تاریخ انتشار : دوشنبه 30 جولای 2018 - 19:55
کد خبر : 9936

آموزش فنی و حرفه‌ای، کلید اشتغال پایدار

آموزش فنی و حرفه‌ای، کلید اشتغال پایدار

آفتاب دنا – سید ولی موسوی // در جهانی که تغییر مبتنی بر تدبیر، امری پیوسته با زندگی بشر شده است؛ کشورها ناگزیر از داشتن برنامه‌ای منسجم در مسیر تحولات جهانی هستند؛ در این مسیر بی‌‌شک انسان، محور رویکردهای جدید به توسعه است. امروزه شاخص توسعه انسانی به عنوان یکی از شاخص‌های مهم و اثرگذار

آفتاب دنا – سید ولی موسوی // در جهانی که تغییر مبتنی بر تدبیر، امری پیوسته با زندگی بشر شده است؛ کشورها ناگزیر از داشتن برنامه‌ای منسجم در مسیر تحولات جهانی هستند؛ در این مسیر بی‌‌شک انسان، محور رویکردهای جدید به توسعه است.

امروزه شاخص توسعه انسانی به عنوان یکی از شاخص‌های مهم و اثرگذار در روند توسعه همه جانبه بوده و در فراهم کردن بستر لازم برای ورود کشورها در عرصه رقابت‌های جهانی سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است؛ تا آنجا که در رتبه‌بندی کشورها، شاخص توسعه انسانی در جایگاه بسیار مهم‌تری نسبت به درآمد سرانه قرار دارد.

در همین مسیر، یکی از مؤلفه‌های اصلی توسعه انسانی، آموزش و توانمندسازی است به شکلی که از این طریق می‌توان مشارکت توام با بهره‌وری نیروی انسانی را در فرایند توسعه کشور شاهد بود. نیروی انسانی توانمند در مسیر توسعه همه جانبه کشورها، بر شاخص‌هایی همچون رشد اقتصادی، اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، کاهش فقر و توزیع عادلانه درآمد تاثیرگذار است.

در این میان و در گستره وسیعی از انواع آموزش‌ها، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و یا آموزش‌های مهارتی به دلیل ابعاد کاربردی و عملی بودنشان در ایجاد، تقویت و رشد قابلیتهای انسانی سهم قابل توجهی را دارند به طوری که امروز صاحب‌نظران اقتصادی با ارائه نظریه‌های توسعه نیروی انسانی، بر ضرورت سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش برای توسعه قابلیت‌های انسانی و افزایش سطح مهارتهای حرفه‌ای تاکید دارند.

اما آنچه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را حائز اهمیت می‌کند، توجه این آموزش‌ها به مفهوم «قابلیت انسانی» به جای سرمایه انسانی است؛ در این معنا در حالی که سرمایه انسانی تمرکز بر نقش فاعلی انسان در افزایش و بهبود امکانات تولید دارد، قابلیت انسانی تلاش می‌کند توانمندی انسان‌ها را برای دستیابی به زندگی شایسته‌تر تقویت کند. در همین جاست که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در ایجاد و تقویت عدالت اقتصادی و اجتماعی تاثیرگذار است.

در جهان فراصنعتی امروز توسعه به معنی عام بدون توجه به آموزشهای فنی و حرفه ای مفهوم‌نخواهد داشت . انقلاب علمی ، فنی، تحولی عمیق و کیفی در نیروهای تولیدی و از آن جمله در نیروی انسانی و روشهای تولید به وجود آورده است .

باید خاطرنشان کرد:آموزشهای فنی و حرفه ای انجام فعالیت هایی است که می تواند فرد را برای احراز شغل ، حرفه و کسب و کار آماده کند یا کارایی و توانایی وی را در انجام آن افزایش دهد. این آموزشها کسب مهارتها را در راستای تکنولوژی و علوم وابسته به همراه دانش های خاص مربوط به شغل و در بخش های مختلف اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ارائه می دهد .

توسعه آموزشهای فنی وحرفه‌ای در شرایط کنونی برای اقتصاد و فرهنگ ایران و به ویژه شتاب دهی به فرایند تولید امری حیاتی است ؛ زیرا سرمایه گذاریهای زیربنایی و افزایش ابزار و تجهیزات و به طور کلی سرمایه فیزیکی بدون سرمایه انسانی بلااستفاده مانده یا به نحو اقتصادی و کارآمد مورد بهره‌برداری قرار نمی گیرد .

بنابراین از ضرورتها و الزامات رشد و توسعه اقتصادی ، نظام آموزش برای ایجاد مهارتهای لازم سرمایه انسانی است و در این میان آموزشهای فنی و حرفه ای تلفیقی است از علم ، فن و هنر و نقش بسیار مهمی در تامین نیروی انسانی کارآمد ایفا کرده و مضمونی توسعه‌ای دارد.

هدف از این آموزشها ، افزایش توانایی های دانش ، مهارت و قدرت درک افراد و انجام مطلوبتر کار در محدوده وظایف شغلی است . از آنجایی که موضوع بیکاری یکی از مهمترین مسائل و مشکلات جهان است و در کشورهای در حال توسعه با توجه به فقدان توازن ساختارهای اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی سهم بیشتری را بر توسعه دارد و با توجه به اینکه یکی از دلایل بیکاری در کشور فقدان مهارتهای مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است، انتظار می رود سازمان آموزش فنی و حرفه ای با ارائه آموزشهای مهارتی بتواند نقش بسزایی در کاهش میزان بیکاری ایفا کند.

زیرا آموزش های فنی و حرفه‌ای به سبب انعطاف پذیری نشأت گرفته از خصیصه های بازار کار و اوضاع اقتصادی کشور و همچنین به دلیل آموزش و ایجاد مهارتهای لازم در افراد برای توانایی در احراز مشاغل ، نقش به سزایی در اشتغال دارد. این آموزشها هم مهارتهای خاص مورد نیاز صنعت و هم مهارتهای عمومی بازار کار را فراهم می سازد و همچنین برای شاغلینی که به دلیل تغییرات تکنولوژی دچار کاهش کارایی می‌شوند، امکان به روز شدن و تکمیل مهارت را فراهم می کند .

لذا به این نوع آموزشها به عنوان ابزاری برای مقابله با بیکاری بالاخص بیکاری ساختاری که ناشی از تغییرات در اقتصاد جهانی است ، نگریسته می شود .

در واقع خصیصه این آموزش‌ها ، نوعی پرورش “کارآفرین” است ، به این معنی که افراد پس از کسب مهارت و تخصص دانش فنی قادر خواهند بود که فرصتهای شغلی مناسبی را به دست آورند یا در نهایت فرصت شغلی ایجاد کنند .

لذا اگر آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور نادیده گرفته شود ، در واقع باعث سوق دادن آموزش کشور به طور غیرمستقیم به آموزش اشتغال کاذب و درآمدهای سهل الوصول و ناپایدار می شود و به تدریج آسیب جدی به کشور وارد می سازد .

امروزه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان یگانه متولی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای غیررسمی در کشور می‌تواند در توسعه اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در کشور نقش‌آفرینی نوینی داشته باشد.

در شرایطی که به تدبیر مقام معظم رهبری، «اقتصاد مقاومتی» به عنوان یکی از راهبردهای کلان اقتصادی کشور تعیین شده است، آموزش فنی و حرفه‌ای یکی از ارکان اصلی در ایجاد تحول سریع اقتصادی به شمار می‌رود و می‌تواند از طریق تقویت قابلیتهای انسانی از یک سو و قابلیتهای فناوری، تولیدی و صنعتی از سوی دیگر در این مسیر نقش ایفا کند.

امید می رود در استان کهگیلویه وبویراحمد که شاهد افزایش نرخ بالای بیکاری در میان تحصیل کردگان دانشگاهی هستیم آموزشهای فنی وحرفه ای بتواند بستر را برای مهارت آموزی فرزندان خوب این دیار فراهم نماید. تا شاهد رشد وتوسعه و اعتلای ایران عزیز بیش از پیش باشیم.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی