تاریخ انتشار : دوشنبه 28 آوریل 2014 - 10:49
کد خبر : 764

تنبلی آفت سلامتی

تنبلی آفت سلامتی

بدون شک در فرایند آسیب ناشی از کم تحرکی روزگار ماشینی امروز بیماری چاقی یکی از جدی ترین مخاطره های سلامت عمومی محسوب می شود و در گذر زمان مخاطرات این بیماری مزمن جدی تر نیز خواهد شد.

نسیم دنا :مظفر عدالت نسب// بیماری چاقی تنها متوجه افراد خاصی نیست بلکه از ورزشکاران و کارگران ورزیده دیروز گرفته تا دیگر اقشار پزشک، معلم ، راننده ، دانشجو و پرستار کم نیست کسانی که امروز دامنگیر مشکل کم تحرکی و خطر چاقی شده اند، دامی که با دست خود برای خود ساخته اند. تا یک دهه قبل کارگر ساختمان بود و روزی چند تن مصالح را با دست های آهنی خود جا به جا می کرد اما اینک به زحمت زیاد می تواند بروس واکس را با دست چاق و چله اش روی کفش تاب دهد و تلخ تر از این مشکل ورزشکاری است که روزی تیزپای میادین فوتبال بود اما اینک به راحتی قادر به خم شدن برای بیرون آوردن کفش از پای خود نیست.
نظیر این نیروهای کار توانمند دیروز و گرفتاران دام چاقی امروز کم نیست و هر روز بر این نگرانی افزوده می شود.
بدون شک در فرایند آسیب ناشی از کم تحرکی روزگار ماشینی امروز بیماری چاقی یکی از جدی ترین مخاطره های سلامت عمومی محسوب می شود و در گذر زمان مخاطرات این بیماری مزمن جدی تر نیز خواهد شد.
براساس آمار حدود ۴۰درصد جمعیت بالای ۲۰ سال کشور مشکل ˈاضافه وزنˈ دارند که این آمار بیانگر فراگیری بیماری چاقی است، مقوله ای که پیامدهای ناگوار آن نگرانی های زیادی را متوجه بخش سلامت عمومی جامعه نموده است.
کم تحرکی،بی توجهی به ورزش همگانی،استفاده از غذاهای فسفودی از جمله عواملی است که برمساله چاقی افراد دامن زده است و بی توجهی به آن می تواند بر تبعات سو این بیماری شایع و مخرب سلامت عمومی را تشدید نماید.
حدود ۳۸ درصد مرگ میرهای کشور ناشی از بیماری قلبی و عروقی است معضلی که در نتیجه تنبلی ، تن پروری و بی توجهی به ورزش و سلامت به سادگی و غفلت اینک به معضل بزرگی تبدیل شده است.
آنچه بر بالادبون میزان مرگ میز ناشی از بیمارهای قلبی وعروقی در جامعه می افزاید این است که ۵۰ درصد این نوع مرگ میرها قابل پیشگیری است اما غلفت از عوامل بازدارنده نظیر چکاب کردن ، رژیم های غذایی و ورزش، ˈمحمل تنبلی ˈ را مهیای دیو ˈمرگ های زودرس ˈنموده است.
نشست های شبانه، خواب های طولانی روز ، نشستن بر سفره های به رونق و استفاد از غذاهای پرچرب و بی توجهی تغذیه سالم یکی از مشکلات امروز جامعه است که ضعف فرهنگی تغذیه سالم تبعات اقتصادی زیادی را متوجه خانواده ها، جامعه و بخش درمان نموده است.
در شرایط کنونی ترویج ورزش های همگانی یکی از مهمترین راهکارهای است که می تواند به سلامت عمومی و کاهش آسیب های ناشی از کم تحرکی ،چاقی و بیمارهای قلبی و عروقی کمک کند،اما این شرایط با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.
برنامه ریزی سازمان ها و نهادها برای رونق بیش از پیش ورزش خانواده کارکنان، توجه بیش از بیش مدارس و مراکز آموزشی به مقوله ورزش می تواند گامی اثرگذار و عملی دراین بخش محسوب شود.
خانواده ها از جمله کانون های است که می تواند ضمن توجه و رعایت تغذیه سالم ،مروج فرهنگ ورزش همگانی باشد زیرا کم نیست پدر و مادرانی که پیاده روی دارند اما فرزندان آنها هم اکنون در مخاطره اضافه وزن و چاقی قرار دارند که برای برون رفت از این وضعیت، ترویج فرهنگ ورزش همگانی بهترین راهکار می تواند باشد.
هفته سلامت فرصتی است تا با اطلاع رسانی بیش از پیش رسانه ها ، دست اندرکاران امر سلامت و حوزه ورزش برای جلوگیری از مخاطره طائون نامرئی کم تحرکی با ترغیب خانواده ها و افراد در معرض بیماری چاقی به روی آوردن به ورزش های سالم و همگانی برنامه ریزی مطلوبتر از خود نشان دهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

همراه اول

گزارش تصویری

گردشگری

خبرگزاری های کشوری سایت‌های استانی