تاریخ انتشار : جمعه 29 ژوئن 2018 - 18:25
کد خبر : 9680

آموزش و پرورش در روزگار کنونی نیازمند نیروهایی توانمند وکار‌آمد است /آموزش و پرورش باید با نگاه تخصصی و عالمانه اداره شود

آموزش و پرورش در روزگار کنونی نیازمند نیروهایی توانمند وکار‌آمد است /آموزش و پرورش باید با نگاه تخصصی و عالمانه اداره شود

از زمان سکانداری حاج هادی زارع پور به سمت مدیرکل آموزش وپرورش استان کهگیلویه وبویراحمد شاخصهای آموزش وپرورش بر اساس آمار وارقام ارائه شده نسبت به گذشته رشد قابل توجهی یافته است که به گواه آمار هرانسان منصفی حرکت آموزش وپرورش را رو به جلو می داند که به برخی از این آمار به شکل مصداقی اشاره می کنیم.

62note-pad1-2-310x165آفتاب دنا :جمعی از فرهنگیان استان کهگیلویه وبویراحمد با ارسال یادداشتی به پایگاه خبری آفتاب دنا به مطلب منتشره شده در باره عملکرد مدیرکل آموزش و پرورش استان در یکی از پایگاههای خبری واکنش نشان دادند که از نظر خوانندگان گرانقدر می گذرد.

در هفته گذشته یادداشتی در یکی از سایت های خبری تحت عنوان سخنی با مدیر کل آموزش وپرورش استان منتشر شده بود که بهانه ای شد تا در باره مطالب منتشره شده نه به عنوان جوابیه بلکه به عنوان کسانی که در عرصه آموزش وپرورش حضور داریم و از نزدیک در جریان فعالیتهای مجموعه مدیریتی آموزش وپرورش استان هستیم جهت تنویر افکارعمومی نکاتی را بیان نماییم.

آموزش وپرورش به عنوان گسترده ترین نهاد آموزشی در جوامع بشری نقش مهمی در پیشرفت و توسعه دارد که لازمه مدیریت در این نهاد تاثیر گذار  داشتن شناخت درست از ماموریتهای و رسالت آموزش وپرورش  و اشراف کامل بر موضوع تعلیم و تربیت است.

امروزه با توجه به سند تحول بنیادین آموزش وپرورش ماموریت اصلی نهاد اجتماعی وفرهنگی آموزش وپرورش فراهم ساختن زمینه دستیابی دانش آموزان به مراتبی از حیاط طیبه در ابعاد فردی ،خانوادگی ،اجتماعی و جهانی به صورت نظام مند ،همگانی ،عادلانه در ساختاری کارآمد و اثر بخش می باشد که یکی از مولفه های اصلی تحقق این ماموریت مدیریت صحیح می باشد.

از زمان  سکانداری حاج هادی زارع پور به سمت مدیرکل آموزش وپرورش استان کهگیلویه وبویراحمد شاخصهای آموزش وپرورش بر اساس آمار وارقام ارائه شده نسبت به گذشته رشد قابل توجهی یافته است که به گواه آمار هرانسان منصفی حرکت آموزش وپرورش را رو به جلو می داند که به برخی از این آمار به شکل مصداقی اشاره می کنیم.

نرخ پوشش تحصیلی در دوره دوم متوسطه از ۱۳/۸۳درصد در سال ۹۲ به ۶۲/۸۶  در سال ۹۷رسیده است و همین نرخ پوشش تحصیلی در دوره اول متوسطه نیز از ۴۹/۹۴درصد در سال ۹۲ به ۰۲/۹۵  در سال ۹۷رسیده است.

همچنین افزایش تعهدات خیرین مدرسه ساز از حدود ۲ میلیارد و نیم میلیون تومان در سال ۹۲ به ۶۴ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسیده است

پیگیری برای احداث ،تکمیل و تحویل بیش از ۱۹۰ پروژه آموزشی ،۹۰ کلاس و مدرسه پیش ساخته ،۱۶ سالن ورزشی ،۳۰ نمازخانه ،۲ مچمتمع و کانون فرهنگی ورزشی ،استاندارد سازی سیستم گرمایشی ۲۹۰ آموزشگاه در قالب ۱۶۸۵کلاس درس و یک دارالقرآن کریم در سطح استان بخشی از فعالیتهای مدیرکل آموزش وپرورش استان در حوزه عمرانی بوده است که با توجه به کمبود منابع مالی و شرایط اقتصادی کشور رشد بسیار خوبی داشته است.

خوشبختانه با تدابیر خوب مدیریتی شاهد کاهش نرخ ترک تحصیل دانش آموزان در آموزش متوسطه دوره دوم در سطح استان از ۷/۵درصد در سال تحصیلی ۹۳-۹۲به ۲ درصد در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ رسیده است و همچنین سهم دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس غیر دولتی از ۵/۸درصد در سال تحصیلی ۹۳-۹۲به ۱۶ درصد در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ رسیده است.

از آنجا که کار در آموزش و پرورش بر محور پژوهش استوار است در سال ۹۲ تنها ۴ پژوهشسرای دانش آموزی در استان فعالیت می کردند که هم اکنون ۱۳پژوهشسرا در سطح شهرستانها و مناطق استان فعالیت می کنند که نقش مهمی در پرورش روحیه خلاقیت و نوآوری دانش آموزان دارند.

یکی از اولویتهای آموزش وپرورش برنامه تعالی مدیریت درمدارس  برای ارتقاء کیفیت آموزشی بود که در سال ۹۲ تعداد ۲۷ مدرسه در سطح استان مجری این طرح بودند که هم اکنون با تلاش مدیرکل محترم به ۲۲۲ آموزشگاه ارتقاء پیدا کرده است.

موفقیت دانش آموزان در سطح استان در کنکور سراسری چه رتبه های زیر ۱۰۰ وچه رتبه های زیر ۱۰۰۰رشد صد درصدی داشته است.

کسب بیش از ۶۰۰ رتبه برتر در چهار سال اخیر توسط دانش آموزان و فرهنگیان آموزش وپرورش کهگیلویه وبویراحمد در سطح ملی یک رکورد محسوب می شود.

کسب رتبه های  اول تا سوم کشوری در مسابقات علمی و عملی رشته های فنی وحرفه ای ،جشنواره  نوجوان خوارزمی جشنواره الگوهای برتر تدریس و مسابقات قرآن نماز وعترت ،پرسش مهر ریاست جمهوری  نیز فرهنگیان و دانش آموزان استان نسبت به گذشته خوش درخشیده اند  که همه این موفقیتها در حوزه های مختلف آموزش وپرورش حاصل تلاش  مجموعه مدیریتی آموزش وپرورش از سطح اداره کل تا مدارس می باشد. عملکرد چند سال اخیر آموزش وپرورش در دولت تدبیر امید در کتاب جلوه های تدبیر گرداوری شدوه ودر معرض عموم نیز قرار گرفته است که هر انسان منصفی با نگاه به آن می تواند در این زمینه قضاوت نماید .

659

نگاه اخلاق مدارانه و سجایای زیبای اخلاقی مدیرکل آموزش وپرورش استان زبانزد خاص و عام است  و  وی در این نهاد مهم که با تربیت انسان سر وکار دارد  توانسته است با رویکرد تعامل گرایانه آموزش وپرورش را به سمت رشد وتعالی هدایت نماید.

آموزش وپرورش متعلق به جناح و گروه خاصی نیست که سیاسیون دنبال سهم خواهی در آن باشند و اگر مدیریت در آموزش وپرورش چه در شهرستانها و مناطق و چه در مدارس را بر اساس شایستگی و توانمندی افراد بر نگزینیم قطعا  نه تنها خدمتی به عرصه نهاد تعلیم وتربیت نکرده ایم بلکه خیانتی آشکار را مرتکب شده ایم.

یکی از انتقادهایی که به مدیرکل آموزش وپرورش در فضای رسانه ای و افکار عمومی مطرح می شود انتصاب افراد در بدنه کاری آموزش وپرورش است که جز اختیارات وی محسوب می شود تا افرادی را که شناخت بهتری از آنها دارد برای تحقق هدفهای سازمان به کار گیرد

 در واقع مدیریت در هر سازمانی عبارت است از هماهنگ سازی کوشش‌های افراد انسانی و استفاده موثر از منابع دیگر برای تحقق هدف‌های آن است که در سازمان‌های آموزشی هدف‌ها به امور آموزش و پرورش و یادگیری مربوط است.

آموزش و پرورش در روزگار کنونی به پیروی از دگرگونیهایی که در جهان پدید آمده ، تغییرات عمده‌ای یافته‌اند که نیازمند نیروهایی توانمند وکار‌آمد است .

علی پوراکپور یکی از مدیران توانمند و خوشنامی است که با درایت وتدبیر مدیرکل آموزش وپرورش استان سکان آموزش وپرورش کهگیلویه را به دست گرفته است که قطعا با شناختی که از ایشان داریم می تواند موجی از تحول و نشاط را در آموزش وپرورش این خطه به وجود آورند.

در علم مدیریت هماهنگی و تعامل جهت تحقق اهداف سازمانی کاملا اصولی ومنطقی به نظر می رسد که مدیرکل فرهیخته و دانای آموزش وپرورش قطعا با شناخت و آگاهی به این انتخاب رسیده است که فردی با تجربه ، خوشنام و قانون مدار را برای ارتقاء شاخصهای آموزش وپرورش این دیار برگزیده است که در خور تحسین و شایسته تقدیر است.

امید می رود که روزی فرا برسد که نگاه سیاسیون از آموزش وپرورش رخت بر بندد تا آموزش و پرورش با نگاه علمی ،تخصصی و عالمانه اداره شود و کسی به  خود اجازه ندهد که از سکوی آموزش وپرورش برای رسیدن به مطامع و خواسته های سیاسی خویش بهره جوید.

مطمئنا آموزش و پرورش پویا و کارآمد می تواند موجبات پیشرفت  و توسعه شتابان کشور را فرا هم سازد و در تربیت دانش آموزان خلاق و ماهر و مسئولیت پذیر در جامعه  نقش خویش را به خوبی ایفا نماید.

 

 

جمعی از فرهنگیان استان

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی