زلال که از دل کوههای دنا می جوشد و نوازشگر چشمان گردشگران است. این منطقه پوشیده از جنگلهای پر پشت است و فضایی مناسب برای اقامت گردشگران مهیا کرده است.

پارک جنگلی یاسوج با ۸۰۰ هکتار وسعت بزرگترین پارک جنگلی درجنوب کشور و پوشیده از درختان بلوط، بادام کوهی، ارزن، کیکم و بنه است که در شمال یاسوج و ارتفاع بالای دو هزار متر قرار دارد.

دریاچه سد “شاه قاسم” هم تابلویی زیبا از آبی آسمان و سبزی درختان و آبی رودخانه هاست که در پنج کیلومتری جنوب شهر یاسوج بر دامنه کوه نقش بسته است.

تنگ مهریان درشمال شهر یاسوج قرار داشته و رودخانه زیبای مهریان از آن می گذرد.

آب و هوای مطبوع این تنگه جان هر رهگذری را تازگی می بخشد و برخی از پژوهشگران تاریخ باستان معتقدند، آریو برزن سردار ایرانی در این مکان راه را بر لشکر اسکندر مقدونی بسته است.

آبشار تنگ تامرادی که در فاصله ۵۵ کیلومتری از شهر یاسوج واقع شده یکی از زیباییهایی است که جلوه منحصر به فردش چشم هر بیننده ای را مسحور می کند.

این آبشار از  ۱۵ آبشار تشکیل شده و ارتفاع آن بیش از ۱۵ متر است. وجود چهار آبشار با ارتفاع هشت تا ۱۰ متر و حوضچه های آب زلال و گوارایی که همچون زمردی سبز در دل این آبشار پدیدار شده اند، زیبایی آبشار را صد چندان کرده است.

همچنین وجود هفت امام زاده در اطراف شهر یاسوج از جمله امامزاده قاسم، امامزاده مختار، امامزاده عبدالله، امامزاده فرج الله، امامزاده حسن، امامزاده محمد و امامزاده قیاس، ظرفیتی کم نظیر برای جذب زائرانی از استانهای دیگر فراهم کرده است.

یاسوج نیازمند توسعه زیرساختهای گردشگری

شهردار یاسوج با اشاره به استقبال گردشگران طی روزهای اخیر از شهر یاسوج گفت: شهر یاسوج چند سالی است که به عنوان یک مقصد جدید گردشگری در کشور شناخته شده  و براین اساس نیازمند توسعه زیرساختهای گردشگری است.

محمد علی جاوید در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: هم اکنون این شهر در زمینه پارکها و فضای سبز، سرویسهای بهداشتی، فضاهای اقامتی موقت و دائم کمبودهایی دارد که باید جبران شود.

وی از در دست احداث بودن دو پارک بزرگ در شهر یاسوج خبرداد و اظهار داشت: هم اکنون دو پارک ولایت و غدیر در این شهر در دست احداث است که با بهره برداری از انها بخش زیادی از مشکلات رفع خواهد شد.

جاوید بیان داشت:  پارک ولایت در حاشیه رودخانه بشار یاسوج به مساحت ۱۵هکتار یکی از طرح های مهم عمران شهری است که یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ از سوی استاندار به این طرح بزرگ اختصاص یافته است.

فضای سبز یاسوج به ۲۸هکتار افزایش می یابد

شهردار یاسوج گفت: فاز دوم پارک غدیر با اعتبار یک میلیارد تومان یکی دیگر از طرح های که مدتی پیش کلنگ زنی شد و ظرف شش ماه آینده می بایست به بهره‌برداری برسد.

وی تصریح کرد: با تکمیل این دو پروژه مهم ۲۸هکتار به فضای سبز یاسوج اضافه می‌شود.

شهردار یاسوج با اشاره به مشکلات ترافیکی در جاده آبشار یاسوج بیان داشت: جاده برگشت آبشار یاسوج با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز کلنگ زنی شده که با اجرای این طرح مشکلات ترافیکی در این جاده نیز برطرف می‌شود.

جاوید افزود: تفرجگاه آبشار یاسوج ۱۳ هکتار وسعت دارد و درآن تمام امکانات بهداشتی، رفاهی و اقامتی برای میهمانان فراهم است.

وی عنوان کرد: جاذبه های طبیعی، توریستی و گردشگری آب و هوای خوب پایتخت طبیعت ایران این شهر را به یکی از زیباترین شهرهای کشور بدل کرده است.

وی ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این زمینه را راهگشا عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی می تواند با ایجاد اماکن رفاهی برای گردشگران، بخش زیادی از کمبودها را مرتفع کند.

زیرساختهای کنونی گردشگری متناسب با ظرفیتها نیست

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد هم زیرساختهای کنونی گردشگری در این استان را متناسب با ظرفیتهای بیشمار آن ندانست و خواستار توسعه زیرساختها در این استان شد.

محمود باقری به خبرنگار مهر گفت: این استان از توانمندی های بالایی در زمینه گردشگری در تمام فصول سال برخوردار است که با یک برنامه ریزی منسجم و توسعه زیرساختها شاهد نقش پر رنگ گردشگری در اقتصاد آن خواهیم بود.

وی افزود: وجود بیش از دو هزار و ۶۰۰میراث فرهنگی در این استان و ۷۲۰اثر تاریخی، ۲۹۹ بقعه متبرکه در کنار طبیعت زیبای استان با وجود ۱۰درصد آب کشور و جنگل فراوان، کهگیلویه و بویراحمد را به عنوان یک مقصد جدید گردشگری معرفی کرده است.

وی گردشگری را یکی از مهمترین محورهای توسعه این استان دانست و اظهار داشت: تحقق این امر مستلزم رشد سرمایه گذاری در این بخش است.

باقری بر بسترسازی برای جذب گردشگر خارجی تاکید کرد و افزود: ایجاد زمینه مناسب برای اقامت گردشگران خارجی در روستاهای هدف گردشگری ضروری است.

برپایی تورهای بین‌المللی دنا گردی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از تلاش برای برپایی تورهای بین‌المللی دنا گردی در این استان خبر داد و گفت: کوه دنا به عنوان یک ذخیره گاه زیستگاهی با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۸۲۱ هکتار در شمال استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

وی تصریح کرد: وجود طبیعت بکر، گیاهان دارویی، آثار تاریخی متعدد در اطراف دنا باعث شده تا درصدد بازکردن پای گردشگران خارجی به این منطقه باشیم.

باقری ادامه داد: اگر چه این منطقه از دیرباز پذیرای گردشگران خارجی بوده است ولی تلاش خواهیم کرد با برنامه‌ریزی‌های مناسب شاهد حضور مستمر تورهای بین‌المللی در دنا باشیم.

وی همچنین تاکید کرد: در کنار توسعه اکوتوریسم و گردشگری در نقاط مختلف استان باید سعی کنیم فرهنگ حفاظت از این نعمت‌های خدادادی نیز در جامعه نهادینه شود.

به گزارش نسیم دنا استقبال کم نظیر گردشگران از اماکن تفریحی شهر یاسوج لزوم توسعه این اماکن و ایجاد زیر ساختهای لازم را ضرورت می بخشد.

همچنین به نظر می رسد برخی دستگاههای خدمات رسان باید در روزهای تعطیل آمادگی بیشتری برای خدمات رسانی به گردشگران داشته باشند که برگزاری نشست های ستاد تسهیل سفرها قبل از روزهای تعطیل و حضور گردشگران، در این راستا مثمر ثمر است.

با این حال تا قبل از ماه مبارک رمضان هر هفته شاهد حضور خیل عظیم گردشگران در این استان و به خصوص شهرهای یاسوج و سی سخت خواهیم بود و مسئولین باید از هم اکنون به فکر رفع برخی نواقص در خدمات رسانی به مسافران باشند.

گزارش:شریف اسلامی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی