تاریخ انتشار : سه‌شنبه 27 فوریه 2018 - 9:36
کد خبر : 8821

سازمان آتش نشانی با ارائه خدمات ایمنی مداوم ، زندگی امنی را برای شهروندان فراهم می آورد/شهروندان در صورت بروزهرگونه حریق با شماره تلفن ۱۲۵ سازمان آتش نشانی تماس بگیرند

سازمان آتش نشانی با ارائه خدمات ایمنی مداوم ، زندگی امنی را برای شهروندان فراهم می آورد/شهروندان در صورت بروزهرگونه حریق با شماره تلفن ۱۲۵ سازمان آتش نشانی  تماس بگیرند

آفتاب دنا : مدیر عامل سازمان آتش نشانی یاسوج  در گفتگو با خبرنگار نسیم دنا  ضمن تسلیت به مناسبت  حادثه غم بار سقوط هواپیما و جان باختن تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان گزارشی از فعالیتهای این سازمان در راستای خدمت رسانی به مردم ارائه کرد. کار آتش نشانی شامل دو بخش اطفاء حریق و عملیات

26123آفتاب دنا : مدیر عامل سازمان آتش نشانی یاسوج  در گفتگو با خبرنگار نسیم دنا  ضمن تسلیت به مناسبت  حادثه غم بار سقوط هواپیما و جان باختن تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان گزارشی از فعالیتهای این سازمان در راستای خدمت رسانی به مردم ارائه کرد.

کار آتش نشانی شامل دو بخش اطفاء حریق و عملیات امداد و نجات می شود

محمد رستمی با بیان اینکه آتش‌نشانی یا اطفا حریق مجموعه اقداماتی است که برای مقابله با آتش بوسیله خاموش کردن، کنترل و یا هدایت آتش‌های ناخواسته انجام می‌گیرد گفت: حفاظت از سلامت افراد، جلوگیری از آسیب به اموال و حفاظت از محیط زیست است از مهمترین اهداف آتش نشانی است.

وی گفت: در همه کشورها سازمان آتش نشانی وجود دارد که وظیفه مقابله با آتش، سوانح و حوادث مختلف را برعهده دارد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی یاسوج  خاطرنشان کرد: سازمان آتش نشانی زیر نظر شهرداری کار می کند و اولین بار در ایران توسط روس ها در شهر تبریز ایجاد شد.

وی به وظایف کار آتش نشانی اشاره کرد وگفت: کار آتش نشانی شامل دو بخش اطفاء حریق و عملیات امداد و نجات می شود که در بخش اطفاء حریق به خاموش کردن انواع آتش ها در مناطق مختلف پرداخته می شود و در بخش عملیات امداد و نجات، افرادی که در چاه یا معدن سقوط کرده ، در آسانسور یا ارتفاعات گیر کرده، دچار مسمومیت و خفگی شده، زیر آوار مانده و … را نجات می دهند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری یاسوج تصریح کرد: آتش نشانی ۱۱۸ نوع خدمت به شهروندان در زمان بحران و حادثه ارایه می دهد.

انجام ۱۰۸۲  مورد عملیات اطفاء حریق در شهر یاسوج و حومه

مدیر عامل سازمان آتش نشانی یاسوج  در تشریح فعالیتهای  این سازمان در سال جاری گفت: در ده ماهه نخست سال جاری ۱۰۸۲ عملیات اطفاء حریق در شهر یاسوج و حومه  انجام شد.

محمد رستمی با اشاره به اینکه سال گذشته هزار و ۱۶۳ مورد عملیات نجات توسط نیروهای امدادی آتش نشانی انجام شده است افزود: ماموران آتش نشانی شهریاسوج و حومه از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۸۲ عملیات امداد و نجات انجام داده‌اند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یاسوج از نیاز شدید تجهیزات ایمنی ایستگاههای آتش نشانی در مرکز استان خبر داد وگفت: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یاسوج همواره می کوشد با ارائه خدمات ایمنی مداوم ، زندگی امنی را برای شهروندان فراهم آورد.

وی  افزود: آتش نشانی یاسوج ۸ دستگاه خودرو سنگین دارد که از این تعداد سه دستگاه خودرو فرسوده و بالای ۳۰ سال سن دارند و سه دستگاه خودرو نیز دو منظوره امداد و نجات و اطفاء حریق هستند. همچنین دوستگاه سبک غواصی و کوهستان داریم که هر دو دستگاه فرسوده هستند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یاسوج خاطرنشان کرد: ۵۵ نفر نیرو در آتش نشانی یاسوج مشغول به کار هستند که از این تعداد ۸ نفر ستاد و مابقی عملیاتی هستند.

رستمی با بیان اینکه با کمبود شدید نیروی آتش نشان در یاسوج مواجهیم، تصریح کرد: طبق چارت سازمانی باید ۸۰ نفر آتش نشان داشته باشیم. ۲۳ نفر از نیروهای فعلی آتش نشانی یاسوج شرکتی هستند که انتظار داریم با توجه به اینکه نیروهای تخصصی هستند باید اقدامات لازم برای تبدیل وضعیت آنها از سوی شهرداری و استانداری صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یاسوج خاطرنشان کرد: هم اکنون سه ایستگاه آتش نشانی عملیاتی در سطح شهر یاسوج داریم که طبق استاندارد باید به ازای هر ۵۰هزار نفر جمعیت یک ایستگاه آتش نشانی داشته باشیم و با این وضعیت تعداد ایستگاههای آتش نشانی یاسوج به استاندارد نزدیک است.

ماهانه ۱۵ هزار تماس تلفنی با آتش نشانی یاسوج گرفته می شود

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یاسوج همکاری مردم و خودرو ها با آتش نشانی برای حضور به موقع در محل حادثه را یاداور شد وگفت: با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی رسانه ها همکاری مردم با خودرو های آتش نشانی جهت رسیدن به موقع به محل حادثه بهتر از گذشته شده است و انتظار داریم برخی ها که رعایت نمی کنند نیر همکاری کنند.

رستمی تصریح کرد: در هر ۲۴ ساعت ۵۰۰ و ماهانه ۱۵ هزار تماس تلفنی با آتش نشانی یاسوج گرفته می شود که از این تعداد، ۸۰ درصد مزاحم تلفنی هستند.

نیازمند ایستگاههای جدید  برای خدمت رسانی به روستاهای حومه شهر یاسوج هستیم

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یاسوج در بخش دیگری از سخنانش گفت: با توجه به اینکه به کلیه روستاهای حومه شهر یاسوج تا شعاع ۵۰ کیلومتر خدمات رسانی می کنیم با کمبود ایستگاه مواجهیم که امیدواریم در روستای سرآبتاوه جهت دسترسی بیشتر یک ایستگاه آتش نشانی ایجاد و راه اندازی شود. تعدادی خودرو آتش نشانی به برخی دهیاری های روستاهای حومه یاسوج داده شده اما متاسفانه بعلت نداشتن نیرو بدون استفاده و کارآیی مانده اند.

وی اضافه کرد: دهستان کاکان با ۱۰روستا که همه دارای دهیاری هستند و جمعیت بالایی نیز دارند یک دستگاه خودرو آتش نشانی ندارند و در مواقع آتش سوزی ها ما باید بیش از ۳۰ کیلومتر را جهتت خدمات رسانی و اطفاء حریق طی کنیم که از مسئولان مربوطه انتظار داریم در این زمینه تدبیر بیندیشند.

کمبود جدی تجهیزات و امکانات اطفاء حریق

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یاسوج در ادامه یادآور شد: تجهیز شهرکهای صنعتی به سیستم اطفاء حریق و خودروهای آتش نشانی لازم است.

رستمی با بیان اینکه با کمبود جدی تجهیزات و امکانات مواجه هستیم، گفت: ساده ترین و جزئی ترین تجهیزات آتش نشانی لباس انفرادی عملیاتی است که متاسفانه ما نداریم و از آن محروم هستیم. در حالی که باید حداقل ۹ دستگاه تنفسی داشته باشیم هم اکنون تنها سه دستگاه داریم که جوابگوی نیاز ما نیست.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یاسوج بیان کرد: تنها یک دستگاه تهویه( تخلیه دود) داریم که این یک دستگاه نیز فرسوده و قدیمی است و در هنگام آتش سوزی ها با مشکلات زیادی مواجه می شویم.

رستمی با بیان اینکه تانکر آب رسانی جهت کمک در هنگام آتش سوزی ها نداریم، تصریح کرد: در صورتی که تانکر آبرسان داشته باشیم دیگر نیازی نیست وقتی که آب خودرو آتش نشانی تمام می شود محل حادثه آتش سوزی را جهت آبگیری ترک کند و مهار اتش سوزی به موقع و سریعتر انجام می شود.

تجهیزات امداد و نجات کوهستان آتش نشانی فرسوده و مستهلک تاریخ گذشته هستند

82482949-71520186مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یاسوج  در بخش دیگری از سخنانش گفت: در صورت آتش سوزی و حادثه ای در ساختمانهای چند طبقه یاسوج رخ دهد، خودرو نردبان دار برای نجات مصدومان حادثه نداریم و این خودرو حدود سه میلیارد تومان هزینه دارد اما در صورتی که تشک نجات داشته باشیم می توانیم برای نجات مصدومان حوادث استفاده کنیم.

رستمی با بیان اینکه تجهیزات امداد و نجات کوهستان و غواصی آتش نشانی یاسوج فرسوده، مستهلک و تاریخ گذشته هستند تصریح کرد: ساختمان ایستگاه مرکزی آتش نشانی یاسوج استاندارد و مناسب نیست و در صورت وقوع زمین لرزه ای بجای امداد، دچار خسارت و بحران می شود که باید فکری اساسی برای این مساله شود.

برگزاری دوره تخصصی اصول و مبانی عملیات امداد و نجات و اطفاء حریق و نجات در ساختمانهای بلند در یاسوج

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یاسوج  اضافه کرد: جهت بالابردن سطح مهارت و توان نیروهای عملیاتی آتش نشانی های استان دو دوره تخصصی اصول و مبانی عملیات امداد و نجات و اطفاء حریق و نجات در ساختمانهای بلند با حضور مربی مجرب به مدت ۶روز در یاسوج برگزار می شود.

رستمی به بازدید از دیگر مراکز آتش نشانی شهرهای استان اشاره کرد وگفت: طی بازدیدهای صورت گرفته از آتش نشانی شهرهای دهدشت، باشت، چرام و گچساران مشخص شد که با مشکل جدی مواجهند و خودرو آتش نشانی این شهرها فرسوده و به روز نیست. همچنین نیروهای متخصص و آموزش دیده آتش نشانی این شهرها در بخشهای دیگر شهرداری ها در حال کار و فعالیت هستند.

وی بیان کرد: استفاده خارج از ماموریت از خودروهای آتش نشانی و برای تمیز کردن و شستشو در برخی شهرهای استان مشاهد می شود که خلاف قانون بوده و جرم محسوب می شود. به همین علت در برخی مشاهده شده وقتی آتش سوزی رخ می دهد، خودرو آتش نشانی فاقد آب است و مشکلاتی جبران ناپذیری را در پی دارد. در صورت مشاهده و دریافت گزارش مستند با خاطیان در این زمینه برخورد لازم و قانونی صورت می گیرد.

هشدار آتش نشانی یاسوج در خصوص حوادث چهارشنبه سوری

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یاسوج همچنین با اشاره به حوادث تلخ چهارشنبه سوری سال های گذشته در این خصوص به شهروندان هشدار داد.

رستمی اظهار داشت: متاسفانه هر ساله مواد محترقه جدیدی وارد بازار می شود که برای افزایش قدرت انفجار آنها از خرده شیشه استفاده می شود که در زمان انفجار ، علاوه بر تولید صدای گوش خراش و آزاردهنده ، آسیب جدی به بدن به ویژه چشم وارد می کنند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یاسوج به منظور تامین ایمنی بیشتر شهروندان در شب چهارشنبه سوری رعایت نکاتی را به خانواده ها توصیه و در تبیین آنها افزود: هرگونه بی توجهی شهروندان به نکات ایمنی و سهل انگاری در چهارشنبه سوری ، زیان های جانی و مالی سنگینی را در پی دارد لذا خانواده ها نقش موثر خود را در کاهش این زیان ها ایفا کنند.

والدین نظارت بیشتری بر رفت و آمد و کنترل لوازم شخصی فرزندان خود داشته باشند

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یاسوج از شهروندان در خواست کرده به منظور ایمنی بیشتر در شب چهارشنبه آخر سال به نکات ایمنی که از طریق این سازمان اطلاع رسانی می شود توجه نمایند تا مشکلی برای شهروندان در ایام پایانی سال حادث نشود.

رستمی به بیان نکات ایمنی اشاره کرد و گفت: ایمنی کامل هرگز در استفاده از مواد آتش بازی تامین نمی شود و حوادثی که در اثر این مواد رخ می دهد ، فرد تولید کننده و استفاده کننده را تحت شعاع قرار می دهد لذا باید از این مکان ها دوری جست.

وی یاداورشد: شهروندان در این شب از به آتش کشیدن لاستیک و لوازم فرسوده منزل خودداری کنند زیرا با این کارعلاوه بر تشدید خطرات جانی و مالی باعث نگرانی شدید بیماران ریوی و قلبی شده و محیط زیست را آلوده می کنند.

وی نقش والدین در جلوگیری از اتفاقات ناخوشاید شب چهارشنبه آخر سال  را مهم توصیف کرد و گفت: در این روزها ، والدین باید نظارت بیشتری بر رفت و آمد و کنترل لوازم شخصی فرزندان خود داشته باشند.

والدین با توجه به ممنوعیت قانونی تولید ، خرید و فروش مواد محترقه و منفجره در صورت مشاهده این مواد ، آنها را از منزل خارج و تحویل مسوولان انتظامی دهند و با گوشزد کردن خطرات جانی و مالی ناشی از انفجار مواد محترقه و ارائه توصیه های ایمنی لازم فرزندان خود را به دوری از مواد یادشده ترغیب کنند.

شهروندان در صورت بروزهرگونه حریق با شماره تلفن ۱۲۵ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تماس بگیرند

مدیر عامل سازمان آتش نشانی  خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت بروزهرگونه حریق یا حادثه ، ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با شماره تلفن ۱۲۵ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و ۱۱۵مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی