تاریخ انتشار : دوشنبه 20 نوامبر 2017 - 0:52
کد خبر : 8300

مهمترین راه توسعه فرهنگی در هر جامعه ای اهمیت دادن به کتاب و کتابخوانی است

مهمترین راه توسعه فرهنگی در هر جامعه ای اهمیت دادن به کتاب و کتابخوانی است

رحیمیان با اشاره به اهمیت توجه به موضوع کتاب و کتابخوانی در جامعه گفت: باید در راستای افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه تلاش کنیم که این راهی برای جهاد علمی و مبارزه با جهل و نادانی است.

rahimian-1: مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با تبریک حلول ماه ربیع الاول گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته در هفته کتاب و کتابخوانی ارائه کرد.

* تعداد ۲۷ کتابخانه روستایی، ۳۳ کتابخانه شهری و ۷ کتابخانه مشارکتی درسطح استان وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد تلاش در جهت توسعه فرهنگ مطالعه را ضروری دانست و گفت: نشاط علمی هر جامعه ای در گرو مطالعه است.

رحیمیان با اشاره به اهمیت توجه به موضوع کتاب و کتابخوانی در جامعه گفت: باید در راستای افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه تلاش کنیم که این راهی برای جهاد علمی و مبارزه با جهل و نادانی است.

وی با بیان اینکه بالا بودن سطح کتابخوانی در هر جامعه ای نشان از رشد فرهنگی جامعه است، افزود: مهمترین راه توسعه فرهنگی در هر جامعه اهمیت دادن به کتاب و کتابخوانی است که باید نسبت به این مهم توجه داشته باشیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خاطرنشان کرد: کتابخوانی باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود که این فرهنگ ابتدا در خانواده ها و بعد از آن به جامعه منتقل می گردد.

اهمیت دادن به کتاب وکتابخوانی از راههای مهم توسعه فرهنگی است

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در ادامه با تاکید بر تلاش و همکاری مسئولان در مسیر اعتلای  فرهنگ کتاب وکتابخوانی افزود:باید با برنامه ریزی منسجم و هدفمند و با همکاری همه مسئولان و استفاده از تمام ظرفیتها ، به ترویج فرهنگ کتابخوانی در استان کمک کنیم.

رحیمیان با بیان اینکه انسان هیچ وقت ودر هیچ شرایطی بی نیاز از مطالعه نخواهد شد خاطرنشان کرد: فرهنگ محوری ترین برگ هویت یک ملت محسوب می شود و یکی از راههای مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن و توجه به موضوع کتاب وکتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه به ویژه در میان کودکان و نوجوانان است.

برگزاری ۱۰ برنامه در هفته کتاب و کتابخوانی در استان

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با بیان اینکه ۱۰ برنامه مختلف در هفته کتاب و کتابخوانی در استان برگزار شد گفت: تجلیل از کتابداران نمونه و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی، غبارروبی گلزار شهدا، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و ائمه جمعه، دیدار با خانواده های معزز شهدا، برگزاری نشست های کتابخوان کتابخانه ای و مدرسه ای، برگزاری شب شعر و تجلیل از شاعران و نویسندگان پیشکوست در استان از مهمترین  برنامه های اجرا شده در این هفته بود.

رحیمیان با بیان اینکه ۶۷ باب کتابخانه در استان با  ۳۵ هزار عضو فعال وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد ۲۷ کتابخانه روستایی، ۳۳ کتابخانه شهری و ۷ کتابخانه مشارکتی است.

پنج کتابخانه در استان در حال احداث هستند

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه پنج کتابخانه در استان در حال احداث است، تصریح کرد: دو کتابخانه مادوان و شهر دهدشت هر کدام ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که با همکاری بنیاد برکت برای هر کدام آن ۶۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و امیدواریم تا ۱۸ ماه دیگر وارد حوزه کتابخانه های عمومی استان شوند.

رحیمیان در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی در باب فضاهای فیزیکی مطالعه وتعداد مراجعین و اعضای فعال کتابخانه های عمومی استان گفت: به ازای ساخت هر ۲۰۰ مترمربع کتابخانه در سطح استان نیز افزون بر پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز است. وی تصریح کرد :شمار کتابخوانان فعال در سطح استان افزون بر ۳۲ هزار نفر است که ۱۵ هزار و ۹۴۳ نفر از این تعداد زن و مابقی مرد هستند.

امام‌جمعه شهر یاسوج در دیدار با کتابداران عنوان کرد؛

رسالت اصلی کتابداران، معرفی کتاب‌های مفید به اقشار جامعه است

به مناسبت هفته کتابخوانی سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی از کارشناسان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد با حضور در دفتر امام‌جمعه شهر یاسوج با وی دیدار کردند.

در این دیدار امام‌جمعه شهر یاسوج گفت: مطالعه کتاب‌های ارزشمند، به دفعات توسط اولیا، انبیا و امامان توصیه‌شده است و خداوند در سوره بقره کتاب آسمانی نیز اشاراتی به کتاب و قلم دارد که نشان‌دهنده اهمیت کتاب نزد باری‌تعالی است.

حجت‌الاسلام‌ حسینی کتاب را گنجینه‌ای با ارزش در میان خرابه‌های دنیای مادی دانست و افزود: افرادی که با کتاب سروکار دارند، دائماً به دنبال این گنجینه‌ با ارزش می‌گردند تا روح معنویات را در کالبد این دنیای مادی بدمند و زیبایی‌ها را بر خرابه‌ها و ویرانه‌های این دنیا خلق کنند.

وی تدبر و تحقیق در آثار گذشتگان را بهترین نوع مطالعه دانست و ادامه داد: ملت ما وارث آثار فاخر و کتاب‌های گران‌بهایی از نویسندگان بزرگ در زمینه‌های علمی فرهنگی، اقتصادی، طبی و سیاسی است و باید این میراث گران‌بها حفظ شود و تداوم یابد تا دنیا بداند که جامعه ایرانی و اسلامی ما جامعه‌ای خردورز و اهل مطالعه است.

حسینی با اشاره به اهمیت خدمات کتابداری و کتابخانه‌ای در جامعه، تصریح کرد: مهم‌ترین وظیفه کتابداران معرفی کتاب‌های خوب و مفید به اقشار جامعه است. وی افزود: متولیان فرهنگی، باید کتابخوانی را از خود و خانواده‌شان شروع کنند تا در گام بعدی این مهم در اجتماع فراگیر شود.

سیاست‌های کلان نهاد کتابخانه‌های عمومی بر ترویج مطالعه مفید استوار است

در این دیدار یاسر رحیمیان سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان  پرداخت وگفت: سیاست‌های کلان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر ترویج مطالعه مفید استوار است و برنامه فرهنگی کتابخانه‌ها در سراسر کشور به تحقق همین هدف، اختصاص دارد.

رحیمیان افزود: نشست‌های کتاب‌خوان کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای، جمع‌خوانی‌ها و معرفی کتاب‌های مفید و اثرگذار، نویدبخش شروع و تداومم برنامه‌های کیفی و تأثیرگذار در کتابخانه‌های عمومی است که دریکی دو سال اخیر اجرایی شده است.

همچنین در این دیدار رضا دهبانی‌پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز هفته کتاب را بهانه‌ای برای ارائه برنامه‌های فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: دیدار با چهره‌ها و شخصیت‌های مذهبی و فرهنگی استان و استفاده از توصیه‌ آنان از برنامه‌های فرهنگی اداره ارشاد اسلامی و کتابخانه‌های عمومی در گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار است.

اهدای جوایز پیاده روی کتابداران کهگیلویه وبویراحمدی به زلزله زدگان کرمانشاه

در اقدامی قابل تحسین تمامی هدایا وجوایز مسابقه پیاده روی کتابداران کتابخانه های عمومی کهگیلویه وبویراحمد به زلزله زدگان کرمانشاه اهدا شد. ​​

سرپرست کتابخانه های عمومی استان گفت: تمامی جوایز مسابقه پیاده روی روز  گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار، به زلزله زدگان هموطن در استان کرمانشاه اهدا شد.

یاسر رحیمیان تصریح کرد: کتابداران کتابخانه های عمومی در این اقدام پسندیده و خودجوش این جوایز را به صورت نقدی وغیر نقدی به هموطنان شهرهای زلزله زده اهدا کردند.

رحیمیان اظهارداشت : این همایش پیاده روی از کتابخانه مرکزی آیت الله ملک حسینی و حدفاصل امامزاده فرج الله(ع) تا آستان مقدس ام امامزاده عبدالله(ع) شهر یاسوج برگزار شد و کتابداران این مسیر را همراه با شور وشعف پیاده طی نمودند.

وی همچین افزود:  همچنین در پایان این همایش جمع خوانی کتاب”خلق عظیم پیامبر(ص) “نوشته علی احمدی خواه” توسط کتابداران معرفی و خوانش شد.

گفتنی است این پیاده روی در ششمین روز از هفته کتاب و برنامه های گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با همکاری کتابخانه های عمومی استان، انجمن خیرین کتابخانه ساز  و فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد انجام پذیرفت.

در پایان این همایش پیاده روی تمامی هدایای نقدی و غیر نقدی شامل(کارت هدیه، پتو و البسه گرم) توسط کارکنان و کارشناسان کتابخانه های عمومی استان در محل ستاد جمع آوری کمک های مردمی هلال احمر استان، به مردم زلزله زده و اسیب دیده کرمانشاه اهدا شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی