تاریخ انتشار : دوشنبه 30 جولای 2018 - 0:18
کد خبر : 9911

رودخانه بشار یاسوج از نفس افتاد

رودخانه بشار یاسوج از نفس افتاد

آفتاب دنا : رودخانه بشار یاسوج به دلیل کاهش بارندگی ها و عدم مدیریت منابع آبی با خطرات و آسیب های مختلفی روبه رو شده و مرگ ماهی ها خبری است که از هر نقطه آن مخابره می شود. رودخانه بشار در استان کهگیلویه و بویراحمد از چندین منطقه شهرستان بویراحمد سرچشمه می گیرد و

19486_223آفتاب دنا : رودخانه بشار یاسوج به دلیل کاهش بارندگی ها و عدم مدیریت منابع آبی با خطرات و آسیب های مختلفی روبه رو شده و مرگ ماهی ها خبری است که از هر نقطه آن مخابره می شود.

رودخانه بشار در استان کهگیلویه و بویراحمد از چندین منطقه شهرستان بویراحمد سرچشمه می گیرد و با پیمودن مسیرهای مختلف نبض زندگی را در هر روستا و منطقه جاری کرده و سالهای سال حیات بخش شالیزارها و گندم زارهای حاشیه خود بوده است.

این رودخانه مهم که با پیمودن مسیرهای مختلف به خلیج فارس می رسد، این روزها غمگین تر از همیشه با چالش های حاشیه خود می سوزد و می سازد.

بشاری که بر اساس آمارها سالیانه قریب به یک و نیم میلیارد متر مکعب آب را به دشت های خوزستان و خلیج فارس انتقال می داد، این روزها در گردنه های سخت کاهش نزولات جوی، تغییرات اکولوژیکی، سودجویی ها و خطرات زیست محیطی به سختی نفس می کشد.

خشک شدن بخش هایی از رودخانه بشار عامل مرگ صدها هزار آبزی شده است.

با توجه به کاهش شدید نزولات جوی، کشت محصولات پر مصرف طی سال جاری در این استان ممنوع شده است اما عطر شالیزارهای حاشیه بشار و انحراف مسیر آب خبرهای دیگری را روایت می کند.

بهره برداری های غیر اصولی عاملی برای ایجاد چالش برای این رودخانه مهم محسوب می شود.

مردمان حاشیه بشار از این ظرفیت برای کشت محصولات کشاورزی استفاده می کنند که عدم مدیریت به موقع این پتانسیل غیر قبل تکرار می تواند ضربات مهلکی بر پیکره بشار و زندگی در این منطقه وارد کند.

امید است متولیان امر با همکاری مردم الگوی صحیحی از مدیریت را بر این رودخانه استراتژیک اعمال کرده تا دیگر مرگ زندگی در بشار را شاهد نباشیم و کشاورزی، گردشگری و صنعت اصولی نیز بر پایه یک اقدام کارشناسی شده در اطراف این رودخانه شکل بگیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی